Työpaikan myrkkykäärme
Olisi hyvät neuvot kalliit, kun työpaikalla ihminen joka ns vain päättää pitääkö jostakin hlöstä vai ei ja toimii sitten sen mukaan, käyttäytyy töykeästi, pompottaa, yrittää pomotella, ei ota pahemmin kontaktia, ei juttele, katselee pitkin nenänvarttaan, puuttuu siihen miten teet työsi yms.
Esimerkkinä uuden hlön työpaikalla aloittaminen, hän ei kunnolla edes tervehdi toisen kättäpäivää esittelystä huolimatta, ei puhu mitään hlölle paitsi silloin kun yrittää pompottaa ja komentaa miten joku asia on hänen mielestään tehtävä jne.
En ole kys paikassa ollut kuin pari vkoa ja on jo aika paha olla, en voi häntä täysin sivuuttaakaan vaan on tehtävä yhdessä töitäkin. Mutta huomaan jo miten olen ikäänkuin varpaillaan ja varuillaan hänen kanssaan, yritän "pienentää" itseäni jotten ärsyttäisi ja se ei kyllä pidemmän päälle käy, olen täysin tasavertainen hänen kanssaan ja myös koulutetumpi sikäli mikäli sillä merkitystä on eli en ole mikään epäpätevä kokematon tyttöraasu jollaista ei kyllä myöskään saisi sillä tavoin kohdella.
Tämä asia ei myöskään ole vain minun korvieni välissä tai kuvitelmaa vaan monilla samaa fiilistä ja kokemusta jopa siinä määrin että eräs työntekijä vaihtanut kys tyypin vuoksi työpaikkaansa :(
Mitä tekisin, miten toimia?
Kommentit (40)
Joo, nainen. Sen kokemuksen mukaan mikä minulla on niin miehet ei harrasta kyseisen kaltaista käytöstä.
ap
Mahtaako olla VL tuo aloittajan kuvailema henkilö. Niillä tuntuu olevan hieman sellainen tyyli sellaisia kohtaan, jotka ei ole samanlaisia. Huomauttelemassa aivan mitättömistä asioista, ja samaan hengenvetoon kyllä kertovat, ettei se haittaa... Mitä vitt...a. Jos joku asia ei haittaa, niin tarviiko se toisen tekeminen sitten edes mainita... Toisiaan kohtaan ovat huomattavasti hävelimpiä ja "armeliaampia".
Esimiehlle myös muistavat kertoa kaikki tekemisensä. Ryhmätyössäkin tehdyt ominaan ja jos joku ei ihan onnistu, niin sitten se epäonnistuminen on tuon koko ryhmän "ansiota".
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:00"]
Olisi hyvät neuvot kalliit, kun työpaikalla ihminen joka ns vain päättää pitääkö jostakin hlöstä vai ei ja toimii sitten sen mukaan, käyttäytyy töykeästi, pompottaa, yrittää pomotella, ei ota pahemmin kontaktia, ei juttele, katselee pitkin nenänvarttaan, puuttuu siihen miten teet työsi yms.
Esimerkkinä uuden hlön työpaikalla aloittaminen, hän ei kunnolla edes tervehdi toisen kättäpäivää esittelystä huolimatta, ei puhu mitään hlölle paitsi silloin kun yrittää pompottaa ja komentaa miten joku asia on hänen mielestään tehtävä jne.
En ole kys paikassa ollut kuin pari vkoa ja on jo aika paha olla, en voi häntä täysin sivuuttaakaan vaan on tehtävä yhdessä töitäkin. Mutta huomaan jo miten olen ikäänkuin varpaillaan ja varuillaan hänen kanssaan, yritän "pienentää" itseäni jotten ärsyttäisi ja se ei kyllä pidemmän päälle käy, olen täysin tasavertainen hänen kanssaan ja myös koulutetumpi sikäli mikäli sillä merkitystä on eli en ole mikään epäpätevä kokematon tyttöraasu jollaista ei kyllä myöskään saisi sillä tavoin kohdella.
Tämä asia ei myöskään ole vain minun korvieni välissä tai kuvitelmaa vaan monilla samaa fiilistä ja kokemusta jopa siinä määrin että eräs työntekijä vaihtanut kys tyypin vuoksi työpaikkaansa :(
[/quote]
Yleensä tuollaiset ihmiset eivät itse kestä sitä jos heitä kohtelee samalla tavalla kuin he kohtelevat muita. Kokeile ainakin, eihän se kohteliasta ole, mutta joskus paskan saa loppumaan vain heittämällä sitä takaisin.
Kuulostaa kovin tutulta tuommoinen myrkkykäärme työtoverina. Onko hoitoalasta kyse?. Mulla on ollut myös vastaavanlainen työkaveri. Olin tosi pidetty työkaveri muiden keskuudessa työpaikalla, mutta tämä yksi ei pitänyt ja yritti kokoajan hakemalla hakea josko tekisin virheen. Näin untakin niihin aikoihin kun olin siellä töissä usein käärmeistä ja yhdessä unessa suuri silmälasipäinen käärme nousi eteeni..tällä työkaverilla oli silmälasit ja oli suurikokoinen. Oisko ollut jotain alitajunnasta kumpuavaa kun näin tuon unen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:47"]
Köh... ap, ei sun kanssa tarvitse olla ystävä. Kestä se. Tottahan tervehdykseen vastaaminen on hyvää käytöstä, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät tervehdi kuin ystäviä ja vanhoja tuttuja (en kuulu heihin, mutta naapurustossa on muutama tuollainen mörökölli). Jotkut vaan on aika epäsosiaalisia luonteeltaan.
Kiusaaminen on sitten jo toinen juttu. Huutaminen, fyysinen päällekäyminen, sortaminen työtehtävien jaossa, väärien tietojen levittäminen, panettelu, olennaisten tietojen tai työvälineiden pimittäminen. Semmosta.
Ei se, että jättää sanomatta erikseen sulle hei, kun lähtee kotiin.
Anna mörököllin olla. Tervehdi sinä asiallisesti kaikkia ja ole normaali itsesi, kyllä se siitä jossain vaiheessa lientyy. Ja jos ei lienny, anna olla ja hae lounaskaveri muista.
[/quote]
Samaa mieltä. Ap mainitsee kyykyttämisen ja pomoilun aloituksessaan, mutta kaikki myöhemmin ketjussa hänen esittämänsä esimerkit eivät kyllä kerro niistä, vaan ihan vaan kulmikkaasta luonteesta. JOS se jää tosiaan tuollaiseen tervehtimättömyyteen, niin ei siitä minusta voi oikein työpaikkakiusaamisena puhua. Ikävää käytöstä tietenkin, mutta ei varsinaisesti kiusaamista.
31
Nykyään todennu että mieluiten annan noille tyypeille niiden omaa lääkettään. Teen vain sitä mitä erittäin manipuloivat tyypit on mulle opettanu. Yrität vaikka ensin saada tämän mulkvistin luottamaan suhun ja sen jälkeen pistät sitä ihan alta lipan muiden edessä tai jotain vastaavaa. Jos ne toteuttaa itseään muiden hyvinvoinnin kustannuksella, on muillakin siihen oikeus.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:00"]
Työpaikan myrkkykäärme
[/quote]
vie sille lounaaksi pakastettuja hiiriä ja asenna sen työpisteelle lämpölamppu.
Luultavasti työkaverisillasi on asioista ihan erilainen käsitys, olette varmaan ihmisenä tosi erityylisiä. Kysy suoraan mikä oli ajatus vaikka tuossa huoneenvaihtoasiassa äläkä kuvittele mielessäsi. Normaaliin toimivaan työsuhteeseen kuuluu keskustelu toimintatavoista ja kommunikaatiosta. I
Nostan kun aiheesta jollakin juttua toisessa ketjussa.
Samalla totean, että tänään työskentelin kys naisen kanssa 5-6h ajan eikä hän kertaakaan puhunut minulle, ei yhtikäs mitään. Ei sanonut edes huomenta aamulla kun saapui paikalle, tiimin muille henkilöille toki sanoi.
Minä EN ymmärrä mikä hänen ongelmansa on, todella loukkaavaa suhtautua tuolla tavoin ihmiseen jota ei edes tunne ja joka tullut työyksikköön helpottamaan mm hänen työtaakkaansa.
ap
Jooo.
Sori Sipe mutta vessan moppaaminen ei kuulu työnkuvaani, sinulla ehkä kuuluu kun heikommin koulutettukin olet.
Ja niin, asiasta on kuulema ollutkin joskus aiemmin puhetta toisten tahoilta mutta silloin jäi "kissa nostamatta pöydälle". Itse olen tuumannut, että seurailen nyt vielä tämän ja ehkä ensivkon kys naikkosen toimintaa josko "lämpenisi" minullekin edes niin että peruskäytöstavat kuten huomenet yms alkaisi sujua mutta jos ei niin otan kai sitten suunnan kohti pomoa..
Joku sanoi, että tervetuloa aikuisten maailmaan, sinulle tiedoksi että aikuisten tulisi osata käyttäytyä toisiaan kohtaan asiallisesti jos ei muuta, enempää en häneltäkään "kaipaa" mutta sekin tuntuu olevan liikaa "vaadittu". Yksikään hlö ei ole oikeutettu aiheuttamaan toiselle pahaa oloa, stressiä, mitätöinnin tunteita yms työpaikalla.
ap
Ja sama jatkuu, ei sanaakaan minulle, ei aamulla eikä kun lähdin kotiin, tiimin muut jäsenet kyllä reagoi "heippaani".
Jankutan itselleni ettei syy ole minussa, en ole mitään ns tehnyt paitsi ilmestynyt kys työpaikalle töitä tekemään mutta ei tällä hetkellä ainakaan tunnu mantrani auttavan, oli tosi tukala olo olla hänen työkaverinaan tänäänkin, oikein tunsin sen ahdistuksen ilmapiirinä:(
ap
Monta tapaa, aloita työkavereista ja jatka sopivimmassa järjestyksessä vaihe kerrallaan:
- keskustele työkavereitten kanssa ja kirjatkaa todellisia tilanteita. Merkitkää tarkkaan aika, paikka, ketä oli läsnä ja mitä sanottiin ja tehtiin. Tällä teette kiusaamisen konkreettisesti ja näkyväksi. Teidän ei tarvitse märehtiä niitä pitempään, kun on tavallaan siirretty pois mielestä kirjoihin ja kansiin.
- keskustelette työpaikan luottamushenkilön kanssa ( eihän se mitään auta, mutta on tärkeä välivaihe)
- otatte yhteyttä työterveyshuoltoon, jotta voidaan kirjata mahdolliset terveyshaitat.
- keskustelette esimiehen tai työnantajan edustajan kanssa. Tämä on välttämätön välivaihe ennen seuraavaa, sillä muuten asiaa ei käsitellä.
- otatte yhteyttä työsuojeluviranomaiseen (Aviin).
Huomaat, että kirjoitan monikossa, ja paljon asiaan vaikuttaa se, että asialla on useampi ihminen. Asia nimittäin voi edetä siten, että kyseinen henkilö onkin itse se kiusattu. Näin kävi omalla kohdallani, onneksi työni oli määräaikainen ja pääsin mokomista eroon.
Juttele esimiehelle. Kerro yksityiskohtaisin esimerkein, miten ko. työtoveri on käyttäytynyt ja kysy, miten hän ajattelee asiaan puuttua.
Älä jää ns. tuleen makaamaan, tuo voi tuosta vielä pahentuakin eli ko. käärme voi kerätä kannattajia, jotka myös alkavat sorsia sinua.
Sinänsä työtoverista ei tarvitse tykätä eikä hänen kanssaan tarvitse viihtyä juoruilemassa lounastauolla, mutta selkeä työnteon haittaaminen ja kyykytys ovat asioita, joita ei tarvitse, eikä edes SAA sietää, koska ne vaikeuttavat työntekoa ja heikentävät lopputulosta. On siis työnantajankin intressissä, että työyhteisössä tieto kulkee ja apua annetaan asiallisella tavalla kollegoille, eikä leiriydytä klikeiksi.
JOS esimies ei tee mitään, ota yhteyttä työsuojeluvastaavaanne tai esimiehen esimieheen. Muista kirjata ylös aikoja ja esimerkkejä, niitä kysytään sinulta. Pelkkä "se on mulle ikävä" ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:17"]
Samalla totean, että tänään työskentelin kys naisen kanssa 5-6h ajan eikä hän kertaakaan puhunut minulle, ei yhtikäs mitään. Ei sanonut edes huomenta aamulla kun saapui paikalle, tiimin muille henkilöille toki sanoi.
Minä EN ymmärrä mikä hänen ongelmansa on, todella loukkaavaa suhtautua tuolla tavoin ihmiseen jota ei edes tunne ja joka tullut työyksikköön helpottamaan mm hänen työtaakkaansa.
ap
[/quote]
Tuo on ärsyttävää ja häiritsevää, muttei mene kyllä oikein työpaikkakiusaamisen piikkiin. Hän ei tunne sinua, ja siksi todennäköisesti ei katso tarpeelliseksi sinulle jutella. Kulmikas persoona saa olla!
JOS hän levittää sinusta ilkeitä valheita tai ei välitä sinulle työsi tekemiseen liittyviä tietoja tms., se on kiusaamista. Ei se, että ei tervehdi tai jutustele.
31, joka pahoittelee, ettei ole nähnyt kaikkia ap:n esimerkkejä
Älä mene mukaan tuohon sontaansa. Sano korostetun ystävällisesti Huomenta Sirpa, Miten vkonloppu meni ym. Itsestään tuo pellen tekee kun ei vastaa. Mahdollisimman vähän valtaa anna sen suhteen miten sinuun vaikuttaa ts tee parhaasi ettei huomaa jos loukkaa. Esimiehelle puhu jos oikeasti hankaloittaa työntekoasi tai alkaa vaikuttaa työkuntoisuuteesi.
Köh... ap, ei sun kanssa tarvitse olla ystävä. Kestä se. Tottahan tervehdykseen vastaaminen on hyvää käytöstä, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät tervehdi kuin ystäviä ja vanhoja tuttuja (en kuulu heihin, mutta naapurustossa on muutama tuollainen mörökölli). Jotkut vaan on aika epäsosiaalisia luonteeltaan.
Kiusaaminen on sitten jo toinen juttu. Huutaminen, fyysinen päällekäyminen, sortaminen työtehtävien jaossa, väärien tietojen levittäminen, panettelu, olennaisten tietojen tai työvälineiden pimittäminen. Semmosta.
Ei se, että jättää sanomatta erikseen sulle hei, kun lähtee kotiin.
Anna mörököllin olla. Tervehdi sinä asiallisesti kaikkia ja ole normaali itsesi, kyllä se siitä jossain vaiheessa lientyy. Ja jos ei lienny, anna olla ja hae lounaskaveri muista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:17"]
ap
[/quote]
Itse olisin sanonut kuuluvalla äänellä -huomenta sinullekin ja siitä lähtien aina sanonut huomenta reippaalla äänellä käyttäen jopa hänen etunimeään! Sinulla täytyy siis olla oma tapasi toimia työpaikassasi huolimatta siitä miten toinen käyttäytyy. Näin pysyt kondiksessa:) odottaessasi hänen seuraavaa siirtoaan!! Äläkä hyvä ihme seuraa katseellasi hänen liikkeitään.
Näin sinäkin saat aikaa valmistautua ja miettiä kuka hänen tukijansa on. Pomo? Jos tulee ilkeitä kommentteja etkä osaa vastata niin älä ainakaan käy puolustautumaan. Kannattaa tehdä vastakysymyksiä: mitä tarkoitat, miksi sanot noin, ihanko totta, vai niin......voit vaikka harjoitella kotonasi. Ja tee hommasi hyvin kun teet tärkeitä huomioita työpikallasi. Tsemppiä
Nainen?