3-vuotiaan kostopissit
3-vuotias osaa käydä potalla ja pytyllä oma-aloitteisesti. Välillä sattuu vahinkoja, mutta aika pitkälle pärjää jo pikkuhousuilla. Pidemmillä kauppareissuilla vielä vaippa varmuuden vuoksi.
Miten pitäisi suhtautua siihen, että lapsi pissii tahallaan housuunsa/housuvaippaansa kostona siitä, ettei saa jotain haluamaansa asiaa? Jos suuttuu julkisella paikalla tai kotona, niin ilmoittaa uhmakkaasti "minä pissin housuun!". Ja sen tekeekin ja katsoo sellaisella ilmeellä että "ettäs tiiät". Vaipan kanssa ei haittaa, kun ei tule yleensä sotkua, mutta pikkuhoususillaan vituttaa vaihtaa vaatteita ja pestä kusisia housuja heti ettei kusi ala haista, jos jää pidemmäksi aikaa pyykkikoriin odottamaan pesua. Jynssään lattioita ja vaatteita, pesen lapsen perseen...
Ja pitäisi olla niin, että evvk, kun lapsi tietää, että se hänen temppunsa ärsyttää minua.
Äsken tuo pässi meni itse suihkuun ja alkoi pestä pissivaippaansa vadissa. Ajatteli kai tekevänsä palveluksen, mutta olen paskamutsi enkä jaksa ymmärtää.
Kommentit (16)
Muistan kun hoitolapsi yritti tuota "mä pissaan housuun"-uhkailua.. loppui kun sanoin että pikkulapset pissaa housuun, ootko pikkulapsi? Pikkulapset ei saakkaan työntää ostoskärryjä jne..
Suuttua ei kannata :D
Ei toimi tämän kanssa, koska hän haluaa olla "pikkuvauva" ja se on yksi hänen suosikkiroolipeleistään. Joskus hän aloittaa jossain julkisella paikalla sellaisen esityksen, että hän itkee ja jokeltelee ja heiluttelee rattaissa käsiä ja jalkoja kuin pikkuvauva ja siis se on ihan esitystä. Todella vaivaannuttavaa. Joku varmaan ajattelee, että onkohan tuo jälkeenjäänyt, kun päättää aloittaa sen vauvailunsa. Ap
Ap, Nyt on pakko kysyä, että onko teidän perheessä myös vauva? Kuulostaa niin kovasti mustasukkaisuudelta.
" Jynssään lattioita ja vaatteita, pesen lapsen perseen..."
Lapsen perseen?
Jos olisin lapsesi, minultakin pääsisi tämän tästä kostopissi.
Ei ole vauvaa. On ainoa lapsi ja oppinut olemaan maailmannapa. Riivaa minua aamusta iltaan, koska olen ollut enimmäkseen hänen seuralaisensa ja olen vielä työttömänä, niin en tiedä miten kauan tätä kotihoitoa jatkuu. Silloin kun on välillä muiden hoitotätien seurassa kerhossa tai muualla, niin osaa kyllä esittää miten taitava on ja käyttäytyy halutessaan fiksusti. On kyllä aika välkky ja ymmärtää missä tekee väärin, koska tulee myöhemmin selittämään minulle, että miten hän mokasi ja mitä ei saisi tehdä. Muutaman kerran on tehnyt tuota kostopissiä, kun olen vaatinut, että menisi pöntölle potan sijaan (ei tarvitsisi pestä pottaa jne.), niin pissii mieluummin housuunsa, jos ei saa mennä potalle. Vauvaleikkejä on kyllä leikitty, koska hänellä on oma vauvanukke, jota hoivaa tosi mielellään: syöttää, vie potalle yms. Joskus ilmoittaa, että hänen vauvanukella on nyt pissihätä ja juoksuttaa sen nopeasti potalle muka pissimään eli tietää mikä on homman nimi. On itse oppinut menemään potalle säännöllisesti vähän alle 3-vuotiaana, niin tämä kuivuus ei ole vielä täysin luotettavaa. Ap
jätät vaan huomiotta ne uhkaukset. jos pissaa niin sit pissaa, et hermostu tai reagoi mitenkään. sitten vaan eleettä siivoat jäljet, lapsi tietenkin auttaa kykyjensä mukaan. edelleenkään et hermostu tai mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 20:44"]Lapsen perseen, voi reps. :D
[/quote]
Perse, peppu tai pylly. Pissi tai kusi. Kakka tai paska. Asia selvä? :D Ap
Vaikka onkin kesä ja kuuma, niin anna olla kusisissa housuissa vähän kauemman aikaa. Älä kiirehdi pesemään. Oppii itsekkin miten epämukavaa on olla. Samoin niiltä päiviltä kuin näitä sattuu, otetaan pois jonkin kivan tekeminen. Syy-seuraus -suhde.
Samaa mieltä kun edelliset, älä anna lapsen huomata että sua harmittaa eli älä reagoi.
Anna mehustua pissapöksyissään pidempään, niin huomaa ettei olekaan kiva kun housut on märät.
Lisäksi kerro kuinka olisitte tehneet jtn kivaa, mutta nyt ei ehdi kun meni aikaa pissahousujen siivoiluun, eli juurikin tuo syy-seuraussuhteen opettaminen
Antaisinkin olla pissipöksyissään, jos olisimme ulkona eikä tarvitsisi huolehtia siitä sotkeutuuko paikat lisää kun pissi valuu jalkaa pitkin jalkapohjiin ja joka askeleella sinne minne kävelee. Tai jos heittäytyy maahan, niin luuttuaa pissopöksyillään alustankin pissiseksi. Joo en tee noin kerrostaloasunnossa, mutta jokainen tyylillään. Ap
Vedä kylmästi pälle puhtaat housut mutta jätä pissaiset alle muhimaan?
Lapsi luultavasti aistii työttömyydestä johtuvan ahdistuksesi eikä pysty sitä käsittelemään. Siksi haluaa takaisin turvalliseen vauva-aikaan, vanilla huolia ja suorituspaineita.