Raha-asioista ero? Nostinko metelin turhasta..? PITKÄ juttu
Miesystäväni opiskelee ja on köyhä. Minä käyn töissä, nettopalkka n. 1700e/kk eli ei päätä huimaa.
Olimme lomareissulla ja hermoilin jo etukäteen rahanmenoa. Tuossa vaiheessa rahat olivat erikseen.
Jossain vaiheessa miehellä loppui rahat ja tarjouduin lainaamaan n. 500e jotka lupasi maksaa heti takaisin, kunhan pääsemme Suomeen (oli tilillä tuon verran, muttei saanut niitä kun kortti meni rikki) ja lisäksi sellaista, jonka voi maksaa hiljalleen. No velkahan venyi ja venyi ja aloin jo hermoilla, että miten selviän ja ei voida enää kuluttaa rahojani, mies vain rauhoitteli, että kyllä hän ne maksaa, katsotaan vasta Suomessa jne. JA että jossain vaiheessa vininäni oli sitä luokkaa, että totesi meidän varmaan lopulta eroavan raha-asioiden vuoksi tms.
Nyt hän on minulle velkaa n.1500e ja minulla on visavelkaa 2000e + tilillä oli jotain 35e ehkä tuossa vaiheessa ja palkka tulee loppukuussa. Sanoi, että äitinsä lainaa (eläkeläinen!!) ja tämä kerran kyselikin tilinumeroani kun juttelimme miehen kanssa puhelimessa, mutta mies sivuutti asian. Jotain muutakin rahaa oli tulossa, mutta en tiennyt milloin.
Tästä siis ei ole nyy kulunut kuin viikko vasta! Eli en ole kauaa joutunut kyselemään ja odottelemaan kuitenkaan..
Sitten koetti tuo ikävä eilinen päivä, kun mies oli lähdössä pelaamaan, mutta yleensä juo siinä samalla vähintään yhden tai sitten useammankin (siis baarissa).
Kysyin ohimennen, aikooko juoda, itse yritin juuri miettiä kaikkia säästöjuttuja eikä ihan ekana tullut oluen juominen mieleen. Jos olisi sanonut heti, että ei/kyllä ja kertonut, että on saanut rahaa, olisi asia varmaan ollut ihan ok?
Siitä sitten seurasi sellainen outo keskustelu, että ei osannut sanoa jne. ja sanoinkin sitten että jos hänellä kerran on rahaa, niin sitten sitä varmaan on minullekin ja sitten vasta kertoi, että niin onkin ja "halusi yllättää" (en tykkää yleensäkään yllätyksistä) ja olisi tuonut nuo rahat minulle sinä iltana myöhemmin ym. Jossain välissä myös mainitsi siitä, että tätäkö tämä sitten tulee olemaan, että minä häntä vahdin tms.
Tänään kuulin vielä, että on saanut ilmaislipun festareille (tiesi jo eilen), eikä sitäkään kertonut kuin vasta kun tuli huomisesta puhe ja kieltämättä mieleen tuli se, että olisiko kertonut saaneensa rahaa vasta sitten kun olisi nähnyt, kuinka paljon noista reissuista jää rahaa minulle maksettavaksi.. Siis ilmainen joo -mutta lisäkulut? Tästä sitten suuttui, kun en luota. Enkä minä tiedä, osaanko luottaa tällaisessa tilanteessa.
Tuon jälkeen keskustelu paisui niin, että mies maksoikin raivoissaan koko rahan (piti maksaa 200e mutta antoikin omansakin minulle eli yht. 300e) ja lisäksi tuon visansa eli ilmeisesti 500e ja nyt hän ei ymmärrä, että pointti ei ole tuo velan mahdollisimman nopea maksaminen, vaan se, ettei yleensäkään kertonut heti ja minä vahdin häntä ja ja.. Sekä se ylimielinen vastaus kysymykseeni, aikooko juoda: no enpä tiedä, en ole suunnitellut -kannattaisiko suunnitella? -Miksi? jne.
Nyt en tiedä, mitä ajatella. Maksoi minulle viimeiset rahansa, jätti itselleen 50e jonka ilmeisesti lähti juomaan.
Kommentit (65)
Ja vielä se, että rahaa tosiaan meni kurkusta alas jonkin verran, ei sentään koko tuo raha tai puoletkaan ole viinavelkaa.. Jollain tavalla olemme molemmat viinaanmeneviä, itse juon viikonloppuisin ja mies juo viikolla joskus muutamia, ja sitten viikonloppuisinkin. Vähän kieltämättä kuulostaa itsestänikin melko alkkistouhulta.
Sorry ap. Sinun täytyy löytää joku joka ajattelee rahaa koko ajan kuten sinäkin, normaalin ihmisen kanssa homma ei tule toimimaan. Tuollaiset eivät luota kehenkään eivätkä luo aitoja ihmissuhteita.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:41"]
Sorry ap. Sinun täytyy löytää joku joka ajattelee rahaa koko ajan kuten sinäkin, normaalin ihmisen kanssa homma ei tule toimimaan. Tuollaiset eivät luota kehenkään eivätkä luo aitoja ihmissuhteita.
[/quote]
Niin, tätä olen miettinyt.. Olen vihdoinkin edes jollain tavalla rahallinen eli saan säästöönkin, kun koko ikäni olen elänyt kädestä suuhun. En silti koe, että raskaan työni tulos menee toisen käyttöön ja sen pitäisi olla ok?? Ymmärtäisin, jos olisin vaikka voittanut lotossa.. TAI kyseessä olisi joku väh. viiden vuoden seurustelu + yhteisasuminen ja toinenkin toisi edes jotain yhteistä rahaa taloon...
Olemme olleet yhdessä ehkä vuoden, tunteneet pitempään.. N. 30v. molemmat.
Vastailen lisää kohta.