Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40+; millä saatte aineenvaihdunnan pysymään ennallaan?

Vierailija
10.08.2014 |

Tuntuu että enää ei voi syödä mitään ilman että paino nousisi :( Kulutus on kertakaikkiaan loppunut; onko monen tunnin rääkkiliikunta ainoa parannuskeino?

Sen verran taustaa että en ole koskaan syönyt pullia, leivoksia tms. Keksien syömisen lopetin vuosi sitten, karkkeja/ suklaata söin kerran viikossa kunnes jätin nekin kokonaan pois muutama kuukausi sitten. Syön aamupalaksi rasvatonta luonnonjugurttia & 2 rlk mysliä + 1 tlk hunaja. Kahvin juon rasvattoman maidon kanssa. Lounaaksi puoli lautasellista kasviksia/salaattia ja joku proteeinin lähde. Välipalaksi pari palaa näkkileipää voideltuna - no, tämän rasvan voisi vielä leikata pois-, iltaruoka on yleensä kaksi ruisleipää kinkulla + banaani. Muutenkin saatan syödä hedelmiä päivän aikana; yleensä omenoita tai viinirypäleitä. Pari kertaa viikossa ehkä isompi ateria, joskus viikonloppuisin pizzaa.

Juon lasillisen/ max 2 viiniä viikossa eli alkoholista ei tule sen enempää kaloreita mutta onko tuossakin sitten liikaa. En juo mehuja, ruoka- ja janojuoma on vesi. Kesän aikana olen syönyt 4krt jäätelöä

Urheilen hikeen ja hengästymiseen vievää lajiaa 2 krt/vko ja sen lisäksi kävelen koiran kanssa päivittäin noin 30min-1h. Okt:n pihatyöt vie paljon aikaa viikonloppuisin eli sohvassa en makaile juuri koskaan. Aika on kortilla työpäivinä ja viikonloput aina ihan täynnä; pitkäkestoisempaa hikiliikuntaa on vaikea saada mahtumaan mihinkään väliin. Eli onko ainoa vaihtoehto karsia syömisiä vielä lisää? Tuskastuttavaa! 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt mielestäni liian vähän, joten kehosi on säästöliekillä. Itse olen 39v, liikun n. 4 krt/vko, syön 2 lämmintä ateriaa, aamupalan ja välipalan. Herkkujakin syön kohtuudella, paino pysynyt samana jo vuosia.

Vierailija
2/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa sokeria (hedelmät ja leivät) ja liian vähän rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 11:12"]

Syöt mielestäni liian vähän, joten kehosi on säästöliekillä. Itse olen 39v, liikun n. 4 krt/vko, syön 2 lämmintä ateriaa, aamupalan ja välipalan. Herkkujakin syön kohtuudella, paino pysynyt samana jo vuosia.

[/quote]

Samaa mieltä, itselläni olisi varmaan koko ajan nälkä jos söisin noin vähän, syön varmaan tuplasti ja herkkuja myös ja paino on vakaa. Bmi n. 20. Ikää 45.

Vierailija
4/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama olo kuin ap:lla. Ikä 45 ja tuntuu, ettei mitään saisi enää syödä. Tosin syön kyllä enemmän kuin ap. Kesän aikana olen lihonut 2 kiloa. Inhoan itseäni näine läskeineni. Painan 55 ja olen 160 cm pitkä. Rasvaprosentti on korkea, vaikka paino ei niin hirveä olekaan. Olen löllö. Inhottaa.

Vierailija
5/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan liikaa leipää ja mikset syö leipien sijaan kunnollista illallista?

Vierailija
6/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 11:29"]

Mulla sama olo kuin ap:lla. Ikä 45 ja tuntuu, ettei mitään saisi enää syödä. Tosin syön kyllä enemmän kuin ap. Kesän aikana olen lihonut 2 kiloa. Inhoan itseäni näine läskeineni. Painan 55 ja olen 160 cm pitkä. Rasvaprosentti on korkea, vaikka paino ei niin hirveä olekaan. Olen löllö. Inhottaa.

[/quote]

Salille mars. Siellä saat lihasta joka kuluttaa energiaa lepotilassakin. Painoahan sinun ei varsinaisesti tarvitse pudottaa.

Vierailija
7/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissaan hedelmien sokerista. Pari hedelmää päivässä on hyvä juttu. Mistä saat hyviä rasvoja? Tarpeesi on noin 6tl öljyä päivässä. 60% margariinissa se tekee noin 10tl.

Vierailija
8/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä silloin tällöin kunnon tankkauspäivä,noin kerran viikossa tai vähän harvemmin. Kyllä saa taas istua vessassa ja aineenvaihdunta hurahtaa käyntiin uudella volyymillä.

Vierailija
9/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 11:32"]

En olisi huolissaan hedelmien sokerista. Pari hedelmää päivässä on hyvä juttu. Mistä saat hyviä rasvoja? Tarpeesi on noin 6tl öljyä päivässä. 60% margariinissa se tekee noin 10tl.

[/quote]

Ei aloittaja kertonut hedelmien määrää. Margariini ei ole hyvää rasvaa.

Vierailija
10/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan kurjaa kuultavaa, mutta ei mitään aineenvaihduntaongelmia. Olen 48v. ja syönyt ja hyvin terveellisesti koko ikäni. Vanhempani ovat jonkin sortin terveysfriikkejä ja meillä ollut välimerellinen/aasialainen ruokavalio. Itsekin sitä noudattanut, suosittelen.

Vierailija
11/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 11:32"]

[/quote]

Mistä ihmeestä olet tietos hankkinut??

Vierailija
12/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe.. Tiesitkö, että tlk on tölkin, ei teelusikan lyhenne?

Mutta syöt ensinäkin liian vähän ja olemattomasti rasvaa. Tiesitkö, että kehosi hormonit eivät yksinkertaisesti toimi, ellet syö hyvää rasvaa? En ole kyllä hirveän hämmentynyt, jos kroppasi ei noilla ruoilla toimi...

Vierailija
13/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun kilppariarvosi tutkittu. Lapsuuden tuttava oli koko ikänsä hoikka mutta vanhetessa ihmetteli kun ei saanut syödä juuri mitään (painoaan sai kuitenkin pysymään samana). Selvisi sitten että sairasti kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Vierailija
14/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, että aina vähennetään sitä rasvan syömistä ja sitten ihmetellään kun keho ei toimi.

Vierailija
15/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palailee kommentoimaan: 

-kilpirauhasarvot on katsottu viimeksi pari vuotta sitten --> normaalit

- rasvaa saan varmasti virallisen suosituksen mukaan tarpeeksi; käytän levitettä tai juustoa leivän päällä, salaatinkastike ( viinietikka/öljy ) käytän lähes päivittäin ja luonas on yleensä koottu lounasravintolan noutopöydästä - kastikkeita ja pastaa/perunaa/riisiä pyrin välttämään. En siis pyri rasvattomuuteen.

- illallinen korvautuu leivälle siitä yksinkertaisesta syystä että muuta en ehdi. Oma työpäivä venyy usein klo18 asti ja joskus puhelimessa pidempääkin. Lasten harastuskuskaukset alkavat samaan aikaan ja yleensä klo17-21 mennään minuuttiaikataululla varsinkin jos on oma harrastusilta. Ruoanlaitto saati syöminen on mahdotonta. Ilta- välipalalistalta unohtui jogurtti/rahka (yleensä sokeriton, joskus myös vähärasvainen), jonka aika usein nappaan sen banaanin sijaan.

- Kiire ja stressi on varmaan iso syy painon ylöspäin hiipimiseen mutta vaihtoehtojaan ei tunnu olevan. Palkkaa on pakko saada jotta asuntolaina lyhenee ja tällä hetkellä työmarkkinat ovat niin turvoksissa hakijoista että tyhjän päälle heittäytyminen ei kannata.

- Yöuniin kukaan ei kysynyt; mutta tarvitsen paljon unta 8-9h/yö ja joskus olen yrittänyt aamuliikuntaa huonoin tuloksin. Olo ei ole pirteä eikä energinen; enemmin "puulla päähän lyöty" / kuin jetlagissa. Eli vinkki juosta aamuisin tunnin lenkkejä klo6-7 ei ole mun juttu.

Vierailija
16/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea syömään kunnolla, niin tulee taas kakka, sekä juo riittävästi vettä.  Liiku päivittäin. 

Vierailija
17/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tässä mitään ihmeempää, mutta käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Mä sain steriloinnin myötä lopetettua kevättalvella hormonaalisen ehkäisyn ja sen jälkeen alkoi paino pudota helposti. Liikun saman verran kuin ennenkin ja syön suurinpiirtein saman verran, mutta paino on tippunut kuusi kiloa ja olen elämäni kunnossa kaikin puolin. Ikää on nyt 40 vuotta. Keväällä ostetut housutkin tippuvat päältä nyt, naama ei enää kuki oikeastaan ollenkaan ja ainakin lasten mielestä en rähise enää juuri ollenkaan.

Vierailija
18/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihas katoaa vanhetessa jos ei sitä treenaa. Minäkin suosittelen salia.

Vierailija
19/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä teevoisi auttaa. Itse olen 41v ja aloitin laihiksen kuukausi sitten. Painoa lähtenyt 3.5kg. Kerran päivässä käyn kakalla. Jos se on merkki toimivasta aineenvaihdunnasta. Vai mistä sen tietää että toimiiko..? Minulla myös kilpirauhasen vajis. Kai vanhemmiten vain kaikki hidastui :(

Vierailija
20/28 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen oli ruokavaliosi lapsena?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän