Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 29-vuotias enkä koe olevani "nuori"

Vierailija
29.07.2021 |

Olen ollut työelämässä yli kymmenen vuotta ja minulta löytyy kaksi lasta.
Julkisessa keskustelussa esim. koronatartuntojen suhteen, nuorilla tarkoitetaan 18-29 vuotiaita. Olenko ainoa, jonka mielestä nuoruuden käsitettä on venytetty liian pitkälle?
Aikaisemmin kun mediassa puhuttiin nuorista aikuisista, puhuttiin 18-25 -vuotiaista ja nuorilla tarkoitettiin teini-ikäisiä.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termistö muuttu vanhenevan väestön mukana. 

Vierailija
2/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme nuoria aikuisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se iski päin näköä joskus 25-vuotiaana kun puhelimessa eräs virkailija sanoi ettenhän minä mikään nuori enää ole, kun kyse oli jostain nuorten jutusta. Siitä eteenpäin vaan homma parantunut.

Vierailija
4/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. 30 on uusi 20. Ei fyysisesti tai biologisesti, mutta tämä on mantra.

Vierailija
5/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunsin jo 20 vuotiaana vanhaksi. Ehkä olen nk. vanha sielu?

Vierailija
6/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinuoruutta palvotaan. Miksi nykyään ei voida hyväksyä ikääntymistä ja ihannoida iän tuomaa kokemusta? Toisaalta tämä nuoruuden venyttäminen voi olla ikäihmisten tapa vähätellä täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä, jotka sattuvat olemaan itseä nuorempia.

Vierailija
7/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olekaan. 

Vierailija
8/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ethän sä enää nuori olekaan. Olen itse lähellä 50v ja eräs itseäni vanhempi tokaisi mulle, että voi, sinähän olet vielä nuori. Oma jälkikasvuni heittää huulta ja kertoo mun olevan jo vanha " eukko". Se ikä on mistä vinkkelistä kattelee sitä. Olet hyvä juuri siinä iässä missä olet kulloinkin

Vierailija
9/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ethän sä enää nuori olekaan. Olen itse lähellä 50v ja eräs itseäni vanhempi tokaisi mulle, että voi, sinähän olet vielä nuori. Oma jälkikasvuni heittää huulta ja kertoo mun olevan jo vanha " eukko". Se ikä on mistä vinkkelistä kattelee sitä. Olet hyvä juuri siinä iässä missä olet kulloinkin

Ongelma tässä lienee jos virallisesti median käyttämä termistö muuttuu vain koska toimittajat yms. ovat vanhempia. 

Vierailija
10/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni henkisesti hyvin vanhaksi jo 30v ja tarkoitan sitä että mieli on väsynyt.

Vierailija
11/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa saada aina ammattiliitolta joku jäsenkirje sähköpostina ”hyvä nuori jäsenemme”. Ja olen reilusti yli kolmekymppinen. Kirje on kuin jollekin aloittelevalle koululaiselle tai eskarilaiselle suunnattu värikynällä piirrettyine ihmishahmoineen ja lässytyksineen.

Vierailija
12/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyajan 6-kymppiset ovat entisaikojen 4-kymppisiä."

Elinikäodotteen kasvaessa aina vaan vanhemmat ovat nuoria.

Aloittajalle sanoisin, että odotapas vaan...

Itse tunsin olevani raihnainen ikäloppu 29-vuotiaana, jo 21-vuotiaasta vaativassa ammatissa työskennelleenä, ja mietin, millä keinoin jaksan vielä 30 vuotta työelämässä.

Jaksettu on, välillä hyvin jopa erinomaisesti, välillä huonosti, välillä hyvin huonosti, mutta jaksettu kuitenkin.

Siinä ne vuodet kulki kulkuaan, mitä enemmän vuosia sitä nopeammin, välillä sutjakasti vierien, välillä takkuisesti kompuroiden.

Nyt 65 v., ja eläke alkoi juoksemaan, ja tunnen itseni nuoremmaksi kuin viimeiseen 40 vuoteen, ja nautin elämästä ikään kuin olisi (kultainen) Olympiamitali kaulassa uskomattoman suorituksen jälkeen...

Terveiset Mattssonille!!

Vierailija
13/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa saada aina ammattiliitolta joku jäsenkirje sähköpostina ”hyvä nuori jäsenemme”. Ja olen reilusti yli kolmekymppinen. Kirje on kuin jollekin aloittelevalle koululaiselle tai eskarilaiselle suunnattu värikynällä piirrettyine ihmishahmoineen ja lässytyksineen.

Minä laittaisin jo palautetta tuommoisesta. Antaa melko epäammattimaisen kuvan.

Vierailija
14/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuillakin on noita päiväkoti-ikäisten piirroshahmoja. Tosin ei kaikilla, esim. työnantajien asioinnissa niitä ei näy. Piirroshahmot on sijoitettu esim. työttömien ja eläkeläisten palveluihin. Myös omaisen kuolemassa on hassu kuva. Tiedä sitten mitä tässä on taustalla.

Vierailija
15/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saman ikäinen kolmen lapsen äiti. Olen ollut nuori äiti, mutta en mä enää jaksaisi kuunnella sitä kuinka nuori äiti nyt oon. Enhän ole! Mun ikäiset ehkä hommaa sitä esikoista nyt, mutta en mä nyt enää ole mikään nuori äiti. Ihan saman ikäinen, kun ne jotka sitä esikoista hommaa. Tosi ärsyttävää välillä kuunnella sitä. Mut en mä myöskään koe olevani mikään vanhus, paljon on vielä opittavaa.

Vierailija
16/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinuoruutta palvotaan. Miksi nykyään ei voida hyväksyä ikääntymistä ja ihannoida iän tuomaa kokemusta? Toisaalta tämä nuoruuden venyttäminen voi olla ikäihmisten tapa vähätellä täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä, jotka sattuvat olemaan itseä nuorempia.

Jälkimmäisestä kyse.

Vierailija
17/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla se iski päin näköä joskus 25-vuotiaana kun puhelimessa eräs virkailija sanoi ettenhän minä mikään nuori enää ole, kun kyse oli jostain nuorten jutusta. Siitä eteenpäin vaan homma parantunut.

Mikä on parantunut?

Vierailija
18/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se on kiinni omasta elämäntilanteesta. Vaikka olen 30-vuotias, opiskelen yhä enkä ole koskaan ollut naisen kanssa, joten tunnen vielä pitkälti olevani nuori. Vakituinen työpaikka ja oma talo eivät myöskään vaikuta tunteeseen.

Vierailija
19/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 28v ja koen olevani hyvin nuori. Valmistun kohta maisteriksi ja säästän seuraavaa reppureissua varten. Haluaisin kokeilla seinäkiipeilyn harrastamista ja ehkäpä uuden kielen opiskelua. 

Vierailija
20/82 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintosita miten erilaisissa elämäntilanteissa 25-30v ihmiset voi jo. Joillain on jo omistuasuntoa, 10 vuotta työkokemusta, lapsia jne. toisilla taas opinnot kesken, ei työkokemusta, omistusasuntoa tai lapsia (tai edes kumppania)