Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko joutunut tekemään lasua?

Vierailija
29.07.2021 |

Olen huolestuneena seuraillut erään perheen tilannetta ja miettinyt, että pitäisiköhän tehdä, mutta vähän vielä mietin, että tulkitsenko oikein ja ylireagoinko... onko sinulla kokemusta asiasta ja siitä missä tilanteessa lasu voisi olla paikallaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt työn puolesta montakin. Aika monessa tilanteessa lain mukaan kyseinen ilmoitus on paikallaan, mutta ilman järkevämpää  selitystä on vaikea antaa sinulle mitään konkreettisempaa apua.

Vierailija
2/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja erityisluokalla vielä. Kyllä siellä tulee tehtyä useinkin ilmoituksia. Jos koen että lapsen oikeuksia uhataan tai laiminlyödään, puutun asiaan. Minulla on eri kulttuureista ja uskonnoista koostuvia oppilaita. Silti lapsen oikeus on Suomessa kaikilla sama. Mikään uskonto/kulttuuri ei ylrty sen ulkopuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Ystäväni, lapsen yh-äiti, oli psykoosissa lapsen kanssa.

Vierailija
4/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut mutta jätin tekemättä. Taustalla monimutkainen kuvio, mm. päihteitä ja nepsy-ongelmia.

Myöhemmin joku sitten teki lasun (ei ensimmäisen) ja lapset otettiin huostaan. 

Vierailija
5/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Opettaja ehdotti, että myös me tekisimme lasun oppilaasta, jotta apua saataisiin nopeammin. Tuli paljastaneeksi, että luokan oppilaista oli jo viisi lasua vetämässä, mutta ei yksilöinyt tarkemmin.

Aivan sekopäinen muille vaaraa aiheuttava lapsi, joten esitimme huolemme hänestä lastensuojeluun. Soitin nimettömästi ja totesin, että varmasti olette ko lapsesta jo tietoisia, mutta että mekin toivomme, että apua tulisi hyvin nopeasti, samalla kertoen viimeisistä tapahtumista.

Vierailija
6/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt, enkä todellakaan ylireagoinut. Lapsi otettiin huostaan.

Vierailija
7/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt, enkä todellakaan ylireagoinut. Lapsi otettiin huostaan.

Oletko varma asiasta, että et ylireagoinut? Huostaanottoon riittää melkeinpä huoli lapsesta.

Vierailija
8/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tein, kun näin erään nimeltä tuntemani nuoren naisen läpsivän  ja ravistelevan rattaissa istuvaa kehitysvammaista lastaan, huusi hänelle myös. Soitin saman tien ja tein ilmoituksen

Vierailija
9/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla jännitti, mutta sitten ymmärsin, että pahempi morkkis olisi, jos en tekisi. Mieluummin siis yli- kuin alireagointia.

Vierailija
10/10 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ilmoituksen.

Lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, päihteitä, yleistä laiminlyöntiä kuten lapset pakkasessa kesävaatteilla, 3-vuotiasta jätettiin yksin pihaan ja lähdettiin autolla pois jne.

Ihan sekopää perhe. Varsinkin äiti oli karmiva tyyppi. Asuttiin kerrostalossa silloin ja nämä meidän yläkerrassa.

Kun näin vanhinta lasta ekoja kertoja niin alkoi yks kaks itkemään. Oli meillä kylässä samanikäisen lapseni luona. Kertoi että kotona ei ole kaikki kunnossa kun kyselin mikä hätänä. Sitten sulkeutui täysin eikä puhunut enempää.

Huostaan otettiin lapset onneksi melko pian.

Myöhemmin sai takaisin ja sen jälkeen ytitti tappaa koko perheen. Nyt en tiedä missä nämä menevät. Toivottavasti hoitolaitoksessa vanhemmat lopun ikää ja lapsilla hyvät kodit/hyvä koti.