Raha-asioista ero? Nostinko metelin turhasta..? PITKÄ juttu
Miesystäväni opiskelee ja on köyhä. Minä käyn töissä, nettopalkka n. 1700e/kk eli ei päätä huimaa.
Olimme lomareissulla ja hermoilin jo etukäteen rahanmenoa. Tuossa vaiheessa rahat olivat erikseen.
Jossain vaiheessa miehellä loppui rahat ja tarjouduin lainaamaan n. 500e jotka lupasi maksaa heti takaisin, kunhan pääsemme Suomeen (oli tilillä tuon verran, muttei saanut niitä kun kortti meni rikki) ja lisäksi sellaista, jonka voi maksaa hiljalleen. No velkahan venyi ja venyi ja aloin jo hermoilla, että miten selviän ja ei voida enää kuluttaa rahojani, mies vain rauhoitteli, että kyllä hän ne maksaa, katsotaan vasta Suomessa jne. JA että jossain vaiheessa vininäni oli sitä luokkaa, että totesi meidän varmaan lopulta eroavan raha-asioiden vuoksi tms.
Nyt hän on minulle velkaa n.1500e ja minulla on visavelkaa 2000e + tilillä oli jotain 35e ehkä tuossa vaiheessa ja palkka tulee loppukuussa. Sanoi, että äitinsä lainaa (eläkeläinen!!) ja tämä kerran kyselikin tilinumeroani kun juttelimme miehen kanssa puhelimessa, mutta mies sivuutti asian. Jotain muutakin rahaa oli tulossa, mutta en tiennyt milloin.
Tästä siis ei ole nyy kulunut kuin viikko vasta! Eli en ole kauaa joutunut kyselemään ja odottelemaan kuitenkaan..
Sitten koetti tuo ikävä eilinen päivä, kun mies oli lähdössä pelaamaan, mutta yleensä juo siinä samalla vähintään yhden tai sitten useammankin (siis baarissa).
Kysyin ohimennen, aikooko juoda, itse yritin juuri miettiä kaikkia säästöjuttuja eikä ihan ekana tullut oluen juominen mieleen. Jos olisi sanonut heti, että ei/kyllä ja kertonut, että on saanut rahaa, olisi asia varmaan ollut ihan ok?
Siitä sitten seurasi sellainen outo keskustelu, että ei osannut sanoa jne. ja sanoinkin sitten että jos hänellä kerran on rahaa, niin sitten sitä varmaan on minullekin ja sitten vasta kertoi, että niin onkin ja "halusi yllättää" (en tykkää yleensäkään yllätyksistä) ja olisi tuonut nuo rahat minulle sinä iltana myöhemmin ym. Jossain välissä myös mainitsi siitä, että tätäkö tämä sitten tulee olemaan, että minä häntä vahdin tms.
Tänään kuulin vielä, että on saanut ilmaislipun festareille (tiesi jo eilen), eikä sitäkään kertonut kuin vasta kun tuli huomisesta puhe ja kieltämättä mieleen tuli se, että olisiko kertonut saaneensa rahaa vasta sitten kun olisi nähnyt, kuinka paljon noista reissuista jää rahaa minulle maksettavaksi.. Siis ilmainen joo -mutta lisäkulut? Tästä sitten suuttui, kun en luota. Enkä minä tiedä, osaanko luottaa tällaisessa tilanteessa.
Tuon jälkeen keskustelu paisui niin, että mies maksoikin raivoissaan koko rahan (piti maksaa 200e mutta antoikin omansakin minulle eli yht. 300e) ja lisäksi tuon visansa eli ilmeisesti 500e ja nyt hän ei ymmärrä, että pointti ei ole tuo velan mahdollisimman nopea maksaminen, vaan se, ettei yleensäkään kertonut heti ja minä vahdin häntä ja ja.. Sekä se ylimielinen vastaus kysymykseeni, aikooko juoda: no enpä tiedä, en ole suunnitellut -kannattaisiko suunnitella? -Miksi? jne.
Nyt en tiedä, mitä ajatella. Maksoi minulle viimeiset rahansa, jätti itselleen 50e jonka ilmeisesti lähti juomaan.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:47"]Vai että halusi yllättää sillä että maksaa osan velastaan. Jippii.
[/quote]ei jumalauta...kiertoon vaan, ihan ihme touhua. Tuskin olis maksanut jos et olis kysynyt. Ongelmia tulee olemaan kun persaukinen ja palkansaaja yrittävät elää yhdessä. Ja vielä äidiltään lainailee....wau...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:41"]
Sorry ap. Sinun täytyy löytää joku joka ajattelee rahaa koko ajan kuten sinäkin, normaalin ihmisen kanssa homma ei tule toimimaan. Tuollaiset eivät luota kehenkään eivätkä luo aitoja ihmissuhteita.
[/quote]
Niin, tätä olen miettinyt.. Olen vihdoinkin edes jollain tavalla rahallinen eli saan säästöönkin, kun koko ikäni olen elänyt kädestä suuhun. En silti koe, että raskaan työni tulos menee toisen käyttöön ja sen pitäisi olla ok?? Ymmärtäisin, jos olisin vaikka voittanut lotossa.. TAI kyseessä olisi joku väh. viiden vuoden seurustelu + yhteisasuminen ja toinenkin toisi edes jotain yhteistä rahaa taloon...
[/quote]Olet sairastunut piheyteen ja se on tauti joka ei parane. Arvotat ihmiset rahan kautta, kyttäät joka lanttiasi ja lasket rahojasi mielessäsi monta kertaa päivässä. Mietit aina mitä HYÖTYÄ on ostaa jotain tai "tuhlata" turhuuksiin. Saatat kuolla vauraana mutta oletko ELÄNYT?
Pitkä loma, olin säästänyt lomapäiviä ja työni on sellainen, että pystyin tekemään näin..
Kaiken piti olla kohtuu hyvin ennen reissua, mies oletti ilmeisesti saavansa enemmän avustusta vanhemmiltaan ja jotain muutakin rahaa piti olla tulossa enemmän. Muistan vain, kun hoin jo ennen reissua, että en HALUA kuluttaa koko visa-tiliäni, vaikka toisaalta olin varautunut, että jonkin verran täytyy. Olin todellakin loman tarpeessa, olen vieläkin/taas jo erittäin stressaantunut ja mies rauhoitteli, että ei ainakaan raha-asioita stressata lomalla..
En kadu mitään, ja olen tyytyväinen itse reissusta, mutta mies teki väärin kun ei heti kertonut ja uskon silti saavani rahat takaisin. Tässä on monen sattuman summa (minun stressi jo valmiiksi, omat pelkoni, miehen "haihattelu" ym.), sitä en tiedä miten välimme tästä paranevat. Sitä juuri mietin, että oikeastiko raha aiheutti niin pahan riidan, että lähti pohja koko jutulta..
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:41"]
Sorry ap. Sinun täytyy löytää joku joka ajattelee rahaa koko ajan kuten sinäkin, normaalin ihmisen kanssa homma ei tule toimimaan. Tuollaiset eivät luota kehenkään eivätkä luo aitoja ihmissuhteita.
[/quote]
Niin, tätä olen miettinyt.. Olen vihdoinkin edes jollain tavalla rahallinen eli saan säästöönkin, kun koko ikäni olen elänyt kädestä suuhun. En silti koe, että raskaan työni tulos menee toisen käyttöön ja sen pitäisi olla ok?? Ymmärtäisin, jos olisin vaikka voittanut lotossa.. TAI kyseessä olisi joku väh. viiden vuoden seurustelu + yhteisasuminen ja toinenkin toisi edes jotain yhteistä rahaa taloon...
[/quote]Olet sairastunut piheyteen ja se on tauti joka ei parane. Arvotat ihmiset rahan kautta, kyttäät joka lanttiasi ja lasket rahojasi mielessäsi monta kertaa päivässä. Mietit aina mitä HYÖTYÄ on ostaa jotain tai "tuhlata" turhuuksiin. Saatat kuolla vauraana mutta oletko ELÄNYT?
[/quote]ei ole ap:n tehtävä elättää ketään, pälli. Ei ole kroisos hänkään.
Mieshän lupasi maksaa takaisin mutta ap hermoili jo lomalla takaisinmaksua, ei odottanut edes luvattuun päivään. Se oli laina.
Jos tykkäät miehestä oikeasti, niin ei tämä nyt mikään maailmanloppu ole, mikäli saat rahat takaisin. Aikaahan ei ole vielä kulunut paljon, ja penittömälle tuo on iso summa. Odottele rauhassa. Jos raha tulee, niin kaikki on ok. Ja hyvä se on välillä rillutella ja lomailla, elämä ei saa olla pelkkää harmaata arkea. Koettakaa sopia nyt, mutta älä silti luovu siitä ajatuksesta, että sinulla on oikeus olla hermona ja sinulla on oikeus vaatia rahoja takaisin. PIdä se mielessä taustalla. Tykkää silti miehestäsi, tuntuu siltä, että haluat kuitenkin tehdä niin ja se on ihan ookoo.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:32"]
Mieshän lupasi maksaa takaisin mutta ap hermoili jo lomalla takaisinmaksua, ei odottanut edes luvattuun päivään. Se oli laina.
[/quote]
Luitko tarkemmin, miten asia meni???? Aloittajalla (=minä) oli rahat jo loppu, kun mies sai rahaa takaisinmaksuun, mutta pimitti tietoa jostain syystä ja oli lähdössä mahdollisesti oluellekin vielä, kun toinen stressaa, mistä saa itselleen ruokaa seuraavina viikkoina....
Hei oikeesti, kaveri on ihan liian leväperäinen. Oletti saavansa enemmän rahaa vanhemmiltaan? Lomalla ei stressata rahasta? No ei varmaan kun ei sen rahoja ole. En usko koko pankkikortin rikkoutumiseen, tuskin sillä niitä rahoja oli tilillä silloinkaan. Taitaa vippailla sieltä täältä ja on auki sinne tänne. Sori mut kuulostaa siltä että olet miehelle lähinnä rahamassi. Millä rahalla se muuten juo noin älyttömiä määriä? Opiskelija. Minun poikani on opiskelija, asuu omillaan, ja seuraa tarkkaan ruokatarjouksetkin, hoitaa laskut ajallaan eikä rahaa tosiaan alkoholiin juuri jää. Saati matkoihin ulkomaille. Eikä vippaile kotoa. !! Tarvittaessa autetaan mutta en voisi kuvitellakaan että hän elelisi tyttöystävänsä rahoilla jos tämä olisi töissä.
Minun exäni lainaili minulta, lupasi maksaa takaisin ensi tilistä, saatuaan rahat matkalaskusta jne.. mutta niin ei sitten käynytkään. Pikku hiljaa velka kasvoi, aina oli tarpeellista ostettavaa. Aluksi ajattelin, että yhdessähän tässä eletään, lopulta tajusin, että jos en lähde suhteesta, minulla ei ole koskaan talvitakkia mutta miehellä on 15 merkkiaurinkolasit. Erotessa mies totesi vielä, että "ethän sinä edes koskaan vaatinut rahojasi takaisin". Niin jäivät rahat lopullisesti saamatta. Tämän perusteella sanoisin, Ap, että vaadi vaikka joka päivä, sitten kun joka lantti on kädessäsi, voit todeta, vieläkö on halua olla yhdessä. Jos et vaadi, kirjoita itsellesi kirje, jossa muistutat itseäsi, että juuri halusitkin antaa rahat lahjaksi.
En tiedä, miten sillä on rahaa tuohon tissutteluun, en tiedä edes todellista määrää.. Ei se suuria varmaan loppujen lopuksi ole.
Kortti oli oikeasti hajalla, näin sen. Luulen, että saa vanhemmiltaan sen verran, että uskaltaa aina vetää vähän överiksi ja sitten tulee taas jonkun verran lisää.. Voisi olla silti pahempikin, joskus elää täysin rahattomiakin kausia eli ei aina kysele lisää! Ei myöskään täällä normielämässä kysele lainaan minulta tai oleta minun elättävän..
Ehkä ylireagoin, ehkä en.. nyt kuitenkin on uskomattoman paska fiilis.
Sanoisin tähän nyt, että lähde ennen kuin homma karkaa käsistä.
Nimim. 30 000e miehen tekemää velkaa nimissäni, eikä hajuakaan paljonko miehellä sitä on
Olette siis noin kolmekymppisiä, mies opiskelee ja odottaa edelleen avustuksia vanhemmiltaan.....??
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:48"]
Olette siis noin kolmekymppisiä, mies opiskelee ja odottaa edelleen avustuksia vanhemmiltaan.....??
[/quote]
Kyllä. Hänellä oli välivuosia, joten siksi vähän myöhässä opinnot (itsehän vasta suunnittelen sitä oikeaa ammattia.......)
Itse en ole varmaan 15 vuoteen saanut vanhemmiltani tukia, mutta aina seurustelukumppanini ovat saaneet omiltaan :P En tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:45"]En tiedä, miten sillä on rahaa tuohon tissutteluun, en tiedä edes todellista määrää.. Ei se suuria varmaan loppujen lopuksi ole.
Kortti oli oikeasti hajalla, näin sen. Luulen, että saa vanhemmiltaan sen verran, että uskaltaa aina vetää vähän överiksi ja sitten tulee taas jonkun verran lisää.. Voisi olla silti pahempikin, joskus elää täysin rahattomiakin kausia eli ei aina kysele lisää! Ei myöskään täällä normielämässä kysele lainaan minulta tai oleta minun elättävän..
Ehkä ylireagoin, ehkä en.. nyt kuitenkin on uskomattoman paska fiilis.
[/quote]mielestäni reagoit ihan niin kuin pitääkin ja pyytäisin loppuosasta velkakirjan. Kyse ei oli enää mistään nuoresta kollista vaan aikuisesta. Oletko selvillä hänen taloustilanteestaan, luottotiedot ym? Ylipäätänsä, ensin pitäisi maksaa velat sinulle ja lähteä vasta sitten baariin. Jos on satasia velkaa niin ei olis varaa juoda joka vkl....silläkin lyhentää velkaa jo muutaman kympin kuussa, ainakin. Vuoden seurustelu on aika lyhyt, en lainaisi isoja summia kuin aivan läheisimmille. 1500 noinkin vieraalle ja persaukiselle ihmiselle on suorastaan taloudellinen itsemurha.
Pakko kysyä minkä ikäisiä olette? Kuitenkin oleellinen juttu.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:48"]
[/quote]
Kyllä. Hänellä oli välivuosia, joten siksi vähän myöhässä opinnot (itsehän vasta suunnittelen sitä oikeaa ammattia.......)
Itse en ole varmaan 15 vuoteen saanut vanhemmiltani tukia, mutta aina seurustelukumppanini ovat saaneet omiltaan :P En tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei.
[/quote]no opiskella voi missä iässä vaan mutta että tuon ikäinen odottaa vanhempiensa sponsoroivan ulkomaanmatkoja....?
Kunnon mies ei lainaa naiselta lomareissulla tuhattaviittäsataa. Eroa mokomasta luuserista. Kuulostaa tyypilliseltä siipeilijältä. Että nyt maksoi ihan 300. Jippiii.
No niin, ap. velka on tehty, eikä siinä menneiden vatvomiset auta. Ei kannata myöskään ruveta vatvomaan, miten parisuhteenne käy tässä tilanteessa. Sitä ei tiedä kukaan vielä. Keskity ennemminkin miettimään, miten saat taloutesi jälleen tasapainoon.
Ensiksi soita heti huomenna Netsiin (ent. Luottokunta) ja kysy, voitko lyhentää velkaasi pienemmissä erissä kuin on tarvis. Näin saat hieman pelivaraa omiin menoihisi. Tästä sinun ei tarvitse puhua poikaystävälle. Muutenkin kannattaa ottaa etäisyyttä häneen ainakin raha-asioiden suhteen. Tunnen tämän ihmistyypin, olin yhden kanssa naimisissa ihan liian kauan. Näillä ihmisillä velatkin muuttuvat saataviksi jossakin vaiheessa.
Ota mies puhutteluun ja kerro, että hän on aikuinen mies, etkä halua hänen äidikseen. Haluat kuitenkin turvata saatavasi ja siksi haluat tehdä velkakirjan velasta. Velkakirjaan pitää merkitä velkasumma ja viimeinen eräpäivä. Voitte laatia myös maksuaikataulun sekä lyhennettävien rahasummien koko, jonka kirjaat velkakirjaan. Samoin viivästyskorko on hyvä mainita velkakirjassa. Sitten ota poikakaveriltasi allekirjoitus velkakirjaan. Pidä velkakirja hyvässä tallessa.
Kopio velkakirjasta on hyvä antaa poikakaverille. Sitten voit kertoa, että tästä lähtien teillä on erilliset taha-taloudet etkä aio puuttua miehen raha-asioihin millään tavalla, mikäli hän hoitaa velkansa ajallaan. Mikäli hän ei hoida sitä, laitat velan perintään.
Näin yksinkertaista tämä on. Harmittaa ihan vietävästi, kun en aikanaan osannut pitää puoliani eksäni kanssa vaan mukauduin hänen tahtoonsa yhteisestä rahataloudesta - täysin kuollut ajatus jo syntyessään. Pienituloisena kaikki rahani menivät perheen elatukseen ja miehen vaatiman ylellisen elämäntavan ylläpitoon. Lopulta minulla ei ollut omia rahoja lainkaan. Oli vain yhteiset rahat ja miehen rahat, joita hänen oli oman käsityksensa mukaan täysi oikeus käyttää juuri niin kuin häntä huvittaa, eli viineihin, viskiin ja kalliisiin ravintolailtoihin hänen kavereidensa kanssa.
Niin siis kolmenkympin hujakoilla molemmat.
suositan teille molemmille talous kuntoon -kuuria. ei mitään ulkomaan pitkiä reissuja ennen kuin molemmat ovat töissä. ei viinalla läträämistä (jos lopettaminen ei onnistu, olette oikeasti alkoholisteja). tehkää velasta velkakirja, ihan oikea. laittakaa siihen maksusuunnitelmakin. jos mies ei pysy kohtuullisessa maksusuunnitelmassa, on sinulla miettimisen paikka. vähän hän kyllä kuulostaa tyypiltä, jonka mielestä joku muu kyllä aina kustantaa...
mutta miksi, oi miksi alun perin päätitte lähteä tuollaiselle matkalle jos mies on varaton? ja miten sinä pystyit olemaan noin pitkään töistä poissa?