Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuinen opiskelija - kälyni tölväisi ja suuttui

Vierailija
07.08.2014 |

Sanoi siis mulle, että eihän mun työnhausta mitään kovin menestyksellistä voi odottaa kun olen vuositolkulla "tehnyt matalapalkka-alan paskaduuneja." Tässä kohtaa alkoi mulla hermoa kiristää. Olen siis ammattikorkeakoulusta valmistunut sosiaalialan ammattilainen ja tehnyt erilaisia sosiaalialan töitä monipuolisesti reilu viisi vuotta, lastensuojelusta sosiaalitoimistotyöhön ja nyt viimeisen vuoden kehitysvammapuolella autistien parissa.

Käly itse on nyt opiskellut yliopistossa ja hionut graduaan viimeiset seitsemän vuotta kun valmistuminen vihdoin alkaa häämöttää. Valmistuminen työttömäksi, sillä hänen alallaan ei ole töitä todellakaan tarjolla, ellei ota jotain johon on reilusti ylipätevä.

Sanoin sitten, että aikamoista paskaa olikin laskea toimeentulotukia juuri tuollaisille yli-ikäisille ikiopiskelijoille, jotka eivät edes ikinä tule työllistymään.

Suuttui, perkele.

Mikä oikeus hänellä on auvoisan akateemisuutensa varjolla lytätä toisten töitä paskaduuneiksi? Ikää meillä on melkein saman verran, hänellä työvuosia takanaan pyöreät nolla.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:04"]

Eihän ap sanonut että käly olisi ttt:n asiakas, vaan että hänen kaltaisensa ikuisuusopiskelijat usein on.

[/quote]

Jännä tämä usein esiin nouseva ajatus, että ikuiset opiskelijat elävät yhteiskunnan varoilla (itse asiassa todella usein opintotukikeskusteluissa monet tuntuvat kuvittelevan, että opintotuella). Opintotuki loppuu tietyn määräajan jälkeen, ja toimeentulotukea myönnetään opiskelijoille todella nihkeästi. Yleensä toimeentulotukea voi saada ainoastaan lyhyeksi ajaksi, jonka jälkeen on joko valmistuttava tai lopetettava opiskelu ja alettava etsiä töitä. Ehdoton enemmistö ikuisista opiskelijoista elättää itsensä omalla työllään, ja suurimmalla osalla muistakin esimerkiksi puoliso tai vanhemmat ovat maksumiehinä. Todella harva saa yhteiskunnalta tukea.

[/quote]

Näin juuri. Ei lisättävää.

Vierailija
22/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 07:58"]

No tässähän on se vika, että ap on itsekin korkeakoulutettu (amk) mutta ilmeisesti tekee töitä, joihin korkeakoulutusta ei tarvita.

[/quote]

En vertaisi AMK-koulutusta yliopistokoulutukseen, ammattikorkeakoulu on mielestäni jotain ammattikoulun ja opiston väliltä. Yliopisto on taas akateemista korkea koulutusta antava oppilaitos. Eli yliopistosta saa sen oikean korkeakoulutasoisen koulutuksen.

[/quote]

Ammattikorkeakoulu ei ole ammattikoulun ja opiston väliltä vaan vähän korkeampi kuin entinen opisto. Itse olen opistomerkonomi ja (IT-)tradenomi, ja todellakin AMK-koulutus on pidempi ja vaativampi kuin merkonomikoulutus oli opistotasoisena. Mutta tietenkin alempi verrattuna ylempään korkeakoulututkintoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin sanottu! :) Sai mitä ansaitsi, ajatteli varmaan, että kun on itse yliopistosta saamassa paperit, niin on jotenkin parempi. 

Vierailija
24/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viesti on niin ohjelmallinen, että se haiskahtaa provolta. Mutta saadaanpa taas vähän lietsottua akateemisvihaa.

Vierailija
25/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmallinen? Mikä on ohjelmallinen av-viesti? :D

Vierailija
26/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin opiskeluni on "vähän kestänyt" vuositolkulla. En silti ole eläissäni toimeentulotukea nostanut. Toivottavasti tuttavat eivät ajattele että niin teen, ja jos joku vihjailisi niin kyllä, loukkantuisin. Ei pidä heti olettaa jokaisen menevän "luukulle" yhtä helposti kuin se nyt tuntuu tapana olevan.

Vierailija
27/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässähän on se vika, että ap on itsekin korkeakoulutettu (amk) mutta ilmeisesti tekee töitä, joihin korkeakoulutusta ei tarvita.

sellaista alaa, joka ei työllistä ollenkaan, ei yliopistoissa olekaan. Yliopistokoulutettujen työllisyys on edeeelleen parikymmentä prosenttia keskimääräistä työllisyyttä korkeammalla, kaikkien korkeakoulutettujen on viitisentoista prosenttia keskimääräistä korkeammalla. Tämä tarkoittaa, että kyllä se koulutus edelleen auttaa, vaikka ei varsinaisesti takaakaan mitään. (Sanottakoon, että amiskoulutettujen työllisyysaste enee samoissa kuin kokomaan keskiarvo ja pelkän peruskoulunkåyneiden työllisyys sitten viitisentoista prosenttia sen alapuolella. Luvut voi tarkistaa tilastokeskuksesta, nämä mun on pitkänaikavälin tarkastelu 2000-luvulta, ei yksittäisiä vuosia.)

mun mielestä aapeen vastaus oli kuitenkin huono. Ensinnäkin se oli ilkeämpi ja matalamielisempi kuin hänelle syötetty kommentti ja toisenakin jos nyt käy niin, että ap ei saakaan jotain parempaa työtä, mahtaa masentaa kun on haukkunut nykyistä työtään sekä itselleen että sukulaisilleen. Sitä olisi helpompi tehdä jos siitä ajattelisi hyvää. Eli kalikka kalahtaa turhan helposti omaan nilkkaan. Mut koska maito on nyt kaatunut, ei voi kuin toivoa, että ap jatkossa osaa löytää työstään mieluummin hyviä puolia kehuakseen itseään kuin huonoja puolia - koska vaikka tarkoitus olikin haukkua muta, tulee siinä samalla haukkuneeksi itseään. 

Vierailija
28/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi mitä minä olen tehnyt muuta kuin opiskellut AMK:ssa ja ollut sen jälkeen 5v koulutustani vastaavissa töissä. No, tein kaksi lasta. Käly ei niitäkään koska ura. :D

AP

Vierailija
29/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 07:58"]No tässähän on se vika, että ap on itsekin korkeakoulutettu (amk) mutta ilmeisesti tekee töitä, joihin korkeakoulutusta ei tarvita.

sellaista alaa, joka ei työllistä ollenkaan, ei yliopistoissa olekaan. Yliopistokoulutettujen työllisyys on edeeelleen parikymmentä prosenttia keskimääräistä työllisyyttä korkeammalla, kaikkien korkeakoulutettujen on viitisentoista prosenttia keskimääräistä korkeammalla. Tämä tarkoittaa, että kyllä se koulutus edelleen auttaa, vaikka ei varsinaisesti takaakaan mitään. (Sanottakoon, että amiskoulutettujen työllisyysaste enee samoissa kuin kokomaan keskiarvo ja pelkän peruskoulunkåyneiden työllisyys sitten viitisentoista prosenttia sen alapuolella. Luvut voi tarkistaa tilastokeskuksesta, nämä mun on pitkänaikavälin tarkastelu 2000-luvulta, ei yksittäisiä vuosia.)

mun mielestä aapeen vastaus oli kuitenkin huono. Ensinnäkin se oli ilkeämpi ja matalamielisempi kuin hänelle syötetty kommentti ja toisenakin jos nyt käy niin, että ap ei saakaan jotain parempaa työtä, mahtaa masentaa kun on haukkunut nykyistä työtään sekä itselleen että sukulaisilleen. Sitä olisi helpompi tehdä jos siitä ajattelisi hyvää. Eli kalikka kalahtaa turhan helposti omaan nilkkaan. Mut koska maito on nyt kaatunut, ei voi kuin toivoa, että ap jatkossa osaa löytää työstään mieluummin hyviä puolia kehuakseen itseään kuin huonoja puolia - koska vaikka tarkoitus olikin haukkua muta, tulee siinä samalla haukkuneeksi itseään. 

[/quote]

En siinä tunnekuohussa ehtinyt miettimään, mikä kalikka kalahtaa kenenkin nilkkaan.

Alkoi vaan vituttaa ja reaktio oli ajatusta nopeampi. En kyllä kadu, mutta olisihan tuota voinut miettiä kaksi sekuntia pidempään ja laukaista jotain eettisesti kestävämpää materiaalia. ;D

Yhtä kaikki. Käly ilmoitti miehelleni, että ei aio tulla kummipoikansa syntymäpäiville ensi viikolla kun on kiireitä ttt-hakemuksen kanssa.

Lol

Ap

Vierailija
30/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 07:58"]No tässähän on se vika, että ap on itsekin korkeakoulutettu (amk) mutta ilmeisesti tekee töitä, joihin korkeakoulutusta ei tarvita.

[/quote]

En siinä tunnekuohussa ehtinyt miettimään, mikä kalikka kalahtaa kenenkin nilkkaan.

Alkoi vaan vituttaa ja reaktio oli ajatusta nopeampi. En kyllä kadu, mutta olisihan tuota voinut miettiä kaksi sekuntia pidempään ja laukaista jotain eettisesti kestävämpää materiaalia. ;D

Yhtä kaikki. Käly ilmoitti miehelleni, että ei aio tulla kummipoikansa syntymäpäiville ensi viikolla kun on kiireitä ttt-hakemuksen kanssa.

Lol

Ap

[/quote]

Sorry, tästä menee kyllä pointsit kälylle! :-DDD

Aika lapsellisia kyllä olette molemmat. Kummallista, että tuollainen nokittelu on edes tarpeen... Ja esim. omassa tapauksessani opiskelu on viivästynyt syiden takia, joista en mieheni suvulle ole puhunut sanaakaan, ne ovat niin vaikeita asioita. Miksi isket, kun et tiedä miten vaikea paikka opiskelujen viivästyminen hänelle on? Ok, hän aloitti, joten ymmärrän... joskus vaan se vaikeneva on viisas.

Pakko lisätä vettä myllyyn, mutta onneksi oma suhde kälyyni on kannustava ja rakastava molemmin puolin. Hän ei ole koskaan moittinut minua siitä, että opintoni ovat kestäneet. Ymmärtää ehkä, ettei tiedä kaikkea...

Vierailija
31/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa vähän höpsötellä tai kälyllä todella hyvä huumorintaju jos tuo ttt-kommentti olikin totta :)