Olen nyt reissannut Suomessa koko kesän kun ulkomaille ei pääse ja on pakko sanoa, että on ollut tylsää.
Samat järvet, metsät, taukopaikat, pikkukaupungit, nähtävyydet.. ei oikein jaksaisi enää. Tämä pakkosiirto kasarin ajan kesälomailuun ei toimi ainakaan minulle ja lapsetkin kyselee koska päästään Kreikkaan.
Kommentit (222)
Joo, ei tää kotimaanlomailu oikein nappaa. Onneksi saan parin viikon päästä toisen rokotuksen, niin sitten voikin jo suunnitella syksyn reissua etelään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää kesä on ihan ok ollut, mutta se on ihan poikkeuksellisten pitkien helteiden ansiota. Jopa merivesi on ollut kunnolla lämmintä. Rannikkoseudulla olen kesäni viettänyt. Jos olisi ollut viileämpää, niin olisin kyllä kaivannut ulkomaille.
Suomi nyt ei ole mikään rantakohde. Heti jos on rantakelit yhtään pitempään, vedet on täynnä sinilevää ja mitä lie ällöttävää sotkua. Kreikassa vesi edes näyttää suht puhtaalta jos ei ihan pahimmissa rysissä vieraile. Ehkä Välimeri on sen verran suolaisempi, ettei kaikki levät kuki yhtä innolla.
Levät ei johdu lämmöstä vaan hapettomista epäpuhtaista vesistä. Muutenhan koko eteläinen maapallon puolisko olisi levien vallassa. Ikinä en ole esim Italiassa tai Kroatiassa kuullut sinilevästä.
No ei noita leviä ole kun jossakin Helsingissä, muualla on puhtaat vedet.
Vierailija kirjoitti:
Mistä pidät ulkimaanlomallasi yleensä? Ja kauanko se kestää? Entä budjetti?
Oletan, että:
1 viikko ja 4 hlö
Lennot + majoitus + ruuat ja juomat + ostokset = 800 + 1200 + 700 + 200
= n. 3000 eKäytitkö tämän Suomessa viikossa?
Ai et...Entä mistä pidät lomalla?
Mikä tekee Kreikasta kivan paikan?
Olin kommentoimassa samaa, viikko kreikassa vs matkailu maassa, jossa asuu ja ” Olen nyt reissannut Suomessa koko kesän ”.
Matkustelisin itse Suomessa enemmän, mutta hotellit on täällä kalliita ja niihin edes mitään kuulu…
Vierailija kirjoitti:
Kreikkaan menen jo ihan ruoan takia. En ikinä mene turistipaikkoihin, vaan kiertelen pieniä saaria. On ihania pieniä rantoja, ystävällisiä ihmisiä ja kauniita rantoja. Silti en lähtenyt tänä kesänä, koska maskien käyttö todella valvottuaKreikassa ja olisi pilannut lomafiiliksen.
Tämä maskipakko on itselleni syy, miksi en lähtisi nyt ulkomailla. Monessa maassa maskipakkoja on, joissain jopa ulkona.
Ottaa hyvin varustellun rinkan selkään ja lähtee patikoimaan jonnekin korpeen ilman puhelinta.
Takuulla ei ole tylsää.
Eikä ole kallista.
Käytiin tänä vuonna ekaa kertaa Porvoossa, kierrettiin vanhaa kaupunkia. Ihan nätti kaupunki, mutta kyllä se kerta riitti. Jatkossa menen mieluummin vaan mökilleni.
Suomessa on todella tylsät ihmiset, joten onko se nyt jollekin yllätys, että Suomi on tylsä maa?
Vakaa ja turvallinen keskiluokkaisuuden kehto, kääntöpuolena aivan järkyttävä TYLSYYS.
Eihän suomalaiset edes osaa pitää hauskaa, ei ole yhteisöllisyyttä eikä hyviä bileitä tms.
Tanssivatkin ujosti nytkytellen, vaikka olisivat kännissä.
Eräs tuttavani lähti tänä kesänä Espanjaan puolentoista vuoden tauon jälkeen ja teki asiasta ison numeron. Hän on ihmistyyppiä, joka narisee siitä, kuinka kaikki on Suomessa huonosti ja jonka on kaikilla lomilla päästävä "lataamaan akkuja" ulkomaille. Olen kerran ollut hänen kanssaan matkalla, toiste en lähde. Kohde, jota hän suosii, ei ole arkkitehtuurin, kulttuurin tai historian puolesta mitenkään merkittävä. Aktiviteetteja ovat lähinnä rannalla makaaminen ja rantabulevardin turistiravintoloissa istuminen. Kielitaito tuttavallani on olematon, ja paikalliset ruoat ovat hänelle liian eksoottisia. Nyt, kun Suomessa on ollut hellettä koko kesä, en ymmärrä, mitä lisäarvoa Espanjan-matka hänen lomaansa toi.
Minulle on jäänyt kuva, että varsinaista matkustamista enemmän hän nauttii matkustamisen konseptista. Lentokentän baarista ja lentokoneen siivistä on pakko ottaa aina ne samat kuvat, ja perillä postata samat auringonlasku- ja drinksupäivitykset. Matkustaminen ei ole enää vuosikymmeniin ollut mikään statussymboli, mutta kaikki eivät ole ilmeisesti tätä huomanneet.
Kannattaa mennä aivan pohjoisimpaan Lappiin: Utsjoki, Nuorgam, suurtuntureiden alue Kilpisjärvellä. Ei tunne enää olevansa Suomessa ja on eksoottista! Pitää vaan tosiaan mennä riittävän pohjoiseen. Ei tarvitse olla mikään vuorikiipeilijä, muutaman kilometrin päiväretkeilyillä saa jo hienosti irti. Tämänkesäisen Lapin loman ansiosta en kaivannut ulkomaille. Hellettäkin riitti.
Niissä etelän turistirysissäkö sitten on niin ihanaa ja hauskaa kun saa vetää halpaa viiniä aamusta iltaan?
Vierailija kirjoitti:
Mistä pidät ulkimaanlomallasi yleensä? Ja kauanko se kestää? Entä budjetti?
Oletan, että:
1 viikko ja 4 hlö
Lennot + majoitus + ruuat ja juomat + ostokset = 800 + 1200 + 700 + 200
= n. 3000 eKäytitkö tämän Suomessa viikossa?
Ai et...Entä mistä pidät lomalla?
Mikä tekee Kreikasta kivan paikan?
En ole se jolta kysytään, mutta takana yksi yö hotellissa kokoonpanolla 2+2, 182 euroa. Ruuat 200 euroa , aamiaistarpeet, illallinen, lounas, jätskit ja välipala. Retkiliput 72. Museokäynti 5 euroa, kun aikuisilla Museokortit. Matkamuisto 12 euroa, lippis euron ja sadeviitta 5 euroa. Yli 470 euroa 1 päivä, plus bensat. Viikko samalla systeemillä 3290 plus päälle vielä ne bensat. Ja 72 euroa päivän retkestä on vähän. Ilman museokortteja, museokäynteihin olisi uponnut paljon enemmän rahaa ja hotellikin oli varsin edullinen.
Mulle Kreikasta tekee kivan ihmiset, kulttuuri, hyvä ruoka, takuulämpö, paljon historiallista nähtävää. Ja hintataso. Illallisen viineineen saa Kreikassa huomattavasti edullisemmin kuin Suomessa. Nyt laskussa ei ollut alkoholia.
Ihana Pohjois-Lappi kirjoitti:
Kannattaa mennä aivan pohjoisimpaan Lappiin: Utsjoki, Nuorgam, suurtuntureiden alue Kilpisjärvellä. Ei tunne enää olevansa Suomessa ja on eksoottista! Pitää vaan tosiaan mennä riittävän pohjoiseen. Ei tarvitse olla mikään vuorikiipeilijä, muutaman kilometrin päiväretkeilyillä saa jo hienosti irti. Tämänkesäisen Lapin loman ansiosta en kaivannut ulkomaille. Hellettäkin riitti.
Ainakin minä inhoan luontokohteita.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa hyvin varustellun rinkan selkään ja lähtee patikoimaan jonnekin korpeen ilman puhelinta.
Takuulla ei ole tylsää.
Eikä ole kallista.
Kun inhoaa tuollaista lomailua, sitä ei tarvitse tehdä.
Mikset ole käynyt Ruotsissa tai Norjassa? Molempiin on päässyt ihan helposti, takaisin tullessa vaan koronatestiin.
Vierailija kirjoitti:
On ollut oikein mukavaa 2 kesää ja ei kyllä kaipaa Suomen kesässä mitään ulkomaan matkoja. On käyty Kilpisjärvi, Pallastunturin alue, Kuusamo, Kuopio, Savonlinna jne. Todella mukavaa.
Ainoa mihin ei Suomessa kaipaa on Helsinki. Mitä v-ttua?! Länsivenäläinen betonikylä. Ei siellä ole mitään.
Lappi ja Itä-Suomi ovat minun suosikkejani. Vaikka joka vuosi.
Ja mulle saisi maksaa paljon, että lähtisin mainitsemiisi paikkoihin. Helsinkiä sen sijaan rakastan. Kaunis kaupunki, jossa on paljon nähtävää ja tekemistä. Asun Espoossa, niin lomalle en kuitenkaan Helsinkiin lähde.
Mulle noissa mainitsemissasi paikoissa ei ole yhtään mitään lukuunottamatta Savonlinnaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Suomessa on upeat rannat, hellettä on riittänyt ja rahalla saa laadukasta majoitusta, ruokaa ja elämyksiä. Puhtaissa vesissä on mukava harrastaa vaikka vesiurheilua.
Mieluummin Suomessa kuin jossain Rhodoksen turistirysässä. Kerran erehtynyt sinne ja se riitti! Toki esim. Kroatiassa ja Ranskan Rivieralla on upeita paikkoja, mutta nekin miellyttävämpiä keväällä tai syksyllä hieman suosituimman sesongin ulkopuolella.
Eipä löydy Suomesta upeaa Rodoksen vanhaa kaupunkia, joka on maailman ainut asuttu keskiaikainen kaupunki. Asiat ovat juuri niin kuin ne näkee. Aikaisin kevällä tai myöhään syksyllä Rhodos ei ole turistirysä.
Vehreä Keski-Suomi ja rannikon seutu Turusta Loviisaan, Hanko ym. on kesäisin ok, mutta muu Suomi on aika rumaa.
Talvella sit taas luminen tunturi-Lappi, Kuusamo ja Koli kauniita winter wonderlandseja.
Kyllähän nyt kesällä olisi ollut turvallista matkustaa matalan riskin maahan noudattaen turvatoimia, testejä ja mahdollisia karanteenwja. Itsekin kävin Italiassa, jossa oli paljon parempi tilanne kuin Suomessa.
Kyllä Virossa on ainakin suomalaisia riittänyt. Jos otat rokotteet, voit matkustaa melko normaalisti.
Vietitte siis tavallisen kesän ainoana extrana hotellihuone.