Elämä menee hukkaan vuorotyötä tehdessä!
Olen sairaanhoitaja ja kaduttaa ammatinvalinta. Tahtoisin tehdä jatkuvasti aamuvuoroa, vaikka silloin töihin pitääkin lähteä kotoa jo kuudelta, että olen seitsemältä valmiina aloittamaan työt. Iltavuoroon mennessä aamulla ei saa mitään aikaiseksi, kerkeää käydä kotona vain nukkumassa, että voi taas lähteä aamuvuoroon... Yövuorot ovat vielä kamalampia, mutta niitä sattuu onneksi aika harvoin.
Ei ehdi touhuamaan lapsien kanssa niin paljon kuin haluaisin ja miestäkin tuntuu näkevän kunnolla vain kerran viikossa. Tuntuuko muista vuorotyötä tekevistä samalta?
Kommentit (26)
joo paska palkka, kamalat omaiset, paska työaika ja väkivaltaiset asiakkaat :)
LH
Laitetaanko sun vuorot jotenkin paskasti? Sori, mut itselleni ei ole sopinut vuorotyö ja listat, olen vihannut lähes jokaista listaa ja listan tekijää ärsyttävistä työajoista johtuen.
Tuntuu samalta. Meillä 10-18vuoro on pahin. Koko päivä menee töissä. Iltavuorossa lapsia ei näe kuin vilaukselta aamulla. Viikonloppuisin menee koko päivä töissä :/. Ei kauheesti ehdi eikä jaksa nähdä kavereitakaan ja harrastusten pitää olla sellaisia kuntosalin tyylisiä, koska työvuoroja on millon sattuu. Turha kuvitella,että pääsisi aina tiistaisin jumppaan. Jatkuvan kiireen ja henkilökunnan vähyyden takia työvuoron jälkeen vaan kaatuu sänkyyn. Ala sopii oikein hyvin sinkuulle tai ihmisille joille työ on koko elämä sekä kulutustottumukset tosi vaatimattomat.
Minulle sopii vuorotyö täysin. Tosin meillä tehdään vuorot aika kivasti. On pitkiä vapaita keskellä viikkoa ja joka kolmas vkl on vapaa. Enemmän ehdin olla lasten kanssa vuorotyötä tehdessä kuin silloin kun tein päivätyötä.
Välillä toki on pitkiäkin työputkia mutta sen tietää että edessä päin häämöttää sitten helpommat listat.
Totta se on, että vuorotyöläinen ei elä normi työntekijän kanssa samassa arjessa, itse töissä kun toiset vapaalla ja toisin päin.
Olen kätilö ja nautin suunnattomasti työstäni, mutta vähintään kerran viikossa harkitsen vakavasti alan vaihtoa. Ikä alkaa lähentyä viittäkymmentä ja vanhemmiten vuorotyö muuttuu vielä raskaammaksi.
Käyn tällä palstalla ehkä kerran kuussa, saatuinpas juuri nyt! :D olen lentoemäntä ja se on vuorotyötä pahimmasta päästä. Lento voi kestää tunnin tai kymmenen. Lento voi lähteä aamu viideltä, keskellä päivää tai myöhään illalla. Suurin miinus tässä alassa on se, että vapaat menevät usein ulkomailla, eikä silloinkaan voi nähdä esimerkiksi ystäviä. Pian perheen perustaminen tulee ajankohtaiseksi ja silloin on kyllä mahdotonta tehdä tätä työtä. Tykkään kyllä ammatissani, mutta...
Ahdistaa! En tykkää ollenkaan näistä 10-19 tai 11-19 vuoroista. Oikein aikainen aamu 6-> on kiva. Iltavuorot on ikäviä kun perhe nukkuu kun tulen töistä. Iltavuoro loppuu 21.30 ja kotona olen jälkeen 22.00.
Vain joka 6. Vkl on kokonaan vapaa.
Ennen lasta tykkäsin vuorotyöstä, mutta nyt kun pitäisi pysyä kärryillä koulu tehtävistä yms.. En siis tykkää ollenkaan enää vuorotyöstä.
Vuorotyötä takana 12 vuotta ja olen kyllä tykänny. Nyt siirryin tekemään pelkkää yövuoroa ja se on vielä parempi perheen kannalta. Aamulla vien pienimmän päiväkotiin ja isommille aamupalat ja kouluun, sitten itse nukkumaan. Herätys kun tulevat koulusta ja koko ilta jää perheelle. Samoin lapset iltatoimille ja nukkumaan ennen töihin lähtöä. Viikonloput on tietty vähän hankalia, mutta onneksi niitä ei ihan joka viikonlopulle osu.
Allekirjoitan ap:n tunnot näin loman jälkeen. Inspis nollassa töihinpaluun suhteen.
Vaihdoin pois sairaanhoitajan työstä juuri samasta syystä. Oma elämä menetti merkityksensä kun aina oli vain töissä. Ainakin se tuntui siltä kun usein piti jäädä ylitöihin jonkun sairastumisen vuoksi yms. Kaikki muut olivat vapaalla silloin kun itse oli työssä. Mitään ei voinut suunnitella koska työvuorot muuttuivat moneen kertaan jonkun sairastuttua.
Oletettiin että jaksaa joustaa loputtomiin. Vapaapäiviltä soiteltiin myös töihin. Osa työtovereista lintsaili selvästi ja muut sitten sai tehdä heidän työt. Alalla on paljon sellaisiakin jotka käyvät työssä vaan rahan vuoksi ja saikuttavat pienimmästäkin syystä.
pelkän aamuvuoron tekeminen olisi yksi vaihtoehto mutta palkka on tällöin pienempi.
Sairaanhoitajan työ on erittäin raskasta tänä päivänä enkä suosittele sitä kenellekään.
Kotihoitoon? Itse olen th/sh ja kotihoidossa. Vuorotyötä en tule ikinä tekemään. Ei vaan sovi mun kropalle. Palkassahan tää näkyy, mutta alan lisäthän on ihan naurettavia korvauksia siitä, että olet töissä silloin, kun muut eivät.
Olen vuorotyössä myös ja vuorot ärsyttää. Viime aikoina kaksi kertaa kuussa 7-8 päivän putki (laki sallii tosin pidemmänkin), ehkä kerran kuussa 2 päivää putkeen vapaata. Viikossa 2-3 iltavuoroa 20-22 asti ja tietenkin niin että ensin on tuo klo 20 asti vuoro, sitten 22 päättyvä ja sitten aamu klo 7 aloitus. Tai sitten aamu-ilta-aamu-ilta-aamu. Vapaata yleensä 1-2 kertaa kuussa la-su, 1-2 kertaa kuussa su-ma tai sitten usein myös pöljästi 1-2 päivää töitä ja 1 vapaa jne. Vuorot menee jatkuvasti huonompaan suuntaan, vaikka meillä on enemmän työntekijöitä hoitamassa tiettyjä hommia joita varten on aina oltava jonkun paikalla. Aiemmin meillä oli säännöllisesti 2 krt kuussa la-su vapaa, lähes aina joka toinen viikonloppu, 12 sunnuntaita töitä vuodessa, iltavuorot päättyivät viimeistään 21 jne.
Miksi nuo sairaanhoitajien vuorot ei voi olla niin kuin tehtaissa eli 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä, 4 vapaapäivää?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 20:19"]Miksi nuo sairaanhoitajien vuorot ei voi olla niin kuin tehtaissa eli 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä, 4 vapaapäivää?
[/quote]
Niin tai siten, että ollaan joko koko vkl töissä tai vapaalla. Toki poikkeuksia voisi tulla, mutta että pääperiaate olisi tämä. Mielestäni ei ole mitään järkeä olla vaikka perjantaina iltavuorossa ja sunnuntaina aamuvuorossa...
Ei tunnu. Vuorotyötä 31v