omistan rottweilerin ja dogo argentinon kysy jotain!!
Hups, tein jo tälläisen aloituksen mutten jostain kumman syystä pystynyt vastaamaan (kiitos lagien) ja huomasin kysymyksiä olevan jo aika paljon, joten kysy nyt mitä vaan liittyen koiriin! :)
Kommentit (50)
onko dogosi korvat typistetty rumasti?
Oletko joutunut käyttämään fyysistä voimaa näyttääksesi koirillesi johtajuuden?
Oletko joutunut käyttämään fyysistä voimaa näyttääksesi koirillesi johtajuuden?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:19"]Millainen osaaminen sinulla on kasvattaa noin haastavia rotuja?
[/quote]
Lapsuuden kodissa oli kangal ja kaukkari, asuttiin maalla, ja kun muutin omaan kämppään otin sakemannin ja kohta dobberin, valitettavasti molemmat kuoli syöpään n. 6 vuoden ikäisinä, olivat niin upeita. Eli aika paljon kokemusta haastavista roduista.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:00"]Miksi?
[/quote]
Olen kiinnostunut haastavista roduista:)
ap
[/quote]
Annat ymmärtää, että koirasi ovat kilttejä sekä muita koiria että ihmisiä kohtaan. Miten tämä rotujen haasteellisuus näkyy arkipäivässäsi?
Kuinka vanha dogosi on nyt?
[/quote]
dogo on 4 vuotias. En nyt tiedä miten käytös eroaa ns "normaalista" koirasta, muutenkuin iso vahtivietti ja voima. Hyvin koulutettuna sen hermot kestää kivenkin läpi.
ap
Pelottiko sinua ottaa rotikka? Siis siinä mielessä, ettei koirasta tule ongelmakoiraa? Olen kiinnostunut rodusta, mutta en uskalla ottaa, kun en tiedä riittääkö taito kouluttaa sitä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:24"]Onko sulla lapsia? Soveltuuko rotikka lapsi perheeseen?
[/quote]
Ei ole lapsia. Tottakai sopeutuu, parhain olisi jos ottaa rotikan ihan pentuna lapsiperheeseen niin tottuu ihan pienenä. Hyvin kun kouluttaa niin voi olla. Yleensä rotikat ovat aika lapsirakkaita:)
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:24"]Onko sulla lapsia? Soveltuuko rotikka lapsi perheeseen?
[/quote]
Ei ole lapsia. Tottakai sopeutuu, parhain olisi jos ottaa rotikan ihan pentuna lapsiperheeseen niin tottuu ihan pienenä. Hyvin kun kouluttaa niin voi olla. Yleensä rotikat ovat aika lapsirakkaita:)
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:25"]onko dogosi korvat typistetty rumasti?
[/quote]
Ehdottomasti ei, olen todellakin typistämistä vastaan.[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:27"]Oletko joutunut käyttämään fyysistä voimaa näyttääksesi koirillesi johtajuuden?
[/quote]
En todellakaan. Koiraan ei koskaan saa kohdistaa väkivaltaa, koirasta tulee epäluuloinen ja luonnevikainen jos jatkuvasti lyö/nipistää/potkaisee jos koira tekee jotain väärin. Rauhallisesti kieltää, pitää hermot lujina. Tälläiset rodut ei oikein sovi millekään hätäilijälle:)
ap
Oletko provo? kuten 90% tälläisistä "kysy jotain" aloittajista on.. :'DDDDDD Oot nolo!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:30"]Pelottiko sinua ottaa rotikka? Siis siinä mielessä, ettei koirasta tule ongelmakoiraa? Olen kiinnostunut rodusta, mutta en uskalla ottaa, kun en tiedä riittääkö taito kouluttaa sitä.
[/quote]
Ei, olin lueskellut paljon tietoa rotikasta. Aina on riski että koira on hätäilijä/ADHD tai sinne päin, mutta sama riski on kaikilla pennuilla. Jos parilla sanalla pitäisi rotikkaa kuvata, niin löllykkä, vahtikoira, hyvä sydäminen. Jos tekee mieli rottweileriä ottaa, ota. Mutta varaudu kaikkeen mahdolliseen ongelmaan. Jos mahdollista, aikuinen kiltti ihmisystävällinen rottweiler on ehkä paras jos epäilyttää.
aå
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:25"]onko dogosi korvat typistetty rumasti?
[/quote]
Ehdottomasti ei, olen todellakin typistämistä vastaan.[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:27"]Oletko joutunut käyttämään fyysistä voimaa näyttääksesi koirillesi johtajuuden?
[/quote]
En todellakaan. Koiraan ei koskaan saa kohdistaa väkivaltaa, koirasta tulee epäluuloinen ja luonnevikainen jos jatkuvasti lyö/nipistää/potkaisee jos koira tekee jotain väärin. Rauhallisesti kieltää, pitää hermot lujina. Tälläiset rodut ei oikein sovi millekään hätäilijälle:)
ap
[/quote] En tarkoittanut väkivaltaa. Olen nähnyt, että koira painetaan alas eli koira alistetaan jos ei tottele käskyjä. Onko tämä tavanomaista näiden rotujen kasvatuksessa?
Miten voit olla varma, että ehdit ja jaksat harrastaa 10 vuotta 5 h päivässä koirien aktivointia? Missä on koiriesi hoitopaikka tai kenen luona?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:37"]Oletko provo? kuten 90% tälläisistä "kysy jotain" aloittajista on.. :'DDDDDD Oot nolo!
[/quote]
luuletko että elämäni on niin tylsä että keksin tälläisen ja valehtelen minkä kerkeän? Ei, halusin tänne laittaa tämän koska monesti ihmisillä kysymyksiä tälläisistä roduista. Ajattelin että olisi kiva saada vastauksia askarruttavista asioista.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:25"]onko dogosi korvat typistetty rumasti?
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote] En tarkoittanut väkivaltaa. Olen nähnyt, että koira painetaan alas eli koira alistetaan jos ei tottele käskyjä. Onko tämä tavanomaista näiden rotujen kasvatuksessa?
[/quote]
Ahaa, eli selätetään. Kerran olen dogolle joutunut näin tekemään.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:30"]Pelottiko sinua ottaa rotikka? Siis siinä mielessä, ettei koirasta tule ongelmakoiraa? Olen kiinnostunut rodusta, mutta en uskalla ottaa, kun en tiedä riittääkö taito kouluttaa sitä.
[/quote]
Ei, olin lueskellut paljon tietoa rotikasta. Aina on riski että koira on hätäilijä/ADHD tai sinne päin, mutta sama riski on kaikilla pennuilla. Jos parilla sanalla pitäisi rotikkaa kuvata, niin löllykkä, vahtikoira, hyvä sydäminen. Jos tekee mieli rottweileriä ottaa, ota. Mutta varaudu kaikkeen mahdolliseen ongelmaan. Jos mahdollista, aikuinen kiltti ihmisystävällinen rottweiler on ehkä paras jos epäilyttää.
aå
[/quote] Minkälaisen pennun suosittelisit ottamaan pentueesta? Rauhallisuus ja hyvähermoisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia. ADHD yksilöä en mielellään halua.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:25"]onko dogosi korvat typistetty rumasti?
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Ahaa, eli selätetään. Kerran olen dogolle joutunut näin tekemään.
ap
[/quote] Millaisessa tilanteessa?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:42"]Miten voit olla varma, että ehdit ja jaksat harrastaa 10 vuotta 5 h päivässä koirien aktivointia? Missä on koiriesi hoitopaikka tai kenen luona?
[/quote]
Kyllä jaksan, kaikki on mietitty ennenkuin hankin koirat. Hoitopaikkana toimii vanhempien koti, tai jos sinne ei pääse niin eräs koirahoitola
AP
"Minkälaisen pennun suosittelisit ottamaan pentueesta? Rauhallisuus ja hyvähermoisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia. ADHD yksilöä en mielellään halua." Se pentu joka tulee tykö haistelemaan on lupaava. Ei mielellään niitä, jotka räksyttää ja juoksee ja tappelee toisten pentujen kanssa ja ei myöskään niitä jotka säikkyy eikä tule lähelle. Reipas, tervehtivä ja ystävällinen on hyvä valinta:)
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:16"]Muutama vuosi sitten rotikka puri pahasti edesmennyttä cavalieriani, koirani oli loppuelämänsä todella arka muita koiria kohtaan :( rotikan omistaja totesi siihen "se on kun noita lelukoiria hankitaan." Maksoi kuitenkin ell kulut. Jäänyt inho kyseistä rotua ja sen omistajia kohtaan.
Toivottavasti et itse ole tällainen.
[/quote]
onpa ikävä kokemus, en todellakaan ole tuollainen. Kun tälläisiä koiria hankkii, pitää tajuta kouluttaakin.
ap