Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin 5v tyttö vedättää meidän 3v poikaa

Vierailija
07.08.2014 |

"Mulla on croksit jalassa sulla ei ole"

Tuodaan pojan eteen leluja, eilen toi kiviä "Sinä et saa leikkiä näillä"

Poika yrittää leikkiä niillä kivillä "Äiti poika ottaa kädestä, ei saa kädestä ottaa",
tilanne jatkuu ja monesti poika joutuu jäähylle ja sitten lällätellään jäähypenkin edessä, "sinun pitää pyytää anteeksi"

Nyt uutena "kivana" leikkinä on: "Minä en ole enää sinun kaveri..."

"Minä en kutsu sinua synttäreilleni, minä kutsun yhden toisen pojan..."

ja 3v on ihan ymmällään, pitkin iltaa kyselee että "oletko sinä vielä minun kaveri?"

ja sitten kysymyksiin?

Onko teillä samankaltaisia kokemuksia?

Onko tämä normaali kehitykseen kuuluva ohimenevä vaihe?

tekeekö tyttö tuon tahallaan vai tietämättään?

Eli auttaako jos selitän tai pyydän tytön vanhempia selittämään tytölle että pojasta tollanen ei välttämättä tunnu kivalta?

Voisko se johtua jotenkin tytön kotioloista, mikä siellä kotioloissa voisi olla joka tollasen aiheuttaa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kokeilevat mitä voi tehdä ja mitä ei. Aikuisen tehtävä on ojentaa ja opastaa. Ei mielestäni koske vain omia vanhempia, joten rohkeasti puuttumaan!

Vierailija
2/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te koko ajan olette yhdessä? Tyttö perinteisesti kiusaa pienempäänsä, eivät sovi kaveriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 07:37"]

Miksi te koko ajan olette yhdessä? Tyttö perinteisesti kiusaa pienempäänsä, eivät sovi kaveriksi.

[/quote]

No se on lähin naapuri niin luonnollisesti leikkivät jokseenkin paljon yhdessä.

ja jotenkin kun ovat keskenään niin leikit sujuu paremmin, mutta kun läsnä on aikuisia alkaa se vedätys.

En tiedä oisko se tytön tapa hakea huomiota.

Onneks menevät eri päiväkotiin.

Vierailija
4/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurin poika teki tota samaa meidän poitsulle. Se oli yksinäinen poika jolla ei ollut ikäistään seuraa ja joutui olemaan pienemmän kanssa. Hiveli sen pojan itsetuntoa kun meidän pikku-ipanan mielestä kaikki mitä se teki oli upeeta ja mahtavaa vaikka onnistuikin pahoittamaan mielen useasti (tämä loppui kun naapurin kersa meni kouluun ja sai ikäisiään kavereita) Mutta mä sain olla aina mukana, ohjaamassa ja opastamassa molempia ja kyllä tuo isompi minua uskoi kun sanoin että noin ei saa tehdä ja hei, sä olet isompi ei tämä pieni vielä pystykkään tohon. yms. RASITTAVAA kyllä mutta pakko vaan oli olla leikkien ohjaajana.
Sun täytyy puuttua tilanteeseen, jos sillä likalla on kiviä mitä ei anna teidän lapselle niin etsikää yhdessä teidän lapselle omat kivet millä tyttö ei saa leikkiä.. Nyt luovuutta kehiin ja ja annat sille likalle samalla mitalla takasin poikasi puolesta niin huomaa ettei se niin kivaa olekkaan ja ehkä rauhoittuu tuosta..

Vierailija
5/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa tutulta, meillä on 5-ja3v pojat ja isompi välillä kiusaa ja yrittää yllyttää pienempää kiellettyihin juttuihin. Toisaalta meillä kyllä pienempikin kiusaa isompaa, härnää ja sotkee leikkejä.

Tottakai puutut tytön tekemisiin jos näet mitä tapahtuu, koitappa sanoa, että x on pienempi, ei häntä saa kiusata tai huijata. Kun tyttö leikkii nätisti, niin kehu. Voit vaikka yritää korostaa sitä, että tyttö on iso ja osaa hienosti jotain, hänhän voisi opastaa poikaa leikeissä. Monet isot iinnostuu siitä, että saavat opettaa pienemmälle ja "päteä"....Jos leikkiminen ei onnistu, niin sano, ettette voi leikkiä hänen kanssaan, koska pojalletulee kiusaamisesta paha mieli. Mene vaikkametsään pojan kanssa tai leikipuistoon jos tyttö ei osaa leikkiä nätisti. Tyttö kaipaa varmaan virikkeitä ja ikäistään seuraa, meidän isompi poikakin on ollut monesti kesän aikana turhautunut, kun pikkuveli on niin rasittava ja tylsä.

Vierailija
6/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä mää tosta fyysisestä lelu ja leikki puolesta selviän,

mutta mikä tää "En oo enää sun kaveri" juttu oikein on?

onko tytön tarkoitus tarkoituksella pahoittaa pojan mieli

vai miten tää ajatusmalli lapsilla oikein menee?

-ap

Vierailija
7/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallankäyttöä.

Mutta mikä juttu tuo on, että se poika istuu jäähypenkillä? Jos tilanteenkulku on aikuisille selvä, miksi poikaa rankaisette?

Vierailija
8/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ihan vastaavaa naapurin tytön kanssa, meillä myös 3v. poika. Tosi tyhmää. Esimerkiksi mollaa, jos lapseni ei osaa yhtä hyvin vaikka ajaa pyörällä tai piirtää. Jos lapseni ei välitä, en puutu kuin sanomallaa, että hän oppii vielä ja on sinua pienempi. Jos leluista tulee kiusaamista ja lapseni itkee, lähdemme sisälle ja tyttö saa jäädä yksin pihaan. Tyttö saattaa esitellä jotain leluaan, mutta ei anna yhtään lapseni katsoa sitä omasta kädestä.

Vierailija
9/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:02"]

Vallankäyttöä.

Mutta mikä juttu tuo on, että se poika istuu jäähypenkillä? Jos tilanteenkulku on aikuisille selvä, miksi poikaa rankaisette?

[/quote]

Tilanteen kulku monesti ei olekaan selvillä,

mutta poika joutuu siis jäähylle tai ainakin pyydetään anteeksi, jos esimerkiksi tönäisee tyttöä tai heittää jollain,

silloin kun olen nähnyt, niin monesti tilannetta edeltää, "et saa leikkia näillä", "minä en enää leiki sinun kanssa" tylytys.

mutta onko 5v jo niin kiero että tahallaan vedättää kaverille hankaluuksia?

-ap

Vierailija
10/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:16"]

[/quote]

Lyhyesti: on.

Vierailija
11/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti nyt aikuinen ihminen mieti nyt vähän uudelleen...ei 5v. osaa ajatella, kuten aikuinen. Ei hän erota oikeaa ja väärää, kuten sinä.

Se vanhempi, joka niitä lasten leikkejä kulloinkin valvoo ohjaa ja säätelee. Ei 5v. muista enää aamulla mitä sille illalla sanottu, eli toistoa, toistoa, ja toistoa. 

Lasten ikäero on muuten valovuosia tuossa iässä...Kai lapsellasi on myös ikäistään seuraa

Vierailija
12/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:22"]

[/quote]

[/quote]

No kerro ihmeessä miten minä selitän sille kakaralle että elä vedätä?

Miten se lapsen sanoin ja käsittein sille kerrotaan.

Onko se kiusaamista?

Sanonko minä sille että "elä v****u kiusaa poikaa!!! tai tulee penalttia!!!" ?

Vierailija
13/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:30"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:22"]

[/quote]

[/quote]

No kerro ihmeessä miten minä selitän sille kakaralle että elä vedätä?

Miten se lapsen sanoin ja käsittein sille kerrotaan.

Onko se kiusaamista?

Sanonko minä sille että "elä v****u kiusaa poikaa!!! tai tulee penalttia!!!" ?

[/quote]

Grow up! Miten sinä ajattelit oman lapsesi kasvattaa?! Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Vierailija
14/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sinulle on neuvoja annettu esim. 6

Vierailija
15/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa lasten maailmaan. Siellä ei osatakaan käytäytyä auttamattaa kuten aikuiset. Kaikki ei ole kiusaamaista, ja kaikkiin tilanteisiin ei ole pakko puuttua. Lapsen pitää ns. käydä omat sotansa.

Vierailija
16/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v tekee mitä on oppinut eli joku on sille tehnyt tota ettei ole sen kaveri. lapsilla on niin iso omanapa ettei ne tajua kiusaavansa tai mieti miltä toisesta tuntuu, se tulee vasta kasvun myötä. 

aikuinen puuttuu ja ohjaa leikit oikeaan suuntaan, tuossa on ikäeroakin senverran että tietty 5v pyrkii pomottamaan

Vierailija
17/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 5v tekee tahallaan tämän "En ole enää sinun kaveri", jutskan, tarkoituksenaan... no jotain

niin minä voin selittää sille että

"hei toi on kiusaamista (se siis ymmärtää mitä on kiusaaminen) ja ketään ei saa kiusata kun siitä tulee paha mieli. ja jos tuo et lopeta tota niin me lähetään leikkimään muualle."

heh, siinäpähän oppii, hyvä minä!

-ap

Vierailija
18/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ajattele niin paljon. Puutut tilanteeseen tilanteen mukaan.

Vierailija
19/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä yrittäisin sanoa ystävällisesti, mutta tiukasti, että tuollainen "en ole sinun kaveri" on kiusaamista, ja toiselle tulee paha mieli. Voisin vaikka kysyä, ettö saako päiväkodissakin kiusata, ja onko tytölle sanottu niin? Tai jos tyttö sanoo, ettei poika ole hänen kaveri, niin sitten tytön on prampi siirtyä kauemmaksi leikkimään niitä omia leikkejään. 5v osaa kyllä jo vedättää, ei nyt vielä kovin lahjakkaasti, mutta meidän isompi kyllä valehtelee ihan kirkkain silmin kun on kiusannut pienempäänsä. Yleensä näen hänestä kun valehtelee. 5-v vasta harjoittelee kaverisuhteita ja kokeilee rajojaan. Tottakai aikuisen tulee puuttua ja opastaa. Meillä auttaa joskus kun sanon että eihän suakaan saa isommat kiusata, tuntuuko sinusta kivalta kun joku kiusaa sua? Ja isoveli puolustaa kyllä pikkuveljeä jos joku vieras lapsi kiusaa. Kun hän itse kiusaa, muistutan häntä siitä,että eihän hänkään saa kiusata omaa pikkuveljeään, vaan pitäisi suojella.

-ylempi 3&5v poikien äiti

Vierailija
20/36 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:41"]

Eli 5v tekee tahallaan tämän "En ole enää sinun kaveri", jutskan, tarkoituksenaan... no jotain

niin minä voin selittää sille että

"hei toi on kiusaamista (se siis ymmärtää mitä on kiusaaminen) ja ketään ei saa kiusata kun siitä tulee paha mieli. ja jos tuo et lopeta tota niin me lähetään leikkimään muualle."

heh, siinäpähän oppii, hyvä minä!

-ap

[/quote]

Itkiskö vai nauraisko?! Mistä lapset oppii esimerkistä. Lällää, me ei olla enää sun kavereita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme