Haluaisitko, että vastapakotteet eivät koskisi Suomea?
Kommentit (30)
Olisiko siis parempi, jos emme arvostelisi Venäjää, jolloin Valion työntekijöillä ei olisi yt-neuvotteluja?
EU päätti määrätä pakotteita Venäjälle, ja hallituskaan ei pitänyt sitä riskinä Suomelle. Mahtoiko kukaan suomalainen edes avata suutaan, että me ollaan kyllä taloudellisesti aika riippuvaisia Venäjästä, eikä haluta ongelmia sen kanssa? Ei tainnut. Joten ymmärrän, että tästä leväperäisyydestä saadaan nyt kärsiä - ei hallituksen hyvätuloiset poliitikot, vaan mm. Valion työntekijät.
Joskus vaan pitää olla tekemättä murhaajan kanssa yhteistyötä, vaikka siinä talous vähän kärsisikin. Ja minä pistän tässä toivoni Venäjän kansaan, he tajuavat jossain vaiheessa, että näin ei voi jatkua, ja vaativat muutosta.
Tässä on koko EU:n liittymisen idea. Ennen liittymistä Suomi jättäytyi suurvaltapolitiikan ulkopuolelle ja hoiti kauppasuhteet itse. Ei pakotteita eikä vastapakotteita. EU:iin liityttiin, jotta Suomi voisi ilmaista mielipiteensä, jos Venäjä miehittäisi naapurivaltioitaan.
vaikea sanoa. Ihan oikeasti Venäjän toiminta on viimeaikoina ollut järkyttävää.
Harmittaa kyllä että vastatoimet kohdistuvat juuri elintarvikkeisiin, ja iskevät rankimmin pieniiin maihin kuten Suomeen ja Liettuaan.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:26"]
Tässä on koko EU:n liittymisen idea. Ennen liittymistä Suomi jättäytyi suurvaltapolitiikan ulkopuolelle ja hoiti kauppasuhteet itse. Ei pakotteita eikä vastapakotteita. EU:iin liityttiin, jotta Suomi voisi ilmaista mielipiteensä, jos Venäjä miehittäisi naapurivaltioitaan.
[/quote]
EU-jäsenyys oli Suomelle ennen kaikkea ilmaus länsimaalaisuudesta ja askel pois Venäjän vaikutuspiiristä.
Aivan sama, koska pakotteet koskevat vain landepaukkuja jossain wtf haapavedessä ja seinäjoessa, evvk
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:37"]
Aivan sama, koska pakotteet koskevat vain landepaukkuja jossain wtf haapavedessä ja seinäjoessa, evvk
[/quote]
Ne pakotteet koskevat kyllä sellaisiakin landepaukkuja, jotka Vantaalla pakkaavat Valion tuotteita Venäjää varten ja toimittavat Tampereelta puolivalmisteita eri yksiköihin. Samapa tuo, jos et välitä Suomen hyvinvoinnista sen enempää. Suomi pärjää hyvin ulkomaisilla maitotuotteilla. Ongelmana on vaan kotimaisen ostovoiman jatkuva heikkeneminen ja velanmaksukyvyn heikkeneminen.
Olen Valiolla töissä ja silti sitä mieltä että Suomen on osallistuttava talkoisiin tässä asiassa. Mieluummin potkut yt:issä kuin Putin rajalla valloitusmielellä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 20:24"]
Kannatat siis krimin miehitystä.
[/quote]
Ai miten? Suomen elintarviketeollisuuden irtisanomisten vastustaminenko jollain tavalla liittyy mihinkään poliittiseen kantaan Krimistä? Krim äänesti Venäjään liittymisensä puolesta. Valion työntekijät eivät äänestäneet yt-neuvotteluista.