Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuinen opiskelija - kälyni tölväisi ja suuttui

Vierailija
07.08.2014 |

Sanoi siis mulle, että eihän mun työnhausta mitään kovin menestyksellistä voi odottaa kun olen vuositolkulla "tehnyt matalapalkka-alan paskaduuneja." Tässä kohtaa alkoi mulla hermoa kiristää. Olen siis ammattikorkeakoulusta valmistunut sosiaalialan ammattilainen ja tehnyt erilaisia sosiaalialan töitä monipuolisesti reilu viisi vuotta, lastensuojelusta sosiaalitoimistotyöhön ja nyt viimeisen vuoden kehitysvammapuolella autistien parissa.

Käly itse on nyt opiskellut yliopistossa ja hionut graduaan viimeiset seitsemän vuotta kun valmistuminen vihdoin alkaa häämöttää. Valmistuminen työttömäksi, sillä hänen alallaan ei ole töitä todellakaan tarjolla, ellei ota jotain johon on reilusti ylipätevä.

Sanoin sitten, että aikamoista paskaa olikin laskea toimeentulotukia juuri tuollaisille yli-ikäisille ikiopiskelijoille, jotka eivät edes ikinä tule työllistymään.

Suuttui, perkele.

Mikä oikeus hänellä on auvoisan akateemisuutensa varjolla lytätä toisten töitä paskaduuneiksi? Ikää meillä on melkein saman verran, hänellä työvuosia takanaan pyöreät nolla.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Sama kirjoitustyyli kuin useassa muussakin provossa. Tylsä aihe, keksi jotain parempaa.

Vierailija
2/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellut yliopistossa, tehdnyt graudaan 7vuotta eikä yhtään ollut töissä vs ammattikorkean käynyt ja peräti 5v ollut töissä, ja samanikäisiä? Missä mättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä loukkaantuisin, jos joku sosiaalialan ammattilainen alkaisi irvailla siitä, että olen "ikuisuusopiskelija" ja saan jotain yhteiskunnan tukea. Omalla kohdallani opiskelut ovat venyneet mielenterveysongelmien vuoksi. Minulla ei ole velvollisuutta niistä kertoa muille, mutta sosiaalialalla työskentelevän soisi olevan avarakatseisempi ja ymmärtäväisempi erilaisia elämäntilanteita kohtaan. Ap:n kälystä poiketen en kyllä kutsuisi ap:n töitä paskahommiksi ja ylenkatsoisi.

Vierailija
4/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v opiskellut eikä yhtään töitä tehnyt... ja aukoo päätään -ei saatana.
Onnea vaan työllistymisen kanssa. :)

Vierailija
5/31 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälysi on kälynen akka.

Vierailija
6/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 12:33"]

Opiskellut yliopistossa, tehdnyt graudaan 7vuotta eikä yhtään ollut töissä vs ammattikorkean käynyt ja peräti 5v ollut töissä, ja samanikäisiä? Missä mättää?

[/quote]

Miten ei voisi pitää paikkansa? Tai no en tiedä, monentenako vuonna yo:ssa aletaan gradua yleensä tehdä, mutta tuskin kovin monen vuoden opiskelun jälkeen. Ammattikorkeakoulututkinto kestää pyöreästi 4 v. Ja AP:han sanoi, että ovat melkein saman ikäisiä.

Vierailija
7/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kälyn mies tekee, jos ne saa sossusta rahaa?

Ja käly on nyt tehnyt gradua 7 vuotta, mikä tarkoittaa, että hän aloitti opinnot noin 10 vuotta sitten. Sinulla on takanasi 5 vuoden työkokemus ja ennen sitä AMK-opinnot, joten missä ihmeessä vietit aikaasi ne lähes 2 vuotta, jolloin et opiskellut?

Vierailija
8/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen hioo graduaan seitsemän vuotta tekemättä mitään töitä, on hänellä varmasti pahoja mt-ongelmia tms. 

Molemmilta ihmeellisen lapsellista käytöstä. Tosin ihmetyttää, että omaa typeryyttään täytyy tulla vielä tänne mainostamaan. 

Vierailija
9/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sinulla ei ole vakipaikkaa? Kaikki tuntemani AMK-sosionomit on olleet valmistumisesta lähtien ihan oikeissa töissä, joten joku tässä sinun pirstaleisessa työkokemuksessasi nyt mättää. Saat aina koeajalla fudut?

Vierailija
10/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en loukkaantuisi lainkaan mielenterveysongelmaisena ikuisuusopiskelijana, jos joku mun opintoja kutsuisi ikuisuusopinnoiksi. Toki siitä nyt loukkaantuukin, jos joku haluaa tarkoituksella olla ilkeä.

Vierailija
11/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 12:34"]

Itse kyllä loukkaantuisin, jos joku sosiaalialan ammattilainen alkaisi irvailla siitä, että olen "ikuisuusopiskelija" ja saan jotain yhteiskunnan tukea. Omalla kohdallani opiskelut ovat venyneet mielenterveysongelmien vuoksi. Minulla ei ole velvollisuutta niistä kertoa muille, mutta sosiaalialalla työskentelevän soisi olevan avarakatseisempi ja ymmärtäväisempi erilaisia elämäntilanteita kohtaan. Ap:n kälystä poiketen en kyllä kutsuisi ap:n töitä paskahommiksi ja ylenkatsoisi.

[/quote]

Miten jonkun toisen hidas opiskelu on yhteydessä sinun mielenterveysasioihin?

Vierailija
12/31 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehklä se on itsekin tajunnut että pieleen on mennyt ja sitä harmittaa. Purkaantui sitten vaan sinuun. Kateus vie kalatkin vedestä :D

Vierailija
13/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 07:58"]

No tässähän on se vika, että ap on itsekin korkeakoulutettu (amk) mutta ilmeisesti tekee töitä, joihin korkeakoulutusta ei tarvita.

[/quote]

En vertaisi AMK-koulutusta yliopistokoulutukseen, ammattikorkeakoulu on mielestäni jotain ammattikoulun ja opiston väliltä. Yliopisto on taas akateemista korkea koulutusta antava oppilaitos. Eli yliopistosta saa sen oikean korkeakoulutasoisen koulutuksen.

Vierailija
14/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap sanonut että käly olisi ttt:n asiakas, vaan että hänen kaltaisensa ikuisuusopiskelijat usein on.

Vierailija
15/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakskakkoselle.. Kyllä amk-tutkinto on ALEMPI korkeakoulututkinto. Vain todella sivistymätön vertaa sitä ammattikoulun ja opistotason välille sijoittuvaksi. Sosiaalialan amk-tutkinto on myös hyvin suosittu koulutus ja varsinkin Diakin opinto-ohjelma on arvostettu. Tutustu huviksesi vaikka hakijamäärää ja sitä kuinka paljon prosentuaalisesti opiskelijoita otetaan sisään. Sorry, tämä ohis, pakko oli kuitenkin hieman oikaista. T. ei ap

Vierailija
16/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuutko että sun kälysi on AKATEEMINEN ja YLIOPISTOSSA. Sun pitää kunnioittaa sitä, sinä kurja AMK luuseri.

Vierailija
17/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 12:42"]

Mitä se kälyn mies tekee, jos ne saa sossusta rahaa?

Ja käly on nyt tehnyt gradua 7 vuotta, mikä tarkoittaa, että hän aloitti opinnot noin 10 vuotta sitten. Sinulla on takanasi 5 vuoden työkokemus ja ennen sitä AMK-opinnot, joten missä ihmeessä vietit aikaasi ne lähes 2 vuotta, jolloin et opiskellut?

[/quote]

Lasten kanssa kotona? Au pairina ulkomailla? Välivuotta viettämässä Brasialissa ennen ammattikorkea-opintoja? Onhan niitä maailmassa vaihtoehtoja!

Vierailija
18/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ebolat ym. leviää tännekin niin ei tarvitse ainakaan murehtia onko oma tutkinto alempaa vai ylempää korkeakoulua kuin naapurin, kun elimet vuotaa verta ihon läpi. Tosin tulee siinä varmaan kuitenkin viimeisinä tekoinaan käräytettyä joku tarpeetonta sossun tukea hakeva luuseri.

Noin muutoin epäilen että ap:n käly on ap:lle kenties kateellinen, mutta ap:n reaktio kertoo ettei hälläkään täysin kondiksessa oleva itsetunto ole, mihin ennemminkin kannattaisi keskittyä.

Vierailija
19/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:in ja yliopiston vertailu on ongelmallista, ne kun ovat täysin erilaisia. Molemmat ovat kyllä korkeakouluja, mutta siihen yhtäläisyydet sitten jäävätkin. Erot näkyvät mm. lopputöissä: monikaan amkin oppari ei menisi yliopistolla läpi epäakateemisuutensa vuoksi. Lisäksi, jos amkit ja yliopistot järjestävät yhteisiä kursseja, jälkimmäisen opiskelijat saavat yleensä vähemmän opintopisteitä.

Vierailija
20/31 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:04"]

Eihän ap sanonut että käly olisi ttt:n asiakas, vaan että hänen kaltaisensa ikuisuusopiskelijat usein on.

[/quote]

Jännä tämä usein esiin nouseva ajatus, että ikuiset opiskelijat elävät yhteiskunnan varoilla (itse asiassa todella usein opintotukikeskusteluissa monet tuntuvat kuvittelevan, että opintotuella). Opintotuki loppuu tietyn määräajan jälkeen, ja toimeentulotukea myönnetään opiskelijoille todella nihkeästi. Yleensä toimeentulotukea voi saada ainoastaan lyhyeksi ajaksi, jonka jälkeen on joko valmistuttava tai lopetettava opiskelu ja alettava etsiä töitä. Ehdoton enemmistö ikuisista opiskelijoista elättää itsensä omalla työllään, ja suurimmalla osalla muistakin esimerkiksi puoliso tai vanhemmat ovat maksumiehinä. Todella harva saa yhteiskunnalta tukea.