Ystäväpiirissä ihminen jolla on loputon tarve päteä ja olla esillä
Kyseessä keski-ikäinen mies. Minua on ärsyttänyt jo vuosia, ja olen jopa jättänyt menemättä illanistujaisiin kun kyseinen pätijä on ollut paikalla. Nyt kuitenkin ensimmäistä kertaa myös yhteinen tuttavamme mainitsi asiasta; kukaan ei enää oikein jaksa. Tilanne näyttää vain pahenevan kun lähestyy eläkeikää, ilmeisesti tuleva työroolin ja sen tuoman statuksen menetys laukaiseen kahta karumpaa narsismia ja tarvetta tulla ”näkyväksi”. Muilla tällaisia ongelmapesäkkeitä lähipiirissä?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Lähestymiskielto auttaa näihin.
Omaelämäkertaihmiset ja pätijät eivät ole rikollisia vaikka kovasti rasittavia ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kateellisia heille?
Mistä? Loputtomasta jauhamisesta?
Jättäkää kutsumatta. Yksinkertaista.
On ollut. Nuorena sellaista käytöstä vielä erehtyi pitämään merkkinä älykkyydestä ja hyvästä itsetunnosta. Vuosien ja kokemuksen myötä alkaa sitten pikku hiljaa valjeta, että tällainen tyyppi on itse asiassa vain tyhjää täynnä ja se älykkyyskin on pelkkää nippelitietoa ja nälvimistä. Tuttavapiiri alkaa kummasti harventua siinä vaiheessa mutta yleensä tällainen ihminen on liian keskittynyt itseensä, jotta huomaisi mitään. Jos huomaakin, niin ihmettelee ihan vilpittömästi, että mihin kaikki ovat hävinneet.
Pätemiselle on aina syy josta tarve päteä ja pyrkiä olemaan esillä kumpuaa. Itse entisenä päijänä pädin koska pelkäsin jääväni ulkopuoliseksi ja huomiotta (muut oppilaat käskivät usein koulussa minua olemaan hiljaa ja pysymään nurkassa jotta varmasti en näkyisi enkä kuuluisi) jolloin päteminen tuntui olevan ainoa keino saada muiden ihmisten huomiota ja tulla nähdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä? Loputtomasta jauhamisesta?
Siitä että henkilö on oikeassa?
Oikeassa ei saa olla, pitää epäonnistua välillä jotta muut ei vihaa. 🙄
Ei ole ikäkysymys. Paikkakunnan meidän työyhteisössä - ja monessa muussakin - on logistinen solmukohta, jossa isänsä firmassa työskentelevä nuori vesa tekee toimituksista tuskaa saada toteutettua. Naureskelee muiden vakavalle asialle ja voi ottaa tosissaan toisen tekemän leikinlaksun - ja kaikkea siltä väliltä, kunhan kukaan ei vain pääse häntä tölväisemään.
Jos nyt oikein ilkeä haluaisi olla, niin saattaisinhan mainita että missä olisit ilman isäsi jalanjälkien seuraamista. Mutta firman ja omien työkuvioiden sujuvuuden vuoksi tyydyn juoruamaan asiasta muiden samassa asemassa olevien kanssa.
Logistinen kilpailu on tehnyt hyvää :) jos on pahimpia narsismikausia, voi maksaa vaikka vähän lisähintaa toimituskuluihin että saa pitää taukoa ko. henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on narsistisen ihmisen tyypillinen reaktio tämänsuuntaiseen kritiikkiin.
Fbssä on kunnan ryhmässä tälläinen, joka keksii vaikka tikusta asiaa ja spämmää muiden laittamia uutisia, kuntaan liittymättömiä juttuja jne. Kaikkee mikä on kielletty ryhmän säännöissä. Pönkittää itseään.
Ilmeisesti haluaa tulla tunnetuksi asiantuntijana, uutishaukkana, suurena ihmisten ystävänä. Varsinainen toope jota ei kukaan jaksa, ja pilaa hyvän ryhmänkin.
On kyllä raskas ihminen. Tuttavapiirissä myös 1, eipä hänen kanssaan jaksa olla tekemisissä. Hänellä on aina kaikki paremmin, julkkis tuttuja, moraaliltaan ylivertainen. Oikeasti säälittävä häntäheikki, pyrkyri, julkisuudenhimoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on narsistisen ihmisen tyypillinen reaktio tämänsuuntaiseen kritiikkiin.
Jep. Kaikki ovat heille ”kateellisia ja katkeria”! 😅
Opittu malli. Eikä hän itse sitä huomaa tai vaikka ymmärtäisikin, niin ei ole ajatellut miltä se muista tuntuu.
Minä taisin olla pätijä nuorempana, kun voin hyvin huonosti. Vanhempani kilpailuttivat meitä lapsia toisiamme vastaan, ja minä pienimpänä ja heikoimpana jäin aina jalkoihin. En koskaan voittanut vanhempieni huomiota ja hyväksyntää.
Pidin muita ihmisiä tyhminä ja heikkoina, kun eivät olleet nyrkit pystyssä tappelemassa koko ajan. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että muut ovat saaneet hyväksyntää, jopa rakkautta ihan vain ilmaiseksi, ilman että ovat hyviä missään. Monet ovat jopa epäonnistuneet elämässä, ja heidän vanhempansa oikein rientävät paikalle auttamaan. Minä en ikinä paljastaisi moisia heikkouksia perheelleni, hehän repisivät minut kappaleiksi eikä suun soitosta tulisi ikinä loppua.
Kun vihdoin hyväksyin sen, että vanhemmillani ei ole rakkauden tunnetta minua kohtaan, joten kaikki kisaaminen on täysin turhaa, niin se päteminenkin on loppunut. Muiden ihmisten ei ole koskaan tarvinnut huutaa saadakseen itselleen tilaa, eivätkä he pelkää että jos antavat muiden puhua, että muut pääsisivät niskan päälle.
Ei, koska olen blokannut tuollaiset ihmiset elämästäni. Somessa laitettu päivitykset piiloon muille samanlaisille. Näin saa täydellisen rauhan.
On meillä suvussa. Kehuu itseään hyväksi organisoijaksi. Alkaa äkkiä järjestelemään toisten raha-asioita ja putsannut lähes kaikki ex-miehet rahasta. Tuppaa itseään kaikkien apua tarvitsevien omaishoitajaksi. Järjestää juhlia ilman lupaa ja painostaa ihmisiä pitämään kaikenmaailman kissanristiäisiä juoksuttaen niissä koko lähipiiriä. Kamala sähläri ja sitten ei hoida tehtäväkseen ottamaa asiaa loppuun asti jättäen muiden niskoille varsinkin likaisen työn. Juhlissa jätti kaiken siivoomisen ja tiskaamisen vieraille ja keksi tekosyyn päästäkseen pois loppusiivouksesta. Toiseen tilaisuuteen alkoi kutsumaan ihan outoja ihmisiä mitä eivät ketkään muut olleet ikinä nähneetkään. Piti olla vain lähiomaisten tilaisuus. Esittää varakasta ja laittaa vappuna jostain kirpparilta löytämänsä vanhan kellastuneen ylioppilaslakin päähän ja sanoo että kyllä hänen koulutus on ihan lukioon verrattavissa. Kauhea pätemisen tarve. Kehuu itseään ja haukkuu muita.
On. Ei auta vaikka ilmoittaa, ettei ole tervetullut vaan tunkee paikalle väkisin.