Tunnetteko oikeasti perheväkivallasta kärsiviä?
Kun väitetään ja tilastotkin puhuvat sen puolesta, että Suomessa perheväkivalta on yleistä ja miehet hakkaavat vaimojaan ja lapsiaan... niin vieläkö tätä nykypäivänäkin todella tapahtuu? En siis yhtään vähättele, olen vain vilpittömän utelias ja harmissani jos ja kun tämä on totta, sillä itse en tietääkseni tunne ketään, joka olisi perheväkivallasta kärsinyt. Onko se oikeasti niin yleistä? Minkä ikäiset hakkaavat eniten?
Tietysti henkilökohtaisiakin kokemuksiaan saa jakaa, jos ei liian rankalta tunnu.
Kommentit (40)
Se miksi se ei "näy" johtuu pitkälti siitä, että a) siinä ei voi julkisesti puhua ja b) kaikilla on oma käsityksensä siitä mikä on väkivaltaa.
- väkivaltatyöntekijä
Näinkin monta. Miksette urpot tee asialle jotain..
Otin lapsuuteni turpaan ja nyt aikuisena olen itse mäiskinyt puolisoitani. Olen syntynyt vuonna 86 ja olen nainen.
Äitipuoleni. Ollut isäni kanssa jo parikymmentä vuotta ja kännissä isä on hirviö. Ensimmäinen mieheni harrasti ensin henkistä väkivaltaa ja lopulta löi.
Ystäväni oli myös parikymppisenä nyrkkeilysäkkinä. Työkaverini ex-mies. Onhan näitä tullut vastaan. Surullista
Sama kuin kasilla. Itse koin koko lapsuuden pahaa fyysistä ja henkistä väkivaltaa, ja nyt (tahtomattani) kohdistan sitä kumppaniini. Vähentynyt on todella paljon, mutta töitä on saanut tehdä hirveästi sen eteen. Myös äitiäni on pahoinpidelty. Yhden tuttavaperheen tunnen myös, jossa lapsia "kasvatetaan" väkivalloin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 08:57"]
Näinkin monta. Miksette urpot tee asialle jotain..
[/quote]
Mitä minä voin tehdä jos ystävä päättää jäädä parisuhteeseen? Tottakai olen tukena ja olen luvannut että meille voi aina tulla jne mutta päätöksen parisuhteen jatkosta tekee ystäväni.
6
Olen itse kokenut sellaista "hienovaraista" väkivaltaa. Mies on kurkusta pitänyt kiinni ja ja kaatanut maahan, töninyt ja estänyt liikkumisen pitämällä kiinni. Koskaan ei ole varsinaisesti tehnyt kipeää tai jäänyt jälkiä ja nämä tapaukset ovat satunnaisia.. sellaisia että on jäänyt hämmentynyt olo mutta ei vaan osaa sen takia katkaista välejä ja rikkoa perhettä. Kuulostan tyhmältä.
Kyllä se on yleistä. Itselläni oli todella väkivaltainen mies joka pahoinpiteli minutbuseaan kertaa todella pahasti. Siskoani hänen miehensä puukotti ennen kuin tajusi erota. Yksi työkaverini hakkasi entistä vaimoaan.
Katkerana mietin vain, että hitto kun ihmiset känisevät henkisestä ja taloudellisesta väkivallasta ja mies kerran läpsäisi ja toisella kertaa tönäisi. Se ei ole mitään siihen nähden kun pelkäät henkesi edestä veitsi kaulalla tuhannen mukiloituna kämpän lattiat ja seinät täynnä verta. Tuollainen tekee ihmisestä hirviön. Ennen olin kiltti ja hyväntahtoinen, nykyään vain ilkeä. Ja inhoan sitä itsessäni enkä onnistu millään muuttumaan takaisin hyväksi itseksekseni.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:50"]Se miksi se ei "näy" johtuu pitkälti siitä, että a) siinä ei voi julkisesti puhua ja b) kaikilla on oma käsityksensä siitä mikä on väkivaltaa.
- väkivaltatyöntekijä
[/quote]
Näin juuri. Itse en ole ikinä kenellekään kertonut, edes saman kokeneelle siskolleni. Samoin tuo työkaverini ei ole asiasta kertonut, vaan kuskaan hänet töihin ja usein saanut hakea hänet jostain kaveriltaan ja selitykset olleet mitä kummallisimpia. Kerran haettiin kotoaan työkaluja ja vaimonsa oli paikattu lekurisaa ja selitykset tapahtumista oli taas sitä luokkaa, ettei tarvi olla ruudinkeksijä arvatakseen mitä oli (taas) käynyt.
19
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:26"]
Kyllä se on yleistä. Itselläni oli todella väkivaltainen mies joka pahoinpiteli minutbuseaan kertaa todella pahasti. Siskoani hänen miehensä puukotti ennen kuin tajusi erota. Yksi työkaverini hakkasi entistä vaimoaan.
Katkerana mietin vain, että hitto kun ihmiset känisevät henkisestä ja taloudellisesta väkivallasta ja mies kerran läpsäisi ja toisella kertaa tönäisi. Se ei ole mitään siihen nähden kun pelkäät henkesi edestä veitsi kaulalla tuhannen mukiloituna kämpän lattiat ja seinät täynnä verta. Tuollainen tekee ihmisestä hirviön. Ennen olin kiltti ja hyväntahtoinen, nykyään vain ilkeä. Ja inhoan sitä itsessäni enkä onnistu millään muuttumaan takaisin hyväksi itseksekseni.
[/quote]
Kai sinä tajuat että läpsäisy, tönäisy ja henkinen väkivalta vuosien mittaan muuttuu henkensä edestä pelkäämiseksi. Tuskinpa sinuakaan on heti ensimmäisellä kerralla pahoinpidelty vakavasti, se on ollut "vain" tönäisy. Kannattaa lähteä viimeistään sen toisen läppäisyn jälkeen.
6
Henkinen väkivalta on vieläkin yleisempää kuin fyysinen ja sitä harrastavat niin naiset kuin miehet.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 09:26"]
[/quote]
Kai sinä tajuat että läpsäisy, tönäisy ja henkinen väkivalta vuosien mittaan muuttuu henkensä edestä pelkäämiseksi. Tuskinpa sinuakaan on heti ensimmäisellä kerralla pahoinpidelty vakavasti, se on ollut "vain" tönäisy. Kannattaa lähteä viimeistään sen toisen läppäisyn jälkeen.
6
[/quote]
Kyllä minut on heti ekan kerran pahoinpidelty pahasti. Ei ikinä läpsitty tai tönitty.
19
Miespuolisella ystävälläni on tyttöystävä, joka on erittäin väkivaltainen. Varsinkin alkoholin vaikutuksen alaisena ystäväni saa aina kuulla kunniansa ja turpaan tulee. Mies ei voi tehdä tuossa tilanteessa mitään muuta kuin suojata itsensä.Poliisit on yritetty kutsua paikalle monta kertaa, mutta eivät he koskaan tule, koska riehuja on nainen. Olin ihan järkyttynyt kun näin tilanteen ensimmäistä kertaa ja yritin puhua naiselle, mutta hän ei kuunnellut. Hän ei siis peittele tätä mitenkään, vaan ihan kavereiden edessä saattaa huitasta miestä korkokengällä leukaan yms. Kaikki tapahtuu vieläpä ihan ilman mitään järkevää syytä.
Eli on varmasti paljon miehiäki, jotka ovat perheväkivallankohteena ja se on ihan yhtä vakava asia.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:32"]Juu se on varmaan nautintoa asua kantasuomalaisten kanssa kun jokaista liikettä kytätään sillä silmällä että saisko ton jo heittää ulos maasta (tekeekö oudonhajuista ruokaa? puhuuko kovaan ääneen kännykkään? itkeekö lapset iltaisin? liikahtiko joku verhon takana, niin kun nehän on päivät kotona sossun rahoilla nämä ihmiset niin...).
Ja sitten mietitään miksi mamut pakkautuu yhteen.
[/quote]
Mitä sä yritit sanoa, miten se tämä purkaus liittyi aloitusviestiin? Onko maahanmuuttajamiehet erityisen perheväkivaltaisia mielestäsi?
Tunnen. Itseni ja äitini. Omalta kohdaltani loppui siihen, että vedin äijää kunnolla turpaan 16-vuotiaana. Sen jälkeen ei uskaltanut minuun koskea, mutta äitäni hakkasi loppuun saakka.
Täällä myös yksi, jolla on kokemusta perheväkivallasta. Isäpuoleni oli sangen väkivaltainen äitiäni kohtaan (ja joskus meitä lapsiakin), mutta tilanne on onneksi rauennut jo vuosia sitten, kun äiti lopulta jätti isäpuoleni.
Tunnen. Kaverin (20v) poikaystävä (23v) hakkaa kaveriani. Ennen tätä hän oli koko ajan mustelmilla, koska hänen isoveljensä hakkasi häntä lähes päivittäin. Kaverin exäkin löi pari kertaa. En tajua mistä hän löytää näitä tyyppejä.
Tunnen. Kaverin (20v) poikaystävä (23v) hakkaa kaveriani. Ennen tätä hän oli koko ajan mustelmilla, koska hänen isoveljensä hakkasi häntä lähes päivittäin. Kaverin exäkin löi pari kertaa. En tajua mistä hän löytää näitä tyyppejä.
Sisareni, väkivalta on henkistä, ainakaan en tiedä muusta ja on pahentunut vuosien varrella, ilmeisesti jotain psyykkisiä ongelmia on tullut ja väkivaltainen on siis sisareni, ei miehensä. Sisareni on laittanut kaikki välit poikki meihin sukulaisiin, isäni yrittää toisinaan käydä heidän luonaan, mutta sisareni haukkuu hänet pystyyn ja keksii kamalia kertomuksia lapsuudestamme miten isäni on sisartani hakannut jne. On miehestään sairaalloisen mustasukkainen ja on ajanut minut ja toisen sisaremme pois luotaan jo vuosia sitten koska muka vikittelimme hänen miestään. Hullu mikä hullu.