Raha-asioista ero? Nostinko metelin turhasta..? PITKÄ juttu
Miesystäväni opiskelee ja on köyhä. Minä käyn töissä, nettopalkka n. 1700e/kk eli ei päätä huimaa.
Olimme lomareissulla ja hermoilin jo etukäteen rahanmenoa. Tuossa vaiheessa rahat olivat erikseen.
Jossain vaiheessa miehellä loppui rahat ja tarjouduin lainaamaan n. 500e jotka lupasi maksaa heti takaisin, kunhan pääsemme Suomeen (oli tilillä tuon verran, muttei saanut niitä kun kortti meni rikki) ja lisäksi sellaista, jonka voi maksaa hiljalleen. No velkahan venyi ja venyi ja aloin jo hermoilla, että miten selviän ja ei voida enää kuluttaa rahojani, mies vain rauhoitteli, että kyllä hän ne maksaa, katsotaan vasta Suomessa jne. JA että jossain vaiheessa vininäni oli sitä luokkaa, että totesi meidän varmaan lopulta eroavan raha-asioiden vuoksi tms.
Nyt hän on minulle velkaa n.1500e ja minulla on visavelkaa 2000e + tilillä oli jotain 35e ehkä tuossa vaiheessa ja palkka tulee loppukuussa. Sanoi, että äitinsä lainaa (eläkeläinen!!) ja tämä kerran kyselikin tilinumeroani kun juttelimme miehen kanssa puhelimessa, mutta mies sivuutti asian. Jotain muutakin rahaa oli tulossa, mutta en tiennyt milloin.
Tästä siis ei ole nyy kulunut kuin viikko vasta! Eli en ole kauaa joutunut kyselemään ja odottelemaan kuitenkaan..
Sitten koetti tuo ikävä eilinen päivä, kun mies oli lähdössä pelaamaan, mutta yleensä juo siinä samalla vähintään yhden tai sitten useammankin (siis baarissa).
Kysyin ohimennen, aikooko juoda, itse yritin juuri miettiä kaikkia säästöjuttuja eikä ihan ekana tullut oluen juominen mieleen. Jos olisi sanonut heti, että ei/kyllä ja kertonut, että on saanut rahaa, olisi asia varmaan ollut ihan ok?
Siitä sitten seurasi sellainen outo keskustelu, että ei osannut sanoa jne. ja sanoinkin sitten että jos hänellä kerran on rahaa, niin sitten sitä varmaan on minullekin ja sitten vasta kertoi, että niin onkin ja "halusi yllättää" (en tykkää yleensäkään yllätyksistä) ja olisi tuonut nuo rahat minulle sinä iltana myöhemmin ym. Jossain välissä myös mainitsi siitä, että tätäkö tämä sitten tulee olemaan, että minä häntä vahdin tms.
Tänään kuulin vielä, että on saanut ilmaislipun festareille (tiesi jo eilen), eikä sitäkään kertonut kuin vasta kun tuli huomisesta puhe ja kieltämättä mieleen tuli se, että olisiko kertonut saaneensa rahaa vasta sitten kun olisi nähnyt, kuinka paljon noista reissuista jää rahaa minulle maksettavaksi.. Siis ilmainen joo -mutta lisäkulut? Tästä sitten suuttui, kun en luota. Enkä minä tiedä, osaanko luottaa tällaisessa tilanteessa.
Tuon jälkeen keskustelu paisui niin, että mies maksoikin raivoissaan koko rahan (piti maksaa 200e mutta antoikin omansakin minulle eli yht. 300e) ja lisäksi tuon visansa eli ilmeisesti 500e ja nyt hän ei ymmärrä, että pointti ei ole tuo velan mahdollisimman nopea maksaminen, vaan se, ettei yleensäkään kertonut heti ja minä vahdin häntä ja ja.. Sekä se ylimielinen vastaus kysymykseeni, aikooko juoda: no enpä tiedä, en ole suunnitellut -kannattaisiko suunnitella? -Miksi? jne.
Nyt en tiedä, mitä ajatella. Maksoi minulle viimeiset rahansa, jätti itselleen 50e jonka ilmeisesti lähti juomaan.
Kommentit (65)
Olen aloittaja:
Siis kyllä, on vielä velkaa.. Mutta maksoi nyt enemmän kuin mitä vaadin (siis halusin jumalauta osani siitä, kun toisella on kerran varaa lähteä _ehkä_ baariin).. Noh, minä olen melko nopeasti kiihtyvä ja ehdin mennä EHKÄ asioiden edelle -silti en ymmärrä, miksei heti sanonut tuota rahaa nyt olevan edes jonkun verran.
Ei ole aiemmin ollut mitään luottamuspulaa, paitsi kerran kännissä oli tehnyt jotain typerää josta kuuli jälkeenpäin ja kertoi heti minulle. Eli sinänsä voisin luottaa, mutta jokin tuossa nyt meni nurin. Oma ahdistus visasta (ei ole aiemmin ollut tuollaista) ja yleensäkin rahasta. Olen tottunut, ettei tarvitse kituuttaa.
Miten persaukuset matkustelee noin kalliisti?! Sitä mä jäin miettimään
Mahtoi olla reissu, jos omien rahojen jälkeen pitää vielä 1500 lainaa ja toinen tietty lainaa, ja nyt itketään...
Missä olitte ja kaunako?
No tuostakin ehdin jo sanomaan, että olisipa tosiaan ihana yllätys ensin nälissään olla kotona miettimässä (no, on minulla vielä ruokaa ja muutama kymppikin kai), että juokohan se ja paljonko ja millä rahalla ja miksi se teki mulle näin ja sitten olisi ullatuuuus, minulla on rahaa, kulta! Voi olla, että repisin ne rahat tuossa vaiheessa. En voi sietää tuollaisia hmmmmmm käänteisiä yllätyksiä, ehkä olen vaikea.
Lakkaa nyt turha vinkuminen ja pidä huoli että köyhä mies maksaa sen lopunkin velan.
Saat sitä rahaa varmasti pyytää vielä monta kertaa ja ukkosi esittää marttyyriä joka kerta :(
omg, käsnäsin ensin väärin. luulin, että hän maksoi koko rahan. hän siis maksoi vain osan velasta, lähti dokaa ja velkaa jäi edelleen. Ennustan, ettet näe rahojasi koskaan, jatkoitpa sen kanssa tai et. Ja nyt et herranjumala syyllistä itseäsi vaan olet juuri niin vihainen tilanteesta kuin mitä kuuluu ollakin. Miksi naiset aina,aina,aina jää kelaa, että onkohan mulla vaan liian lyhyt pinna ja blaa blaa. mihin teidän oikeuden ja suhteellisuuden taju katoaa siinä vaiheessa kun te olette itse vääryyden uhreja. tässäkin on aivan selvä keissi. juippia ei tarvitse ymmärtää tipan vertaa, törkeä edesvastuuton pummi, joka elelee tyttöystävän piikkiin ja lähtee päälle vielä kavereiden kanssa kaljoittelemaan. mmm... oikea herkkupala. Ei tod.
"... tätäkö tämä sitten tulee olemaan, että minä häntä vahdin tms. ..."
Sinullakin on syytä kysyä, että tätäkö tämä sitten tulee olemaan: mies juopottelee ja töpeksii humalassa, sinä maksat ? Minäkin veikkaan, että ukko suuttuu joka kerta, kun tivaan jäljellä olevaa velkaa ja vakuuttaa, että "minä aioin juuri maksaa".
Ilo tulee olemaan molemminpuolinen, kun pääsette toisistanne eroon.
mitä järkeä lähteä reissuun tuollaisella budjetilla? kotonakin voi tehdä kaikkea kivaa. ja MIHIN ukko sai hurviteltua 1500e reissussa, missä oikein olitte??
Epäilen ettei miehellä ole aikomusta maksaa velkojaan, kunhan pitää sua ilmasena raha-automaattina. Samalla lailla kuitenkin jatkaa tuhlailua ilman yhtään miettimättä että onko varaa vai ei. Odota kunnes on maksanut kaikki velkansa ja sitten vasta lähdet meneen.
kuulostaa ihan exältäni. Rahaa ei ollut koskaan ja yritti lainailla sitä minulta (rahaa hänellä toki oli kaljaan ja tupakkaan ja bensaan). Ja kun pyysin lainaamiani rahoja takaisin, jotta pääsen ruokakauppaan niin kauhea syyllistäminen ja itsesääli.
Sinuna miettisin vakavasti eroa, ei se mies tuosta muutu. Jos ei nyt kunnioita sinua niin ei se kunnioita myöhemminkään. Ja tuskin osaa jatkossakaan pitää raha-asioistaan huolta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:16"]
mitä järkeä lähteä reissuun tuollaisella budjetilla? kotonakin voi tehdä kaikkea kivaa. ja MIHIN ukko sai hurviteltua 1500e reissussa, missä oikein olitte??
[/quote]
se osti seuralaisen. niihin menee juomineen helposti tuo ja ylikin
No minun budjettini oli aika lailla selvä: tuo visalasku on se ylimääräinen, josta miehelle suurin osa.. Olisimme toki voineet lomailla _hieman_ säästäväisemminkin, mutta jotenkin se aluksi meni niin huolettomasti, kunnes alkoi sitä velkaa kertyä hiljalleen.
Mä en näe kyllä tulevaisuutta suhteelle jossa lasketaan noin tarkkaan omat ja toisen rahat.
Mun mielestä 500 euroa ei edes ole mikään iso summa, olisin antanut olla.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:19"]
No minun budjettini oli aika lailla selvä: tuo visalasku on se ylimääräinen, josta miehelle suurin osa.. Olisimme toki voineet lomailla _hieman_ säästäväisemminkin, mutta jotenkin se aluksi meni niin huolettomasti, kunnes alkoi sitä velkaa kertyä hiljalleen.
[/quote]
mutta mihin ihmeeseen tuo 1500 paloi? tavaraan vai kurkusta alas? ja missä olitte?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:18"]
Epäilen ettei miehellä ole aikomusta maksaa velkojaan, kunhan pitää sua ilmasena raha-automaattina. Samalla lailla kuitenkin jatkaa tuhlailua ilman yhtään miettimättä että onko varaa vai ei. Odota kunnes on maksanut kaikki velkansa ja sitten vasta lähdet meneen.
[/quote]
Tämä asia kävi mielessäni monta kertaa, en usko, että näin olisi, mutta koska en luota helposti ihmisiin, kaikkea tulee välillä mieleen.... Mitä isompi summa, sitä enemmän mielikuvitus laukkaa.
Tiedän tasan mihin miehen rahat ovat menneet, koska minulla oli kortti ja minä siis maksoin. Siksi varmaan olenkin niin pinkeänä odottamassa, että jotain tuollaista tapahtuisi, vaikka haluaisin niin paljon luottaa :'( Eikä tästä asiasta oikein voi puhua, koska itsekin olen tehnyt typeryyksiä ja luottamuspula olisi miehen mielestä yksi pahimmista asioista ainakin mitä sellaista on tullut välillä puheeksi ja juuri nuo "syyllistämiset", etten luota jne.
Et vastaile kysymyksiin joita täällä on esitetty. Turha odotella neuvoja, kun ei tiedetä esim. kauanko olette olleet yhdessä. Aika oleellinen asia tässä mun mielestä.
Niin ja olimme ulkomailla useamman kuukauden, ja asuimme aluksi turhan leveästi.. siihen meni miehen säästöistä varmaan se suurin osa. Olimme niin huolettomia lomalaisia, kunnes loppureissusta alkoi lompakko kuihtua..
Köyhä mies lainasi sinulta 1500e! aivan mieletön summa! Ollaan miehen kanssa matkusteltu ihan kivasti rantalomasta kaupunkilomiin, eikä saada menemään tuollaiia summia muutenkun lentolippuihin ja majoitukseen sekä auton vuokraan. Mitä te teitte siellä lomalla?
Onhan näitä tarinoita, kuinka mies elelee naisen rahat loppuun ja sitten häippäseen.. Pidä huoli, että saat ne loputkin rahat mah.nopeasti takaisin.