Mitä äitisi/isäsi osasi sinun iässäsi?
Mitä samaa sukupuolta oleva vanhempasi osasi sinun iässäsi, mitä itse et osaa? Tai mitä mitä isäsi/äitisi osasi, mitä miehesi/vaimosi ei osaa?
Ei mielellään tiettyyn työhön liittyviä, sillä harva lienee valinnut saman ammatin. Enemmänkin sellaisia peruselämäntaitoja.
Tuli tuossa omenaa leikatessa mieleen, kuinka lapsena ihailin äitini "maagista" taitoa kuoria omena "yhdellä vedolla" eli niin, että lopputuloksena on kuoreton omena ja yksi pitkä kuorispiraali. Olen nyt 26 ja en ole tässä koskaan onnistunut enkä rehellisesti sanottuna edes jaksa kuoria vaan syön kuorineen.
En myöskään osaa tehdä mitään jouluruokia, tosin en ole varma, missä iässä äitini alkoi niitä tekemään.
Toisaalta osaan kutoa ja virkata, mitä taas äitini ei osaa.
Kommentit (25)
Laittakaa ikä ja sukupuoli myös, kiitos! :)
Ap
Varmaan sekstailla. Olivat vain vähän päälle parikymppisiä kun synnyin. Itse edelleen neitsyt:P
N26
Mä olen 47 ja mun molemmat vanhemmat oli kuollessaan 29. Eli en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sekstailla. Olivat vain vähän päälle parikymppisiä kun synnyin. Itse edelleen neitsyt:P
N26
En usko, että tämä on osaamisesta kiinni kenelläkään.
Mulla on niin nuori äiti, ettei maailma ole paljon muuttunut.
Mutta 40v vanhempi isoäiti on mun ikäisenä osannut vaikka mitä, esim. erilaisia ruokia, kuten tehdä itse mehua, hilloa tai karjalanpiirakoita, auttanut isoisää talon rakentamisessa, hoitanut maatilan eläimiä, tehnyt itse vaatteita kutoen, virkaten ja ompelukoneella, aiemmin mainittu lavatanssit...
Isoäitini osaa myös maalata kauniisti tauluja.
Pitäisi pyytää häntä opettamaan näitä taitoja, kun vielä jaksaa ja muistaa.
Varmaankin rahan teko, vanhemmillani oli jo toinen omakotitalo 46v ikäisenä joka minä nyt olen, itselläni ei ole varmaan koskaan varaa omistusasuntoon, jollen sitten sattuisi lotossa voittamaan, mutta tuskinpa sekään tapahtuu tällä pahalla karmalla minkälaiseksi oma elämäni on osoittautunut :/
Isä osasi tässä iässä korjata, hajoittaa ja rakentaa kaikkea.
Itse osaan vain olla hakkaamatta muijia.
Tiedä häntä kumpi se parempi mies meistä on.
Isäni nyt osasi viljellä maata, tehdä metsätöitä, metsästää ja kalastaa, ja osallistui itse talon rakentamiseen. Paljon muuta hän ei sitten osannutkaan, mutta oikeastaan tuossa on aika mittavasti. Itse osaan hoitaa pientä kaupunkipihaa. Äitini osaa tehdä mehuja ja säilöä yms.
Sekä äitini että isoäitini lähtivät tämän ikäisinä vaikeasta parisuhteesta esikoisen kanssa juoppoa miestä karkuun ja yksinhuoltajaksi.
Itse ei onneksi tähän ole ainakaan vielä tarvinnut kyetä. Olen osannut valita raittiin miehen ja olla tekemättä lapsia liian nuorena väärän miehen kanssa.
Asettaa lapset itsensä edelle herkkuja jaettaessa. Äitini yleensä luopui omasta osuudestaan keksejä/jäätelöä ym. että lapset saavat enemmän. Itse taas todellakin syön oman osuuteni ja mielellään vielä purkin pohjalle jääneet jämät sen jälkeen, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Olisinpa vähemmän ahne…
Meillä on päinvastoin kuin aloittajalla. Äiti virkkaa ja kutoo, minä en. Isä osaa paljon perinteisiä käytännön taitoja kuten korjata omakotitaloa. Vanhemmat ovat jo eläkeiässä.
Menestyviä yrittäjiä. Molemmilla useita yrityksiä. Kolme lasta ja kiireisiä.
Itse lapseton. Just jäin työttömäksi ja elän kädestä suuhun.
Olla leski ja huolehtia meistä kolmesta.
Isäni osasi pyörittää media-alan yritystä. Lisäksi hän osasi olla 42-vuotiaana pappa lapselleni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26
En usko, että tämä on osaamisesta kiinni kenelläkään.
No mulla ei ainakaan lahjakkuus ole riittänyt tuohon lajiin
M34
43-vuotias äitini leipoi ja kokkasi paremmin kuin minä, ja osasi ommella vaikka mitä. Minä en osaa kokata perusruokaa kummempa ja olen surkea ompelija. Muutenkin äiti on ollut aina paljon maanläheisempi kuin minä, on hoitanut puutarhat ja rakentanut talot. Hänellä oli kyllä tässä iässä ihan eri elämäntilanne kuin minulla: nuorin lapsi kirjoitti ylioppilaaksi, vanhimmat asuivat jo omillaan. Minä elän pikkulapsiarkea vielä jokusen vuoden.
Saada kalaa verkoilla.