Ilmoitatko opettajalle jos lapsesi alaikäinen luokkakaveri on Facebookissa
ja julkaisee siellä lapsestasi kuvan. Vai otatko suoraan yhteyttä vanhempiin? Vai annatko olla?
IS:ssa oli tuollainen tapaus.
Minulla ei kyllä ole aavistustakaan onko 10-vuotiaan lapseni kavereita fb:ssa tai vastaavassa. Toivottavasti ei.
Kommentit (38)
Meidän lapsen koulussa otettiin vastaava tilanne vakavasti. Kutsuttiin koolle oppilashuoltoryhmä, oppilas (11 v) ja tämän vanhemmat.
Hä? Miks ihmeessä opettajalle?
Miten liittyy koulunkäyntiin?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:22"]
asia ei kuulu millään tavalla opettajalle
[/quote]
Miksei kuuluisi? Ei vanhemmat esim. välttämättä tiedä kaikkien muiden vanhempien yhteystietoja.
Jos ne kuvat on otettu koulussa, niin silloin.
Jos se liittyy jotenkin koulutapahtumiin. En tietenkään muuten.
Toki on syytä ottaa ja kerrata nettisääntöjä, aika monessa koulussa on nykyyään tietotekniikka ihan oppiaineenakin. Tuohan voi olla juuri kyseisellä luokalla yleisempikin ilmiö. Samaan tapaan koulussa saatetaan puuttua esim. tupakkakokeiluihin.
Kyllä luokkakavereiden väliset kiusaamiset kuuluu koululle, tuokin on tietynlaista kiusaamista, kun julkaistaan kuvia netissä.
Ei kai ihan kaikki oppilaan vapaa-aikaan liittyvät asiat kuulu opettajien selvitettäväksi? Yhteys suoraan vanhempiin jos joku huolen aihe lapsesta herää!
Luokkakavereiden kiusaaminen koulun ulkopuolella kyllä kuuluu ihan vaan vanhemmille. Ope voi toki infota, että osaa pitää silmät auki, mutta koulu ei todellakaan selvittele mitään nettikiusaamista!
Mitä helvettiä se opettajalle kuuluu? Varmaan sun kannattaa ottaa yhteyttä siihen kuvan julkaisijaan ja pyytää poistamaan julkaisu.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:35"]
Ei kai ihan kaikki oppilaan vapaa-aikaan liittyvät asiat kuulu opettajien selvitettäväksi? Yhteys suoraan vanhempiin jos joku huolen aihe lapsesta herää!
[/quote]
Juuri näin. Lapsia hankkiessaaan tavallaan sitoutuu myös kasvattamaan heitä ja joskus yhteistyö vanhempien välilläkin kuuluu kasvatukseen. Kyllä huolestunut vanhempi osaa itsekin ottaa yhteyttä toiseen vanhempaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:49"]
Luokkakavereiden kiusaaminen koulun ulkopuolella kyllä kuuluu ihan vaan vanhemmille. Ope voi toki infota, että osaa pitää silmät auki, mutta koulu ei todellakaan selvittele mitään nettikiusaamista!
[/quote]
Koulu todellakin puuttuu nettikiusaamiseen, jos on koulukavereiden välisestä kiusaamisesta kyse. Ei koulu ole mikään erillinen saareke, joka ummistaa silmät kaikelta mikä ei tapahdu koulun rajojen sisällä.
Terv. ope
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:22"]
[/quote]
Miksei kuuluisi? Ei vanhemmat esim. välttämättä tiedä kaikkien muiden vanhempien yhteystietoja.
[/quote]
Mitä jos ottaisit itse vastuun siitä lapsestasi, sä sen huoltaja olet, ei opettaja tai koulu. Opettaja hoitaa kouluuun liittyvät asiat, sinä ne muut.
Mistä te tiedätte kaikkien koulukavereiden vanhemmat? Esim. jos on rinnakkaisluokkalaisesta kyse niin mistä muualta voi saada hänen vanhempiensa tiedot kuin koulusta? Menettekö sitten suoraan koululle vaanimaan ja lasta kovistelemaan vai mitä ihmettä?
Minä ottaisin yhteyttä toisen lapsen vanhempiin, mutta kertoisin tapahtumasta myös opettajalle. Eli hoitaisin tilanteen itse, mutta samalla antaisin vinkin siitä, mitä lasten välillä tapahtuu, se kun varmasti näyttäytyy myös koulussa jollain tavalla.
Taitaa olla sellaiset vastaamassa jonka lapsi jossain pienessä kyläkoulussa? Mun lapsen koulussa (alakoulu) on 500 oppilasta ja tunnen vain muutaman luokkakaverin vanhemman. Eihän niitä yhteystietoja automaattisesti kaikille jaeta, kyllä koulu joutuu monissa tilanteissa olemaan viestinvälittäjänä vanhempien välillä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:24"]
Hä? Miks ihmeessä opettajalle?
Miten liittyy koulunkäyntiin?
[/quote]
Nyt ei ollut kyse mistään satunnaisista pihakavereista tms. vaan LUOKKAKAVEREISTA
Aika törkeätä ja röyhkeää alkaa opettajia työllistämään tällaisessa asiassa! Terv. Ope
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:22"]
Aika törkeätä ja röyhkeää alkaa opettajia työllistämään tällaisessa asiassa! Terv. Ope
[/quote]
Ai, minä kyllä haluan todellakin kuulla jos oppilaideni välillä esiintyy tällaista.
Toinen ope