suruvaippa lenteli ja kosketti mua
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Se merkitsee että olet nähnyt melko harvinaisen perhosen.
Itse nähnyt sellaisen viimeksi lapsena, 70-luvulla.
Meillä on Kaakkois-Suomessa mummonmökki, jonka ympäristössä on paljon villiintyneitä perennoja ja vanhaa peltoa. Siellä on valtavasti perhosia, alkukesällä valkoisia ja keltaisia, tähän aikaan vuodesta näkee paljon suruvaippoja sekä ritari-, neito-, nokkos- ja karttaperhosia. En pitäisi suruvaippaa harvinaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on punaiset sormen- ja varpaankynnet ja perhoset käyvät usein katsastamassa niitä.
Mulla taas on yksi vaaleanvihreä t-paita, joka houkuttaa monenlaisia hyönteisiä. Voin vain arvailla miten ötökät näkevät paitani, ehkä olen niille jättiläismäinen kukka.
Ai, onpa kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on punaiset sormen- ja varpaankynnet ja perhoset käyvät usein katsastamassa niitä.
Mulla taas on yksi vaaleanvihreä t-paita, joka houkuttaa monenlaisia hyönteisiä. Voin vain arvailla miten ötökät näkevät paitani, ehkä olen niille jättiläismäinen kukka.
Ai, onpa kivaa!
Itämeren pohjoispuolella on joku pikkuötökkälaji (hyttystä pienempi), joka tykkää keltaisesta. Keltainen paita tai vaikka keltaiset kuviot vaatteessa voi olla niitä mustanaan. Nauroivat, että vain turistit pukevat keltaista päälleen sen parveiluaikana.
Haapaperhonen on harvinainen ja upea. Meille tuli kylään, kun mies laittoi kuistin kaiteelle saappaissa hiostuneet sukkansa. Kuulemma se tykkää raadon hajusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, merkitsee monia asioita:
Että on kesä
Että olit tapahtuman hetkellä Ulkona
Että oli sateeton päivä, aurinkokin paistoi
Että oli melko lämmin ilma
Että ihosi oli vähän hikinen
Että näkökykysi on tallella
Että tunnistat perhosiaKiva runo varsinkin jos että-sanat ottaa pois.
Oi kiitos! 😀
Suruvaippa on melko yleinen perhonen, niitä näkee paljon. Sen sijaan ritariperhonen esimerkiksi on melko harvinainen, olen nähnyt niitä vain kaksi kertaa luonnossa. Ja yhden ritariperhosen toukan olen löytänyt. Myös pari syreenikiitäjää olen nähnyt päivällä lepäämässä puunrungolla, todella isoja yöperhosia nekin. Ja horsmakiitäjän toukkia näkee joinakin kesinä runsaasti.
T. Lidl-mies.
Minun kohdallani on suruvaippa kaksi kertaa käyttäytynyt huomiota herättävästi. Ensimmäisen kerran jälkeen kuulin, että lapsi jota odotin on hyvin sairas, ja kuolee. Toisen kerran jälkeen 26 vuotta kestänyt ystävyyssuhde päättyi.
Kummallakin kerralla osasin arvata jotain ikävää tapahtuvan ja niin kävi. Kumpikin tapaus oli itsestäni täysin riippumaton.
Onko totta tai tarua suruvaippa perhosen uskomus. Sairastuin krooniseen syöpään ystävä sanoi että hänen lähellä oli ollut suruvaippa ja "tietää" etten minä selviä?? Hän sanoi että kyllä pitää minun mielestäni huolta ei tarvitse olla huolissaan. Ja kun muutaman vuoden päästä näki niin ihmetteli että olen vielä elossa ja nyt vieläkin melkein kaksikymmentä vuotta myöhemmin 🙏. Näin hänet muutama vuosi sitten ja hän hämmästyi miten hyvässä kunnossa olin ( näytin). Ihan uhallakin olen hengissä sanoin kun kysyi onko kaikki hyvin. Se siitä uskomuksista. Tänään itse otin kuvan suruvaipasta ja ihan ajattelematta otin kämmenellä varovasti ja päästin sen luontoon kun ei päässyt ikkunasta pois. Pitääkö nyt uskoa uskomusta kun läheiseni on huonossa kunnossa niin tuleeko suruviesti lähiaikoina se jää nähtäväksi. Toivottavasti ei 💕
Vierailija kirjoitti:
Onko totta tai tarua suruvaippa perhosen uskomus. Sairastuin krooniseen syöpään ystävä sanoi että hänen lähellä oli ollut suruvaippa ja "tietää" etten minä selviä?? Hän sanoi että kyllä pitää minun mielestäni huolta ei tarvitse olla huolissaan. Tarkoitin että pitää minun miehestäni huolta 🤔
Vierailija kirjoitti:
Suomenkielinen nimi on käännetty ruotsista (sorgmantel), mutta ne tiedä mistä se tulee. Luultavasti se on hvyin vanhaa perua, koska suruvaippa on perinteisessä maatalousympäristössä suhteellisen yleinen ja harvinaisen huomiotaherättävä perhonen. On aika luultavaa, että nimi tulee perhosen tummasta väristä, kun kerran musta on ruotsalaisessakin kulttuurissa vanha suruun ja kuolemaan viittaava väri.
Suruvaipat ja eräät muut perhoset tulevat silloin tällöin iholle. Ne imevät hikeä, jossa on niille tarpeellisia suoloja ja typpiyhdisteitä. Ne voivat imeä myös pilaantuvia ruuantähteitä, ulosteita, raatoja ym. luotaantyöntävää. Suruvaippa ja muutkaan päiväperhoset eivät voi pistää tai purra, eivätkä ne käy arkoina lainkaan samalla tavalla kimppuun kuin verenimijät, joten sitä ei tarvitse pelätä. Pihaan voi houkutella koko joukon suruvaippoja ja muita täpläperhosia, jos imeyttää johonkin fariinisokerilla kyllästettyä punaviiniä.
Kiitos tuosta vinkistä