Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talvella palelevat: hyvät vaatevinkit pinoon! Miten selviät talven pakkasista?

Vierailija
08.08.2014 |

Hassu otsikko mutta täällä yksi ainainen kylmässä jäätyvä kaipaa kaikenlaisia vinkkejä erityisesti pukeutumiseen talvella. Syksy on  ihan kohta ja voisi vähän miettiä, mitä uutta vaatetusta voisi lämmikkeeksi hankkia. Eritoten vinkkejä siihen, miten näyttää töissä tyylikkäältä palelematta olisi tosi jees! Millaisia kerrastoja, kenkiä, hansikkaita, takkeja yms. te muut kylmäherkät käytätte? Pinoon hyvät vinkit!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vastaa:

villasilkkipaitoja ja -kerrastoja olen ostanut ihan Stockalta, muitakin valmistajia on kuin Ruskovilla. Vanhat kunnon laamapaidat ovat myös lämmittäviä, mutta en tiedä valmistetaanko niitä enää. Paksuja puuvilla-villasukkahousuja olen ostanut ihan tavallisista kaupoista, eri värisiä, kivan näköisiä. Samoin villadamaskeja (= leggings). 

Villahousutkin on hyvä hankinta, ne voi vetää sukkahousujen päälle ja riisua sitten sisällä. Lämmittävät hyvin varsinkin jos on hame päällä. 

Pitkät kaulahuivit ovat hyviä, ne voi kietoa kaulan ja kasvojen suojaksi.

Vierailija
2/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydä sellaiset vaatteet jotka ovat lämpöisiä mutta eivät hiosta.

On eri asia miten pukeudutaan ulkona ja sisätiloissa.  Siinä temppu ettei tarvitse riisuutua melkein alasti kun saapuu sisätiloihin.  Kunnon talvitakki niin ei tarvitse laittaa alle paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:26"]

Hyvä aihe! Käytän aina puuvillatrikoista alukerrastoa. Onko tuo silkki-villa sitten mainittavasti lämpimämpi?

Villapohjalliset kenkiin auttaa vähän.

Kyllä on, silkkivillainen on parempi, mutta ikävä kyllä ei kestä yhtä hyvin.  Vaikka pesin käsin.

[/quote]

Vierailija
4/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kenkiä, joissa on vuori aitoa, paksua lammasturkista. Saa esim. Peter Hahnilta tilaamalla ja Helsngissä Nectarinesta. Samoin käytän hansikkaita, joissa on turkisvuori.

Stockmann on varmin paikka lämpimien aluskerrastojen ostamiseen. Villaa tai silkkivillaa mieluiten. Nykyään on tosin merinokerrastoja urheiluliikkeissäkin. En käytä talvella sukkahousuja, vaan silkkisiä tai villaisia pitkiä alushousuja ja niiden kanssa tietysti kunnollisia nilkkasukkia.

Vierailija
5/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merinovillaset välipökät.

Vierailija
6/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskovillan kerrastoista: PK-seudulla niitä saa esim. Kirjokannasta. Niitä ei tarvitse pestä jatkuvasti, tuuletus riittää, koska villa on itsessöön antibakteerista. Kerraston voi pesun jälkeen käsitellä villanhoitoaineella, joka sisältää lanoliinia. Kannattaa myös muistaa, että villa ja silkki pitää pestä villanpesuaineella! Monesti väärä hoito kuluttaa noita kerrastoja. Ruskovillan tuotteita ei ole koisuojattu, joten ne pitää säilyttää pussissa tai umpinaisessa laatikossa, kun niitä ei käytä.

Ruskovillalta saa myös lyhythihaisia aluspaitoja.

Vierailija
7/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutama pitkä VILLAtakki ja tuulenpitävä toppatakki ( kyllä, niitä löytää ihan kauniitakin ei halpahallitakkia ole pakko pitää :D ) ohuet pitkät villasukat kokoa liian suurissa saappaissa ja kovimmilla pakkasilla kunnon huivi ja nätti pipo. Mä oon maailman vilukissoin! :)

Vierailija
8/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:57"]

Eikö kukaan muu ole kuullut merinovillasta? Superkevyttä ja lämmittää hyvin. Kovin on hinnakkaita merinovaatteet.

[/quote]

34.90 että ei yhtään liian kallis jos hintansa väärti, neuvottiin ostamaan xl-kokoa kutistumisen varalta. Aion käyttää alla toista paitaa ettei heti tarvitse pestä.  Ainakin tuntuu miellyttävältä.

Vierailija
9/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa niitä ostopaikkoja ja merkkejä myös kehiin!

Mistä löytyisi tuulenpitävä untuvatakki? Entä lämpimät sormikkaat kintaiden sisään?

Vierailija
10/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cubuksen alesta pari vuotta sitten ostettu merinovillainen neule on kyllä haukkunut parinkympin hintansa. Vaatii tosiaan paukkupakkaset kun on niin lämmin!

Zarasta ostettu tikkivuorinen villakangastakki joka painaa kuin synti. Tuo korvasi jopa aina kylmimmillä ilmoilla käyttämäni pitkän untuvatakin.

Äidiltä peritty minkkilakki, hiki kyllä tulee helposti. Tämäkin kaipaa kunnon pakkaset päästäkseen käyttöön.

Siistejä mutta pakkasen kestäviä kenkiä haen ensi talvelle. Vielä ei ole tullut vastaan mitään tarpeeksi hienoja.

Vierailija
11/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylikkyydestä en mene takuuseen, mutta itse olen tykästynyt Joutsenen polvipituiseen untuvatakkiin, jossa on huppu. Joutsenen kyseinen takki on ohuempi kuin Canada Gooset tms, joten se toimii hyvin kerrospukeutumisessa, alle voi lisätä villatakin jos on kovemmat pakkaset. Joutsenen kankaat hylkii vettäkin, joten pienessä räntäsateessakin toimii. Huppu on ehdoton rannikon merituulessa. Kun on pitkä takki, usein riittää tavallisethousut ja saappaat, mutta usein käytän softshell-housuja ja alle Ruskovillan silkkivillahousut.

Mulla on talveksi numeroa isommat talvisaappaat, että mahtuu villasukat sisään. Ohuet villalapaset+tuultapitävät rukkaset päällekkäin kovilla pakkasilla. Pipon ei tarvitse olla kovin lämmin, kun on huppu lämmittämässä. Lasten kanssa ulkoillessa ei oikein mikään riitä, mulla on jalat kaikkein viluisimmat, ehkä huono ääreisverenkierto tms..

Vierailija
12/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasting Visa merinovillainen t-paita Scandinavian out storesta.

Kasma-merkkisen toppiksen ostin joskus viime vuonna Erätukusta, mielestäni paras mahdollinen tähän astisista ulkoilua ajatellen, ei ehkä kovin tyylikäs mutta ei rumakaan.

Vierailija
13/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua mutta siis lämmittävät sukkahousut ovat ne jotka tuntuvat myös pehmeiltä ja miellyttäviltä ihoa vasten. Mikropuuvilla on hyvä materiaali.

Vierailija
14/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:31"]

Laittakaa niitä ostopaikkoja ja merkkejä myös kehiin!

Mistä löytyisi tuulenpitävä untuvatakki? Entä lämpimät sormikkaat kintaiden sisään?

[/quote]

Canada Gooset ovat tuulenpitäviä untuvatakkeja.

http://www.retkiaitta.fi/brand/161/canada-goose/

http://www.partioaitta.fi/tuotemerkit/canada-goose?id=1028&limit=all

Vierailija
15/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:08"]

Mulla aivan tolkuton palelu loppui kilpirauhaslääkityksen seurauksena, mutta sellaista tavallista palelua on edelleen. Mun paras keino on ponchot, koska silloin jää ilmaa vaatteiden väliin ja ilma on hyvä eriste. Ihan ehdoton on pitkähelmainen (reiteen asti ulottuva) talvitakki. Hikoilen paljon ja monesti kävelen paikasta toieen, jolloin vaatteet voivat kastua myös märän lumen yms. takia. Pitää olla vedenpitävät kengät ja mielellään vaihtosukat.

Kainaloiden kastuminen on ollut ongelma, koska tosiaan hikoilen paljon ja sitten kävelyn jälkeen hiki alkaa paleltaa - ja haista. Olen miettinyt, olisiko mahdollista käyttää joitain irrotettavia kainalotoppauksia. Tietääkö kukaan?

[/quote]

Kun on hiukan väljä paitapusero päällimmäisenä ei haittaa pieni hikoilu, jos ei ihan kilometrikaupalla kävele töihin.  Hiki ei haise yhden paidan kastumisen jälkeen kun on peseytynyt ja laittanut dödöä.

Vierailija
16/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thermolegginssit farkkujen alle on ihan ehdoton! Hameen alla nätit itse neulotut villalegginssit (heitän kyllä töissä yleensä ne laukkuun ja oon normi sukkahousuilla ja polvivillasukilla). Yläosassa toppi ja sen päällä ohut yksivärinen trikoopaita ja paksu itse neulottu polvimittainen villatakki hupulla. Meillä töissä on onneksi rento pukukoodi, eli voin työkenkiini (tennarit) pistää vielä villasukat.

Vierailija
17/41 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe alkaa olla taas ajankohtainen :) Mä pukeudun töissä sisällä kerrastoon ja sen päälle farkut, villapaita, kynsikkäät ja hartiahuivi. Jaloissa sukat ja villasukat ja edelleen palelen. Ulos valitsen syksyllä villakangastakin tai nahkatakin, alhaisissa pakkasasteissa toppatakki ja -20 asteessa vetäsen päälle perintökelsiturkin, jossa ajaton 50-luvun klassinen leikkaus. Näytän itseasiassa tyylikkäämmältä -20 asteessa. Käsissä on sormikkaat ja niiden päällä paksut toppahanskat. Päässä on paksu pipo, joka ei yhtään sovi turkin kanssa, mutta on lämmin :P

Vierailija
18/41 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän untuvatakin saa vajaalla 200 eurolla (esim. Everest). Kyllä muuten tarkenee. Äläkä sitten osta mustaa tai harmaata "piristämään" Suomen muutenkin "värikästä" talvista katukuvaa.

Jos tuosta haluaa vielä parantaa, niin sitten ollaan pilkkihaalarien edessä.

Hanskojen suhteen mulla on ongelma, koska mulla jäätyy sormet herkästi. Joskus mulla oli sellaiset turkiksesta tehdyt (hirveän rumat) ikivanhat hanskat, joissa sormet hikosi -30 asteen pakkasessa! :O Nykyään on vain kiinalaisia hellehanskoja kaupoissa... :(

Vierailija
19/41 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pukeudun seuraavasti: talvella käytän bikerbuutseja ym varrellisia kenkiä, joihin mahtuu paksut paksut merinovillaiset vaellussukat. Uggeja en viitsi työssäni käyttää. Housujen alle laitan paksut merinovillasukkahousut. Pillifarkkujen päälle saatan vetää vielä mustat paksut ylipolvensukat, joita saa henkkamaukasta ym. Aluspaidaksi ohut, sileä yksivärinen kerraston paita. Apua saa urheilukaupoista. Sen päälle kaunis villaa oleva neuletakki

Vierailija
20/41 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aivan tolkuton palelu loppui kilpirauhaslääkityksen seurauksena, mutta sellaista tavallista palelua on edelleen. Mun paras keino on ponchot, koska silloin jää ilmaa vaatteiden väliin ja ilma on hyvä eriste. Ihan ehdoton on pitkähelmainen (reiteen asti ulottuva) talvitakki. Hikoilen paljon ja monesti kävelen paikasta toieen, jolloin vaatteet voivat kastua myös märän lumen yms. takia. Pitää olla vedenpitävät kengät ja mielellään vaihtosukat.

Kainaloiden kastuminen on ollut ongelma, koska tosiaan hikoilen paljon ja sitten kävelyn jälkeen hiki alkaa paleltaa - ja haista. Olen miettinyt, olisiko mahdollista käyttää joitain irrotettavia kainalotoppauksia. Tietääkö kukaan?