Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko törmänneet lääkäreiden ikäviin asenteisiin?

Vierailija
08.08.2014 |

Aion tehdä lääkäristä muistutuksen, mutta vasta sitten kun en enää asioi kyseisessä sairaalassa.Pelkään että kohtelu muuttuu huonommaksi.Olen törmännyt lukuisia kertoja huonoihin asenteisiin, joita yritän tietenkin muuttaa vaikka tiukassa istuvatkin.Lääkärin kuuntelemattomuus myös inhottaa, ikäänkuin haluaa osoittaa ynähtelyillään, ettei minun kuulemiseni olisi hoidon kannalta minkään arvoista.Miksi lääkäreille suodaan tällainen asenteellisuus? Ovatko lääkärit kaiken tietäviä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten suututtaa vielä nämä puolustelijat! Yksi hoitaja vetosi kerran lääkärin tummaan ihon väriin, ja täten temperamenttiin.Siis mitä? Tai että lääkärit ovat sellaisia sisäänpäinkääntyneitä älykköjä.Sosiaalisuutta ja empaattisuutta voi opetella, ja sen pitäisi olla perusedellytys lääkiksen pääsykokeissa. ap

Vierailija
22/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole niinkään vähätelty, vaan kohdalle on osunut useammin kuin kerran kielitaidottomia! Todella ärsyttävää kun joutuu omat sanansa toistamaan sen sata kertaa, etkä itsekkään oikein saa selvää mitä se lääkäri höpöttää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Pientä vauvaa on huudatettu talvella ilman vaatteita kun odotti arvon lääkärin tarkastusta, mutta tämä jäikin netin ihmemaailmaan kesken aikamme lukemaan jotain, joka ei liittynyt asiaan mitenkään. Huoneessa piipahtanut hoitajakin mainitsi vauvasta lääkärille, tämä ei sanonut mitään. Lopulta sanoin rumasti ja sillä lääkäri -keski-ikäinen mies, muuten- lopetti selaamisensa + tutki vauvan vihdoinkin.

Yksi kokemus tulee mieleen synnäriltä myös. Olin menossa leikkuriin kun verenvuoto ei lakannut synnytyksen jälkeen (syynä syvät haavat emättimessä) ja huoneeseen tuli hoitajien lisäksi lääkäri, joka ei suinkaan rauhoitellut minua tms. vaan tutki käsiäni ja totesi, että "jatkossa suosittelen teille että pesette lämpimällä vedellä kädet ennen tipan laittamista, koska verisuonenne eivät erotu selvästi". Olin siis juuri pullauttanut lapsen maailmaan, makasin sängyllä ja oli kielto nousta ylös, kaksi litraa verta menetetty...ja leikkaava lääkäri alkaa höpisemään KÄSIENPESUSTA??

Vierailija
24/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ottaa päähän kun joskus opiskelu aikana jouduin käymään lääkärillä usein. Opiskelin kokkipuolella ja olin jatkuvasti flunssassa eli keittiöön ei ollut asiaa. Lääkärit eivät uskoneet vaikka lämpöäkin oli aina se 37.4 Joka kerta he vain hokivat että varmaan paniikkihäiriö. Meneppäs psykologille juttelemaan -.- lopulta minulle suostuttiin tekemään allergiatestit ja todettiin että olen pahasti allerginen homeelle ja koulun sisäilmaongelmat aiheuttivat lämmön ja flunssan. Tähän se lääkäri sitten totesi etten ole ainut joka oireilee samalla tavalla . 3 muuta vanhempaa opiskelijaa kertoivat saaneensa myös tuon paniikkihäiriö diagnoosin :/

Vierailija
25/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä törmännyt lääkärien ikäviltä tuntuviin asenteisiin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että "lääkärien asenteissa" on kyse enemmästä kuin *vain* lääkärien asenteista. Myös potilaan asennen heijastuu vastaanotolla. Olen itse huomannut sen monta kertaa, tosin yleensä muissa asiakaspalvelutilanteissa. Jos menen vaikka valittamaan jostain viallisesta tuotteesta pipo kireällä, saan todennäköisemmin nuivahkoa palvelua kuin jos menen avoimella asenteella. Samoin ihan jokapäiväisissa kanssakäymistilanteissa esim. kassalla oma ystävällisyys peilautuu takaisin ystävällisempänä palveluna.

Kannattaa havainnoida myös omia asenteitaan ja tunnetilojaan, ja vaikuttaa niihin tarvittaessa. Vuorovaikutustilanteissa on ainakin kaksi osapuolta, ja molemmilla osaltaan vastuu tilanteen sujuvuudesta (joskin ei välttämättä yhtä suuri vastuu!). Tämän esiin tuomisesta huolimatta en mitenkään puolustele lääkärien tai minkään muunkaan ammattiryhmän törppöyksiä.

Vierailija
26/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin raskausaikana 2kk kamalista maha krampeista. Ensimmäinen raskaus oli kyseessä joten en tiennyt niiden olevan ennenaikaisia supistuksia. 2 kertaa ambulanssi soitettiin paikalle, mitään ei tehty. 2 kertaa kävin lääkärissä. Joka kerta vastaus oli mahatauti varmaan. Kestääkö mahatauti tosiaan 2 kk jos ei oksentele tai maha ole sekaisin, vain mahakipua ja on vielä raskaana. Yritin selittää tätä lääkärille mutta joka kerta se vastasi että mahatauti on vasta alkamassa varmaan.

Sain tietää niiden kipujen olleen supistuksia vasta kun synnytin sitä kuollutta lasta.

Vierailija
27/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:09"]

Olen kyllä törmännyt lääkärien ikäviltä tuntuviin asenteisiin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että "lääkärien asenteissa" on kyse enemmästä kuin *vain* lääkärien asenteista. Myös potilaan asennen heijastuu vastaanotolla. Olen itse huomannut sen monta kertaa, tosin yleensä muissa asiakaspalvelutilanteissa. Jos menen vaikka valittamaan jostain viallisesta tuotteesta pipo kireällä, saan todennäköisemmin nuivahkoa palvelua kuin jos menen avoimella asenteella. Samoin ihan jokapäiväisissa kanssakäymistilanteissa esim. kassalla oma ystävällisyys peilautuu takaisin ystävällisempänä palveluna.

Kannattaa havainnoida myös omia asenteitaan ja tunnetilojaan, ja vaikuttaa niihin tarvittaessa. Vuorovaikutustilanteissa on ainakin kaksi osapuolta, ja molemmilla osaltaan vastuu tilanteen sujuvuudesta (joskin ei välttämättä yhtä suuri vastuu!). Tämän esiin tuomisesta huolimatta en mitenkään puolustele lääkärien tai minkään muunkaan ammattiryhmän törppöyksiä.

[/quote]

Olen syytellyt myös itseäni huonoista asenteista, mutta koen sen nykyään turhaksi.Se mitä papereihin on kirjattu vaikuttaa lääkärin käytökseen, jonka sain tuta HETI kun astuin ovesta sisään.Nyt menin vastaanotolle iloisin mielin, niinkuin yleensäkin mutta tulin ulos itkien. ap

Vierailija
28/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:09"]

[/quote]

Olen syytellyt myös itseäni huonoista asenteista, mutta koen sen nykyään turhaksi.Se mitä papereihin on kirjattu vaikuttaa lääkärin käytökseen, jonka sain tuta HETI kun astuin ovesta sisään.Nyt menin vastaanotolle iloisin mielin, niinkuin yleensäkin mutta tulin ulos itkien. ap

Vierailija
29/29 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 09:23"]

Ja lääkärille on kyllä kiva mennä kun 90% ajasta ei kuuntele minua vaan näpyttelee konettaan ja katsoo mitä sinne on kirjoitettu minusta aiemmin. Istun nykyään siellä hiljaa ja vastaan yhdellä tai kahdella sanalla kun minun henkilökohtaisella mielipiteelläni omasta voinnistani ei ole mitään väliä.

[/quote]

Sama kokemus. Mulla on krooninen sairaus, joka aiheuttaa muita sairauksia, ja siksi joudun käymään lääkärissä usein. Monesti tuntuu, etten ole huoneessa lainkaan. Lääkäri vain selaa ja näpyttelee koneellaan, ei vastaa, jos sanon jotakin. Olen näkymätön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi