Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan mieheni hammaslääkäriin

Vierailija
08.08.2014 |

Mieheni ei juurikaan ole hoitanut hampaitaan, vasta yhteen muutettuamme minun patistamanani pesee hampaat päivittäin. Tästä, tupakoinnista ym. johtuen yksi hänen hampaistaan on mustunut. Olen vuosien saatossa sanonut hänelle useamman kerran aiheesta, ensin kautta rantain ja kerran ihan suoraan, mutta ei vaan mene. Rakastan miestäni kovasti mutta en tästä syystä halua suudella häntä kuin huulet yhdessä.

Itselläni on kova lääkäripelko joten ymmärrän jos hänellä on hammaslääkäripelko, mutta miten saisin hänet tajuamaan että jos hän menee hoitoon nyt hän pääsee paljon helpommalla kuin muutaman vuoden kuluttua, jolloin varmaan joutuu ottamaan hammasimplantin tai johonkin hirveään juurihoitoon.

En oikeasti ymmärrä, jos minulle sanottaisiin tuollaista niin hoitaisin hampaani kuntoon naama punaisena vähin äänin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain hänet keskustelemalla. Keskustelun jälkeen varasin hänelle ajan hammaslääkärille. Kerroin varatessa, että miehellä on voimakas hammaslääkäripelko ja että tulen saattajaksi mukaan. Vein miehen hammaslääkäriin. Seuraavan kerran menikin jo itse.

Vierailija
2/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hammas on jo mustunut, ei sitä millään peruspaikkauksella kuosiin saada.

Sano miehellesi, että hänen suu näyttää hirveältä ja haisee pahalta. Luulisi tepsivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:46"]

Minä sain hänet keskustelemalla. Keskustelun jälkeen varasin hänelle ajan hammaslääkärille. Kerroin varatessa, että miehellä on voimakas hammaslääkäripelko ja että tulen saattajaksi mukaan. Vein miehen hammaslääkäriin. Seuraavan kerran menikin jo itse.

[/quote]

Kai sitten pitää vaan jaksaa keskustella ja jatkaa siihen asti kunnes menee. Tulee nalkuttajaolo, mutta eikö tuollaisesta voi tulla vakavampiakin ongelmia, kuten verenmyrkytys ym.? Ei olisi mikään ongelma hoitaa koko asiaa penkissä istumista lukuunottamatta hänen puolestaan. En ole miehelle vihainen, olen vaan huolissani hänen terveydestään enkä ymmärrä miksi noin ilmiselvässä tilanteessa pitää vielä pitää laput silmillä ja olla kuin mitään ei olisikaan. Näkee kuitenkin hampaat peilistä joka päivä niin luulisi senkin ahdistavan.

Vierailija
4/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:50"]

Sano miehellesi, että hänen suu näyttää hirveältä ja haisee pahalta. Luulisi tepsivän.

[/quote]

En haluaisi loukata miestäni, mutta vaihtoehdot taitavat olla vähissä. Sitten jos ei tuollaisenkaan jälkeen mene niin olen haukkunut turhaan.

Vierailija
5/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jäänyt keskustelun jälkeen odottamaan. Sanoin, että näyttää olevan välttämätöntä mennä hammaslääkäriin. Varasin samantien sen ajan. Kerroin ymmärtäväni mieheni pelon, mutta että kyllä hän selviää, kun puudutetaan ja hammaslääkäri osaa suhtautua, kun varasin kiireellisen pelkoajan. Sitten mentiin. Saimme ajan nopeasti.

2.

Vierailija
6/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies myös kieltäytyi, en ole pussannut häntä vuosiin koska hengityksen haju on kuvottava. Nyt tapahtui ihme ja hän alkoi kärsimään älyttömän kovasta hammassärystä ja niin vaan äijä meni kiireellä hammaslääkäriin :D 2 mädäntynyttä hammasta leikataan irti ja muutama paikataan, ja sitten suuhygienistille putsaamaan koko suu! Olen niin iloinen! Ainut mikä ärsytti oli se kun toinen vinkuu hammaskipuaan, kun on ihan oma syy.

Vierailija
7/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:03"]

Mun mies myös kieltäytyi, en ole pussannut häntä vuosiin koska hengityksen haju on kuvottava. Nyt tapahtui ihme ja hän alkoi kärsimään älyttömän kovasta hammassärystä ja niin vaan äijä meni kiireellä hammaslääkäriin :D 2 mädäntynyttä hammasta leikataan irti ja muutama paikataan, ja sitten suuhygienistille putsaamaan koko suu! Olen niin iloinen! Ainut mikä ärsytti oli se kun toinen vinkuu hammaskipuaan, kun on ihan oma syy.

[/quote]

Harmittaa kyllä jos joudun itsekin odottelemaan tuota, että menee niin huonoon kuntoon että sattuu. En kyllä silloin aio kuunnella valitusta sekuntiakaan. En tiedä luuleeko tuo että se parantuu itsestään, nyt kun on alkanut harjata niitä hampaitaan.

Taidan seuraavalla kerralla sanoa, että en aio suudella häntä ollenkaan ennen kuin hammaslääkäriaika on varattu. Eikö karies tms. sitäpaitsi voi tarttua minullekin suutelemisessa? Ei tämä kuitenkaan ole pelkästään hänen henkilökohtainen ongelmansa, kun minä sen suun kanssa joudun olemaan tekemisissä. Kai siihen hajuun ja makuun sitten itse tottuu. 

Vierailija
8/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin yrittelin patistaa miestä hammaslelurille ja aina se vastasi että "Joo pitääpä mennä", eikä kuitenkaan mennyt kun aina oli jokin tekosyy. Lopulta sitten onnistui lohkaisemaan hampaansa, sitten kyllä sitä aikaa löytyi sinne lääkärille.

Vierailija
9/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:54"]

[/quote]

En haluaisi loukata miestäni, mutta vaihtoehdot taitavat olla vähissä. Sitten jos ei tuollaisenkaan jälkeen mene niin olen haukkunut turhaan.

[/quote]

Haukkunut?? Mielestäni rehellisyys ei ole haukkumista, ja jos ei ole hoidattanut hampaitaan, ei takuulla ole mikään raikas hengitys. Toivottavasti teillä ei ole lapsia eikä ole tulossa, sillä kariesbakteerihan tarttuu. Se mustunut hammas on luultavasti läpimätä ja pitäisi poistaa.

Todella oksettavaa, että joku haluaa hengailla tuollaisissa hampaissa (tai niiden kanssa...).

Vierailija
10/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:03"]

[/quote]

Harmittaa kyllä jos joudun itsekin odottelemaan tuota, että menee niin huonoon kuntoon että sattuu. En kyllä silloin aio kuunnella valitusta sekuntiakaan. En tiedä luuleeko tuo että se parantuu itsestään, nyt kun on alkanut harjata niitä hampaitaan.

Taidan seuraavalla kerralla sanoa, että en aio suudella häntä ollenkaan ennen kuin hammaslääkäriaika on varattu. Eikö karies tms. sitäpaitsi voi tarttua minullekin suutelemisessa? Ei tämä kuitenkaan ole pelkästään hänen henkilökohtainen ongelmansa, kun minä sen suun kanssa joudun olemaan tekemisissä. Kai siihen hajuun ja makuun sitten itse tottuu. 

[/quote]

No meillekin syntyi vauva, ja sanoin jo raskausaikana että hoida ne hampaas ennenkuin vauva tulee, ties mitä pöpöjä, ei suostunut. Ällötti kun toinen pussailee pientä puolustuskyvytöntä vauvaa löyhkäävällä suullaan, mikään ihmekään että vauva alkoi aina itkemään. Koita olla tiukkana vaan, sitten vaan luovutat niinkuin mä tein ja häpeät kun toisen hengitys lemuaa kilometrin päähän.

Sitten kun ton mieheni hampaat on hoidettu, aion kyllä opastaa hänet hammaslangan ihmeelliseen maailmaan! Että joku voi vaan olla iloinen tällaisestakin asiasta :D joka on meille toisille itsestäänselvyys.

Vierailija
11/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan ja käsket mennä. Niin minä olen tehnyt ja mies on ollut lopulta tyytyväinen, kun joku pakotti.

Vierailija
12/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:54"]

[/quote]

[/quote]

Haukkunut?? Mielestäni rehellisyys ei ole haukkumista, ja jos ei ole hoidattanut hampaitaan, ei takuulla ole mikään raikas hengitys. Toivottavasti teillä ei ole lapsia eikä ole tulossa, sillä kariesbakteerihan tarttuu. Se mustunut hammas on luultavasti läpimätä ja pitäisi poistaa.

Todella oksettavaa, että joku haluaa hengailla tuollaisissa hampaissa (tai niiden kanssa...).

[/quote]

Niin no, sanoisitko ylipainoiselle että olet oksettava ihrakasa ja näytät porsaalta? Mutta totta on että tässä tilanteessa ei voi muuta kuin sanoa suoraan. Ja jos loukkaantuu ja kieltäytyy ja mieluummin eroaa kuin menee hammaslääkäriin niin mikäs siinä sitten...

Vierailija
13/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanopa sille mustahammas Mustille, että hoitamattomat hampaat on todellakin terveysriski ja sydän saattaa sanoa itsensä irti tuota menoa nopeastikin. Tähän yhdistettynä tupakointi, ei hyvä. Minä en alkaisi äidiksi miehelle vaan jättäisin tuollaisen ja pian.

Vierailija
14/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et välttämättä mitenkään. Itse olen nainen, ja minulla on ihan periaatepäätös, etten aio koskaan käydä hammasläääkärissä. 19 vuoteen en ole käynyt, enkä käy. Jos hampaita menee rikki, ne saavat sitten luonnostaan tippua pois kun tippuvat. Vielä ei ole sitä kyllä käynyt, ja ainakin päällepäin hampaat näyttävät ihan ok:lta. Miehelläni ei ole taatusti aavistustakaan siitä etten käy hammaslääkärissä koskaan. 

Vierailija
15/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hampaat haukkumalla parane. Parempi vain olla päättäväinen ja varata aika miehen puolesta. Täytyy myös varmistaa, että mies käyttää sen aikansa.

2.

Vierailija
16/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:17"]

No et välttämättä mitenkään. Itse olen nainen, ja minulla on ihan periaatepäätös, etten aio koskaan käydä hammasläääkärissä. 19 vuoteen en ole käynyt, enkä käy. Jos hampaita menee rikki, ne saavat sitten luonnostaan tippua pois kun tippuvat. Vielä ei ole sitä kyllä käynyt, ja ainakin päällepäin hampaat näyttävät ihan ok:lta. Miehelläni ei ole taatusti aavistustakaan siitä etten käy hammaslääkärissä koskaan. 

[/quote]

Pesetkö hampaasi säännöllisesti? Miksi vihaat itseäsi ja terveyttäsi noin paljon? Miksi otat hampaat itsestäänselvyytenä? Miksi ylpeilet noin kuvottavalla asialla?

Vierailija
17/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:18"]

Ei ne hampaat haukkumalla parane. Parempi vain olla päättäväinen ja varata aika miehen puolesta. Täytyy myös varmistaa, että mies käyttää sen aikansa.

2.

[/quote]

Tietääkö joku, voinko varata ajan hänen puolestaan YTHS:ltä? Ihmetyttää kyllä, miten toisen aikuisen puolesta voisi varailla aikoja ns. selän takana. Emme ole naimisissa jos se siihen vaikuttaa. 

En tällaisen takia ole jättämässä miestä, mutta tosiaan olisi hyvä saada tuo asia kuntoon ennen lasten hankintaa, siinä vaiheessa voi olla vähän hankalempaa olla pää paketissa ja sekaisin kipulääkkeistä. Kai hän sen uskoo. Ei ole muuten tyhmä, välinpitämätön tai epähygieeninen, kaikin puolin ihana mies ja tämä on oikeastaan ainoa isompi ongelma hänessä.

Vierailija
18/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mustuneessa hampaassa amalgaamipaikka? Ne nimittäin värjäävät hammasta tummaksi, toki tupakointi värjää myös. Olisi kyllä hyvä jos saisit miehesi hakeutumaan tarkastukseen. Bakteerit pääsevät suusta verenkiertoon ja pahimmillaan siitä voi tosiaan seurata verenmyrkytys. Huono suun terveys voi olla myös esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien sekä aivoinfarktin taustalla. Karies sinulle tuskin tarttuu mieheltäsi, sillä kariesta aiheuttavien bakteerien tartunta saadaan jo pikkulapsena ja siten ne kuuluvat melkeinpä jokaisen ihmisen suun normaaliflooraan.

Nykyään varsinkin nuoremmat hammaslääkärit osaavat ottaa pelon todella hyvin huomioon. Kannattaa ehdottomasti mainita pelosta heti ajanvarauksen yhteydessä. Tarvittaessa saa esilääkkeen, jos pelko on oikein paha. Yksityiselle saa aikoja paljon nopeammin, mutta hoito on kalliimpaa varsinkin jos tehtävää on paljon. Maksuaikataulusta tosin pystyy sopimaan useimpien hoitoloiden kanssa, jos tarve vaatii. Omat hampaat kannattaa säilyttää niin pitkään kuin pystyy!

Vierailija
19/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:29"]

Onko mustuneessa hampaassa amalgaamipaikka? Ne nimittäin värjäävät hammasta tummaksi, toki tupakointi värjää myös. Olisi kyllä hyvä jos saisit miehesi hakeutumaan tarkastukseen. Bakteerit pääsevät suusta verenkiertoon ja pahimmillaan siitä voi tosiaan seurata verenmyrkytys. Huono suun terveys voi olla myös esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien sekä aivoinfarktin taustalla. Karies sinulle tuskin tarttuu mieheltäsi, sillä kariesta aiheuttavien bakteerien tartunta saadaan jo pikkulapsena ja siten ne kuuluvat melkeinpä jokaisen ihmisen suun normaaliflooraan.

Nykyään varsinkin nuoremmat hammaslääkärit osaavat ottaa pelon todella hyvin huomioon. Kannattaa ehdottomasti mainita pelosta heti ajanvarauksen yhteydessä. Tarvittaessa saa esilääkkeen, jos pelko on oikein paha. Yksityiselle saa aikoja paljon nopeammin, mutta hoito on kalliimpaa varsinkin jos tehtävää on paljon. Maksuaikataulusta tosin pystyy sopimaan useimpien hoitoloiden kanssa, jos tarve vaatii. Omat hampaat kannattaa säilyttää niin pitkään kuin pystyy!

[/quote]

Tuskin on paikkoja, luulen että mies on viimeksi käynyt hammaslääkärissä peruskouluaikoihin. 

Tuonne YTHS:lle on vuoden jonot, mutta olisi kyllä yksityisellekin varaa. Eri asia haluaako mies sitten käyttää siihen rahojaan. Haluaisin että hän menisi lääkäriin oman itsensä vuoksi eikä siksi että minä lopettaisin nalkuttamisen :(

Vierailija
20/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:17"]

[/quote]

Pesetkö hampaasi säännöllisesti? Miksi vihaat itseäsi ja terveyttäsi noin paljon? Miksi otat hampaat itsestäänselvyytenä? Miksi ylpeilet noin kuvottavalla asialla?

[/quote]

Joo pesen aamuin illoin. Ajattelen terveydestäni, niin hampaiden kuin muun osalta, että annan asioiden mennä niin kuin ne luonnostaan menevät. Hampaat kestää sen kun kestää, sitten irtoaa. Jos tulee vakava sairaus, en ota hoitoa vaan kuolen siihen. Elän luonnollisesti ilman lääketieteellistä apua, enkä missää nimessä halua pidentää elämääni sen luonnollisesta kestosta. Hampaat taas - miksi niistä niin kauheasti välittäisin, ulkonäkö ei ole minulle tärkeää ja ilman hampaitakin pärjää nykymaailmassa.