Mua niin ahdistaa kun mä en laihdu!
Tai no laihdun, mutta todella hitaasti, kilo per kuukausi. Ja se ON hidasta, kun ottaa huomioon että mun bmi on 46 ja että noudatan tarkasti terveellistä ruokavaliota. Liikunta ei ole säännöllistä, mutta sitäkin aina välillä. Mun kokoisen pitäisi kaiken järjen mukaan laihtua ilman liikuntaakin.
Aikaisemmin ruokavalio oli sellainen, että en syönyt aamulla mitään, töissä lounaalla kahvin kanssa muutama pala leipää tai edellisen päivän ruokaa ilman salaattia. Joskus saatoin aamupäivällä syödä yhden jogurtin tai skyr-rahkan tmv. Sitten olin yleensä taas syömättä, kunnes pääsin illalla kotiin. Kotona sitten söin mitä milloinkin, isoja annoksia. Viikonloppuisin sitten jäätelöä, pullaa yms herkkuja, pizzoja, lihapiirakoita jne jne jne. Lisäksi tsiljoona kuppia kahvia maidolla, mehuja, ei juurikaan vettä ikinä.
Nyt olen yli kolme kuukautta elänyt täysin toisella tavalla. Juon kahvia enää herätessä yhden kupin. Loppupäivän juon vettä, jota menee 2-3 litraa päivän aikana. Syön aamiaisen, lounaan, välipalan ja päivällisen. Aamupalalla smoothie, jossa 1dl heraproteiinia, 20g chian siemeniä ja sokeritonta mehukeittoa. Lounaalla salaattia, jossa n. 100g vähärasvaista proteiinia ja sokeriton salaatinkastike (esim oliiviöljy/majoneesi/kermaviili) siten, että rasvaa tulee n. 10-20g.
Välipalana maitorahka, jossa joukossa hieman hedelmää tai marjoja ja rahkan rasvaisuudesta riippuen cashewpähkinää.
Päivällisellä taas runsaasti kasviksia joko salaattina tai lämpimänä, usein molemmat. 100-200g proteiinia ja rasvalisä joko paistamiseen tai salaatinkastikkeeseen 10-30g. Jos proteiinina on esim lohta, vähennän rasvan määrää.
Mittaan ja punnitsen ruuat, kirjaan ne ylös kalorilaskuriin. Päivän kalorit on n. 1500, josta hiilareita 50-60g, rasvaa maks 100g ja proteiinia myös se 100g. Hiilareiden ja proteiinien määrää en halua nostaa, joten rasvan määrä on ok, muuten kalorimäärä tippuu hurjasti. Olen syönyt välillä myös paljon vähemmän, jolloin kalorit jää sinne tonnin kieppeille, mutta se ei edistä laihtumistani millään tavalla.
Mua siis ottaa päähän. Mun kolmen kuukauden saldo on seitsemän kiloa, joista viisi lähti ekan kk_n aikana. Sen jälkeen on pudonnut kilo per kk. Voitteko kuvitella, miten mua v*tuttaa?! Toisen pudottaa tuon kilon viikossa, ja mulla menee siihen kokonainen kuukausi?!!
Mun paino jojoilee muutenkin ihan kiitettävästi. Vaikka syön koko ajan samalla tavalla, yhtenä yönä voi tulla painoa lisää jopa kilo tai kaksi! Ja sitten niitä kahta kiloa saa sulatella pois seuraavat pari viikkoa. Aivan helvetin perseestä.
Miksi tää on näin vaikeeta? Mitään perussairauksia ei pitäis olla, ikää on 36 ja ei, en todellakaan huijaa itseäni syömisten suhteen. Yhde kerran olen tämän ajanjakson aikana (reilu 3 kk) syönyt pizzan, kaksi kertaa jäätelöpuikon. Siinä mun herkuttelut. Alkoholiakaan en käytä.
Eniten turhauttaa se, että syömättömyyskään ei auta tuohon laihtumiseen. Mä oon kokeillut sitäkin. Ihan sama lopputulos silti.
Kommentit (48)
Onko paino sun ainoa mittari? Eipä sillä, voisi kyllä olettaa, että nopeamminkin tippuisi, mutta että olisi motivaatiota jatkaa, vaikka paino jumittaisikin. Älä luovuta: onnistujan tunnistaa siitä, että se selvittää tällaiset vastoinkäymiset.
Noista kaloreista. 1500 kcal voi olla liian vähän silloin, jos peruskulutuksesi on vaikkapa koostasi johtuen iso. Kannattaa esim. kutrin kalorilaskurilla katsoa osviittaa oikeasta kulutuksesta ja tehdä sitten syömisiin 500 kcalin lovi ja liikunnalla lisää. Ja syömisiä kannattaa vaihdella sekä liikuntaa, että keho ei totu.
Tuo jojoilu kertoisi nesteen kertymisistä, syytä en kyllä tiedä. Liian vähän liikuntaa -> hidas aineenvaihdunta? Ja kilpirauhasarvot kannattaa myös käydä tsekkauttamassa, yksityisellä.
Ap: älä vähennä protskua tai syömisiä, ennen kuin selvität todellisen peruskulutuksen. Voi olla, että ruokaa pitää jopa lisätä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 11:36"]
Ap: älä vähennä protskua tai syömisiä, ennen kuin selvität todellisen peruskulutuksen. Voi olla, että ruokaa pitää jopa lisätä.
[/quote]
Varmasti kaloreita pitää lisätä, mutta rasvalla, ei proteiinilla.
Laihduttajan proteiinintarpeesta:
Laihdutusvaiheen aikana ruokavaliosta olisi hyvä saada proteiinia noin 60–120 g/vrk tai 1–1.5 grammaa painokiloa kohden ylipainon määrästä riippuen (20–25 E% = ruokavalion kokonaisenergiamäärästä).
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 10:25"]
Hmm.. ainoat, mistä voin vähentää proteiinia, on aamu- ja välipala. En haluaisi jättää niitä kokonaan poiskaan nyt kun olen vihdoin oppinut niitä syömään ja toisakseen mulla on jäätävä nälkä jo kolmen tunnin päästä edellisestä ruokailusta, joten en pärjää ilman niitä. Pääruuilla mulla on mun mielestä jo pienet proteiiniannokset, sitä lihaa/kalaa on mun kämmenen kokoinen palanen (todella harvoin kaksi sellaista).
Pt ois unelmahankinta, mun rahat vaan ei riitä siihen.
Mulla usein jää viikonloppuisin kalorit alle tuon 1500, kun vapailla tulee nukuttua pitempään --> ruokia jää välistä. Iltaisin taas ei enää ole nälkä.
En tiedä. Tekisi mieli vaan olla kokonaan syömättä :( Kunpa ois sellainen pilleri, jossa ois kaikki hivenaineet yms mitä ihminen tarttee ja pitäis vatsan hiljaisena ilman kaloreita :(
[/quote]
Liika proteiini lisää nälkää. Rasva on se aine, joka pitää kylläisenä.
Jos et usko niin ole uskomatta.
[/quote]Pöh :D Mistä näitä rasvauskovaisia taas sikiää ja miksi ne tulee joka laihdutusketjuun? Eivät varmaan itse laihdu, niin eivät halua että muutkaan onnistuu?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 11:39"]
Laihduttajan proteiinintarpeesta:
Laihdutusvaiheen aikana ruokavaliosta olisi hyvä saada proteiinia noin 60–120 g/vrk tai 1–1.5 grammaa painokiloa kohden ylipainon määrästä riippuen (20–25 E% = ruokavalion kokonaisenergiamäärästä).
[/quote]
Voi sitä omaa kroppaakin kuunnella. Aloittajalla on nälkä eikä laihdu. Silloin täytyy tehdä muutos oman kropan eikä suositusten mukaan.
Itselläni oli kolme ongelmaa laihtumisen esteenä:
-Reippaan liikunnan puute aiheutti sen, että aineenvaihdunta kävi liian hitaalla. Kun aloitin kunnon liikunnan, juoksun, nyrkkeilyn, pallopelit, aineenvaihdunta käynnistyi ja laihtuminen alkoi.
-Liian vähän rasvaa. Lisäsin ruokavalioon pähkinöitä ja muutaman ruisleivän + margariinia.
-Sokerikoukku. Tähän auttoi proteiinin lisäys, itselläni toimii rahka 1-2 kertaa päivässä (aamu- ja iltapaloina).
Muutoin söin terveellisesti, viisi ateriaa kolmen tunnin välein. Mutta kun pääsin noiden kolmen esteen yli, laihtuminen alkoi.
Kyl mäkin sanoisin et liikaa proteiinia nyt. Jos et kerran liiku, 1g/tavoitepainokilo riittänee.
Ja kannattaa kokeilla vaikka vain kolmea ateriaa päivässä, jos ei toimi, niin viittä ateriaa. Pitää etsiä itselle sopivat tavat :)
Uskoisin et se liikkuminen kyllä edesauttaa aineenvaihduntaa. Itselläkin saattaa esim. salitreeni jopa nostaa hetkellisesti painoa, mut siksipä ei vaa'alla kannata pomppia kuin vaikka kerran kuussa. Ja kun kroppa tottuu liikkumiseen, paino todnäk putoaa.
Kuinka pitkiä aikoja sä oot harrastanut liikuntaa putkeen? Viikkoja, kuukausia, vuosia? Säännöllisyys kertoo enemmän.
Tsemppiä, älä luovuta! Oot päässy armaan jo mahdollisissa sokeri- tms. koukuista eroon, se on jo paljon! Sisäisesti voit paremmin, kun syöt terveellisesti. Muista se, eläkä stressaa pelkästä painosta. Käy lääkärissä, tutkituta kilpirauhanen myös.