hei, älkää pitäkö kissoja vapaana!!!!
Mikä oikeus on kissanomistajilla pitää kissoja vapaana mutta koiria ei? Ärsyttää kun koiriamme (sakemanni ja suomenpystykorva) voisi pitää muuten vapaana, mutta aina, joku kissa tulee tontille kusemaan ja paskomaan, ja koirat lähtee jahtaamaan tappomielellä. Haluatteko tekin kissan vapaana pitävät, että päästän mun koirat teidän pihalle ulostamaan ja merkkailemaan? Sitten oveakaan ei voi pitää auki kun kissat tulee sisälle. Kerrankin yöllä meidän talosta pojan huoneesta löytyi kissa joka nukkui sängyn alla, poika oli melkein puolikuollut koska on niin allerginen.
Vastuullinen omistaja kuljettaa kissaa valjaissa niinkuin koiriakin. Ettekö tiedä että kissoja kuolee joka vuosi liikaa, koska jäävät autojen alle, koirien tai muiden eläinten kynsiin, tai pahempaa, joku mielisairas tekee kissalle jotain? Ottakaa vastuu eläimistänne. Vihastuttaa tuo heitteillejättö. Opettakaa kissat tekemään paskat hiekalle sisälle, ja jos vielä ulos haluavat niin valjaissa pihalle. Huoh.... Teistä kaikista voisi periaatteessa tehdä eläinsuojeluilmoituksen. Ette näemmä välitä yhtään kissoistanne, kun jätätte ulos. On typerää kuvitella että kissat pärjäävät ulkona, mutta miten suu sitten pannaan, kun kissa ei tule enää kotia? Ä L K Ä Ä P Ä Ä S T Ä K Ö K I S S O J A U L O S. ajatelkaa muita ja pitäkää eläimet sisällä. Ei koiranomistajatkaan heitä koiria ulos niin että "Joo, menkääs nyt vaan paskomaan ja kusemaan tonne naapureitten pihalle, heippa". TODELLA ITSEKÄSTÄ HOMMAA.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:01"]
Ärsyttää kun koiriamme (sakemanni ja suomenpystykorva) voisi pitää muuten vapaana, mutta aina, joku kissa tulee tontille kusemaan ja paskomaan, ja koirat lähtee jahtaamaan tappomielellä.
[/quote]
Meillä ei ole kissaa, on koiria, tällä hetkellä bortsu. Suomenpystykorvasta en tiedä, mutta sakemannin saa koulutettua niin, ettei se noteeraa toisten eläinten hajua. Suomi on pullollaan kaikennäköisiä irti liikkuvia eläimiä, kissat saisi tietenkin pidettyä kiinni, mutta ketut, rusakot, jänikset ja muut kuuluvat luontoon. Yhdellä viestillä et muuta tilannetta kissojen osalta, ellet ala oikeasti politikoimaankin asiasi puolesta.
Miten hallitset linnut ja oravat?
Lain mukaan kissat saavat kulkea ulkona itsekseen, mutta omaa kissaani en sen turvallisuuden takia päästäisi kuljeskelemaan. Meidän pihalla saavat kyllä kissat kulkea. Pitävät rotat ja muut öttiäiset loitolla.
Aika hauska, kissoja vapaana pitävä ei oikeasti rakasta lemmikkiään, mutta äidit, jotka päästävät 2-5 vuotiaat nico-petterit ulos ilman valvontaa, koska lapset ovat niin kehittyneitä, ovat rakastavia vanhempia?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:33"]Koirat haisee, kissat ei! Meillä kaksi kissaa ja ne haisee hyvälle ja kissat on muutenkin tosi siistejä eläimiä. Nonmeidän on sisäkissoja.
[/quote]
No kissaruoka ja kusi/paska haisee. Useassa kissa-kodissa vierailleena voin todeta että yhdessäkään ei ole tuoksunut hyvältä. Päin vastoin koko huone jossa laatikko on (yleensä kylppäri) haisee pinttyneelle kuselle vaikka laatikkoa siivotaan. Myös jääkaapissa olevat kissaruoat haisevat saastalle
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:22"]
Mun kissa osaa tehdä tarpeensa hiekkalaatikkoon. Silti se on ulkona. Naapuri tykkää kissastamme, koska se syö pieneläimiä, jotka häiritsevät heidän puutarhassaan.
Ikinä en tule lukitsemaan kissaani sisälle. Ja aivan turha vinkua, että jää auton alle tai joku tekee pahaa. Tuskin tekee. Näitä väkivaltaisia kissojen tappajia on lähinnä vain teidän päässänne.
[/quote]
Ja mitkähäne on ne puutarhan pikkueläimet, jotka kattisi tappaa? Eikö olekin niin, että se kissanhiekka maksaa ja sen siivoaminen ällöttää! Yöllä ulos vaan niin kyllä naapurin tontille jätökset mahuu:(
[/quote]
Ei ole niin. Laita itse itsesi häkkiin - eläimet tekevät paljon vähemmän pahaa kuin sinä. Miksi sinä kuljet vapaana? Ihminen on ainoa todellinen peto, lähes tuhonnut kaiken, yksipuolistanut kasvillisuuden joten mehiläiset kadonneet ja kohta ei enää ole ravintoa. Vesi alkaa olla lopussa, koska ihminen paskantaa ja kusee omaan juomaveteen, lisäksi monet ihmiset päästävät sinne kemikaaleja ja myrkkyjä.
tapa vain itsesi jos pedot pitää tappaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:34"]Ei tämän palstan mammoilla mitään haulikoita löydy ja jos joku aseen tapainen löytyykin, niin tuskin osuvat mihinkään.
Kissat ovat kautta aikojen kulkeneet vapaana. Rotukissat erikseen, ne eivät välttämättä osaa huolehtia itsestään.
[/quote]
Joo kautta aikojen ja voi jatkossakin kulkea. Mun puhalle jos kulkee niin ei kulje enää. Ei siihen mitään haulikkoa tartte
Ja kyllä, ystäväni koira tappoi maatilan monta kattia heivauttamalla niskat nurin! Jätti raadot pitkin pihoja perheen luullessa ilvestä, kettua...kunnes näkivät itse!
Kissanomistaja: sinun lemmikksisi EI ole naapurin lemmikki loisineen!
Rotat ja myyrät ja muut jyrsijät tulevat lisäntymään lopun aikoina.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:37"]Aika hauska, kissoja vapaana pitävä ei oikeasti rakasta lemmikkiään, mutta äidit, jotka päästävät 2-5 vuotiaat nico-petterit ulos ilman valvontaa, koska lapset ovat niin kehittyneitä, ovat rakastavia vanhempia?
[/quote]
Ootko kehari? Ei mulla muuta
Maalle ne ulkokissat kuuluvat, ei kaupunkiin.
Jos joku idiootti päästää kissansa vapaaksi (ja tulee syyllistyneeksi rikokseen samalla), niin se ei anna kenellekään oikeutta mennä kiduttamaan tai tappamaan täysin syytöntä kissaa! Näköjään kuitenkin tältäkin palstalta näitä rikokseen syyllistyviä sekopäitä, jotka kostavat toisten ihmisten virheet viattomille luontokappaleille :(
Jos kohtaat vapaana kulkevan kissan, nappaa se kiinni ja vie kunnan löytöeläinsuojaan. Sieltä kissanomistaja saa maksaa kissansa ulos halutessaan. Kun omistaja viikoittain käy maksamassa jopa satasten hoitomaksut löytöeläintalolle, niin eiköhän hän pikkuhiljaa opi, ettei kissaa kannata päästää kulkemaan oman onnensa nojaan.
Se ulkona kulkeva vapaa kissa voi olla myös vastuullisen sisäkissan omistajan kissa, joka on syystä tai toisesta päässyt karkaamaan omille teilleen. Minä ainakin olisin ikuisesti kiitollinen, jos kissani karkaisi ja joku nappaisi sen talteen ja toimittaisi löytöeläintalolle. Vielä ei ole karkaamisvahinkoa tapahtunut ja toivottavasti ei tapahdukaan, kun ihmisten asenne irralla kulkeviin kissoihin on "Jaa, ulkokissa. Antaa sen olla" (tai huonossa tapauksessa TAPAN SEN!).
T. Valjaissa ulkoilevan sisäkisun omistaja
Mun kissa on syntynyt maalla tallissa ja on aina ollut ulkona paljon. Maalla asutaan mekin ja (leikattu) kissa kulkee omia polkujaan jo neljättä vuotta, nauttii elämästään, lähinnä meidän vanhalla navetalla ja pelloilla saalistaa hiiriä ja myyriä. Niin paljon kissaani rakastan, että annan sen ulkoilla. Kissa on tarkoitettu vaanimaan ja saalistamaan sisäkissat eivättiedä mitä menettää... hyvä niin :)
Mun kissa käy talvisin hiekkalaatikolla ja mä puhdistan sitä useasti päivässä eikä ällötä. Vaikka sä olet persaukinen, niin mulla on varaa ostaa hiekkaa.
On se kumma ettei joku osaa kasvattaa koiraansa ja syyttää muita ihmisiä siitä. Kyllä koiran kuin koiran saa pysymään pihalla, vaikka sinne tulisi kissalauma. Toiset ottavat haastavia koiria munanjatkeeksi, mutta ovat liian tyhmiä, laiskoja ja kykenemättömiä kasvattamaan ne oikein.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:22"]
Mun kissa osaa tehdä tarpeensa hiekkalaatikkoon. Silti se on ulkona. Naapuri tykkää kissastamme, koska se syö pieneläimiä, jotka häiritsevät heidän puutarhassaan.
Ikinä en tule lukitsemaan kissaani sisälle. Ja aivan turha vinkua, että jää auton alle tai joku tekee pahaa. Tuskin tekee. Näitä väkivaltaisia kissojen tappajia on lähinnä vain teidän päässänne.
[/quote]
Ja mitkähäne on ne puutarhan pikkueläimet, jotka kattisi tappaa? Eikö olekin niin, että se kissanhiekka maksaa ja sen siivoaminen ällöttää! Yöllä ulos vaan niin kyllä naapurin tontille jätökset mahuu:(
[/quote]
Mun pakko tähän muistuttaa myös noista teidenvarsien koiranpaskoista kun ihmiset on laiskoja keräämään niitä pois. On melkoista kaksinaismoralismia valittaa omalle pihalle kakkaavaa kissaa (peittää jätöksensä sentään) ja viedä sitten oma hauva kuraamaan yleisiä kulkuväyliä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:37"]Aika hauska, kissoja vapaana pitävä ei oikeasti rakasta lemmikkiään, mutta äidit, jotka päästävät 2-5 vuotiaat nico-petterit ulos ilman valvontaa, koska lapset ovat niin kehittyneitä, ovat rakastavia vanhempia?
[/quote]
Ootko kehari? Ei mulla muuta
[/quote]
Kehari? Osuiko ja upposi? Vain idiootti alkaa nimittelemään muita.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:34"]
Ei tämän palstan mammoilla mitään haulikoita löydy ja jos joku aseen tapainen löytyykin, niin tuskin osuvat mihinkään.
Kissat ovat kautta aikojen kulkeneet vapaana. Rotukissat erikseen, ne eivät välttämättä osaa huolehtia itsestään.
[/quote]
Löytyy. Mutta eihän taajamassa voi tuliaseita käyttää. On ihan muita, hiljaisia keinoja...
Ja vaikka kissat ovat ennen saaneetkin kulkea vapaina -eivät kulje enää. Maailma katsos muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:44"]
Jos joku idiootti päästää kissansa vapaaksi (ja tulee syyllistyneeksi rikokseen samalla), niin se ei anna kenellekään oikeutta mennä kiduttamaan tai tappamaan täysin syytöntä kissaa! Näköjään kuitenkin tältäkin palstalta näitä rikokseen syyllistyviä sekopäitä, jotka kostavat toisten ihmisten virheet viattomille luontokappaleille :(
Jos kohtaat vapaana kulkevan kissan, nappaa se kiinni ja vie kunnan löytöeläinsuojaan. Sieltä kissanomistaja saa maksaa kissansa ulos halutessaan. Kun omistaja viikoittain käy maksamassa jopa satasten hoitomaksut löytöeläintalolle, niin eiköhän hän pikkuhiljaa opi, ettei kissaa kannata päästää kulkemaan oman onnensa nojaan.
Se ulkona kulkeva vapaa kissa voi olla myös vastuullisen sisäkissan omistajan kissa, joka on syystä tai toisesta päässyt karkaamaan omille teilleen. Minä ainakin olisin ikuisesti kiitollinen, jos kissani karkaisi ja joku nappaisi sen talteen ja toimittaisi löytöeläintalolle. Vielä ei ole karkaamisvahinkoa tapahtunut ja toivottavasti ei tapahdukaan, kun ihmisten asenne irralla kulkeviin kissoihin on "Jaa, ulkokissa. Antaa sen olla" (tai huonossa tapauksessa TAPAN SEN!).
T. Valjaissa ulkoilevan sisäkisun omistaja
[/quote]
Ei ole rikos päästää kissaa yksin ulos. Mutta on rikos tappaa se ulkona kulkeva kissa.
Maailma muuttuu tosiaan ja huonompaan suuntaan. Esimerkiksi Lohjalla on ISO rottaongelma.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:22"]
[/quote]