Vanhemmille työttömille naisille tyrkytetään siivoustyötä tai lähihoitajan koulutusta!
Se on 50 + ihmisen kohtalo.
Siivous tai lähihoitaja.
Kommentit (21)
Niissä töissä on työpaikka varma. Saa eläkkeen tienattua.
No mitä muuta sitten?
Kun kerran muita töitä ei ole tarjolla, eikä teitä muualle huolita?
Vielä on aikaa olla työelämässä 15 vuotta, joten uudelleen koulutus on hyvä ehdotus.
Toinen vaihtoehto on oleskella vapaalla kotonaan, työttömyyspäivärahoilla.
Ap voi päättää ja valita itse noista vaihtoehdoista.
Ja voihan niitä töitä itsekin hakea, ympäri maakuntaa, jos jossain sattuis tärppäämään.
Tuohan on hyvä ehdotus.
Noilla aloilla on suuri työvoimapula.
Aivan hyviä ammatteja molemmat.
Opiskelin aikuisena korkeakoulutettuna ihan huvikseen tuon jälkimmäisen ja hyvä ura siitä lähti.
Tyrkytetään nuorillekin. Ei ole pakko ottaa vastaan kunhan vaan omin avuin pääset haluamaasi työhön tai opiskelupaikkaan. Pitää vaan itse olla todella aktiivinen.
Ei ne työttömyyskorvaukset kauan kestä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä muuta sitten?
Kun kerran muita töitä ei ole tarjolla, eikä teitä muualle huolita?
Vielä on aikaa olla työelämässä 15 vuotta, joten uudelleen koulutus on hyvä ehdotus.
Toinen vaihtoehto on oleskella vapaalla kotonaan, työttömyyspäivärahoilla.
Ap voi päättää ja valita itse noista vaihtoehdoista.
Ja voihan niitä töitä itsekin hakea, ympäri maakuntaa, jos jossain sattuis tärppäämään.
Ja luuletko, että ihmiset ei hae töitä?
Näin se on. Jos on alalla, jolta ei töitä löydy (ja et voi alkaa yrittäjäksi), niin iäkkään naisen ainoa mahdollisuus on kouluttautua alalle, jolla ON töitä - vastavalmistunut ja ilman mitään työkokemusta kun ei saa duunia mistään, jos kouluttautuu uudestaan alalle, jolla työpaikat on kilpailtuja.
Minä esimerkiksi olen korkeakoulutettu ja omaan alaltani 32 vuoden työkokemuksen. Olen ollut vuosia esimiestehtävissäkin. Jos nyt jäisin työttömäksi, en saisi mistään töitä. Yksityisyrittäjänä toki voisin yrittää jatkaa, mutta tulotaso romahtaisi. Kaikilla se yrittäjyys ei myöskään ole omassa ammatissa mikään vaihtoehto, eikä ilman minkäänlaista kaupallisen alan koulutusta tai työkokemusta kannata heittäytyä, saa vain riesakseen vielä isot velatkin. Aina tyrkytetään yrittäjyyttä työttömyyden vaihtoehdoksi, mutta se on bullshittiä - puolet yrityksistä kaatuu 5 vuoden sisällä perustamisestaan.
Jep, siivoojiksi ihmisiä, joilla paikat alkaa krempata. Eiköhän mieluummin nuoria työttömiä niihin hommiin.
Niin, koska niissä työllistyy. Tossa on ollut se 50 vuotta aikaa näyttää potentiaali parempaan
Vierailija kirjoitti:
Tyrkytetään nuorillekin. Ei ole pakko ottaa vastaan kunhan vaan omin avuin pääset haluamaasi työhön tai opiskelupaikkaan. Pitää vaan itse olla todella aktiivinen.
Vanhempi ihminen ei työllisty. Kauppoihin halutaan nuoria ja nättejä kassoja.
Eli kaupan alan voi unohtaa vaikka on ammattilainen,
Vierailija kirjoitti:
Jep, siivoojiksi ihmisiä, joilla paikat alkaa krempata. Eiköhän mieluummin nuoria työttömiä niihin hommiin.
Ei siihen hommaan lähde edes muma . Huono palkka.
Vierailija kirjoitti:
ja asua jossain maassa jossa töitä on.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hyviä ammatteja molemmat.
Opiskelin aikuisena korkeakoulutettuna ihan huvikseen tuon jälkimmäisen ja hyvä ura siitä lähti.
Joo ei siinä mitään muuta vikaa ole kuin että liksa tipahtaisi alle puoleen.
Mahtavia vaihtoehtoja, kun selkä on jo paskana ja nivelrikkokin vaivaa. No ainakin pääsee pitkille saikuilme.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä ehdotus.
Noilla aloilla on suuri työvoimapula.
Siivoojilla pätkätöitä, omalla autolla saavat ajella paikasta toiseen jotta parikymmentä tuntia viikossa tulee, lähihoitajilla koronavaara jo silloin kun menevät koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Jos on alalla, jolta ei töitä löydy (ja et voi alkaa yrittäjäksi), niin iäkkään naisen ainoa mahdollisuus on kouluttautua alalle, jolla ON töitä - vastavalmistunut ja ilman mitään työkokemusta kun ei saa duunia mistään, jos kouluttautuu uudestaan alalle, jolla työpaikat on kilpailtuja.
Minä esimerkiksi olen korkeakoulutettu ja omaan alaltani 32 vuoden työkokemuksen. Olen ollut vuosia esimiestehtävissäkin. Jos nyt jäisin työttömäksi, en saisi mistään töitä. Yksityisyrittäjänä toki voisin yrittää jatkaa, mutta tulotaso romahtaisi. Kaikilla se yrittäjyys ei myöskään ole omassa ammatissa mikään vaihtoehto, eikä ilman minkäänlaista kaupallisen alan koulutusta tai työkokemusta kannata heittäytyä, saa vain riesakseen vielä isot velatkin. Aina tyrkytetään yrittäjyyttä työttömyyden vaihtoehdoksi, mutta se on bullshittiä - puolet yrityksistä kaatuu 5 vuoden sisällä perustamisestaan.
Tähän ikäsyrjintään pitää kyllä puuttua suomalaisessa työelämässä. Onhan se käsittämätöntä, että koulutettuja, kokeneita ja motivoituneita ihmisiä 50+ on niin paljon työttömänä. Useimmiten se on kiinni työnantajien asenteesta ja tähän on saatava muutos.
Mieluummin vaikka hitsariksi. Siivous nähty.
Ei ole.