En ole koskaan törmännyt hyvään lastenkirjaan tms...
Näin se vaan on. Sorry ihan hirveästi. On ollut kidutusta joutua lukemaan lapsille jotain ihan virikkeetöntä idioottikirjaa. Ketkä ovat olleet valitsemassa mitä lapsille tarjotaan suomenkielellä ja siis tekemässä tuotantopäätöksiä? Jos parempaa ei ole tarjolla, niin kulutetaan sitä mitä löytyy!
Kiitos kuitenkin työelämästä! Parasta varmaan oli kun lapset tekivät oma-aloitteisesti opesta piirustuksen, jossa open Prinsessahäät. Mistäköhän oikein olivat saaneet idea - ihanko omasta päästään?
Kommentit (27)
Miten tyhjä pään täytyy olla jotta mikään lastenkirja ei ole hyvä. Sisältö kun on kuitenkin paljolti itsestäsi kiinni. Ymmärrätkö asioita monissa kerroksissa, keksitkö itse vertauskuvia asioista joissa niitä ei edes ole tarkoitettu olevan?
Oma mielikuvituksesi ja älysi on rajana löytääksesi hyvää lasten kirjaa.
Ihan sama pätee elokuviinkin.
Ai jaa , mä oon löytänyt paljon hyvää luettavaa. Ollaan ostettukin paljon kirjoja. Tässä ketjussa mainittu Jon Klassenin kirja, Cris Haughtonin kirjat, Tatut ja Patut, Pija Lindenbaumin kirjat, Viirut ja Pesoset, Reka Kiralyn kirjat jne. Meidän kirjastossa on kyllä aika huono valikoima lastenkirjoja, valitettavasti.
Kirjastoista pitäisi löytyä ihan kokoelmateoksia lastenkirjoista, niistä voi etsiä vinkkejä mm. aihepiirinkin mukaan.
Minusta loistavaa lastenkirjallisuutta on paljon. Astrid Lindgrenit, Viiru & Pesoset, Rasavlli Piltit, Mauri Kunnakset, Babarit, Vesta-Linneat, Mikko Mallikkaat, Minttu-kirjat, Veikko & Veikko-kirjat, Barbapapat, Myyrä-kirjat, Mimmi-lehmät, Paddingtonit, Urpot ja Turpot, Tatut & Patut, Mörkyli-kirjat, Roald Dahlit, Onneli ja Anneli-kirjat, Rauhallinen Erkki-kirjat, Kristiina Louhi, Peter Pan, Maija Poppaset...
Minulla on aivan päinvastainen ongelma. Maailma on täynnä hyvää lastenkirjallisuutta, haluaisin tutustuttaa lapseni kaikkiin ihaniin satuihin ja tarinoihin, mutta: so many books, so little time! :)
No sitten et ole lukenut kirjaa jossa joku kakkasi myyrä pään päälle! Se on tosi hauska ja hyvä.
Hyvä huomio ap. Suomessa lastenkirjaa ei arvosteta kuten esim. muissa Pohjoismaissa joissa lastenkirja on tärkeä taidemuoto ja apurahoin tuettu. Täällä samat tekijät suoltavat vuodesta toiseen sitä mikä kaupaksi menee.
Parasta siis kaivaa vanhat sadut, Pepit ja Muumit esiin. Mitään isosti ja uutta Suomessa ei ilmesty ellet löydä jostain tiskin alta. Sarjakuvafestarit ovat syyskuussa Helsingissä, en tiedä onko siellä lastenkirjoja tarjolla.
Sarjakuvan puolella Suomessa tapahtuu.
Minkä ikäisille lapsille?
Harry Potterit? Viisikko-sarja? Minun yksi suosikkini lapsena oli Tule takaisin, menninkäinen. Roald Dahlin kirjat? Pitäisi kaivaa vanhat lastenkirjat.