Meidän yökyläilijä illasta toiseen baarissa, pelkään koronaa
Helsingissä asutaan. Miehen 30-vuotias lapsi tuli Helsinkiin viideksi päiväksi. Kaksi ekaa iltaa on hillunut baareissa ja yksityisjuhlissa varhaiseen aamuun. Tänään lähtivät porukalla katsomaan suvun vanhusta. Viikonloppu edessä, baarisuunnitelmat tehtynä. Se ihminen ei viitsi edes pestä käsiään sisälle tullessaan, erikseen pitää sanoa.
Korona huolettaa mua paljon. Lähes 800 tartuntaa ja eniten pk-seudulla. Ja sairaalassa jopa kahdesti rokotettuja. Mies on ykkösriskin ryhmää, minä kakkosen. Mies ei halua aikuista lastaan ohjeistaa. Minä en halua viettää aikaa ihmisen kanssa jonka mielestä rajoitukset on suurempi ongelma kuin korona. Ja jonka mielestä enää ei tarvitse huolehtia koko asiasta kun riskiryhmät on rokotettu.
Jos saisin päättää, niin meillä asuvat ei tässä tautitilanteessa baareissa ja bileissä hillu ja sillä siisti. Mutta mies ei tätä ymmärrä, puolustelee vaan lastaan ja vähättelee riskiä. Mitä tässä kohdassa voi edes tehdä?
Sama ihminen tulee reilun viikon päästä uudelleen olemaan 2 viikkoa täällä. Ja tuskin silloinkaan pysyy erossa bileistä ja baareista. Jos tästä hänelle sanon, niin hän leimaa mut tiukkapipoiseksi ja hulluksi. Ja suurieleisesti varmaan häippäsee sit jonkun kaverinsa luo yöpymään ja mulla ja miehellä riita valmis :(
Kommentit (45)
Kyllä tässä tilanteessa ihan jokaisen pitäisi kyetä pysymään baareista poissa
Elikkä hän tapaa vanhoja kavereitaan ja asuu pääsääntöisesti muualla? Ymmärrän kyllä että haluaa tavata kavereitaan. Voisko sen tehdä jotenkin koronaturvallisesti? Ulkona?
Sanot suoraan että tälläinen meno ei käy. Menkööt hotelliin tai leirintäalueelle.
Kiitos avautumisestasi.
Älä turhaan vaivaa asianosaista tällä tiedolla.
Me pistetään asia kuntoon, älä huoli.
Tuo tilanne on niin stressaava että soittaisin Mieli ry:n kriisipuhelimeen. (Jos siellä oleva henkilö ei osaa auttaa, voi soittaa uudestaan, jolloin vastaaja on eri.)
Ainoa mitä itse osaan sanoa on se, että stressaantuneena vastustuskyky laskee. Eli koita jotenkin huolehtia omasta olosta ja vastustuskyvystä, esim älä kylmetä itseäsi jne. Pese käsiä ja pidä maskia ym.
Itse en hyväksyisi tuota tilannetta ja etenkin jos tapahtuu usein ja pidempi ongelma tämä ja sinua ei kunnioiteta ym.
Vierailija kirjoitti:
Se on myös sinun kotisi. Vieraat tulkoot ajallaan ja eläköön talon tavalla. Itse en kattelisi. Kumminkin aikuinen ihminen jo.
Just näin. Sun koti sun säännöt.
Helsinkiläisinä 1. ja 2. riskiryhmiin kuuluvina olette saaneet jo molemmat rokoteannoksenne. Miehesi todennäköisesti luottaa rokotteen tehoon eli siihen, että jos saa tyttäreltään tartunnan, sairastaa taudin kuitenkin lievänä. Sitä vartenhan rokote on otettu. Koska koti on myös sun kotisi, ei tuossa auta kuin puhua miehen kanssa. Tai sitten menet vaikka hotelliin siksi aikaa, kun miehen tytär on teillä. Tai voisiko tyttärelle maksaa hotellimajoituksen?
Hui, kuinka kamalaa. Mamma pelkää pikkuflunssaa hysteerisina, anteeksi flunssaa, joka suurimmalle osalle on vielä oireeton.
Meillä on sama työpaikalla. Yksi juoppo työkaveri, joka käy joka ilta baarissa heittämässä tikkaa ja vetämässä monot vinoon. Siinä on parhaassa tapauksessa koko firma karanteenissa.
Vähän sama kuin meillä oli aiemmin paitsi että kyseessä oma lapsi, joka tuli opiskelupaikkakunnaltaan kotiin kun oli etäopetus. No jatkuvasti oli menossa kavereiden kanssa yömyöhään. Sanoin että tälle tulee loppu tai saa mennä takaisin kämpilleen. Hirveä ulina siitä tuli mut tajusi lopulta. Hän on siis just 20 täyttänyt ja aivoitukset välillä sen mukaisia. 30-vuotiaalta odottaisin kypsempää käytöstä.
Onneksi hesassa on baarit kokonaan kiinni parissa viikossa.
Minä laittaisin kovan kovaa vastaan! En kattelis. Hitto viekööt kyse on sun ja läheistesi terveydestä sekä ihan yleisestä tartuntatilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi hesassa on baarit kokonaan kiinni parissa viikossa.
Tuskin! Kun oliskin!
Eihän niitä saatu kiinni kuin ihan alkuvaiheessa, nyt MaRa vaan on lobannut poliitikot tainnoksiin ja siihen tartuntatautilakiin jätettiin porsaanreikä ravintoloita varten.
Sit koululaiset saa taas istua etäkoulussa ja harrastukset ja kirjastot kiinni, jotta nuoret aikuiset pääsevät pitämään ravintoloita pystyssä ja levittämään tautia.
Tuo olisi niin iso kynnyskysymys, että muuttaisin asumuseroon, jos mies ei hyväksyisi sääntöjä, että et halua ottaa baarialtistumisten riskiä. Kyseessä on terveytesi. Jos puolisoilla on ihan erilaiset käsitykset noin perusasioista, niin ei voi asua yhdessä. Ala katsella omaa asuntoa ainakin pandemian ajaksi. Mies ja lapsensa ovat sinulle riski, eikä sellaista voi hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisinä 1. ja 2. riskiryhmiin kuuluvina olette saaneet jo molemmat rokoteannoksenne. Miehesi todennäköisesti luottaa rokotteen tehoon eli siihen, että jos saa tyttäreltään tartunnan, sairastaa taudin kuitenkin lievänä. Sitä vartenhan rokote on otettu. Koska koti on myös sun kotisi, ei tuossa auta kuin puhua miehen kanssa. Tai sitten menet vaikka hotelliin siksi aikaa, kun miehen tytär on teillä. Tai voisiko tyttärelle maksaa hotellimajoituksen?
Tytär?
😂😂😂😂😂😂
Hmmm. Hän saa kyllä ottaa riskin, jos niin haluaa. Mutta sinulla on omassa kodissasi oikeus olla suojassa, jos pelkäät kovasti koronaa. Mitä jos pysyisit miehesi lapsesta loitolla ja käyttäisit maskia, jos joudut olemaan samassa tilassa? Sanytolilla tms. pyyhit pinnat.
Luulisi jo ymmärtävän, että et suhtaudu tartuntariskiin kevyesti. Samalla tietysti myös suojaat itseäsi.
Itse en noin kovasti pelkää koronaa, koska minulla on jo 2 rokotetta, eikä erityisiä riskisairauksia. Mutta kuten sanottu, jokaisella on oikeus omaan linjaan.
Joo meillä on miehen kanssa kummallakin molemmat rokotteet jo saatu. Just vaan luin kuinka paljon jopa kahdesti rokotettuja joutuu sairaalaan. Lisäksi meillä on kaksi lukioikäistä lasta, joista kumpikin on saanut yhden rokotteen.
Tämä kolmekymppinen ei ole ottanut vielä yhtäkään rokotetta ja tarkennan vielä että
hän asuu ulkomailla, lensi Suomeen, tuli lentokentältä ja käveli käsiä pesemättä jääkaapille ennen kuin ehdin sanoa että peset kätesi. Kohta lähtee toiselle puolell Suomea toviksi ja sit palaa tänne pariksi viikoksi ja palaa kotimaahansa.
Ei tod mitään omaehtoista karanteenia. Toki oli käynyt testissä että pääsi lennolle.
Ap
Ap
Olen riskiryhmässä ja meille ei tulisi yksikään baari harrastelija vaikka olemme rokotettuja. Ei siitä mitään 100% varmuutta ole. Rokotteiden jälkeen sanottiin että silti pitää kaikkia varotoimenpiteitä ja suosituksia noudattaa. Mikä ihmeen nössö olet jos et saa kuria miehellesi ja vastuuttomalle kakaralle.
Olisin tuollaisessa tapauksessa vaatinut että pidämme omat asuntomme niin että aivan järjetöntä muuttaa yhteen kun mistään asioista ei päästä yhteisymmärrykseen. Tapaus osoittaa että muuttaisin pois välittömästi tai mies lähtee. Kummanko se asunto oli alunperin vai yhdessä hankittu. Piittaamattomuus toisen terveydestä on kaikkein pahinta. Ennen kuin muutetaan yhteen niin pitäsi jotkut pelisäännöt sopia mitenkä asiat laitetaan tärkeysjärjestykseen ja toisen mielipiteitä ei ohiteta eikä mies ole mikään itsevaltias jonka pillin mukaan hypitään.
Se on myös sinun kotisi. Vieraat tulkoot ajallaan ja eläköön talon tavalla. Itse en kattelisi. Kumminkin aikuinen ihminen jo.