Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmoitatko opettajalle jos lapsesi alaikäinen luokkakaveri on Facebookissa

Vierailija
11.08.2014 |

ja julkaisee siellä lapsestasi kuvan. Vai otatko suoraan yhteyttä vanhempiin? Vai annatko olla?

IS:ssa oli tuollainen tapaus.

Minulla ei kyllä ole aavistustakaan onko 10-vuotiaan lapseni kavereita fb:ssa tai vastaavassa. Toivottavasti ei.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollessani ala-asteella opettaja sattui jostain saamaan selville, että joillakin luokkalaisillani oli IRC-galleriaan tunnukset. Opettaja sitten ihan oma-aloitteisesti otti asian hoitaakseen ja järjesti puhutteluja ja muita näille tytöille. Mielestäni asia ei kyllä opettajille kuulu.

Vierailija
22/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:32"]

Itse ollessani ala-asteella opettaja sattui jostain saamaan selville, että joillakin luokkalaisillani oli IRC-galleriaan tunnukset. Opettaja sitten ihan oma-aloitteisesti otti asian hoitaakseen ja järjesti puhutteluja ja muita näille tytöille. Mielestäni asia ei kyllä opettajille kuulu.

[/quote]

Itse asiassa kyllä kuuluu. Koulu antaa myös mediakasvatusta siinä kuin seksi- ja päihdevalistustakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos tarkastettavana on ylä- ja alakoulun oppilaiden kokeita 210 kappaletta, enkun kirjoitelmia 60, jälki-istuntoja häiriökäytöksestä, vanhempainilta ja huoltajien tapaamisia, pedagogisten selvitysten laatimista, oppilashuoltoryhmä, oma kehityskeskustelu, wilma-viestintää, opekokous, vesopäivä ja sitten pitäisi vielä puuttua jonkun lapsen kaverin nettiprofiiliin, niin sanon että kyllä se on vaan kodin juttu, ei opettajan.

Vierailija
24/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin koulu antaa mediakasvatusta, mutta ei puutu yksittäisen oppilaan Facebookiin. Ellei kyse kouluajalla tapahtuvaa luokkatovereiden välistä nettikiusaamista. Jotain rajaa nyt härreguud!

Vierailija
25/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:37"]

Niin, jos tarkastettavana on ylä- ja alakoulun oppilaiden kokeita 210 kappaletta, enkun kirjoitelmia 60, jälki-istuntoja häiriökäytöksestä, vanhempainilta ja huoltajien tapaamisia, pedagogisten selvitysten laatimista, oppilashuoltoryhmä, oma kehityskeskustelu, wilma-viestintää, opekokous, vesopäivä ja sitten pitäisi vielä puuttua jonkun lapsen kaverin nettiprofiiliin, niin sanon että kyllä se on vaan kodin juttu, ei opettajan.

[/quote]

Mitäs olet laittanut itsesti tuohon jamaan, harvalla alakoulun opettajalla tuollaista on. Ja liioittelet kyllä NIIIN vahvasti, ikään kuin vesopäiviä ja kehityskeskusteluja olisi useinkin ym. mainitsemiasi...

Ope, jolla on aikaa oppilaille ja heidän huolilleen

Vierailija
26/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa oli poliisi kertomassa netin sääntöjä, ikärajat ym. Toki asioita käsitellään (yleisesti) myös oppitunneilla. Jos jotain tapahtuu niin oppilas ei voi vedota siihen  ettei tiennyt...

Vierailija
27/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:32"]

[/quote]

Itse asiassa kyllä kuuluu. Koulu antaa myös mediakasvatusta siinä kuin seksi- ja päihdevalistustakin.

[/quote]

Mutta ei opettajat myöskään puhuttele teinejä, jotka harrastaa seksisuhteita tai perjantaikännejä. Valistus tapahtuu koko luokalle kerralla oppitunnilla.

T. Yks ope

Vierailija
28/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ketään ei kiusata, asia ei kuulu opettajalle tai koululle pätkääkään. Aletaan muuten menemään laittomalle alueelle. Myös oppilaalla on oikeus vapaa-aikaan ja yksityisyyteen.

Vierailija
29/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:22"]asia ei kuulu millään tavalla opettajalle

[/quote]

juuri näin. Opettaja opettaa eikä ole mikään yleinen moraalinvartija.

Vierailija
30/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:21"]

ja julkaisee siellä lapsestasi kuvan. Vai otatko suoraan yhteyttä vanhempiin? Vai annatko olla?

IS:ssa oli tuollainen tapaus.

Minulla ei kyllä ole aavistustakaan onko 10-vuotiaan lapseni kavereita fb:ssa tai vastaavassa. Toivottavasti ei.

[/quote]

Jos kyse on kiusaamisesta, niin otan yhteyttä myös opettajaan, ensin tietenkin kiusaajan vanhempiin. Mutta jos lapsi julkaisee vaikka itsestään ja kaveristaan kuvan niin en välttämättä ilmoita siitä yhtään kenellekään.

Vierailija
31/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:36"]

[/quote]

Tuolla sinun logiikallasi lapsen jalkapallojoukkueen asiat kuuluvat koululle, koska opetetaanhan koulussa liikuntaa. Olet pahasti ulkona koulun toimivallasta suhteessa yksilöön.

Vierailija
32/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:29"]

Kyllä luokkakavereiden väliset kiusaamiset kuuluu koululle, tuokin on tietynlaista kiusaamista, kun julkaistaan kuvia netissä.

[/quote] ei kuulu jos ne ei tapahdu koulumatkalla tai koulussa

Vierailija
33/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:36"]

[/quote]

Tuolla sinun logiikallasi lapsen jalkapallojoukkueen asiat kuuluvat koululle, koska opetetaanhan koulussa liikuntaa. Olet pahasti ulkona koulun toimivallasta suhteessa yksilöön.

[/quote]

Jos siellä joukkueessa sattuisi olemaan luokkakavetrieden välistä kiusaamista, niin kyllä tätäkin voitaisiin käsitellä. Kyllä näitä kiusaamistapauksia käsitellään kokonaisuuksian, ei vain sitä mitä kouluaikana tapahtuu.

Vierailija
34/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:59"]

Kyllä luokkakavereiden väliset kiusaamiset kuuluu koululle, tuokin on tietynlaista kiusaamista, kun julkaistaan kuvia netissä.

[/quote]

Kyllä muuten kuuluu. Jos oppilaiden välillä on nettikiusaamista (joka tapahtuu vaikkapa sitten kotoa käsin) niin se on kyllä koulun asia myös.

Vierailija
35/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:32"]

[/quote]

[/quote]

Mutta ei opettajat myöskään puhuttele teinejä, jotka harrastaa seksisuhteita tai perjantaikännejä. Valistus tapahtuu koko luokalle kerralla oppitunnilla.

T. Yks ope

[/quote]

Sekoitata asioita. Ei se toki kuuluisi, jos oppilas laittelee vaikka isoäitinsä kuvia, mutta luokkakavereiden välinen epäasiallinen toiminta on yleensä myös koulun käsiteltävä.

Vierailija
36/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin ikäraja on 13 vuotta, joten alakouluikäisillä ei ole sinne mitään asiaa. Ja ei ole opettajan tehtävä selvitellä FB-asioita. Opettaja opettaa. Vanhemmat ovat vastuussa vapaa-ajan asioista ja netin käytöstä. 

Vierailija
37/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:59"]

[/quote]

Kyllä muuten kuuluu. Jos oppilaiden välillä on nettikiusaamista (joka tapahtuu vaikkapa sitten kotoa käsin) niin se on kyllä koulun asia myös.

[/quote]

Oppilashuollon (esim. Kuraattori) asia korkeintaan, mutta ei opettajan asia. 

Vierailija
38/38 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi ekassa vanhempain-illassa mahdollista kerätä luokkakavereiden ja heidän vanhempiensa yhteystiedot. Opettajat ovat yleensä sen tehneet mielellään. Kysyvät kaikilta mitä yhteystietoja saa antaa ja kerää ja kopsuaa ne koko luokalle. Kerran tehty lukuvuoden alkuun, niin ei kukaan enää kysele pitkin vuotta.

Jos lapsi on rinnakkaiselta tms, hieman kiinnostusta lapsen elämästä. Ei ole iso vaiva esim jalkautua ja käydä sen muksun kanssa yhdessä uuden kaverin oven takana puhumassa.

etenkin suurissa kaupunki kouluissa asuvat suht lähellä. Toki poikkeuksiakin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi