Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten poranterästä saa puupalan irti?

Vierailija
30.07.2021 |

Minun pitäisi porata puulevyyn reikiä. Sain poranterän onnistuneesti kiinni koneeseen ja tehtyä reiän levyyn. Nyt pitäisi tehdä seuraava reikä mutta miten saan edellisen puupalan irti sieltä poranterän sisältä? Olen vähän kädetön näissä eikä mies vastaa puhelimeen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut roikottaa mokomaa siitä puupalasta? Jos laitat laitteen käyntiin, niin se tärinä voi irroittaa terän ja pala jää käteen.

Vierailija
2/20 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetin "porata" ilmaan vastasuuntaan ja irrotin koko terän mutta en saa tökittyä puupalaa irti. Siinä on siis semmoinen kehämäinen terä, joka sahaa viiden sentin pyörylän irti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuppiterä. Siinä varmaankin reikä mistä saa tökättyä.

Vierailija
4/20 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä sivussa semmoisia aukkoja. Ajattelin, että jos siihen on oikein jokin oikea tekniikka, että ne palaset saa noin vain irrotettua, mutta täytyy sitten vain koettaa tökkiä niistä koloista. Kiitokset.

Vierailija
5/20 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polta se puupala pois siitä terästä esim. kynttilän liekillä.

Vierailija
6/20 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä sivussa semmoisia aukkoja. Ajattelin, että jos siihen on oikein jokin oikea tekniikka, että ne palaset saa noin vain irrotettua, mutta täytyy sitten vain koettaa tökkiä niistä koloista. Kiitokset.

Siinä on ne reiät nimenomaan sitä varten. Kaiva vaikka puukon kärjellä.

Vierailija
7/20 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootpas urpo.

Vierailija
8/20 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuotioon se terä ja puun pala. Annat olla siellä, kunnes ongelma on poistunut

Vierailija
9/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein törmännyt tähän ongelmaan, kun rakennan linnunpönttöjä. Poraan usein siis 28, 30 32 mm reikiä puuhun. En ole vielä keksinyt, miten sen puunpalan saa pois pienelä vaivalla. Olen sitten helpottanut ongelmaa niin, että poraan ensin pieniä reikiä esim. 6 mm reikiä useita siihen kohtaan, mihin olen tekemässä esim. 32 mm reiän reikäporalla. Sitten terän sisään jää pienempiä paloja, jotka saa helpommin revittyä sieltä pala kerrallaan pois. Myös se auttaa, että ottaa niitä puun paloja pois siitä matkan varrella eikä anna terän täyttyä kokonaisella 2,3 cm paksulla puunpalalla. En tiedä, onko tähän parempaa ratkaisua! 

Vierailija
10/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä nuotioon.

Vierailija
11/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein törmännyt tähän ongelmaan, kun rakennan linnunpönttöjä. Poraan usein siis 28, 30 32 mm reikiä puuhun. En ole vielä keksinyt, miten sen puunpalan saa pois pienelä vaivalla. Olen sitten helpottanut ongelmaa niin, että poraan ensin pieniä reikiä esim. 6 mm reikiä useita siihen kohtaan, mihin olen tekemässä esim. 32 mm reiän reikäporalla. Sitten terän sisään jää pienempiä paloja, jotka saa helpommin revittyä sieltä pala kerrallaan pois. Myös se auttaa, että ottaa niitä puun paloja pois siitä matkan varrella eikä anna terän täyttyä kokonaisella 2,3 cm paksulla puunpalalla. En tiedä, onko tähän parempaa ratkaisua! 

Mikset käytä tuon kokoisia puuporanteriä?

Vierailija
12/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on siis semmoinen kehämäinen terä, joka sahaa viiden sentin pyörylän irti.

Oikea nimi tuolle on reikäsaha.

Vierailija
13/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puupala irti poranterästä... Voi helvetti, ihmiset on tyhmiä.

Vierailija
14/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettekos te viimeisimmät kommentoijat sitä mieltä, että ap edelleen odottaa teiltä neuvoja? Jos odottaa, niin hitaasti on edistymässä ap:n puutyöt.

Vierailija
15/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekos te viimeisimmät kommentoijat sitä mieltä, että ap edelleen odottaa teiltä neuvoja? Jos odottaa, niin hitaasti on edistymässä ap:n puutyöt.

Tästä maasta ei tyhmät lopu. Samaa neuvoa odottavia on jonoksi asti.

Vierailija
16/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuta poratessa kannattaa käyttää terää välillä pois ja puhdistaa terä.

Vierailija
17/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttamista minäkin ehdotan. Kynttilä on ihan käyttis tuohon. 

Vierailija
18/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläinen kikka löytyy: https://lifehacker.com/a-frustration-free-way-to-remove-wood-plugs-from…

poraa reiät siihen puun palaan ja kiinnittää ruuvit, ruuvi nostaa puunpalan pois paikalta

toinen kikka näyttäis olevan, että pyörittää poraa nopeasti ilmassa ja sitten pysäyttää äkkiä 

Vierailija
19/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap teki askareitaan vuonna 2021 :DDD

Aina te meette samaan halpaan :DDD

Vierailija
20/20 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset käytä tuon kokoisia puuporanteriä?

Miksi käyttää poranteriä.  Tuo 28mm reikä tulee haulikolla 1,5m matkalta cal 12 full supistimella, 30mm tulee 1,8m matkalta.