Kuinka paljon pitää syödä makeaa raskaana, että saa sokerivauvan?
Koetan nyt ensin suklaalevyllä silloin tällöin, pullilla kun kova nälkä yllättää, irtokarkeilla ja jäätelöllä n. kerran kahdessa viikossa ja rahkoilla ym. Onnaakohan?
Kommentit (21)
Miksi haluaisit sokerivauvan? Tiedäthän ettei sitä voi viedä sateella ulos?
itsepä repeät ja elätät sairaan.
Vtu mikä urpo provo miten edes jaksat hengittää.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:56"]
itsepä repeät ja elätät sairaan.
[/quote]
Et sitten osannut vastata kysymykseen. Parempi ettei kommentoi mitään, jos ei oikein osaa.
Oletko tosissasi? Haluatko ison vauvan? Tiedätkö, että kaikki sokerivauvat eivät ole isoja, osa jää keskivertoa paljon pienemmiksi. Yhtä moni tuntemani raskausdiabetesäiti on saanut pienen kuin suuren vauvan. Pienet ovat olleet kooltaan vain 2,7-3,1 kg. Eikä se ole kivaa, jos vauva joutuu synnyttyään sokeritippaan.
No enpä tietenkään ole ihan tosissani. Haluan vain tietää, mikä on liikaa. Tunnen huono omaatuntoaa, kun syön välillä suklaata tai pullaa tai muuta roskaa, vaikka raskaana. Huoh. Tuntuu, että kun nälkä yllättää ja tulee huono olo, on pakko saada jotain hiilaripitoista. Banaani ei tunnu auttavan.
Eri ihmisillä se on tietysti eri määrä. Jos ei ole diabetestaipumusta ja kaikki toimii kuten pitää, voi mättää kyllä herkkuja ihan huoletta. Sitten on vaan enemmän pudotettavaa raskauden jälkeen...
Niinpä, siis mikä hitto on sokerivauva? Vauva jolla diabetes syntyessään tjn?
Jos et sairastu raskausdiabetekseen, ei ole vaaraa sokerivauvasta.
Liian iso vauva = sokerivauva. Eli äiti mättänyt ruokaa hulluna raskausaikana ja vauva kasvanut liian isoksi. Liittyy myös äidin diabetekseen.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:25"]Niinpä, siis mikä hitto on sokerivauva? Vauva jolla diabetes syntyessään tjn?
[/quote]
Vauva, jonka äidillä on raskausdiabetes raskausaikana. Synnyttyään sokerit heittelee, täytyy seurata, laittaa ehkä tippaan tai antaa lisämaitoa.. Usein isokokoinen, yli neljäkiloa tai sitten hyvin pieni, alle 3 kg. Keskikokoisiakin tavataan.
Äidillä myös raskauden jälkeen riski sairastua varsinaiseen diabetekseen.
Liittyy äidin verensokeriin ja sokeriaineenvaihduntaan eikä niinkään määrälliseen syömisten määrään. Ei ole terveilläkään yks yhteen, diabeetikot vetää tiukkaa dieettiä raskausajan tai siis ne jotka haluaa terveen vauvan (ja synnyttää alakautta).
Ei siitä lapsesta liian isoa tule pelkällä sokerilla. Ravintosi kokonaisenergiamäärä merkitsee enemmän. Ja sitä kautta oma painon noususi. Itselläni nousi paino ensimmäisessä raskaudessa 25kg ja vauva painoi 4,5kg. Laihduin -3kg lähtömitoista ennen toisen odotusta. Toisessa raskaudessa painoni nousi 10kg ja vauva painoi taas 4,5kg. Molemmissa raskauksissa tutkittiin diabetestä, mitään ei löytynyt. Myös lapset olivat synnyttyään terveitä. Että näin. Terveellinen ruokavalio raskausaikana on ihan sama kuin terveellinen ruokavalio muulloinkin, eli niitä sokereita pitäisi välttää...
Anteeksi, mutta mikä on sokerivauva?
Maallikkona luulin, että "sokerivauva" johtuu äidin diabeteksestä eikä niinkään ruuasta.
Voi kumpa 12 olisikin oikeassa. Itse sairastuin rajuun raskausdiabetekseen ja lapseni säilyi kuitenkin ihan terveenä ja syntyi hyväkuntoisena. Kaverilla ei mitään oireita raskausaikana ja aikamoinen pommi kun olikin sokerivauva.
Syö vaan mutta muista myös liikkua.
Ei se makeansyönti itessään tee sokerivauvaa! mä oon 22v. 3 lapsen äiti. Painoindeksi 19 ja rasvaprosentti 22. Urheilen paljon ja syön terveellisesti. Silti jokaisessa raskaudessa tullut raskausdiabetes. Turhauttaa niin paljon kun sitä en pysty estämään! Kulkee geeneissä niin vahvasti:( toisaalta, eipä nouse painokaan raskausaikana paljoa ku ei syö herkkuja
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:57"]Ei se makeansyönti itessään tee sokerivauvaa! mä oon 22v. 3 lapsen äiti. Painoindeksi 19 ja rasvaprosentti 22. Urheilen paljon ja syön terveellisesti. Silti jokaisessa raskaudessa tullut raskausdiabetes. Turhauttaa niin paljon kun sitä en pysty estämään! Kulkee geeneissä niin vahvasti:( toisaalta, eipä nouse painokaan raskausaikana paljoa ku ei syö herkkuja
[/quote]
Minulla sama. Ei herkkuja syömällä saa sokerivauvaa, jos ei ole raskausdiabetestä. Vain raskausdiabeteksessä äidin syömät hiilidhydraatit (sokerit) kasvattavat vauvaa. Jos äidin sokeriaineenvaihdunta toimii, saa mättää hiilaria ja sokeria vaikka kuinka paljon, se ei kasvata vauvaa, mutta kertyy läskinä tietysti omille lanteille. Tässä tapauksessa vauva kasvaa vain geeneillä. Vauva voi kasvaa yli 4kg geeneilläkin, se on ihan normaalikokoa.
Eri ihmiset sietävä eri määriä.