Raha-asioista ero? Nostinko metelin turhasta..? PITKÄ juttu
Miesystäväni opiskelee ja on köyhä. Minä käyn töissä, nettopalkka n. 1700e/kk eli ei päätä huimaa.
Olimme lomareissulla ja hermoilin jo etukäteen rahanmenoa. Tuossa vaiheessa rahat olivat erikseen.
Jossain vaiheessa miehellä loppui rahat ja tarjouduin lainaamaan n. 500e jotka lupasi maksaa heti takaisin, kunhan pääsemme Suomeen (oli tilillä tuon verran, muttei saanut niitä kun kortti meni rikki) ja lisäksi sellaista, jonka voi maksaa hiljalleen. No velkahan venyi ja venyi ja aloin jo hermoilla, että miten selviän ja ei voida enää kuluttaa rahojani, mies vain rauhoitteli, että kyllä hän ne maksaa, katsotaan vasta Suomessa jne. JA että jossain vaiheessa vininäni oli sitä luokkaa, että totesi meidän varmaan lopulta eroavan raha-asioiden vuoksi tms.
Nyt hän on minulle velkaa n.1500e ja minulla on visavelkaa 2000e + tilillä oli jotain 35e ehkä tuossa vaiheessa ja palkka tulee loppukuussa. Sanoi, että äitinsä lainaa (eläkeläinen!!) ja tämä kerran kyselikin tilinumeroani kun juttelimme miehen kanssa puhelimessa, mutta mies sivuutti asian. Jotain muutakin rahaa oli tulossa, mutta en tiennyt milloin.
Tästä siis ei ole nyy kulunut kuin viikko vasta! Eli en ole kauaa joutunut kyselemään ja odottelemaan kuitenkaan..
Sitten koetti tuo ikävä eilinen päivä, kun mies oli lähdössä pelaamaan, mutta yleensä juo siinä samalla vähintään yhden tai sitten useammankin (siis baarissa).
Kysyin ohimennen, aikooko juoda, itse yritin juuri miettiä kaikkia säästöjuttuja eikä ihan ekana tullut oluen juominen mieleen. Jos olisi sanonut heti, että ei/kyllä ja kertonut, että on saanut rahaa, olisi asia varmaan ollut ihan ok?
Siitä sitten seurasi sellainen outo keskustelu, että ei osannut sanoa jne. ja sanoinkin sitten että jos hänellä kerran on rahaa, niin sitten sitä varmaan on minullekin ja sitten vasta kertoi, että niin onkin ja "halusi yllättää" (en tykkää yleensäkään yllätyksistä) ja olisi tuonut nuo rahat minulle sinä iltana myöhemmin ym. Jossain välissä myös mainitsi siitä, että tätäkö tämä sitten tulee olemaan, että minä häntä vahdin tms.
Tänään kuulin vielä, että on saanut ilmaislipun festareille (tiesi jo eilen), eikä sitäkään kertonut kuin vasta kun tuli huomisesta puhe ja kieltämättä mieleen tuli se, että olisiko kertonut saaneensa rahaa vasta sitten kun olisi nähnyt, kuinka paljon noista reissuista jää rahaa minulle maksettavaksi.. Siis ilmainen joo -mutta lisäkulut? Tästä sitten suuttui, kun en luota. Enkä minä tiedä, osaanko luottaa tällaisessa tilanteessa.
Tuon jälkeen keskustelu paisui niin, että mies maksoikin raivoissaan koko rahan (piti maksaa 200e mutta antoikin omansakin minulle eli yht. 300e) ja lisäksi tuon visansa eli ilmeisesti 500e ja nyt hän ei ymmärrä, että pointti ei ole tuo velan mahdollisimman nopea maksaminen, vaan se, ettei yleensäkään kertonut heti ja minä vahdin häntä ja ja.. Sekä se ylimielinen vastaus kysymykseeni, aikooko juoda: no enpä tiedä, en ole suunnitellut -kannattaisiko suunnitella? -Miksi? jne.
Nyt en tiedä, mitä ajatella. Maksoi minulle viimeiset rahansa, jätti itselleen 50e jonka ilmeisesti lähti juomaan.
Kommentit (65)
Käytimme omat rahat ensin siihen asti kun miehellä oli rahaa ja sen jälkeen aloin lainata hänelle.
Nyt kun alkaa tasautumaan olo, niin jotenkin tuntuu, että ylireagoin. Olen liian stressaantunut, eikä hermoni kestä tuollaista hälläväliä-elämää nyt.
Aiomme tehdä velkakirjan, kunhan kerkeää.. Mies vain ketutuksissaan tosiaan maksoi paljon enemmän, mitä olisin vaatinut, olisin tarvinnut vain ja ainoastaan sen verran, että pärjään tämän kuukauden. Olisi vain heti kertonut saaneensa rahaa, niin kaikki olisi nyt hyvin. Jäi vain se tunne päälle, että mitä jos en olisi kysynyt, mitä JOS EN. Ehkä siitä täytyy yrittää vain päästä yli. JA lähteä itse ryyppäämään huomenna.
Ei henkisesti aikuinen mies ota sellaista asennetta että "tätäkö tämä nyt tulee olemaan että vahdit ja ero tulee...." Pahimmassa tapauksessa sinulta menee luottotiedot kun et pysty hoitamaan menojasi. Todella hälläväliäasenne hänellä. Rehti lainaaja olisi maksanut kysymättäkin ja sopinut seuraavista eristä. Ette kuitenkaan asu yhdessä ja suhde on noin tuore.....minusta tuntuu että koska hän tuskin tulee muuttumaan, joudut elämään aina pienessä stressissä hänen kanssaan jos esim.yhdessä asutte joskus. Luota tuntemuksiisi. Miksi ihminen, jolla ei ole maksukykyä, ylipäätänsä lainaa keneltäkään?
Olette n. 30-vuotiaita ja miehesi odottaa avustusta vanhemmiltaan? Whaaat? Tervetuloa aikuisuuteen, meillä muilla samanikäisillä se alkoi jo tovi sitten. Siihen kuuluu mm. omista raha-asioista huolehtiminen eikä vippailu teinien tapaan. Sinulla selvästikin on yritystä, miehelläsi ei.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:19"]Miesystäväni opiskelee ja on köyhä. Minä käyn töissä, nettopalkka n. 1700e/kk eli ei päätä huimaa.
Olimme lomareissulla ja hermoilin jo etukäteen rahanmenoa. Tuossa vaiheessa rahat olivat erikseen.
Jossain vaiheessa miehellä loppui rahat ja tarjouduin lainaamaan n. 500e jotka lupasi maksaa heti takaisin, kunhan pääsemme Suomeen (oli tilillä tuon verran, muttei saanut niitä kun kortti meni rikki) ja lisäksi sellaista, jonka voi maksaa hiljalleen. No velkahan venyi ja venyi ja aloin jo hermoilla, että miten selviän ja ei voida enää kuluttaa rahojani, mies vain rauhoitteli, että kyllä hän ne maksaa, katsotaan vasta Suomessa jne. JA että jossain vaiheessa vininäni oli sitä luokkaa, että totesi meidän varmaan lopulta eroavan raha-asioiden vuoksi tms.
Nyt hän on minulle velkaa n.1500e ja minulla on visavelkaa 2000e + tilillä oli jotain 35e ehkä tuossa vaiheessa ja palkka tulee loppukuussa. Sanoi, että äitinsä lainaa (eläkeläinen!!) ja tämä kerran kyselikin tilinumeroani kun juttelimme miehen kanssa puhelimessa, mutta mies sivuutti asian. Jotain muutakin rahaa oli tulossa, mutta en tiennyt milloin.
Tästä siis ei ole nyy kulunut kuin viikko vasta! Eli en ole kauaa joutunut kyselemään ja odottelemaan kuitenkaan..
Sitten koetti tuo ikävä eilinen päivä, kun mies oli lähdössä pelaamaan, mutta yleensä juo siinä samalla vähintään yhden tai sitten useammankin (siis baarissa).
Kysyin ohimennen, aikooko juoda, itse yritin juuri miettiä kaikkia säästöjuttuja eikä ihan ekana tullut oluen juominen mieleen. Jos olisi sanonut heti, että ei/kyllä ja kertonut, että on saanut rahaa, olisi asia varmaan ollut ihan ok?
Siitä sitten seurasi sellainen outo keskustelu, että ei osannut sanoa jne. ja sanoinkin sitten että jos hänellä kerran on rahaa, niin sitten sitä varmaan on minullekin ja sitten vasta kertoi, että niin onkin ja "halusi yllättää" (en tykkää yleensäkään yllätyksistä) ja olisi tuonut nuo rahat minulle sinä iltana myöhemmin ym. Jossain välissä myös mainitsi siitä, että tätäkö tämä sitten tulee olemaan, että minä häntä vahdin tms.
Tänään kuulin vielä, että on saanut ilmaislipun festareille (tiesi jo eilen), eikä sitäkään kertonut kuin vasta kun tuli huomisesta puhe ja kieltämättä mieleen tuli se, että olisiko kertonut saaneensa rahaa vasta sitten kun olisi nähnyt, kuinka paljon noista reissuista jää rahaa minulle maksettavaksi.. Siis ilmainen joo -mutta lisäkulut? Tästä sitten suuttui, kun en luota. Enkä minä tiedä, osaanko luottaa tällaisessa tilanteessa.
Tuon jälkeen keskustelu paisui niin, että mies maksoikin raivoissaan koko rahan (piti maksaa 200e mutta antoikin omansakin minulle eli yht. 300e) ja lisäksi tuon visansa eli ilmeisesti 500e ja nyt hän ei ymmärrä, että pointti ei ole tuo velan mahdollisimman nopea maksaminen, vaan se, ettei yleensäkään kertonut heti ja minä vahdin häntä ja ja.. Sekä se ylimielinen vastaus kysymykseeni, aikooko juoda: no enpä tiedä, en ole suunnitellut -kannattaisiko suunnitella? -Miksi? jne.
Nyt en tiedä, mitä ajatella. Maksoi minulle viimeiset rahansa, jätti itselleen 50e jonka ilmeisesti lähti juomaan.
[/quote]
Annatko ne selventävät vastaukset vielä? Asutteko yhdessä? Kauanko olette olleet yhdessä?
Olemme olleet yhdessä n. vuoden. Ei asuta yhdessä.
Minua ei haittaisi/en välitä, jos miehellä ei ole rahaa. Vippailkoon keltä lystää, kunhan ei velkaa tee (niin, että minä siitä kärsisin, kärsitkööt itse). Minulla on ollut nuorempana samanlainen kausi ja olen ollut tavallaan hänen asemassaan, sillä erolla, ettei ollut keltä vipata. Sitten poikaystäväni "kuluttivat minuun" rahaa. Tai avustivat. Tiedän, ettei ole herkkua sekään.
Niin ja ei tosiaan ole minulta pyytänyt lainaan aiemmin tai en ainakaan muista/olen itse tarjoutunut parikymppiä lainaamaan jne.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:48"]
Olette siis noin kolmekymppisiä, mies opiskelee ja odottaa edelleen avustuksia vanhemmiltaan.....??
[/quote]
Kyllä. Hänellä oli välivuosia, joten siksi vähän myöhässä opinnot (itsehän vasta suunnittelen sitä oikeaa ammattia.......)
Itse en ole varmaan 15 vuoteen saanut vanhemmiltani tukia, mutta aina seurustelukumppanini ovat saaneet omiltaan :P En tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei.
[/quote]
Kyllä munkin vanhempani avustaa vielä sillointällöin mua ja ikäã mulla 35. Ssma miehen perhe avustaa miestäni jolla ikäã 40. Vanhuksilla talot ja autot jo maksettu ja meillä välillä keikahtaa balansdi esim. Autorempan takia.
Raha-asiat on parisuhteen listalla numero 1. Itse olen ollut avoliitossa 11, vuotta ja raha on ainut "suuri" ongelma mistä koskaan riitelemme. Edes talon osto ja sen remontointi ei ole saanut samassa mittakaavassa olevia riitoja aikaiseksi, vaan riidat liityy aina jollain tapaa rahaa. Mutta onneksi harvoin! Parisuhteen alussa oli suuremmat riidat. Molemmat oli tottunut käyttämään rahansa eritavalla ja säästämään/tuhlaamaan eri jutuissa.
Nykyisin raha-asiat on "balanssissa" meillä molemmilla on aina ollut omat käyttötilit ja säästötilit. Sekä lisäksi yhteinen säästötili, tähän tiliin säästämme yhteisiä "unelmia" kuten autoa, matkaa jne. Suosittelen kaikille!
Raha on tyhmin asia mistä riidellä, mutta siitä saa valitettavan helposti riidan aikaiseksi!
Ilmaislippu... hmm.. ettei ne rahat olisi aina lopussa ja ilmaantuisi muutakin "ilmaista".
Ap ja muut, iso kiitos tästä ketjusta! Olen vähän tuollainen huoleton rahankäyttäjä ja miehen piheily välillä ärsyttää ja ihmetyttää, mutta tämän lukeminen avasi silmäni. Nyt todellakin laitan raha-asiani kuntoon, ettei miehen ainakaan tarvitse stressata siitä!
Ymmärrän sen että reissussa voi budjetti mennä yli. Olen itsekin ollut opiskelijana pariin kertaan reissussa koska on ollut loistava tilaisuus lähteä. Kuitenkin silloin pienetkin ostokset ovat olleet oman talouteni sietokyvyn rajamailla, saati jos reissut olisi olleet noin pitkiä.
Kuitenkin se mikä minua häiritsisi tilanteessasi olisi se että poikkistasi ei vaikuta kiinnostavan yhtään ahdistunut olotilasi reissun jälkeen kulutettuaan rahasi. Jos itse lähtisin jonkun kanssa reissuun ja yhdessä päästäisimme elää yli varojemme, olettaisin että kumpikin tekee reissun jälkeen 100 % sen eteen että kummallakin on ruokaa ja että velat saadaan äkkiä maksettua. En tiedä mitä miettisin jos toinen kävisi vähän baarissa ja festareilla minun syödessä viimeistä nuudelipussia kotona! Enhän katselisi pitkään ystävääkään joka vippailisi minulta samalla kun viihtyy viihteellä. Jos joku tuota on yrittänytkin, olen suoraan kertonut omista valinnoistani. Eli siitä että jos rahaa on, sitä on vain siksi että haluan sitä olevan niihin asioihin joita arvostan ja siksi olen luopunut monesta muusta asiasta, mitään ylimääräistä 'heitä kymppi' kassaa minulla ei ole.
JA että jossain vaiheessa vininäni oli sitä luokkaa, että totesi meidän varmaan lopulta eroavan raha-asioiden vuoksi tms :::
Krjaus: ei valittanut vininästäni vaan kun alkoi olla hermo tiukalla, niin mainitsi jotain sen suuntaista, että "varmaan erotaan tämän takia"........
No erohan tuosta tulee, enkä näe että se on sun kannaltasi huono juttu. Ei välttis miehenkään kannalta, mutta ei ainakaan sun kannalta. Rahasta stressaaminen kun ruokaa ei ole, vie mielenterveyden ja jos toinen pitkittää stressiä tunninkaan ylimääräistä, se ei ajattele sinun parastasi.
Ja ikänne oli? Yhdessä pari kuukautta?
Jes, kyllähän tuo siltä kuulostaa että luottamusongelmia tulee olemaan...
Kuka noita nyt jaksaa oikein vatvoa kuka vinisee ja mistä. Ei tosiaan ole sen arvoista.
Olette reissussa, ei ole rahaa ja miehelle lainaat 500 e?
Anteeksi, mutta olet tyhmä.
Hyvä kun maksoi, koska vaikuttaa kaverilta joka ei rahoista osaa huolehtia. Sinällään tuollainen kyttääminen on varmasti ärsyttävää, mutta tuskinpa olisi maksanut tai ainakaan kaikkea jos et olisi kysynyt. Pahimmassa tapauksessa olisi ollut se 50 euroa tilillä ja loput baarin kassassa.
Raha on suuri ongelma molemmin puolin. RAhattomampaa kiusaa ja nolottaa olla se joka ottaa rahaa, rahallisen pelkona on tulla hyväksikäytetyksi. On hienoa, että sait rahasi. Kun mies ne kerran antoi, hän ehkä on lopultakin rehellinen. Niinpä ei ole ihan kauheaa, jos hänen kanssaan jatkat. Et vain enää koskaan päästä tilannetta siihen, että lainaat hänelle suuren summan.
Tuo ryyppäämään lähtö minua nyt enemmän huolettaa. Hän jättää sinut yksin syyllisyydentuntoinesi maksettuaan ensin velan martyyrimäisesti kokonaan pois. Se puoli on huono homma. Jos tykkäät tyypistä, pidä se ja kärsi siitä, ettei se ole täydellinen. Jos et ole häneen hulluna eikä väliaikainen sinkkuus pelota, niin laita pihalle. Tylsä kriisi tämä on mutta ei kuitenkaan mielestäni ylitsepääsemätön koska tosiaan sait rahasi takaisin
Hän oli velkaa sulle 1500€, piti maksaa 200 € ja antoi kuitenkin vielä omansa eli 100 € päälle, josta tuli Yht. 300 € (joista satasta ei tarvinnutkaan maksaa vielä) Lisäksi maksoi päälle visansa 500€ ? Yhteensä näistä tulee 800, eli siitähän puuttuu 700€ vielä? :S sori, en ottanut mitään tolkkua nyt...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:03"]Kunnon mies ei lainaa naiselta lomareissulla tuhattaviittäsataa. Eroa mokomasta luuserista. Kuulostaa tyypilliseltä siipeilijältä. Että nyt maksoi ihan 300. Jippiii.
[/quote]Sain käsityksen että miehen rahat käytettiin ensin.