Pahoitin mieleni siskoni miehen sukulaisten puheista. :(
Teen normaalisti elämäni valintoja aika itsenäisesti enkä paljon ajattele, mitä muut minusta ajattelevat. Tänään jouduin kuitenkin kokemaan, että jossain se raja tulee vastaan. Olimme käymässä siskoni luona, ja siellä olivat myös hänen miehensä vanhemmat ja miehen sisko perheineen.
Miehen sukulaiset (lähinnä äiti ja sisko) antoivat minun hyvin suoraan ymmärtää, etteivät hyväksy ratkaisuani lähteä töihin tytön ollessani niin pieni (8 kk). Olen ollut nyt töissä jo kolme kuukautta, ja ilmeisesti koko tämän ajan he ovat hautoneet kitkeriä ajatuksia minua kohtaan. Asiaa ei heidän silmissään millään tavalla muuta se, että tytön isä hoitaa häntä kotona. Minä olen heidän mielestään nykyajan hapattama liberaali, sillä vauva tarvitsee nimenomaan äitiään. Vauva kuulemma itkee hiljaisia tuskan kyyneleitä siitä, että hänet on riistetty yhteydestä äitiinsä.
Minulla ei ollut tuossa tilanteessa ketään " puolustajaa" , koska sekä mieheni, siskoni että hänen miehensä olivat juuri sillä hetkellä toisaalla. Kerroin kyllä oman kantani näille sukulaisille, mutta he olivat selvästikin niin fiksoituneita omiin asenteisiinsa, etteivät he kuunnelleet mitä yritin sanoa. Tähän asti olemme mieheni kanssa olleet töihin menooni varsin tyytyväisiä kaikin puolin. Tänään sain kasvoilleni sellaisen märän rätin, etten osannut kuin itkeä, kun lopulta pääsin tilanteesta karkuun.
Tiedän ettei pitäisi välittää toisten mielipiteistä ja yleensä en niin teekään. Tänään touhu meni yli sietokykyni rajan. :(
Kommentit (70)
On todella hienoa, että perheessänne vastuu yhteisen lapsenne hoitamisesta jakautuu noin hienosti molemmille vanhemmille. Taitavat nuo arvostelijat vain olla kateellisia tilanteestanne, kun noin hyökkäävästi moittivat. Tai sitten heidän asenteensa yksinkertaisesti ovat toivottoman vanhanaikaisia. Jätä tuollaiset kommentit täysin omaan arvoonsa.
eikä ap:n miehen sukulaisia, jotka näin kommentoivat.. :)
Ja kaikki muutkin, se on ihan jokaisen perheen oma valinta.
Omalta kohdaltani sanon, että minä halusin olla kotona ja mies halusi olla töissä. Meillä on muutenkin vanhanaikainen työnjako miesten ja naisten töihin. Toki mieskin osaa esim. laittaa ruokaa ja minä voin tehdä lumityöt, mutta se on poikkeus kun niin toimitaan. Mun mies on oikea ihana miehekäs mies, siis mun mielestä. Tekee metsä- ja peltotöitä, rakentaa...siis vapaa-ajallaan. On kyllä ollut aina paljon lasten kanssakin. Mutta mullekin tulee koti-isästä mieleen just joku maripaitanössö...
Suomi on tässä suhteessa (vanhempainlomien jakamisessa) vielä takapajula, ikävä kyllä. Mutta kun ne sukulaiset näkevät että isäkin selviää vauvan hoidosta mieli varmaan muuttuu. Älä välitä, te teette oman ratkaisunne ja järkkäätte asiat niinkuin kaikkien perheenjäsenten kannalta mukavinta on.
Vierailija:
Mutta mullekin tulee koti-isästä mieleen just joku maripaitanössö...
Miehellä ei ole eikä tule maripaitoja, eikä hänestä kyllä nössöäkään saa vaikka yrittäisi. Minä olen ylpeä Miehestäni, kun hän on halunnut jäädä välillä töistä kotiin hoitamaan lasta.
Kiitos vielä kaikille teille, jotka kannustitte.
vastaajia , jotka on samaa mieltä hänen kanssaan.
Jos ne jutut noin koville otti, niin ilmeisesti sulla on aika huono
omatunto asiasta?
Puhumiset omastatunnosta viittaa siihen, että olet moralisoiva uskis. Miksi isä ei ole sinun mielestäsi pätevä hoitamaan lastaan? Vastaa minulle tähän kysymykseen, kiitos.
minulle " mielipiteitä" En ole isän kykyyn hoitaa lastaan ottanut mitään kantaa. Aika pieleen meni sitä paitsi arvauksesi, en ole mikään uskis,
kaukana siitä ;)
Minä häpeäisin, jos minulla olisi niin luuserimies joka ei omaa lastaan osaisi hoitaa.
Siis ihan oikeasti, jos isä on osallistunut tasavertaisesti lapsen/lastensa hoitoon syntymästä asti (= ei ole hillunut harrastuksissa jne. iltoja ja viikonloppuja) ja on lapselle/lapsille läheinen, ei ole mitään syytä, miksei hän voisi yli puolivuotiaita lapsia hoitaa. Imetyskin on järjestelyistä kiinni, sitä paitsi valitettavan harva kotiäitikään imettää kovin pitkään. Eikä kyllä 8kk ikäinen enää yleensä jatkuvasti " tississä kiinni" ole, kun muutakin jo syö.
Itse olen meillä kyllä lapset hoitanut muutaman vuoden ikään asti kotosalla, että ei ole ns. omaa lehmää ojassa, mutta jos vielä lapsia saamme, miehen kotiin jääminen olisi varteenotettava vaihtoehto (esim. juuri 8-9 kk iässä). Ja olemme molemmat korkeasti koulutettuja, tosin miehen palkka on hieman suurempi.
Surullinen faktahan on kyllä, että kaikissa perheissä isä ei ole sellainen, että hänen huostaansa vauvan/pienet lapset voisi uskoa. Näitä tapauksia riittää kaikissa yhteiskuntaluokissa, että isää kiinnostaa enemmän kaverit, harrastukset, työnteko jne. kuin oma perhe :-( Täytyy olla onnellinen, että meillä ei näin ole.
Eiväthän nämä kouluja käymättömät matalapalkka-aloilla työskentelevät tai parhaassa tapauksessa työttömät äityliinit voi mitenkään sulattaa tai edes ymmärtää pienessä kapekatseisessa mielessään sitä, että jollain on niin hyvä työ, että sinne kannattaa palata jo ennen kuin lapset ovat kouluiässä ja vielä sen lisäksi niin ihana ja fiksu mies, että haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa hoitamalla tätä kotona. Tsemppiä ja anna idioottikommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. =)
lue se mun kommentti , ei mulla ole siihen mitään lisättävää
Itsekin alkuun ajattelin, että lapsesi on joutunut päivähoitoon ja kauhistuin. Mutta jos isä on kotona niin kaikkihan on hyvin.
terv. 4:ttä vuotta kotiäitinä .)
Kun äitiysloma loppuu on lähdettävä tienaamaan! Pitäs olla rikas ukko, että kotona vois olla!
Mutta ei tietenkään sinulla ole velvollisuutta minulle tätä selitellä. Mutta se, että et vastaa selkeään kysymykseen, vaan kaartelet asiaa monen viestin ajan ja syyttelet minua kun kyselen perustelujasi , kertoo minulle ihan tarpeeksi. Emme varmaankaan saa sen hedelmällisempää keskustelua kanssasi aikaiseksi.
Vierailija:
vastaajia , jotka on samaa mieltä hänen kanssaan.
Jos ne jutut noin koville otti, niin ilmeisesti sulla on aika huono
omatunto asiasta?
Vierailija:
Itsekin alkuun ajattelin, että lapsesi on joutunut päivähoitoon ja kauhistuin. Mutta jos isä on kotona niin kaikkihan on hyvin.
terv. 4:ttä vuotta kotiäitinä .)
Vai enkö saa sanoa sitä ääneen sen vuoksi, että Afrikassa lapsia kuolee nälkään?
Vitsi, eikä täällä saa enää sanoa omaa mielipidettään?
t. 39
Vierailija:
Kauhistuit..... Katsoisit uutisia niin saat jotain oikeeta kauhisteltavaa.
Vierailija:
Eiväthän nämä kouluja käymättömät matalapalkka-aloilla työskentelevät tai parhaassa tapauksessa työttömät äityliinit voi mitenkään sulattaa tai edes ymmärtää pienessä kapekatseisessa mielessään sitä, että jollain on niin hyvä työ, että sinne kannattaa palata jo ennen kuin lapset ovat kouluiässä ja vielä sen lisäksi niin ihana ja fiksu mies, että haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa hoitamalla tätä kotona. Tsemppiä ja anna idioottikommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. =)
Et varmaan pahemmin arvosta naisia tai edes itseäsi?
Minä ainakin arvostan miestäsi ja teidän suhde on kyllä siltä osin terveellä pohjalla, kun olette tuollaiseen ratkaisuun kyenneet. Muuten, voisiko miehesi jossain välissä sanoa sukulaisilleen, että " on se kiva, että vaimollekin sopi, että hän lähtee töihin niin minäkin saan olla vähän aikaa vauvan kanssa kotona" tai muuta vastaavaa. Näissä sukulaiskommenteissa paras puolustus on se, että oma kumppani antaa selustatukea, vaikka tuolla tavalla puolihuolimattomasti.