Meidän yökyläilijä illasta toiseen baarissa, pelkään koronaa
Helsingissä asutaan. Miehen 30-vuotias lapsi tuli Helsinkiin viideksi päiväksi. Kaksi ekaa iltaa on hillunut baareissa ja yksityisjuhlissa varhaiseen aamuun. Tänään lähtivät porukalla katsomaan suvun vanhusta. Viikonloppu edessä, baarisuunnitelmat tehtynä. Se ihminen ei viitsi edes pestä käsiään sisälle tullessaan, erikseen pitää sanoa.
Korona huolettaa mua paljon. Lähes 800 tartuntaa ja eniten pk-seudulla. Ja sairaalassa jopa kahdesti rokotettuja. Mies on ykkösriskin ryhmää, minä kakkosen. Mies ei halua aikuista lastaan ohjeistaa. Minä en halua viettää aikaa ihmisen kanssa jonka mielestä rajoitukset on suurempi ongelma kuin korona. Ja jonka mielestä enää ei tarvitse huolehtia koko asiasta kun riskiryhmät on rokotettu.
Jos saisin päättää, niin meillä asuvat ei tässä tautitilanteessa baareissa ja bileissä hillu ja sillä siisti. Mutta mies ei tätä ymmärrä, puolustelee vaan lastaan ja vähättelee riskiä. Mitä tässä kohdassa voi edes tehdä?
Sama ihminen tulee reilun viikon päästä uudelleen olemaan 2 viikkoa täällä. Ja tuskin silloinkaan pysyy erossa bileistä ja baareista. Jos tästä hänelle sanon, niin hän leimaa mut tiukkapipoiseksi ja hulluksi. Ja suurieleisesti varmaan häippäsee sit jonkun kaverinsa luo yöpymään ja mulla ja miehellä riita valmis :(
Kommentit (45)
Mitä edes mietit? Sanot suoraan että jos asuu samassa asunnossa kuin sinä, niin joko jää baarit väliin tai häipyy.
Jos välinne on jo niin huonot että pitää kantaa huolta mitä seuraa jos tuolle aikuiselle lapsipuolelle puhuu, niin tuskin ne siitä enää pahenee vaikka sanoisikin.
Miehesi on kädetön, varaudu ettet saa häneltä mitään tukea.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Hän saa kyllä ottaa riskin, jos niin haluaa. Mutta sinulla on omassa kodissasi oikeus olla suojassa, jos pelkäät kovasti koronaa. Mitä jos pysyisit miehesi lapsesta loitolla ja käyttäisit maskia, jos joudut olemaan samassa tilassa? Sanytolilla tms. pyyhit pinnat.
Luulisi jo ymmärtävän, että et suhtaudu tartuntariskiin kevyesti. Samalla tietysti myös suojaat itseäsi.
Itse en noin kovasti pelkää koronaa, koska minulla on jo 2 rokotetta, eikä erityisiä riskisairauksia. Mutta kuten sanottu, jokaisella on oikeus omaan linjaan.
Nainen joutisi käyttämään kotonaan maskia ja siivoamaan koko ajan yhden turhakkeen perässä? Et voi tosissasi ehdottaa tuollaista. Taudinlevittäjä käyttää maskia ja desinfioi omat jälkensä.
Tässäkin ketjussa hoetaan että älä hysterisoi
No tarkastellaanpa tilannetta:
- delta leviää kaikilla Euroopassa voimalla, ja lentokentät on yhä edelleen yksi potentiaalinen korkean riskin paikka saada tauti
- lennoille vaaditaan kolme päivää vanha testi
- delta leviää Suomessakin hyvin vakavasti just nyt, baareissa ja illanvietoissa alle 40-v keskuudessa
- suurin riski saada tartunta on rokottamattomilla, mutta myös rokotetut ja koronan sairastaneet saa taudin tai ainakin levittää sitä
—-> rokottamaton henkilö lentää Suomeen kolme päivää vanhalla testillä, ei käy maahantulotestissä, ei pidä karanteenia vaan joko tartuttaa ja altistaa ympärillään olevia tai altistaa itseään lisää tapaamalla muita nuoria aikuisia baariympäristössä. Riski on korkea kumpaakin suuntaan.
—-> ap ja mies rokotettuja mutta siitä huolimatta voivat sairastua sairaalakuntoon , heidän lapsensa ei ole täyttä rokotussarjaa saaneet, riski on valtava jos asuu saman katon alla.
Tuossa on niin monta riskitekijää että olisin syvästi huolissani. Jos tuo aikuinen tenava olisi täysin rokotettu ja käynyt myös testissä kun tuli Suomeen, ja ap:n lapsetkin olisi täysin rokotettuja, voisin siinä tapauksessa sanoa itsekin että älä hysterisoi.
Mutta kun kyseessä on täysin rokottamaton ihminen, niin huhheijaa.
Kannattaa heittää happoa kasvoille, kiduttaa sähköllä sekä hakkaa polvet paskaks pesismailalla niin etteköhän pääse eroon siitä yökyläilijästä ;-D :-D :-D
Oletin tyttäreksi, koska ap ei voi itse sanoa mitään 30-vuotiaalle ihmiselle. Pelkää, että syntyy konflikti. Miespuolinen ei välittäisi ap:n sanomisista yhtään mitään, mutta ei nostaisi asiasta mitään halootakaan.