Te, joiden nivelkivut helpottuneet ruokavalion muutoksella, mitä karsitte (gluteeni?) ja kuinka
Kommentit (45)
Maitotuotteet ja viljat on ne jotka minulla pahentaa kipuja. Jännnä sivuvaikutus on että aina kun olen jättänyt nämä totaalisesti pois kipujen helpottamiseksi, myös monet allergiani ovat totaalisesti hävinneet siksi aikaa kun noudatann ruokavaliota. Valitettavastii olen juustohiiri joten varsinkin maitotuotteista vaikea pysyä erossa, ne on mulla vielä pahempi kuin vilja. Samoin runsas proteiininsyönti tuntuu pahentavan kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Millä "mekanismilla" gluteenin poisjättäminen auttaa nivelkipuihin? Jos ei esim. keliakiasta ole kyse?
Mekanismeja ei käsitttääkseni tunneta, vaikka joitain testaamattomia tai huoonnosti testattuja hypoteeseja onkin.
Mutta ruokavalion vaikutukset esim. reumakipuihin on silti kyllä ihan tutkimuksissa havaittuja. Jo kauan sitten todettiin elävän ravinnon veganismin vähentävän merkittävästi nivelreuma- ja fibromyalgiapotilaiden kiputuntemuksia suomalaisessa tutkimuksessa. Sittemmin on havaittu, että niin äärimmäisyyksiin ei tarvitse mennä vaikutuksen saamiseksi. Käytännössä siinä on eroa mikä on se pahin ärsyttäjä, yleensä joko gluteeni tai maidon proteiinit, erityisesti lehmänmaidon, vuohen ja lampaanmaito sopii osalle niistä joilla lehmännaito aiheuttaa nivelkipuja ja usein myös esim. limaisuutta ja ihon huonoutta.
Viljat, maitotuotteet ja sokeri pois. Kurkumaa, valkosipulia ja inkivääriä ruokaan.
Viljan poisjättäminen on helppo ja sitä välillä kokeillutkin hyvällä menestyksellä ja kivut helpottaneet, mutta noi maitotuotteet... miten selviän ilman juustoa (ja suklaata).... Tyhmä kysymys, mutta onko nivelkipuihin ja maitotuotteisiin liittyen eroa siitä onko kyse lehmänmaidosta tai vaikka vuohenmaidosta?
Viljat ja fruktoosi ja muut sokerit.
Googlaa niin tiedät enemmän fruktoosin haitoista ja viljojen matala asteisesta tulehduksesta.
Ok, olen malttamaton, mutta kärsin tällä hetkellä tosi pahoista nivelkivuista sormissa ja lonkissa.. Nivelreumaa epäillään, mutta verikokeissa ei reumatekijää. Mutta jos nyt aloitan gluteenittoman ja maidottoman ruokavalion, niin kuinka nopeasti oireet SAATTAVAT helpottaa, jos kyse ei reumaattisesta kivusta?
Viljaton ruokavalio tosiaan auttaa nivelkipuihin. Se kipuhan johtuu tulehduksesta ja viljat sitä tulehdusta aiheuttaa.
Nivelrikossakin se kipu johtuu tulehduksesta, ei siitä, että ne rikkinäiset nivelet sen kivun tuottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Maitotuotteet ja viljat on ne jotka minulla pahentaa kipuja. Jännnä sivuvaikutus on että aina kun olen jättänyt nämä totaalisesti pois kipujen helpottamiseksi, myös monet allergiani ovat totaalisesti hävinneet siksi aikaa kun noudatann ruokavaliota. Valitettavastii olen juustohiiri joten varsinkin maitotuotteista vaikea pysyä erossa, ne on mulla vielä pahempi kuin vilja. Samoin runsas proteiininsyönti tuntuu pahentavan kipuja.
Mulla ihan sama! Keväiset allergiaoireet häviää kuin taikaiskusta jos vain maltan olla syömättä maitotuotteita. Lääkärithän tällaista syy-yhteyttä ei tietysti myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Ok, olen malttamaton, mutta kärsin tällä hetkellä tosi pahoista nivelkivuista sormissa ja lonkissa.. Nivelreumaa epäillään, mutta verikokeissa ei reumatekijää. Mutta jos nyt aloitan gluteenittoman ja maidottoman ruokavalion, niin kuinka nopeasti oireet SAATTAVAT helpottaa, jos kyse ei reumaattisesta kivusta?
Se on yksilöllistä, joten malttia.
Vierailija kirjoitti:
Viljan poisjättäminen on helppo ja sitä välillä kokeillutkin hyvällä menestyksellä ja kivut helpottaneet, mutta noi maitotuotteet... miten selviän ilman juustoa (ja suklaata).... Tyhmä kysymys, mutta onko nivelkipuihin ja maitotuotteisiin liittyen eroa siitä onko kyse lehmänmaidosta tai vaikka vuohenmaidosta?
Useimmille vuohen- tai lampaanmaito sopii erilaisen kaseiinin takia.
Itse testailin asiaa kuukauden eliminaatiodieetillä eli jätin kaikki viljat, myös gluteenittomat, ja kaikki maitotuotteet, myös vuohen ja lampaann, pois. Ja tosiaan oireet helpotti merkittävästi.
Sitten aloin lisätä aineita ruokavalioon ja katsoa missä vaiheessa oireita tulee takaisin. Ensin kokeilin lehmänmaitotuotteita, ja oireita tuli heti jonkun verran takaisin. Palasin eliminaatioon ja elimistön rauhoituttua pari viikkoa kokeilin vuohen- ja lampaanmaitojuustoja. Ei aiheuttanut minulle kipuja, eikä alllergiaoireiden (siitepölyt ja niiden ristiallergiat ruoassa) palaamista. Otin mukaan gluteenittomat viljat. Oireita palasi hieman, mutta paljon vähemmän kuin maidosta. Gluteeniviljoista tulii pahemmat oireet. Mutta kokeilujeni mukaan minun tapauksessa lehmämaito on vielä pahempii kuin gluteeni, tämä lienee hyvin yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Noin viikossa pitäisi alkaa jo huomata selvää eroa, mutta paranemista tapahtuu 3-4 viikkoa ainakin. Jos on kiire, kannattaa jättää sekä viljat että lehmänmaito pois kokonaan, ja vasta jos se auttaa niin kokeilla yksi kerrallaan palauttaa ja katsoa miten keho reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Kehopuhdistuu noin kuukaudessa. Äläkä unohda sitä sokeria.
Päivän energian kaava: 75% hyviä rasvoja, 20% proteiinia ja 5% hiilihydraatteja
Sianliha pois. Kuormittaa munuaisia, kuten mikä tahansa yletön proteiinin syönti, lisäksi siinä on jokin ominaisuus, mikä on erityisen haitallinen, en muista mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehopuhdistuu noin kuukaudessa. Äläkä unohda sitä sokeria.
Päivän energian kaava: 75% hyviä rasvoja, 20% proteiinia ja 5% hiilihydraatteja
Sitten on hyvä muistaa, että margariinit ja siemenöljyt EIVÄT ole niitä hyviä rasvoja. Aiheuttavat myös tulehdusta.
Nivelrikkoinen anoppi välttää punaista lihaa, heti kuulemma tuntee nivelissä, jos sitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Maidottomia hyviä suklaita on nykyään hyvin kaupoissa. Esimerkiksi ichoc. Harmi kun melkein kaikki maidottomat juustot on ihan kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmille vuohen- tai lampaanmaito sopii erilaisen kaseiinin takia.
Itse testailin asiaa kuukauden eliminaatiodieetillä eli jätin kaikki viljat, myös gluteenittomat, ja kaikki maitotuotteet, myös vuohen ja lampaann, pois. Ja tosiaan oireet helpotti merkittävästi.
Sitten aloin lisätä aineita ruokavalioon ja katsoa missä vaiheessa oireita tulee takaisin. Ensin kokeilin lehmänmaitotuotteita, ja oireita tuli heti jonkun verran takaisin. Palasin eliminaatioon ja elimistön rauhoituttua pari viikkoa kokeilin vuohen- ja lampaanmaitojuustoja. Ei aiheuttanut minulle kipuja, eikä alllergiaoireiden (siitepölyt ja niiden ristiallergiat ruoassa) palaamista. Otin mukaan gluteenittomat viljat. Oireita palasi hieman, mutta paljon vähemmän kuin maidosta. Gluteeniviljoista tulii pahemmat oireet. Mutta kokeilujeni mukaan minun tapauksessa lehmämaito on vielä pahempii kuin gluteeni, tämä lienee hyvin yksilöllistä.
Kokeilujen jälkeen minun ruokavalioon jäi.
Turkkilainen jogurtti, marjat, siemenet, mantelit, kana, kalkkuna, kala, muna, maanpäälliset kasvikset, ja oliiviöljy. Aika niukoille jäi, mutta vaihtelua saa erilaisilla marinaadeilla. Jätin myös pois kaikki mausteseokset. Suodatinkahvin vaihdoin pikakahviin siinä on enemmän antioksidantteja. Joten kahviin, hiilihappojuomiin ja alkoholiin kannattaa myös kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Sianliha pois. Kuormittaa munuaisia, kuten mikä tahansa yletön proteiinin syönti, lisäksi siinä on jokin ominaisuus, mikä on erityisen haitallinen, en muista mikä.
Siis sulta ei löydy mitään perustetta sianlihan välttelylle. Muuta kuin, että liika on liikaa. Minkä tahansa liika syönti on haitaksi mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maidottomia hyviä suklaita on nykyään hyvin kaupoissa. Esimerkiksi ichoc. Harmi kun melkein kaikki maidottomat juustot on ihan kauheita.
Ei ole olemassa maidottomia juustoja.
Millä "mekanismilla" gluteenin poisjättäminen auttaa nivelkipuihin? Jos ei esim. keliakiasta ole kyse?