Miksi monet älykkäät ja lahjakkaat ihmiset käyttäytyvät niin lapsellisesti?
Esim. osaavat tehdä perusasioita ja menestyy hyvin elämässä ja työssään, mutta silti henkisesti lapsia kun käytöstavoista ja mentaliteetistä puhutaan.
Kommentit (54)
Älykkyys ja lahjakkuus vaatii tietyissä määrin lapsenmielistä avoimuutta ja mielikuvitusta. Suuri osa keksinnöistä tai tieteen läpimurroista on tehty nuorena aikuisena. 25 ikävuoden jälkeen aivot eivät pysy samalla tavalla käsittelemään uusia ja poikkeavia ideoita. Näkyy hyvin esimerkiksi fysiikan historiassa, kuten Einsteinkin vallankumousten havaintojensa jälkeen ei vanhetessaan pystynyt käsittelemään uusia fysiikan näkökulmia.
Nää on jänniä aina nää palstan älykkyys-ketjut. Ihan kuin älykkyys olis jotain maagista, jota esiintyy vaan tuolla jossain ja se olis joku erikoinen ihmisryhmä. Älykkyyttä on tässä ihan joka puolella ympärillämme. Todennäköisesti jopa hyvinkin lähelläsi asuu joku melko älykäs, vaikka et sitä tiedäkään.
20 jatkaa: ai puhe olikin käytöstavoista? No eikös kaikki osaa olla joskus vähän lapsellisia?
Kertoisiko ap jonkin esimerkin, millaista käytöstä tarkoittaa. Riitelyä? Suuttumista? Itkupotkuraivareita?
Älykkäät ihmiset eivät ole robotteja.
Vierailija kirjoitti:
eräs yliopiston professori haukkuu vaimoaan kaupassa aina kun tämä valitsee jonkun tuotteen. Ja jos vaimo sanoo, että valitse itse niin tämä on typerä idiootti kun pyysi miehen mukaan typerään kauppaan :D
Toki on miellyttävä työssään .
Alasta riippuen, yliopistoon proffaksi voi päästä aikalailla keskiverto älykkyyden omaavakin henkilö.
Ja älykkyys ei tarkoita sitä, että ihmisellä olisi sosiaalisia taitoja. Moni tunnettukin huippunero on ollut sosiaalisesti hyvin kömpelö. Se johtuu siitä, että aivojen kapasiteetti on rajallinen. Jos yksi osa-alue kehittyy huomattavasti keskivertoa paremmaksi, se on pois jostain toisesta osa-alueesta.
Välillä se menee myös niin, että tyhmempi ei ymmärrä älykkään logiikkaa jossain asiassa ja pitää siksi lapsellisena. Nähnyt ja kokenut ihan itse tämän ilmiön.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys ja lahjakkuus vaatii tietyissä määrin lapsenmielistä avoimuutta ja mielikuvitusta. Suuri osa keksinnöistä tai tieteen läpimurroista on tehty nuorena aikuisena. 25 ikävuoden jälkeen aivot eivät pysy samalla tavalla käsittelemään uusia ja poikkeavia ideoita. Näkyy hyvin esimerkiksi fysiikan historiassa, kuten Einsteinkin vallankumousten havaintojensa jälkeen ei vanhetessaan pystynyt käsittelemään uusia fysiikan näkökulmia.
Tämä on täysin totta-
Ilman tiettyä lapsekkuutta, laajaa mielikuvitusta, avointa mieltä, ei mitään luovuutta synny.
Älykkään ihmisen ovat valmiustilassa, ne noukkivat virikkeitä ympäriinsä koko ajan, ja pyörittelevät niitä mielessään, yhdistäen entisiin ja yhä uusiin ideoihin.
Näin keksinnöt ja uudet asiat syntyvät: Luovuuden hyvän älyn yhdistelmistä.
Vai luuleeko joku, että jokin ratkaisu vaikka avaruusalusten suunnittelussa, on noin vain yhtä-äkkiä syntynyt 8-16 työaikana, oman työpöydän ääreessä?
Suurin osa tälläkään palstalla, ei edes käsitä, mitä todellinen älyykkys ja erilaisten monimutkaisten asioiden suunnittelu ja niiden ratkaisu tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Välillä se menee myös niin, että tyhmempi ei ymmärrä älykkään logiikkaa jossain asiassa ja pitää siksi lapsellisena. Nähnyt ja kokenut ihan itse tämän ilmiön.
Hyvä esimerkki tästä on nämä äärimmäiset korona- ja rokotekriitikot. Pitävät muita lapsellisina lampaina, kun eivät itse jaksa ymmärtää ja omaksua kaikkea informaatiota. Sitten täysin päättömällä logiikalla selittävät kaikkea huijaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta. Mulla on esimerkiksi välillä todella moneen lähtötietoon ja pitkälliseen pohdintaa perustuvia toimintamalleja. Ja joskus joku pitää mua ihan urpona ja lapsellisena, kun ei itse tajua asiasta mitään ja ihan turha lähteä selittämään koko monimutkaista juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki tästä on nämä äärimmäiset korona- ja rokotekriitikot. Pitävät muita lapsellisina lampaina, kun eivät itse jaksa ymmärtää ja omaksua kaikkea informaatiota. Sitten täysin päättömällä logiikalla selittävät kaikkea huijaukseksi.[/quote
Eli mikä logiikka on rokotuksessa jonka jälkeen täytyy tehdä kaikki kuten ennenkin rokotusta ettei saisi tautia?
No varmaan juuri siksi, kun he tajuavat ettei ole mitään järkeä olla olematta lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eräs yliopiston professori haukkuu vaimoaan kaupassa aina kun tämä valitsee jonkun tuotteen. Ja jos vaimo sanoo, että valitse itse niin tämä on typerä idiootti kun pyysi miehen mukaan typerään kauppaan :D
Alasta riippuen, yliopistoon proffaksi voi päästä aikalailla keskiverto älykkyyden omaavakin henkilö.
Ja älykkyys ei tarkoita sitä, että ihmisellä olisi sosiaalisia taitoja. Moni tunnettukin huippunero on ollut sosiaalisesti hyvin kömpelö. Se johtuu siitä, että aivojen kapasiteetti on rajallinen. Jos yksi osa-alue kehittyy huomattavasti keskivertoa paremmaksi, se on pois jostain toisesta osa-alueesta.
No miksi sitten aina sanotaan, ettei aivojen kapasiteetti ole rajallinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten aina sanotaan, ettei aivojen kapasiteetti ole rajallinen?
Kehittää äärimmäisen kompleksisia rakennelmia, jotka sortuvat oman lopulta painonsa alle.
Ehkäpä siksi, että älykkyys huomattas paremmin. 🤣😂😂
Enbuske on tästä hyvä esimerkki. Tavikset eivät ymmärrä hänen käytöstään. Monella lahjakkaalla on kaksisuuntanen ja touhut voi mennä totaalisen överiksi. Tietysti älykkäitä ihmisiä on monenlaisia mutta mt-ongelmat ovat heillä ehkä kuitenkin keskivertoa yleisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki tästä on nämä äärimmäiset korona- ja rokotekriitikot. Pitävät muita lapsellisina lampaina, kun eivät itse jaksa ymmärtää ja omaksua kaikkea informaatiota. Sitten täysin päättömällä logiikalla selittävät kaikkea huijaukseksi.[/quote
Eli mikä logiikka on rokotuksessa jonka jälkeen täytyy tehdä kaikki kuten ennenkin rokotusta ettei saisi tautia?
Juuri tätä mä tarkoitin. Jos olisit lukenut huolellisesti ja ymmärtänyt kaiken mitä koronasta ja rokotuksista tiedotetaan, niin ei tarvisi edes kysyä. Kyse on todennäköisyyksistä. Rokotus pienentää huomattavasti todennäköisyysksiä saada vakava tauti ja levittää sitä eteenpäin. Suoja ei ol täydellinen ja siksi tarvitaan edelleen muitakin toimenpiteitä. Rokotus siis pienentää huomattavasti todenmäköisyyksiä ja siten ehkäisee valtavasti pandemian leviämistä ja seurauksia.
Toki tuon ymmärtäminen vaatii vähän vaivannäköä ja sen verran ymmärrystä tilastomatematiikasta, että tajuaa todennäköisyyslaskentaa.
Kun on itsetunto kunnossa ja älyä, niin voi olla ihan rauhassa lapsekas. Ei tarvi todistella kellekään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä mä tarkoitin. Jos olisit lukenut huolellisesti ja ymmärtänyt kaiken mitä koronasta ja rokotuksista tiedotetaan, niin ei tarvisi edes kysyä. Kyse on todennäköisyyksistä. Rokotus pienentää huomattavasti todennäköisyysksiä saada vakava tauti ja levittää sitä eteenpäin. Suoja ei ol täydellinen ja siksi tarvitaan edelleen muitakin toimenpiteitä. Rokotus siis pienentää huomattavasti todenmäköisyyksiä ja siten ehkäisee valtavasti pandemian leviämistä ja seurauksia.
Toki tuon ymmärtäminen vaatii vähän vaivannäköä ja sen verran ymmärrystä tilastomatematiikasta, että tajuaa todennäköisyyslaskentaa.
Nämä änkkääjät ovatkin suurin piirtein nelivuotiaan tasolla, kaikki on mustavalkoista ja eipäs/juupas.
Jos rokote antaa 80 % suojan vakavaa tautimuotoa vastaan, se tarkoittaa silti sitä, että keskimäärin joka viides voi sen saada. Ja nuo numerot wivät ole hatusta, vaan kerättyä tilastofaktaa perustuen 4,01 miljardiin annettuun rokoteannokseen. Lukuja päivitetään sitä mukaa, kun uutta tietoa kerätään.
voi ressuja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä änkkääjät ovatkin suurin piirtein nelivuotiaan tasolla, kaikki on mustavalkoista ja eipäs/juupas.
Jos rokote antaa 80 % suojan vakavaa tautimuotoa vastaan, se tarkoittaa silti sitä, että keskimäärin joka viides voi sen saada. Ja nuo numerot wivät ole hatusta, vaan kerättyä tilastofaktaa perustuen 4,01 miljardiin annettuun rokoteannokseen. Lukuja päivitetään sitä mukaa, kun uutta tietoa kerätään.
Se kommentti olikin loistava todistus tyhmyydestä ja älystä tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Enbuske on tästä hyvä esimerkki. Tavikset eivät ymmärrä hänen käytöstään. Monella lahjakkaalla on kaksisuuntanen ja touhut voi mennä totaalisen överiksi. Tietysti älykkäitä ihmisiä on monenlaisia mutta mt-ongelmat ovat heillä ehkä kuitenkin keskivertoa yleisempiä.
Kaikki ei tee niistä numeroa valtakunnallisesti ja huomiohakuisesti.
Kyllä. Olet pitkälle oikeassa. Ne älykkäimmät tekee suurimmat keksinnöt.
Mutta taustalla ovat ne, jotka määrävät ja rahoittavat nuo keksinnöt ja tulokset.
Ja määrävät myös sen, miten noita keksintöjä maailmassa hyödynnetään.
Niinhän se menee, että se määrää joka maksaa.
Myös julkisella puolella.
Sielläkin on perussummma joka voidaan esim. terveydenhuoltoon käyttää.
Edelleenkään ei ole rahaa hoitaa maailman ja Suomen ihmisiä julkisilla varoilla niissä vakavissa sairauksisa, jotka ovat erittäin kalliita. Ja joiden lääkkeet ovat erittäin kalliita.
Tämä on julma totuus, joka kaikkien on vain nieltävä.