Mua niin ahdistaa kun mä en laihdu!
Tai no laihdun, mutta todella hitaasti, kilo per kuukausi. Ja se ON hidasta, kun ottaa huomioon että mun bmi on 46 ja että noudatan tarkasti terveellistä ruokavaliota. Liikunta ei ole säännöllistä, mutta sitäkin aina välillä. Mun kokoisen pitäisi kaiken järjen mukaan laihtua ilman liikuntaakin.
Aikaisemmin ruokavalio oli sellainen, että en syönyt aamulla mitään, töissä lounaalla kahvin kanssa muutama pala leipää tai edellisen päivän ruokaa ilman salaattia. Joskus saatoin aamupäivällä syödä yhden jogurtin tai skyr-rahkan tmv. Sitten olin yleensä taas syömättä, kunnes pääsin illalla kotiin. Kotona sitten söin mitä milloinkin, isoja annoksia. Viikonloppuisin sitten jäätelöä, pullaa yms herkkuja, pizzoja, lihapiirakoita jne jne jne. Lisäksi tsiljoona kuppia kahvia maidolla, mehuja, ei juurikaan vettä ikinä.
Nyt olen yli kolme kuukautta elänyt täysin toisella tavalla. Juon kahvia enää herätessä yhden kupin. Loppupäivän juon vettä, jota menee 2-3 litraa päivän aikana. Syön aamiaisen, lounaan, välipalan ja päivällisen. Aamupalalla smoothie, jossa 1dl heraproteiinia, 20g chian siemeniä ja sokeritonta mehukeittoa. Lounaalla salaattia, jossa n. 100g vähärasvaista proteiinia ja sokeriton salaatinkastike (esim oliiviöljy/majoneesi/kermaviili) siten, että rasvaa tulee n. 10-20g.
Välipalana maitorahka, jossa joukossa hieman hedelmää tai marjoja ja rahkan rasvaisuudesta riippuen cashewpähkinää.
Päivällisellä taas runsaasti kasviksia joko salaattina tai lämpimänä, usein molemmat. 100-200g proteiinia ja rasvalisä joko paistamiseen tai salaatinkastikkeeseen 10-30g. Jos proteiinina on esim lohta, vähennän rasvan määrää.
Mittaan ja punnitsen ruuat, kirjaan ne ylös kalorilaskuriin. Päivän kalorit on n. 1500, josta hiilareita 50-60g, rasvaa maks 100g ja proteiinia myös se 100g. Hiilareiden ja proteiinien määrää en halua nostaa, joten rasvan määrä on ok, muuten kalorimäärä tippuu hurjasti. Olen syönyt välillä myös paljon vähemmän, jolloin kalorit jää sinne tonnin kieppeille, mutta se ei edistä laihtumistani millään tavalla.
Mua siis ottaa päähän. Mun kolmen kuukauden saldo on seitsemän kiloa, joista viisi lähti ekan kk_n aikana. Sen jälkeen on pudonnut kilo per kk. Voitteko kuvitella, miten mua v*tuttaa?! Toisen pudottaa tuon kilon viikossa, ja mulla menee siihen kokonainen kuukausi?!!
Mun paino jojoilee muutenkin ihan kiitettävästi. Vaikka syön koko ajan samalla tavalla, yhtenä yönä voi tulla painoa lisää jopa kilo tai kaksi! Ja sitten niitä kahta kiloa saa sulatella pois seuraavat pari viikkoa. Aivan helvetin perseestä.
Miksi tää on näin vaikeeta? Mitään perussairauksia ei pitäis olla, ikää on 36 ja ei, en todellakaan huijaa itseäni syömisten suhteen. Yhde kerran olen tämän ajanjakson aikana (reilu 3 kk) syönyt pizzan, kaksi kertaa jäätelöpuikon. Siinä mun herkuttelut. Alkoholiakaan en käytä.
Eniten turhauttaa se, että syömättömyyskään ei auta tuohon laihtumiseen. Mä oon kokeillut sitäkin. Ihan sama lopputulos silti.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:38"]
Kalorimääräsi on turhan pieni. Lisää 500 kaloria rasvaa, niin alkaa aineenvaihdunta ja hormonit pelata.
[/quote]
Oletko nyt ihan tosissasi?? Mun mielestä mulla tulee jo nyt ihan riittävästi rasvaa per päivä?
Mitään vlcd-kuureja en haluaisi aloittaa, koska mä en nytkään laihdu tonnin kaloreilla ja toisaalta mun tarkoituksena on opetella syömään niin, etten ikinä enää liho takaisin. Lisäksi oon kuullut pelottavia tarinoita siitä, miten ihmisten terveys on pettänyt noiden kuurien aikana. Hiukset tippuu, kilpparin vajaatominta iskee jne.
Liikuntaa olen aloittelemassa, mutta aikaisemmilta kerroilta tiedän, että siinä vaiheessa mun paino jumittuu totaalisesti.
[/quote]
Täh...tottakai laihdut tonnin kaloreilla :D vitsi kun joku näistä välkyistä kertois nälkämaiden lapsille, että liian pienillä kaloreilla ei laihdu!
Laihtuminen on matematiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 10:10"]Samaa murehdin minäkin. Ylipainoa on 30 kg ja syön 1200 kcal päivässä. Liikuntaa en ole ottanut kuvioihin, ajattelin ensin saada painon rualla alas jotta liikkuminen olisi mukavampaa. Tulokset on vaan heikot viime viikosta laihduin 200 g ja sitä edellisenä viikkolla 400 g. Kokonaisuutena olen 7 viikkoa ollut 1200 kcal rualla ja painoa on lähtenyt 6 kg. Jos ei elokuun aikana tapahdu mitään niin sitten menen ykstityiselle lääkärillä. Terveyskeskuksessa minusta otettiin kiplirauhasen koe ja se oli normaali.
Sitten toiset moittii kun läskit vain mässyttää eikä tee mitään, näin se vain ei aina ole.
[/quote]
kilo viikossa? Sehän on ihan hyvä ja suositeltu laihtumistahti.
Liika proteiini menee läskiksi vyötärölle, joten vähennä sitä. Ja lisää sitä rasvaa. Syö ruokasi normaalirasvaisena.
Avokadoa, pähkinöitä, manteleita, kookosöljyä.
Älä luovuta, sitkeästi jatkat kohti aloittamaasi päämäärää! Eivät ne kilot ole hetkessä tulleet ja eivät ne hetkessä katoakaan. Mutta katovat kyllä.
Hmm.. ainoat, mistä voin vähentää proteiinia, on aamu- ja välipala. En haluaisi jättää niitä kokonaan poiskaan nyt kun olen vihdoin oppinut niitä syömään ja toisakseen mulla on jäätävä nälkä jo kolmen tunnin päästä edellisestä ruokailusta, joten en pärjää ilman niitä. Pääruuilla mulla on mun mielestä jo pienet proteiiniannokset, sitä lihaa/kalaa on mun kämmenen kokoinen palanen (todella harvoin kaksi sellaista).
Pt ois unelmahankinta, mun rahat vaan ei riitä siihen.
Mulla usein jää viikonloppuisin kalorit alle tuon 1500, kun vapailla tulee nukuttua pitempään --> ruokia jää välistä. Iltaisin taas ei enää ole nälkä.
En tiedä. Tekisi mieli vaan olla kokonaan syömättä :( Kunpa ois sellainen pilleri, jossa ois kaikki hivenaineet yms mitä ihminen tarttee ja pitäis vatsan hiljaisena ilman kaloreita :(
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 10:23"]
Kasviksia !!!!!
[/quote]
Mitä?
Mulle tulee kasviksia reilusti yli puoli kiloa päivässä.
Tuosta proteiinista. Joka paikassa toitotetaan, että laihduttajan pitää syödä proteiinia 1,5g/painokilo. Sillä laskukaavalla mun 100g/päivä on joko a) sopiva jos lasketaan rasvatonta painokiloa tai b) liian vähän jos lasketaan olemassaolevaan painoon. Sen takia sen vähentäminen vähän mietityttää. Ei kai sitä nyt liikaakaan voi tulla tuolla määrällä?
Ota lainaa pt-palveluun. Se takaa onnistumisen. Et kadu.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 10:25"]
Hmm.. ainoat, mistä voin vähentää proteiinia, on aamu- ja välipala. En haluaisi jättää niitä kokonaan poiskaan nyt kun olen vihdoin oppinut niitä syömään ja toisakseen mulla on jäätävä nälkä jo kolmen tunnin päästä edellisestä ruokailusta, joten en pärjää ilman niitä. Pääruuilla mulla on mun mielestä jo pienet proteiiniannokset, sitä lihaa/kalaa on mun kämmenen kokoinen palanen (todella harvoin kaksi sellaista).
Pt ois unelmahankinta, mun rahat vaan ei riitä siihen.
Mulla usein jää viikonloppuisin kalorit alle tuon 1500, kun vapailla tulee nukuttua pitempään --> ruokia jää välistä. Iltaisin taas ei enää ole nälkä.
En tiedä. Tekisi mieli vaan olla kokonaan syömättä :( Kunpa ois sellainen pilleri, jossa ois kaikki hivenaineet yms mitä ihminen tarttee ja pitäis vatsan hiljaisena ilman kaloreita :(
[/quote]
Liika proteiini lisää nälkää. Rasva on se aine, joka pitää kylläisenä.
Jos et usko niin ole uskomatta.
Ootko koittanut jotain kuituvalmisteita? Pitävät nälkää ja tasottavat verensokeria.
Joku 1200-1300 kcal on aivan liian vähän, edes sun koomakulutus jos vaan makaisit. Syöt 3 tunnin välein, terveellisesti, proteiinipitoinen iltapala. Kyllä se siitä.
Tarpeeksi rasvaa, kuituja ja vettä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 10:52"]
Ootko koittanut jotain kuituvalmisteita? Pitävät nälkää ja tasottavat verensokeria.
[/quote]
Höpö, höpö
Itselläni vähän samanlainen ongelma. Tosin olen jo yli 40-vuotisa ja minulle on kilpirauhasen vajaatoiminta. Aineenvaihdunta on hidasta... Kirjaan kaikki syömiset ylös Kiloklubiin. Pallot eivät ole ihan aina kaikki vihreitä mutta punaisella ei ole mikään. Syön hieman alle Kiloklubin kalorivajesuosituksen. Paino laskee tuskastuttavan hitaasti, 0g-200g/vko. Ja aivan kuten sinullakin, välillä heittelee jopa kilolla,kahdella. Vaikeaa on :( En harrasta muuta kuin hyötyliikuntaa...
Sun kalorimäärä on aika pieni, sillä ylipainoa on todella paljon jos kerran bmi on 46 (muistanko oikein?). Esim. 165cm pitkä nainen painaisi silloin n. 125kg. Nosta kalorit vähintään 1800 äläkä stressaa noin kamalasti proteiinin/rasvan/hiilarien määrästä!
- Syö kuukauden ajan säännöllisesti aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala
- joku pieni herkku (jätski/suklaapatukka/pulla/leivos/pikkupussi sipsejä/tms) huoletta kerran viikossa tai kahdessa jos tekee mieli
- aloita liikunta hiljalleen, käy ensin kaksi kertaa viikossa kävelyllä/vesijuoksussa/jossain muussa mukavassa
- pidä kuukauden vaakalakko! Käy tänään puntarilla ja seuraavan kerran vasta kuukauden kuluttua. Muista tähdätä puntarikäynti niin, ettei kuukautiset ole juuri tulossa/käynnissä, sillä silloin mun paino jumiutuu.
- lopeta liika miettiminen!
T: bmi ennen 42, nyt 26
Oletko arvioinut varmasti oikein nuo ruokamäärät? Olen huomannut, että se on vaikeaa. Kenellä on ihan kirkas ja selkeä käsitys esim siitä paljonko 100 grammaa kasviksia on, jos ei ole vaakaa käytössä? Huomaan itse arvioivani aina alakanttiin -> tyyliin 100 grammaa osoittautuikin 250 grammaksi. Sitä sitten mietti miksei kilot karise.
Jos syö vain 1200 kaloria päivässä laihtuu varmasti. Niin aloin minäkin laihtua, kun tunnistin sen tosiasian, että arvioin aivan väärin nuo annoskoot.
Itse olen jojoillut vuosikaudet ja huomaan, että joka kerta siitä painosta, jossa olen ollut suurimman osan aikuisiästäni, on todella vaikea päästä alaspäin. Jotenkin mun kroppa vaan muistaa, että tämä on mun paino... sitten kun siitä pääsee lukemiin, joista on aikaa parikymmentä vuotta, alkaa paino tippua taas vauhdilla. Mutta siinä tietyssä painossa on NIIN helppo lipsahtaa kun viikkoihin ei tapahdu mitään. Jojoilukierre on valmis.
Olen myös huomannut liikunnan merkityksen: se vaan yksinkertaisesti laittaa kropan toimimaan.
Mä mittaan ja punnitsen kaiken mitä suuhuni laitan. Ekat kaksi kk joka päivä, nyt viimeaikoina kun on tottunut siihen miltä tietyn painoinen annos näyttää, niin en joka kerta punnitse/mittaa. Smoothieainekset punnaan joka kerta.
Jossain kohtaa tapahtuu mittausvirhe, koska pienillä kaloreilla laihtuu varmasti, joten luulen että valehtelet itsellesi. Muuta vaihtoehtoa ei ole, laskelmasi eivät voi mitenkään pitää paikkaansa.
Relaaminen auttaisi tässä tilanteessa eniten sinua. Minua ahdisti laskelminen ja se, että tein syömisestä niin vaikeaa. Just jotain macadamia pähkinää, smoothieta ja sitten 100 grammaa kevytleikettä. Tuo ei ole ollenkaan se pointti vaan se että joskus voi syödä epäterveellisemmin kunhan noin 80% ajasta syö kohtuullisen hyvin.
Ja kyllähän ne läskit on hitaasti tulleet, miksi niiden pitäisi sulaa hetkessä? Minusta laihdutustahtisi on nyt ihan sopiva ja hienosti painoa lähtenyt jo!
Samaa murehdin minäkin. Ylipainoa on 30 kg ja syön 1200 kcal päivässä. Liikuntaa en ole ottanut kuvioihin, ajattelin ensin saada painon rualla alas jotta liikkuminen olisi mukavampaa. Tulokset on vaan heikot viime viikosta laihduin 200 g ja sitä edellisenä viikkolla 400 g. Kokonaisuutena olen 7 viikkoa ollut 1200 kcal rualla ja painoa on lähtenyt 6 kg. Jos ei elokuun aikana tapahdu mitään niin sitten menen ykstityiselle lääkärillä. Terveyskeskuksessa minusta otettiin kiplirauhasen koe ja se oli normaali.
Sitten toiset moittii kun läskit vain mässyttää eikä tee mitään, näin se vain ei aina ole.