Miten reagoisitte tähän?
Tyttäreni kertoi tekstiviestillä että seurustelee. Ajattelin että tämähän on hienoa ja kyselin sitten että kenenkä kanssa. Hetken päästä tulee vastaus ja käy ilmi että tyttäreni on suhteessa naisen kanssa. Vieläpä naisen joka on ollut hänen paras ystävänsä jo jonkin aikaa.
Tämä tuli täysin puun takaa.
Vastasin tietenkin että se on ok kunhan on onnellinen mutta kyllä tässä on vähän sulattelemista..
Miten te muut äidit jotka olette saaneet tietää lapsenne olevan homoja/suhteessa samaa sukupuolta olevaan? Onko ollut totaalinen shokki, onko ajattelu tapanne lapseenne muuttunut yms yms.
Kommentit (47)
Lopettakaa nyt ihan tosissanne... Kaikki te teette itsestänne idiootteja noilla puheilla oli näkökantanne mikä tahansa.
Tämä tilanne on ajankohtainen meilläkin. Siihen on ollut aikaa sopeutua parikymmentä vuotta, kun lapsi ei ole koskaan ollut oman biologisen sukupuolensa tapainen. Ensin vitsailtiin, siis alle kouluikäisen kanssa, mutta nyt ei ihan tarkkaan tiedä, mistä tässä on kyse.
Onko ylimitoitettu teinibestis, kokeilu mitä vanhemmat sietävät, todellinen rakkaustarina ... no, omapa on asiansa. Emme ole järkyttyneitä, mutta ehkä kuitenkin vähän epävarmoja. Vertaisin tilanteeseen, jossa lapsi ilmoittaa seurustelevansa mustan, vankilassa olevan tai jollakin muulla tavalla erikoisen vaikka sitten oikeaa sukupuolta olevan kanssa.
Aloin oikein pohtia, että kuinka reagoisin. Vastaisin kai, että: ok, valinta on sinun. Tiedän, että se on täällä monelle punainen vaate, mutta olen uskova ja maailmankatsomuksellani on väkisinkin vaikutusta katsantokantaani. Lapseni saa ja hänen pitääkin tehdä oma valintansa siinä, kuinka hän toimii elämässään ja ihmissuhteissaan. Hyväksyn hänen valintansa ja vapaan tahdon. Se ei silti tarkoita, että minun tulisi kannustaa häntä siihen ja hypettää. Sitä ei tapahtuisi. Olisin neutraali. Kohtelisin lapseni kumppania ystävällisesti ja asiallisesti.
Jos he hankkisivat lapsia tavalla, tai toisella, niin se lapsi olisi minulle hyvin rakas tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:12"]Onhan se rankkaa. Itse itkisin. Ei lapsen lapsia.
[/quote]
Sen takia pitäisi olla se tasa-arvoinen avioliittolaki. Homoparit saisivat adoptoida ja sinäkin saisit lapsenlapsia.
[/quote]
Samaa mieltä.
[/quote]
Erimieltä, ei lapsia tehdä isovanhempien vuoksi. Ja lapsen identiteetin kasvu ei ole ehjä ilman isää. Ehdoton ei.
[/quote]Oho. Minulla ei ole koskaan ollut isää ja väittäisin että identiteettini on kasvanut paljon enemmän kuin sinun.
[/quote]
Voit väittää mitä haluat, mutta olen perehtenyt lasten varhaiskasvatukseen ja useat lapsiin erikoistuneet psykologit ovat kanssani samaa mieltä. Joten pidä kuvitelmasi. Kylläpä täällä onkin helv...tisti tänään idiootteja liikkeellä, joku teistä on keksinyt nämä perus hokemat ja sitten toistelette niitä vuorotellen...entäs katulapset, tai hakkaava isä, homot on yhtähyviä vanhempia, eno voi olla isänmalli,hei dorkat, ne niitä lapsia kadulta ota, homokin voi olla hakkaava isä, homot voi olla yhtähyviä tai parempia kuin jotkut heterovanhemmat, mutta kyse on lapsen oikeudesta, ei homon oikeudesta, eno ei voi olla isän korvaaja...!!!
[/quote] Hyvin sanottu :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:23"]
Romahtaisin ihan täysin.
[/quote]
Miksi?
[/quote]
Nyt puuttuu dialogi. Minusta on outoa että jättää kumppanin tektiviestillä tai tälläinen että kertoo äidilleen tekstarilla että on lesbo.
Tottakai vanhemmalla ON lapseaan kohtaan toiveita ja unelmia. Oma lapsi kuoli niin siinä sitä raaimmassa muodossa mielikuvien menetystä. Tässä voi miettiä mitä kaikkea jää lapselta elämättä ja kokematta. Samaa meillä kaikilla vanhemmilla on varmasti lapsiamme kohtaan. Ei niin että lapsesta kuvittelee tulevan ydinfyysikko tai lapsesta tulee maailmankuulu jääkiekkoilija, pienemmätkin asiat käy. Ja tottakai vanhemmallaKIN on tunteet ja pettymys on sallittua äideille ja isille. Tämä siis keskusteluun miksi. Ihan koska sinun äidillä ja isällä on myös tunteita (vaikkei niitä osaisikaan jakaa ehkä kanssasi) niin yhtälailla sinä vanhempana tunnet ne sitten lastasi kohtaan kun lapsia saat.
Jotenkin se on niin mystistä että OMA napa huutaa kun joku asia loukkaa mutta ei sitten riitä tunnekyky siihen että muillakin on tunteita. Siksi. En minä osaa tulkita sinun tuntemuksia, mutta yhtälailla sinulla on omat vaikeutesi.. Ymmärrätkö mitä ajan takaa? Sinun elämä on sinun valintoja ja sinun tunteita mutta muilla on omansa ja yhtä arvokkaat.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 17:12"]Onhan se rankkaa. Itse itkisin. Ei lapsen lapsia.
[/quote]
Sen takia pitäisi olla se tasa-arvoinen avioliittolaki. Homoparit saisivat adoptoida ja sinäkin saisit lapsenlapsia.
[/quote]
Samaa mieltä.
[/quote]
Erimieltä, ei lapsia tehdä isovanhempien vuoksi. Ja lapsen identiteetin kasvu ei ole ehjä ilman isää. Ehdoton ei.
[/quote]Oho. Minulla ei ole koskaan ollut isää ja väittäisin että identiteettini on kasvanut paljon enemmän kuin sinun.
[/quote]
Voit väittää mitä haluat, mutta olen perehtenyt lasten varhaiskasvatukseen ja useat lapsiin erikoistuneet psykologit ovat kanssani samaa mieltä. Joten pidä kuvitelmasi. Kylläpä täällä onkin helv...tisti tänään idiootteja liikkeellä, joku teistä on keksinyt nämä perus hokemat ja sitten toistelette niitä vuorotellen...entäs katulapset, tai hakkaava isä, homot on yhtähyviä vanhempia, eno voi olla isänmalli,hei dorkat, ne niitä lapsia kadulta ota, homokin voi olla hakkaava isä, homot voi olla yhtähyviä tai parempia kuin jotkut heterovanhemmat, mutta kyse on lapsen oikeudesta, ei homon oikeudesta, eno ei voi olla isän korvaaja...!!!
[/quote]
Kirjoita vähemmän tuohtuneena niin tekstistäsi saa selvää. Mitä homo hakkaa tai katulapset? Ja eno isänä?
Tarkoitatko siis isähahmoa? Sellainenhan voi olla tukiperheen isä tai vaan isäpalvelun (mikä sen nimi nyt onkaan jossa on miehiä tarjoamassa roolimallia lapselle).
[/quote]
[/quote]
Samaa mieltä.
[/quote]
[/quote]