diagnosoikaa: vapina yöllä
Koko vartalo tuntuu vapisevan ehkä kerran kuussa niin että herään siihen. Ei ole kylmä aina, joskus on kuumakin. Perusterve olen. Mistä tämä ainoastaan öisin ilmenevä tutina voisi johtua?
Kommentit (28)
Herään usein aamuyöstä vapinaan, mutta voi johtua ilman viileydestä, mitä mun pää ei tajua ja kroppa yrittää lämmittää. Nukun siis tuuletin päällä pussilakanalla, koska aina tuntuu kuumalta. Taitaa olla sisäinen termostaatti rikki. Kysyin kerran lääkäriltä, että voiko tulla hypotermia ettei itse sitä tunne, niin ei se osannut sanoa siihen mitään. Sama lääkäri katsoo ulkonäöstä onko potilas masentuneen Näköinen. Vaihdoin lääkäriä.
Minua kiinnostaa myös, mistä tämä öinen vapinassa herääminen johtuu. Ensimmäisellä kerralla luulin heränneeni maanjäristykseen tai räjäytystöiden aiheuttamaan sängyn vapinaan. :D vasta myöhemmin kun tämä toistui, tajusin että minä siinä vapisen, eikä sänky. Ei tosiaan varmaan näy ulospäin. En usko olevan mikään sairaus, mutta jännä että mieheni ei ole koskaan kokenut vastaavaa. Joskus tärisee enemmän jalat ja keho, joskus pelkkä pää. :D
Eilen oli tuollaista vapinaa, kun yritin nukahtaa. Luulin ensin, että sänky tärisee. Toivottavasti ei viittaa mihinkään sairauteen...
Tätä on hyvin satunnaisesti, ei edes joka kuukausi.
Täällä ollut samaa vuosien mittaan. Tuntuu liittyvän stressiin, arvelen kehon purkavan stressiä vapisemalla. Vrt TRE-tärinäterapia.
Itselläni on myös niskat kamalassa kunnossa kroonisesti, mutta ei kyllä tuota korvien väliäkään pääse kehumaan eli stressiä ja ahdistusta on. Välillä enemmän, välillä vähemmän.
Väittäisin, että kehon luonnollinen tapa hoitaa stressiä ja lihasjumeja. Kokeilin TRE:tä ja sen jälkeen olen pystynyt käynnistämään vapinan/tärinän milloin vain jokin kohta kropasta tuntuu sitä tarvitsevan. Ja kyse on yhtä luonnollisesta jutusta kuin haukottelu: keho osaa hoitaa itseään itsestään, kun sen vain antaa. Jos ei halua yöllä herätä tuohon, kannattaa koittaa TRE:tä ja vapista muuhun aikaan. Se voisi poistaa unenaikaiset tarpeen.
Päivää!
Onko kenellekään selvinnyt vielä, mistä tuossa vaivassa on kyse?
Mulla on muutaman kuukauden aikana ollut useina öinä tuota just samaa, tuntuu että sänky tärisee, mutta rouva ei huomaa mitään. Kestää jopa muutaman tunnin, vaikeuttaa nukkumista, jolloin unenpuute lisää stressiä, ja tärinä lisääntyy. Tähänastisten vinkkien perusteella aion käydä hierojalla ja jumpata hartioita, sekä kokeilla TRE-terapiaa. Mutta jos on muuta tietoa tai kokemusperäisiä vinkkejä niin kernaasti kuulisin.
Selvisikö tämä? Minulla oli täsmälleen samat oireet, vaan ei ole enää. Johtui matalataajuisesta sähkökentästä, joka tuli yöpöydän lukulampusta. Kuulostaa foliohattuhommalta, mutta aivotoiminta on sähköistä, ja levossa taajuus on lähellä tuommoista matalataajuista sähkökenttää, jonka aiheuttama resonanssi tuntuu tärinältä päässä. Sitä, miksi vain harvat tämmöistä kokee, en osaa selittää, ehkä joku osaa. Kannattaa kokeilla irrottaa yölampun tai muun sängyn vieressä olevan sähkölaitteen töpseli seinästä, tai kääntää se toisinpäin, jolloin katkaisija katkaisee kuuman johdon eikä nollajohtoa. Tai voi kokeilla katkaista makuuhuoneesta kokonaan sähköt yöksi, ja jos se auttaa niin selvitellä mistä yllä kuvattu kenttä syntyy. Minulla pahimmat oireet hävis heti. Kroppa oli jo tottunut tärisemään, joten muutamana yönä vielä tuli jotain heikompia vastaavanlaisia tuntemuksia, mutta sitten loppui kokonaan. Toivottavasti tämä auttaa jotakuta! Terv. Kari
Arvasin, että tietenkin vauvafi -sivuilta löytyy tällekin asialle vastausta! :D Hyvä te nuoret! :) <3
Mulla on myös ilmennyt välillä hetken aikaa koko kehon tärinää nukahtamisvaiheessa. Muistelen sen alkaneen viime keväänä. - Se tuntuu paremminkin hyvältä kuin pahalta. :D Kuin olisi jossain täristinsängyssä. Ei tosiaan joka yö, oisko ollut yhteensä n. 10 krt puolen vuoden aikana.
Viime yönä sitä oli taas, ja se alkoi heti, kun olin asettunut nukahtamisasentooni kyljelleni, ja parissa sekunnissa jälleen nukahdinkin. Sitä ennen kokeilin kädelläni jalkaani, säärtä ja reittä, ja tunsin käteenikin sen pienen tasaisen tärinän, tosin oli se ilmeisesti käsivarsissakin, koko vartalossa. Yleensä nukahdan parissa sekunnissa, kun se on alkanut, tosin nukahdan muutenkin sekunneissa, kun asetun makuulle.
Olen jo 60 v. täyttänyt, ja elämäni pahin stressivaihe on ohi (suoritin kokopäivätyön ohessa parit korkeakoulututkinnot, jolloin elämäni todellakin oli pelkkää suorittamista), nyt ei niin paljoa stressiä pitäisi enää olla... Mietin näitä uusia rokotteitakin, olen nähnyt pahoja tärinä- ja kramppausvideoita sekä myös lievempää tärinää, mutta en ole edes ottanut sitä piikkiä, joten ei sekään voi olla syy.