Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjestetäänkö lapsille nykyään enää yökouluja?

Vierailija
08.08.2014 |

Kun olin itse nuori niin ala-asteemme järjesti muutaman kerran kouluaikana yökoulun, jolloin jäätiin kouluun yöksi ja tehtiin illalla kaikkea hauskaa yhdessä ja aamulla sitten herättiin luokan lattialta normaaliin koulupäivään :) Muistelen yökouluja lämmöllä, oli ihan uskomattoman hauskaa ja jännittävää olla yötä koulussa ja leikkiä sisällä ties mitä ja piirrellä isoille liitutauluille niin kauan kuin huvitti kavereiden kanssa :)

Tuli vaan mietittyä, että järjestetäänkö nykyään enää tällaista hienoa kokemusta lapsille? Ja ennen kaikkea saako tällaista enää nykyhysterian aikana järjestää? Kertokaa äidit. Jakakaa toki myös omia yökoulumuistojanne jos niitä löytyy!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi 21:lle.

Ap, jos itse joudut tulipaloon, niin etköhän toivoisi olevasi hereillä sen syttyessä, mieluummin kuin unenpöpperössä paikassa, jossa et ehkä edes muista menneesi nukkumaan?

Vierailija
22/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:22"]

Saa järjestää. Ope ei saa mitään lisiä, eli on ns. omaa aikaa. Pitämisen mielekkyys riippuu luokan kokoonpanosta, sillä vastuu painaa yksin opettajalla koko yön... Itse en pidä.

[/quote]

Aijaa, mielenkiintoista! Kiva kuulla, kiitos tiedosta :)

Ja kiitos myös selvennyksestä tuon paloturvallisuusasian suhteen. Kuulostaahan tuo loogiselta, vaikka on tuossa nyt taas vähän sitä hysteriaa mukana :) Ei tuon logiikan mukaan hotelleja voisi ollakaan ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökoulut ovat yksi kauhistus lisää kiusatuille lapsille. Jos menee mukaan, saa kuitenkin olla yksin jossain nurkassa kuten muulloinkin (eikä ehkä edes nukkua rauhassa). Jos ei mene mukaan, siitäkin nillitetään.

Vierailija
24/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yökoulu 2-luokalla vuonna 2002, oli ihan huippua. Mut sit vaihtu kolmoselle mentäessä opettaja ja se sano, että ei järjestä yökoulua koska ei selkä kestä nukkua patjalla ja nukkuu vain omassa sängyssä. 

Vierailija
25/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:27"]

Komppi 21:lle.

Ap, jos itse joudut tulipaloon, niin etköhän toivoisi olevasi hereillä sen syttyessä, mieluummin kuin unenpöpperössä paikassa, jossa et ehkä edes muista menneesi nukkumaan?

[/quote]

Tottakai toivoisin, en vaan tosiaan tullut tällaista ajatelleeksi! :) Hyvä pointti myös tuo erityisessä ympäristössä herääminen, silloin tosiaan on vielä tavallista enemmän pihalla.

Ap

Vierailija
26/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellissa on hälytykset toista luokkaa kuin koululla ja respa valvomassa. Opettajalle olisi suotava uni työpäivän päätteeksi, joten kukaan ei valvoisi.

Vierailija
27/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:28"]Yökoulut ovat yksi kauhistus lisää kiusatuille lapsille. Jos menee mukaan, saa kuitenkin olla yksin jossain nurkassa kuten muulloinkin (eikä ehkä edes nukkua rauhassa). Jos ei mene mukaan, siitäkin nillitetään.

[/quote]

Voi tahna! Eli kiusatun vuoksi kaikilla pitää olla yhtä tylsää?

Suurin osa on harmaata massaa ja yksikin hyvä yökoulumuisto tekee elämästä ja kouluaikojen muistelusta kivempaa.

Jani voi itse päättää meneekö vai ei.

Vierailija
28/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:30"]

Hotellissa on hälytykset toista luokkaa kuin koululla ja respa valvomassa. 

[/quote]

Juu, vähän vitsillä sen heitinkin. :) 

ap

Vierailija
29/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei saa lisää liksaa. Ei siis pidetä enää monissakaan paikoissa. On yksinhuoltajia ja vuorotyöläisiä puolisoita jne.

Vierailija
30/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen poika oli muutama vuosi sitten

Vierailija
31/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ope, ja olisin mielelläni järjestänyt yökoulun edelliselle luokalleni, mutta käytännössä se meni niin hankalaksi, että jäi pitämättä, koska siitä on tehty nykyisin niin vaikeaa.

Paloturvallisuuden takia olisi pitänyt anoa ties mitä lupia ja täytellä lomakkeita, ja ilmeisesti olisin silti ollut vastuussa ja oikeudessa vaikka olisi tapahtunut jotain minusta riippumatonta. Yhden aikuisen olisi pitänyt valvoa oppilaita jalkeilla koko yö, eli jos olisin ollut yksinäni, en olisi saanut nukkua ja avustajan kanssakin unet olisi jääneet vain muutamaan tuntiin. Lisäksi, ennen sai lapset päästää heti aamusta kotiin, mutta nyt heille on järjestettävä opetusta myös seuraavana päivänä, jos vanhemmat niin haluavat esim. töiden tms. kuljetusten takia. Eli jos yksikin olisi ilmoittanut jäävänsä kouluun myös seuraavaksi päiväksi (pienten oppilaiden kanssa näin helposti olisi käynyt), olisin tehnyt about kaksi työpäivää putkeen saamatta kuitenkaan mitään korvausta yökoulusta itselleni.

En siis ihmettele, jos yökoulut ovat nykyisin harvinaisia. Pitäisin mielelläni, mutta hei haloo oikeasti näillä reunaehdoilla?

t. luokanope

Vierailija
32/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:58"]Olen ope, ja olisin mielelläni järjestänyt yökoulun edelliselle luokalleni, mutta käytännössä se meni niin hankalaksi, että jäi pitämättä, koska siitä on tehty nykyisin niin vaikeaa.

Paloturvallisuuden takia olisi pitänyt anoa ties mitä lupia ja täytellä lomakkeita, ja ilmeisesti olisin silti ollut vastuussa ja oikeudessa vaikka olisi tapahtunut jotain minusta riippumatonta. Yhden aikuisen olisi pitänyt valvoa oppilaita jalkeilla koko yö, eli jos olisin ollut yksinäni, en olisi saanut nukkua ja avustajan kanssakin unet olisi jääneet vain muutamaan tuntiin. Lisäksi, ennen sai lapset päästää heti aamusta kotiin, mutta nyt heille on järjestettävä opetusta myös seuraavana päivänä, jos vanhemmat niin haluavat esim. töiden tms. kuljetusten takia. Eli jos yksikin olisi ilmoittanut jäävänsä kouluun myös seuraavaksi päiväksi (pienten oppilaiden kanssa näin helposti olisi käynyt), olisin tehnyt about kaksi työpäivää putkeen saamatta kuitenkaan mitään korvausta yökoulusta itselleni.

En siis ihmettele, jos yökoulut ovat nykyisin harvinaisia. Pitäisin mielelläni, mutta hei haloo oikeasti näillä reunaehdoilla?

t. luokanope

[/quote]

Kuulostaa kamalalta. Meillä oli ainakin 5 opettajaa valvojina kun näin äkkiseltään muistelen. Opettajat eivät saaneet mitään lisiä, vaan hyvää hyvyyttään lähtivät mukaan ja oli hauskaa! Tää on tää nyky maailma..

T. Se 19v

Vierailija
33/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope - ainakin mun miehen lapsen luokassa oli open lisäksi useampi vanhempi. Vanhemmat tulivat yöllä 2h ajaksi valvomaan ja vaihtoivat vuoroa. Mun mies oli klo 2-4 tai 3-5, en enää muista. Toki vaatii sen, että vanhemmat on aktiivisia ja kiinnostuneita. Valitettavasti aina näin ei ole.

Vierailija
34/34 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. luokan keväällä opettaja järjesti, pe-la välisenä yönä. Luokka oli kuulemma niin fiksu että heidän kanssaan opettaja halusi tämän tehdä. Tietääkseni järjestivät avustajan kanssa ihan itsekseen, vanhempainyhdistys hankki ilta- ja aamupalat. Ei tästä opelle mitään lisiä tai vapaapäivää tullut. Olen todella kiitollinen ja muistelen opettajaa ja avustajaa lämmöllä. Todella hienon ja mieliinpainuvan tapahtuman järjestivät lapsille. Jos joku ei halunnut jäädä yöksi, niin sai tulla illaksi pelailemaan ja grillaamaan ja paistamaan lättyjä koulun pihalle. Kaikki taisivat kyllä jäädä myös yöpymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä