Yksivuotiaan kuljettaminen autossa ilman turvaistuinta
Sain aivan apinaraivarit eilen, kun isovanhemmat olivat omin lupinensa hakeneet 1,5vuotiaan tarhasta autolla, vaikka oli sovittu että kärryttelevät sen kilsan pari kotiin. Kärryt oli jätetty sinne, merkitty ja reitti kerrottu jne. Eivät olleet kaksistaan keksineet mistä rattaiden jalkalukitus vapautetaan ja päättäneet että heitetään rattaat autoon ja laitetaan lapsi takapenkille keskipaikalle turvavöihin. Jotenkin jännästi heillä oli myös ollut pieni styroksikoroke mukana ja sen olivat laittaneet lapsen pepun alle.
Tuntuu todella tahalliselta minun yliajamiselta, kun heille on täysin selvää mitä mieltä olen ajalemisesta ilman turvaistuinta. Tästä on tapeltu aiemminkin ja kanta on se, että joku hengenhätä olisi tilanne, jossa se on minusta ok. Isä on 67-vuotias ja saanut lievän aivovamman muutama vuosi sitten kolarissa, joten hänen ajamisensa on ihan mitä sattuu, hyvin nytkähtelevää, äkkipysäyksiä kun huomaa autot ja jalakulkivat vasta viime hetkellä. En haluaisi että kukaan olisi hänen kyydissään, saati noin pieni hennon niskansa kanssa naama menosuuntaan pelkissä aikuisten turvavöissä.
Heillä ei ollut mitään selityksiä sille, mikseivät olleet soittaneet ja kysyneet niistä rattaiden jarruista. Oli varmaan laiskuus vaan yllättänyt. Vaikutelmaksi jäi, että ovat varmaan tehneet tuota ennenkin tai ajatelleet että tekevät jatkossakin, kun eivät tuntuneet pitävän tapahtunutta mitään. Minä ylireagoin ja olin kiittämätön. Kyse ei edes ollut mistään pakollisesta hausta vaan ainoastaan ekan päikkyviikon yhdestä hieman aikaiemmasta hausta, kun lapsi totuttelee tarhaan. Ihan hyvin olisin itsekin voinut hakea tuntia paria myöhemmin. Olen edelleenkin niin raivoissani että harkitsen heidän poistamistaan päiväkodin hakulistalta ja muutenkin lapsen hoitamisen estämisen heiltä, kun luottamus heihin on näin kärsinyt.
Ylireagoinko?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:42"]
Mitenköhän ollaan hengissä me nelikymppiset kun ei sillon lapsena ollut edes turvavöitä välttämättä takapenkillä.. Joo, tekivät väärin kun eivät noudattaneet toiveitasi, mutta for real, ei nyt mikään maailmanloppu kuitenkaan.
[/quote]
Oli hyvää tuuria matkassa, siksi. Aika paljon enemmän lapsia kuoli meidän lapsuudessa liikenneonnettomuuksissa.
Et ylireagoinut. Meilläkin tilanne, jossa otettu matsia sukulaisen kanssa (hautajaisissa) siksi että en suostunut menemään lasten kanssa autoon jossa ei ole turvaistuinta lapsille. En ikinä olisi uskaltanut kuljettaa lapsia ilman istuimia muutenkaan, saati sitten kun kuski on voimakkaassa tunnereaktiossa oman lähiomaisensa hautajaisten jälkeen ja keliolosuhteet huonot.
Jutelkaa asiasta asiallisesit ja kaikessa rauhassa. Ei ole suuri satsaus ostaa lapselle isovanhempien autoon kunnon turvaistuinta, jos tulee pakkotilanne että eivät jostain syystä pysty kärryttelemään. Aina parempi tietenkin, jos eivät ajaisi lapsi kyydissä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:44"]Sain aivan apinaraivarit eilen, kun isovanhemmat olivat omin lupinensa hakeneet 1,5vuotiaan tarhasta autolla, vaikka oli sovittu että kärryttelevät sen kilsan pari kotiin. Kärryt oli jätetty sinne, merkitty ja reitti kerrottu jne. Eivät olleet kaksistaan keksineet mistä rattaiden jalkalukitus vapautetaan ja päättäneet että heitetään rattaat autoon ja laitetaan lapsi takapenkille keskipaikalle turvavöihin. Jotenkin jännästi heillä oli myös ollut pieni styroksikoroke mukana ja sen olivat laittaneet lapsen pepun alle.
Tuntuu todella tahalliselta minun yliajamiselta, kun heille on täysin selvää mitä mieltä olen ajalemisesta ilman turvaistuinta. Tästä on tapeltu aiemminkin ja kanta on se, että joku hengenhätä olisi tilanne, jossa se on minusta ok. Isä on 67-vuotias ja saanut lievän aivovamman muutama vuosi sitten kolarissa, joten hänen ajamisensa on ihan mitä sattuu, hyvin nytkähtelevää, äkkipysäyksiä kun huomaa autot ja jalakulkivat vasta viime hetkellä. En haluaisi että kukaan olisi hänen kyydissään, saati noin pieni hennon niskansa kanssa naama menosuuntaan pelkissä aikuisten turvavöissä.
Heillä ei ollut mitään selityksiä sille, mikseivät olleet soittaneet ja kysyneet niistä rattaiden jarruista. Oli varmaan laiskuus vaan yllättänyt. Vaikutelmaksi jäi, että ovat varmaan tehneet tuota ennenkin tai ajatelleet että tekevät jatkossakin, kun eivät tuntuneet pitävän tapahtunutta mitään. Minä ylireagoin ja olin kiittämätön. Kyse ei edes ollut mistään pakollisesta hausta vaan ainoastaan ekan päikkyviikon yhdestä hieman aikaiemmasta hausta, kun lapsi totuttelee tarhaan. Ihan hyvin olisin itsekin voinut hakea tuntia paria myöhemmin. Olen edelleenkin niin raivoissani että harkitsen heidän poistamistaan päiväkodin hakulistalta ja muutenkin lapsen hoitamisen estämisen heiltä, kun luottamus heihin on näin kärsinyt.
Ylireagoinko?
[/quote]
Oli sitten viimeinen hakureissu isovanhemmilla vähään aikaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:33"]Ylireagoit. On se kumma kun 20 vuotta sitten ei edes vöitä käytetty, ja nyt ei lapsi saa tavallisissa vöissä satunnaisesti matkustaa. Tietysti on hyvä käyttää turvaistuinta noin yleisesti ja isovanhempien olisi pitänyt noudattaa sopimustanne, mutta ei tämä nyt sentään niin kamalaa ole, että isovanhemmat eivät voisi enää lasta hoitaa. Tosin itsepähän siitä eniten kärsit, että olet aina mukana isovanhempien tapaamisissa etkä saa enää hoitoapua.
[/quote]
Oletko tietoinen tilastoista miten on muuttunut lasten kuolemat ja loukkaantumiset liikenteessä turvavyöpakon alkamisen jälkeen..
Sinä menetät ilmaisen hoitoavun. Tai ehkä se ei ollutkaan ihan niin paha juttu, kun tarkemmin harkitaan...
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:14"]
Sinä menetät ilmaisen hoitoavun. Tai ehkä se ei ollutkaan ihan niin paha juttu, kun tarkemmin harkitaan...
[/quote]
Jos se hoitoapu on saattohoitoapua niin ei kyllä kauheesti kiinnosta.
Nyt kannattaisi ottaa vähän välimatkaa isovanhempiin. Toimivat ehdottomasti väärin, sinä olet oikeassa. Ehkä ymmärtävät sen paremmin kun et hetkeen pidä yhteyttä ja sitten käytte kunnon keskustelun.
No et helvetissä ylireagoinut! Mä en antaisi isovanhempien nähdä lasta tuollaisen tempauksen jälkeen ennen kuin oikeasti katuisivat ja lupaisivat etteivät ENÄÄ IKINÄ tee mitään noin tyhmää.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:38"]Nyt kannattaisi ottaa vähän välimatkaa isovanhempiin. Toimivat ehdottomasti väärin, sinä olet oikeassa. Ehkä ymmärtävät sen paremmin kun et hetkeen pidä yhteyttä ja sitten käytte kunnon keskustelun.[/quote]
Meillä ei käydä kunnon keskusteluja. Tyypillisesti tempauksia vähätellään ja minusta tehdään hysteerikko, jonka jälkeen pidetään jonkun viikon viileä hiljainen jakso. Asiasta ei puhuta, anteeksi ei pyydetä ja sitten pitäisi jatkaa kuten ennen. Siihen saakka kunnes seuraava tempaus sattuu.
Lähetin aamulla sähköpostin jossa kävin asiaa läpi. Vastaus tuli kymmenessä minuutissa. Muutaman rivin ärtynyt vastaus, että he eivät nyt jaksa puida tätä ja että tämä oli eka kerta eikä lapsi ollut sylissä autossa. Ei mitään muuta. Heillä ei selvästi ole mitään katumusta asiasta tai syntynyt ymmärrystä miksi olen vihainen tai mikä koko jutussa meni pieleen. Näin vakava luottamuspula ei tuollaisella oikein katoa. En tiedä mitä tässä jatkoon.
D