Kokemuksia auton renkaan puhkeamisesta reissussa
Itselleni sattui nyt ekan kerran puhkeamaan auton rengas kesälomalla. En ollut tarkistanut monista aikomuksista huolimatta vararenkaan kuntoa ja saksitunkin toimintaa etukäteen, mutta onneksi ne olivat ehjät ja toimivat ja lisäksi mukana olivat ristikkoavain ja jatkovarsiavain ja vielä onneksi pumppukin, joten pääsin hiljakseen köröttelemään sitten kotiin. Tämä oli paluumatkalla siis. Nyt odottelen aikaa uuden renkaan asennukseen, koska samanlaista rengasta ei ihan kätevästi ollut saatavissa ja muut renkaat ovat vielä hyväkuntoiset.
Jäi kuitenkin mietityttämään, että että mitä jos näin olisi käynyt Lappiin mennessä. Olisinko saanut uuden renkaan jostain matkan varrelta, olisiko pitänyt ottaa hotelli odotusajaksi ja ostaa pari uutta samantapaista rengasta samalle akselille. Löytyykö joltain hinauspalvelulta aina riittävän sopivia renkaita vai pitäisikö itse ostaa oikea rengas varalle. Vararenkaalla saa ajaa vain 80 km/h ja tilapäisesti.
Onko kokemuksia matkalla sattuneista rengasrikoista ja miten tilanne hoitui?
(Itsellä kerran hajosi polkupyörä matkalla ja en saanut siihen huoltoa ja varaosia ajoissa, niin joten taksilla junalle ja kotiin)
Kommentit (29)
Otan aina kunnon pyörän mukaan eli ei mitään max. 80 kmh rimpulaa. Jos on pelkkä vaahto mukana rengas räjähtää tietenkin halki eli sillä ei tee mitään. Viisastelijoille ja tietämättömille tiedoksi pyörä=rengas+vanne.
Kuulostaa hyvältä strategialta nuo kaksi yllämainittua nyt sen jälkeen kun ajoin nopeusrajoitetulla renkaalla satoja kilometrejä. Koska renkaassa on pyörimissuunta, niin taitaa olla tuurista kiinni, osuuko se oikein. Ostatteko siis aina viisi rengasta kerralla ja kierrätättekö jotenkin ylimääräistä kausivaihdoissa?
Tämän takia ollaan autoliiton plus jäseniä. Hakevat uuden renkaan tai kuljettavat liikeeseen ilmaiseksi, majoituskin maksetaan tarvittaessa. Itse renkaan toki joutuu itse maksamaan.
Muutenkin hyvä jos useampi kuuluisi autoliittoon, nyt alle 200 000 jäsentä vaikka autoilijoita paljon enemmän. Liiton ääni kuuluu vasta kun tarpeeksi jäseniä. Tuo tiepalvelu on muuten voimassa kaikilla ajoneuvoilla missä olet mukana. Eikä ole yhtä tiukkoja rajoituksia kuin vakuutusyhtiöillä.
Vierailija kirjoitti:
Talvella on varmasti vielä pahempi ajella vararenkaalla., Muistatko saitteko ihan sopivan uuden renkaan tilalle vai pitikö ostaa useampi?
Saatiin ihan sopiva rengas tilalle. Ei tarvinnut ostaa useampia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä näissä nykyautoissa ole monessakaan vararengasta vakiona.
ja vaikka olisi niin tumpelot ei kuitenkaan osais tehdä mitään.
Minultakin puhkes kumi kesken ajon lapinreissulla kelotuvan sängyssä mutta jatkoin paljaalla.
Vierailija kirjoitti:
Eipä näissä nykyautoissa ole monessakaan vararengasta vakiona.
Jos auton tavaratila sallii, niin kesällä voi pitää talvirengasta mukana, ja talvella kesärengasta. Hyvä konsti. Harvoin tarvitsee kuljettaa niin paljon ihmisiä ja tavaraa autossa, jotteiko yksi vararengas sopisi olemaan mukana. Olen laittanut sen liinoilla tiukasti pystyyn tavaratilan jompaan kumpaan laitaan. 2 kertaa olen tarvinnutkin.
Tavallisin ongelma on etupyörän pystyyn nostama naula tai ruuvi takarenkaassa.
Yleensä auttaa renkaan täyttö kompressorilla ilman vaahtoja, jos ajomatka rengasliikkeeseen on pari-kolmekymmentä kilometriä.
Muuten täyskokoinen varapyörä alle ja matka jatkuu.
Ihan normaali rengas mukana. Normaalisti jatkettiin matkaa kun rengas oli vaihdettu.