Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksivuotiaan kuljettaminen autossa ilman turvaistuinta

Vierailija
08.08.2014 |

Sain aivan apinaraivarit eilen, kun isovanhemmat olivat omin lupinensa hakeneet 1,5vuotiaan tarhasta autolla, vaikka oli sovittu että kärryttelevät sen kilsan pari kotiin. Kärryt oli jätetty sinne, merkitty ja reitti kerrottu jne. Eivät olleet kaksistaan keksineet mistä rattaiden jalkalukitus vapautetaan ja päättäneet että heitetään rattaat autoon ja laitetaan lapsi takapenkille keskipaikalle turvavöihin. Jotenkin jännästi heillä oli myös ollut pieni styroksikoroke mukana ja sen olivat laittaneet lapsen pepun alle.

Tuntuu todella tahalliselta minun yliajamiselta, kun heille on täysin selvää mitä mieltä olen ajalemisesta ilman turvaistuinta. Tästä on tapeltu aiemminkin ja kanta on se, että joku hengenhätä olisi tilanne, jossa se on minusta ok. Isä on 67-vuotias ja saanut lievän aivovamman muutama vuosi sitten kolarissa, joten hänen ajamisensa on ihan mitä sattuu, hyvin nytkähtelevää, äkkipysäyksiä kun huomaa autot ja jalakulkivat vasta viime hetkellä. En haluaisi että kukaan olisi hänen kyydissään, saati noin pieni hennon niskansa kanssa naama menosuuntaan pelkissä aikuisten turvavöissä.

Heillä ei ollut mitään selityksiä sille, mikseivät olleet soittaneet ja kysyneet niistä rattaiden jarruista. Oli varmaan laiskuus vaan yllättänyt. Vaikutelmaksi jäi, että ovat varmaan tehneet tuota ennenkin tai ajatelleet että tekevät jatkossakin, kun eivät tuntuneet pitävän tapahtunutta mitään. Minä ylireagoin ja olin kiittämätön. Kyse ei edes ollut mistään pakollisesta hausta vaan ainoastaan ekan päikkyviikon yhdestä hieman aikaiemmasta hausta, kun lapsi totuttelee tarhaan. Ihan hyvin olisin itsekin voinut hakea tuntia paria myöhemmin. Olen edelleenkin niin raivoissani että harkitsen heidän poistamistaan päiväkodin hakulistalta ja muutenkin lapsen hoitamisen estämisen heiltä, kun luottamus heihin on näin kärsinyt.

Ylireagoinko?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ylireagoi!

Vierailija
22/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on joskus joutuneet hakemaan lapset päiväkodista ilman turvaistuinta. Päiväkoti on liian kaukana, jotta he kävelisivät kotiin. Minun vanhempani voisivat toimia juuri noin - enkä suuttuisi. Yhden kilometrin matka on todella lyhyt ja isovanhemmilla oli kuitenkin koroke. Toisaalta sinun pitää oppia tästä se asia, että lapsesi isovanhemmat alkavat olla sen ikäisiä, että eivät enää toimi yhtä ripeällä logiikalla ja varmasti kuin ennen. Älä anna liikaa vastuuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri samantapaisista tempauksista johtuen mummo tapaa lapsia vain valvotusti. Hoitoon en enää anna. Mieluummin pidän 1-vuotiaani päiväkodissa, jossa on selkeät toiminta ohjeet ja turvallisuudesta pidetään huolta.

T. Myös juuri päivähoidon aloittaneen 1-vuotiaan osa-aika yh (mies reissutöissä)

Vierailija
24/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi samantapainen juttu.

Lapsi oli mummolassa hoidossa ja heidän piti tuoda lapsemme kotiin.

Istuin oli laitettu heidän autoon.

Jostain kumman syystä eivät saaneet turvavöitä laitettua.

Tulivat sitten ilman istuinta 3km matkan.

Mä en tajua miks ei soittanut lainkaan ja kysynyt?

En saanut sanottua mitään kun toivat lapsen.

Mä en voi luottaa enään heihin.

Olivat myöskin vieneet lapsen uimaan järveen kysymättä meiltä.

Enpähän enään vie hoitoon heille.

Mummo on muutenkin outo. Jos käymme sielä kylässä, niin en saisi tehdä sielä mitään lapseni kanssa. Mummo haluaa tehdä kaiken.

Mun pitäs vaan nököttää paikallani ja tuijotella seiniä.

Tavallaan en saa olla lapseni äiti kun olemme heillä.

En enään käy heillä sen vuoksi..eikä lapsikaan sinne hoitoon mene tuon istuin sekoilun vuoksi. Käykööt he meillä tapaamassa lasta. Tämä on minun koti ja minä laadin säännöt!

Vierailija
25/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein enemmän minua tässä huolettaa tuo kuskina toimiva isoisä kuin se, että 1,5-vuotiasta on kuljetettu korokkeella (ja sanottakoon, että meillä on lapsi aina kulkenut asianmukaisessa istuimessa, myös isovanhempien autossa).

Vierailija
26/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:46"]

Melkein enemmän minua tässä huolettaa tuo kuskina toimiva isoisä kuin se, että 1,5-vuotiasta on kuljetettu korokkeella (ja sanottakoon, että meillä on lapsi aina kulkenut asianmukaisessa istuimessa, myös isovanhempien autossa).

[/quote]

Niinpä, ahdistaa ajatellakin että tuolla vaan niitä aivovammaisia vaareja on liikenteessä, joskus vielä pikkulapsi kyydissään ilman turvaistuinta (ja turvavyöhän ei tosiaan toimi pienillä). Tuollainen piittaamattomuus on rattijuoppouteen verrattavissa. Jumalauta muuttakaa julkisen liikenteen piiriin jos ette kykene enää ajamaan turvallisesti tai edes lain mukaan, ei ajaminen ole mikään hautaan asti vietävä ihmisoikeus.

Vierailija
27/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:39"]

Ylireagoit.

Lapsi oli korokeistuimessa ja matkaa oli kilometrin verran. Mitään ei sattunut. Isovanhemmat toimivat parhaalla mahdollisella keksimällään tavalla.

Miksi pyysit heitä hakemaan lapsen? Miksi et näyttänyt heille selkeästi rattaiden toimintaa, jos toisella on aivovammakin? Miksi pyysit heitä kävelemään, jos heidän terveytensä on hapera? Eilen oli suurimmassa osassa maata kauhea ukonilma, olisiko ollut mukavaa antaa yksivuotiaan (vaiko puolitoistavuotiaan, etkö itsekään tiedä?) kulkea ulkona sellaisella säällä?

Olet pösilö. Tämän on pakko olla perjantaiprovo.

[/quote]

Miten tuo matka on oleellinen?? Ei minäkään antaisi lapsiani ilman turvaistuinta kenenkään kyytiin. En sadalle metrille enkä sadalle kilometrille. Onnettomuus on tapahtuma, ei ajatteleva olento, joten ei voi tietää tuleeko se silloin kun käännyt portista kadulle tai myöhemmin vai ei ollenkaan. Et voi tietää sitäkään, juokseeko karannut koira joltain pihalta eteen, jarrutat vaistomaisesti ja vaurioitat lapsen niskan.

Ap on ihan oikeassa, törkeää toimintaa isovanhemmilta.

Vierailija
28/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ketuttaa, kun isovanhemmat eivät aina laita pyöräilykypärää 3-vuotiaalle, joka vasta opettelee ajamaan. Perusteluna yleensä, että käydään vaan niin lyhyt lenkki ajamassa tai mennään vaan leikkipuistoon. No, kerranpa kävi niin, että lapsi paineli pyörällä menemään, ei totellut pappaa vaan ajoi mummolan pihaan asti yksin ylittäen yhden autotien. Ei pysynyt pappa perässä kun 3-vuotias vaan päätti mennä. Eikä ollut kypärää yksin suhaillessaan...

Mummu taas ei käytä pelastusliivejä veneessä, vaikka pienet lapset olisivat mukana. Uskon kyllä, että hän osaa uida itse rantaan jos jotain käy, mutta mites jos veden varassa on koko porukka? Jos kaksi uimataidotonta, säikähtänyttä lasta pitäisi vetää veneeseen tai rantaan, pelastusliivit itsellä auttaisi asiaa huomattavasti. Plus tietysti esimerkki, minkä antaa lapsille.

Vierailija
29/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ketuttaa, kun isovanhemmat eivät aina laita pyöräilykypärää 3-vuotiaalle, joka vasta opettelee ajamaan. Perusteluna yleensä, että käydään vaan niin lyhyt lenkki ajamassa tai mennään vaan leikkipuistoon. No, kerranpa kävi niin, että lapsi paineli pyörällä menemään, ei totellut pappaa vaan ajoi mummolan pihaan asti yksin ylittäen yhden autotien. Ei pysynyt pappa perässä kun 3-vuotias vaan päätti mennä. Eikä ollut kypärää yksin suhaillessaan...

Mummu taas ei käytä pelastusliivejä veneessä, vaikka pienet lapset olisivat mukana. Uskon kyllä, että hän osaa uida itse rantaan jos jotain käy, mutta mites jos veden varassa on koko porukka? Jos kaksi uimataidotonta, säikähtänyttä lasta pitäisi vetää veneeseen tai rantaan, pelastusliivit itsellä auttaisi asiaa huomattavasti. Plus tietysti esimerkki, minkä antaa lapsille.

Vierailija
30/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 1,5 v lapsi on tarhassa? :/

Vierailija
31/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:02"]

[/quote]

Kamalaa, mitä jos hän lyö päänsä ja uppoaa pohjaan? Miten voi olla noin vastuuntunnottomia ihmisiä? Sitten meitä jotka haluamme minimoida riskit ja toimia järkevästi haukutaan hysteerisiksi. "Enhän minä ennenkään ole kuollut!!!"

Vierailija
32/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 12:21"]

Mitään ei sattunut ja matka oli lyhyt - tyypillinen rattijuopposelitys. Ei siihen tarvitse kuin yksi äkkipysähdys tai tumpula toinen kuski, että lapsi lentää aikuisten turvaväistä keskipaikalta kuin leppäkeihäs tai tulee niskavaurio.

[/quote]

Pidät siis selväpäisiä vanhempiasi yhtä huonoina kaitsijoina kuin rattijuoppoja, mutta silti halusit heidän vahtivan lapsiasi, ettei sinun tarvinnut lähteä aiemmin töistä oman lapsesi luo?

Yhtä hyvin joku toinen liikenteessä törttöilevä olisi voinut kaahata jalkakäytävälle ja ajaa rattailevan äitisi ja lapsesi yli.

Vierailija
33/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:42"]Mitenköhän ollaan hengissä me nelikymppiset kun ei sillon lapsena ollut edes turvavöitä välttämättä takapenkillä.. Joo, tekivät väärin kun eivät noudattaneet toiveitasi, mutta for real, ei nyt mikään maailmanloppu kuitenkaan.

[/quote] kannattanee tutustua hieman tilastoihin auto-onnettomuuksista silloin ja nykyään vieläpä suhteutettuna siihen että nykyään on huomattavasti enemmän liikennettä. Ei se ole vitsi ettäturvavyöt ja turvaISTUIMET säästävät monelta pahalta

Vierailija
34/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työhön kuuluu työaika, ei kotiin ole mahdollista lähteä aina aikaisemmin kun haluaisi. Olen jo käyttänyt lomapäiviä päivähoitoharjoitteluun lapsen kanssa. Enempää en pystynyt käyttämään. Toki olisin voinut olla pyytämättä heitä lainkaan, mutta en todellakaan voinut uskoa että olisivat tehneet jotain tuollaista. 

Olen jo ilmoittanut tänään päiväkotiin, että isovanhemmilla ei ole toistaiseksi lupaa hakea lasta sieltä.

Vierailija
35/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoit. On se kumma kun 20 vuotta sitten ei edes vöitä käytetty, ja nyt ei lapsi saa tavallisissa vöissä satunnaisesti matkustaa. Tietysti on hyvä käyttää turvaistuinta noin yleisesti ja isovanhempien olisi pitänyt noudattaa sopimustanne, mutta ei tämä nyt sentään niin kamalaa ole, että isovanhemmat eivät voisi enää lasta hoitaa. Tosin itsepähän siitä eniten kärsit, että olet aina mukana isovanhempien tapaamisissa etkä saa enää hoitoapua.

Vierailija
36/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:33"]

Ylireagoit. On se kumma kun 20 vuotta sitten ei edes vöitä käytetty, ja nyt ei lapsi saa tavallisissa vöissä satunnaisesti matkustaa. Tietysti on hyvä käyttää turvaistuinta noin yleisesti ja isovanhempien olisi pitänyt noudattaa sopimustanne, mutta ei tämä nyt sentään niin kamalaa ole, että isovanhemmat eivät voisi enää lasta hoitaa. Tosin itsepähän siitä eniten kärsit, että olet aina mukana isovanhempien tapaamisissa etkä saa enää hoitoapua.

[/quote]

On se kumma ettei lapsia saa enää tappaa niinkuin ennenvanhaan, on se kumma ettei toisia saa asettaa hengenvaaraan oman laiskuutensa takia, kummaa, pakko kai muuttaa maasta pois

Vierailija
37/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäisin välit poikki. Vittu että sapettaa tuollainen välinpitämättömyys pienen ihmisen turvallisuudesta!

Vierailija
38/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi tuollaista tempausta ikinä anteeksi. Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, vaikka ite ajaisi varovasti niin joku muu torvelo voi perseillä miten sattuu. Appiukko oli kertaalleen kuskannut lastamme matkarattaissa joiden turvalukitus oli auki. Olisi siis voinut taittua kasaan koska tahansa ja siinä olisi sitten vuoden ikäisen selkäranka mennyt nipsnaps. Kädestä pitäen oli näytetty miten systeemi toimii mutta kun herra sähläri ei viitsinyt vaivautua kuuntelemaan. Eipä tuon tempun jälkeen vähään aikaan katsonut lapsen perään, vaan vasta kun voitiin antaa pieni pala luottamusta takaisin. Sen jälkeen on toimitettu kirjalliset ohjeet lapsen mukana, vaan tuntuu olevan niidenkin noudattaminen liian hankalaa. Eivät toki enää vahdi meidän lasta kuin lyhyitä aikoja jos on aivan pakko. Tuntuu olevan joku kapina, mitä sanotaan niin kiusallaan toimitaan sitä vastaan. Turha sit ihmetellä kun ärhentelen takaisinpäin, mutta minä lapsena ÄITINÄ päätän miten asiat tehdään minun lapseni kanssa. Minä kun olen lapsestani viime kädessä vastuussa!

Vierailija
39/50 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti juttelin tänään isäni kanssa. Eivät yhtään ymmärrä mistä olen vihainen. Olemme nyt näkemyksiltämme niin kaukana toisistamme, että ikävä tunne ettei tämä pääty hyvin.

Vierailija
40/50 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se tilanne, että äidilläni oli autossa turvaistuimet ihan varalta. Vuosi sitten hän meni naimisiin ja nyt auto on vaihdettu kaksipaikkaiseen ja hän kysyy aina uudelleen, miksi hän ei voisi kuljettaa 4- ja 5-vuotiaita lapsenlapsiaan yhdessä vyössä etupenkillä. Tämä uusi mies 80 v on juuri sitä mieltä, ettei siitä mitään vaaraa ole. Idiotteeja on mahdoton vakuuttaa, pitää vain kieltää kaikki kuljettaminen.