Lantipohjanlihakset synnyttäneillä! En ymmärrä!
MIKSI niitä täytyisi harjottaa?
Itselläni on todella monta lasta. En pissaa housuun nauraessa, en oksentaessa, en ponnistaessa... Mieheni on tyytyväinen seksielämäämme (pikemminkin saa liian aikaisin heti) ja haluaakin todella usein, ei mulla oo ongelmia.
Nyt tyhmänäni kysynkin, miksi niitä pitäisi treenata??
Kiitän asiallisista vastauksista!
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:22"]
Ap:n kirjoitus olisi voinut olla omalta näppikseltäni.
En ole itsekään koskaan harjoittanut minkään sortin lp-lihasten jumppaa eikä ole ollut mitään ongelmia. Jos ongelmia tulee joskus 70v. niin taitaa olla ihan muitakin murheita tuossa vaiheessa kuin karkaileva pissa.
[/quote]
Aktiivista ja mukavaa elämää viettävää 70 vuotiasta taatusti harmittaa jos pissa karkailee. Täällä puhutaan kuin tuon ikäisenä ei olisi enää millään mitään väliä. Minun tuntemani 70-vuotiaat (ja vanhemmat) ovat kovasti aktiivisia tyyppejä. Eipä sitä etukäteen voi tietää mitä vaivoja tulee tai jää tulematta, omasta kropastaan huolehtiminen (myös niistä lantionpohjalihaksista) jo nuoresta asti edesauttaa kyllä sitä ettei vanhuuden kremppoja siinä määrin tule.
En myöskään koskaan ole mitään kuulia tunkenut sisääni. Joskus teen puristuksia lihaksillani, tosin kiusallisia ovat, kun johtavat orgasmeihin eli ei oikein voi kuin omissa oloissa näitä tehdä. Harrastan kyllä muuta liikuntaa aika paljonkin, joten eiköhän vaikuta tuonne alakertaankin. Mun miehellä myös yrittää liian aikaisin tulla, olisihan se joskus mukava kokea vaikka 10 minuutin yhdyntä.
Jännittävä luulo, että 70-vuotias nainen on haudanpartaalla keikkuva muumio, jota ei kiinnosta oma mukavuus ja toimintakyky pätkääkään. Ei päde omassa lähipiirissäni oleviin mummoihin tai anoppiin. Ovat erittäin toimintakykyisiä retkeilijöitä, marjastajia, kultuurista nauttijoita, lapsenlapsien hoitajia - ja tajuavat kyllä, että omasta toimintakyvystä on pidettävä huolta, jos aikoo nauttia elämästään tai olla muille hyödyksi.
Ja kyllä minä epäilen, että heillä on vielä seksielämääkin.
Ap, sinun ei tarvitse tehdä yhtään mitään, mitä et koe tarpeelliseksi. Olemme yksilöitä niin ylä- kuin alapäistämme ja sinä saat itse päättää treenaatko kumpaakaan. Jokainen saa ottaa itse itsestään vastuun ja päättää mikä on juuri minulle parasta Ja tarpeellista.
Kirjoitustesi perusteella sinulla se on tuo yläpää joka kaipaa treeniä (ks. empatia, käytöstavat, keskustelutaito, ystävällisyys, avarakatseisuus).
Voisiko joku kuvailla yksityiskohtaisesti miten lantionpohjanlihaksia treenataan ja mistä ne tunnistaa
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 06:34"]
Harrastan kyllä muuta liikuntaa aika paljonkin, joten eiköhän vaikuta tuonne alakertaankin.
Mun miehellä myös yrittää liian aikaisin tulla, olisihan se joskus mukava kokea vaikka 10 minuutin yhdyntä.
[/quote]
tottakai muu liikunta vaikuttaa, se riipuu sit, millaista liikuntaa harrastata, että miten se vaikuttaa. Noin pääsääntöisesti lihaskuntoharjoitukšt ja hallitturatsastus vaikuttaa lantionpohjaankin kuntouttavasti, kun taas esim juoksu ja tennis saattaa nimenomaan aiheuttaa laskeumia pitkällä tähtäimellä.
Sun miehen kannattais opetella vähän seksitaitoja, siitä voisi olla teille molemmille hyötyä.
Kuinka nuorta porukkaa täällä pyörii, jos kuvittelee että 70-vuotias on niin vanha, että voi päästää alleen.
Mulla on ollut ton ikäisiä työkavereitakin hoitoalalla, kun soitellaan sijaisia eläkkeellä olevista kamuista. Olis kyllä noloa, jos kesken potilasnoston laskisivat alleen.
Tuon ikäinenhän muutenkin vasta hetken ollut eläkkeellä. Kyllä minä ainakin haluan eläkkeellä nauttia elämästä. Matkustella ja harrastaa yms. Ei ole suunnitelmissa heittäytyä vanhukseksi siinä kohtaa.
3 lasta olen muuten synnyttänyt ja ihan itsekseen hyvin palautunut. Olisin voinut hyppiä kuukausi synnytyksistä eikä olisi lirahtanut housuun. Silti olen treenannut lantionpohjaa. Saan enemmän seksistä itsekkin nautintoa, kun hallitsen alapäätäni. Ei varmasti ole tuosta treebaisesta haittaa, että AP treenaa nyt vaan varmuuden vuoksi
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:23"]
Eikö kukaan voi kertoa TARVIIKO niitä nyt kohdallani sitten "treenailla"? Päätelmieni mukaan ei :) Näin monen äitinä olenkin harvinainen tapaus - ilmeisesti :) Ap
[/quote]
Mä olen ajatellut niin, että osa naisista käyttää lantionpohjan lihaksia ihan automaattisesti kaikissa toimissaan, eikä ne silloin tartte erillistä harjoitusta.
Saatan olla väärässä ja ehkä vaihdevuosien jälkeen viimeistään pitää aloittaa treeni.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 07:33"]Kuinka nuorta porukkaa täällä pyörii, jos kuvittelee että 70-vuotias on niin vanha, että voi päästää alleen.
Mulla on ollut ton ikäisiä työkavereitakin hoitoalalla, kun soitellaan sijaisia eläkkeellä olevista kamuista. Olis kyllä noloa, jos kesken potilasnoston laskisivat alleen.
Tuon ikäinenhän muutenkin vasta hetken ollut eläkkeellä. Kyllä minä ainakin haluan eläkkeellä nauttia elämästä. Matkustella ja harrastaa yms. Ei ole suunnitelmissa heittäytyä vanhukseksi siinä kohtaa.
3 lasta olen muuten synnyttänyt ja ihan itsekseen hyvin palautunut. Olisin voinut hyppiä kuukausi synnytyksistä eikä olisi lirahtanut housuun. Silti olen treenannut lantionpohjaa. Saan enemmän seksistä itsekkin nautintoa, kun hallitsen alapäätäni. Ei varmasti ole tuosta treebaisesta haittaa, että AP treenaa nyt vaan varmuuden vuoksi
[/quote]
70-vuotiaissa on vaihtelevankuntoista. Oma äitini on monivaivainen, on nivelrikko, sydämen vajaatoiminta ja psori. Silti olen ihan varma, että hänelle on väliä sillä, ettei lirauttele housuunsa tai piereskele hallitsemattomasti. Kenelle tahansa täysissä sielun voimissaan olevalle on.
sitten jos elät 90-vuotiaaksi, niin sinulle on ok nauttia viimeisestä kahdestakymmenstä (!!!) vuodesta tenat housuissa. tai siis näille kommentoijille, miten sillä ei olisi muka väliä, kaksikymmentä vuotta....
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:31"]
Laskeumat: Ne alkavat usein oireilemaan vasta vaihdevuosien jälkeen hormonitasojen muuttuessa. Treeni voi auttaa, mutta ei takaa tietenkään mitään varmaa. Raskauden ja synnytyksen jäljiltä voi saada saman tien pahat laskeumat, joissa kudokset kärsivät niin, ettei niihin auta mikään määrä treeniä, jos on mennyt rikki, niin rikki on. Samoin pelkkä ikä ilman voi aiheuttaa laskeumat, ja varsinkin jos sattuu huono kudostyyppi niitä voi tulla nuorillekin vaikkei olisi koskaan ollut raskaana. Lievempiä laskeumia voi ennaltaehkäistä jonkin verran treenillä. Joillakin ei tietenkään tule mitään, mutta valitettavasti sen tietää vasta vanhoilla päivillään kuuluuko näihin onnekkaisiin.
[/quote]
Näin juuri. Hyvä jos ap on onnekas, eikä tarvitse treeniä. Minä olen aina urheillut paljon ja toisen lapsen syntymän jälkeen (6vrk) tuli laskeuma. Tyhmänä aloitin heti sairaalasta palattuani lihaskunnon painojen kanssa. Laskeuma ei ole parantunut lantionpohjan lihasten harjoittelusta huolimatta. Laskeuman tullessa ikää oli 27v. Kehoittaisin kaikkia vain harjoittamaan lantionpohjan lihaksia, koska sillä voi ennaltaehkäistä. Etukäteen ei voi tietää onko onnekas kudostyypin suhteen vai ei.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:38"]
Nro 16. Ei todella tule ajateltua omaa elämää ja mahdollisia laskeumia enää 70 vuotiaana. Olen pahoillani äitisi puolesta, ja toivon että kuulut meihin onnekkaihin mutta todellakaan edes se treeni ei pelasta sellaisesta jos niitä/se on tullakseen. Ap
[/quote]
70-vuotiaat ovat vielä työelämässä, ovat aktiivisia eli matkustelevat, harrastavat, hoitavat lapsenlapsiaan. Onko silloin kiva olla tenoissa, joka rajoittaa elämää AIKA paljon.
Oma isoäitini on elänyt 30 vuotta yli tuon 70 vuoden ja tosiaan elämänlaadulla on merkitystä, kun on kysymys noin pitkästä ajasta, 1/3 ihmisen elämästä!
Itse olen saanut laskeutuman jo ensimmäisessä synnytyksessä ja sitä ei voi jumpalla parantaa. Lapsi tuli virheasennossa, joten se siitä :( Leikkaus on edessä, kun viimeinenkin lapsi on syntynyt.
Ongelmat tosiaan alkavat vaihdevuosien aikaan, jolloin hormonitoiminta muuttuu. Jos viitsit vähän googlailla, niin löydät inkontinenssista varmasti asiallista tietoa. Mielestäni asenteesi on pilkallinen ja epäasiallinen. Nämä asiat kun eivät ole valintakysymyksiä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:23"]
Eikö kukaan voi kertoa TARVIIKO niitä nyt kohdallani sitten "treenailla"? Päätelmieni mukaan ei :) Näin monen äitinä olenkin harvinainen tapaus - ilmeisesti :) Ap
[/quote]
johan sulle on kerrottu, mut et vissiin tajua. Noita lihaksia tarvitsee naisen harjoittaa koko ikänsä. Laskeumat tulevat myöhemmin ja mitä paremmassa kunnossa lihaksesi on, niin sitä paremmin sisuskalut pysyvät kuosissa ja paikoillaan. Helpompaahan se on vanhempana jos ei pissit valu housuun, vaikka niitä muitakin murheita on ohessa. Se, että pissisi ei nyt lirahda ja miehesi tulee nopeasti, ei kerro mitään siitä mikä on tilanne 20-50 vuoden päästä.
Minun mummoni ja äitini kohdut on leikattu, koska heille tuli myöhemmällä iällä (~50v.) niin pahat laskeumat, että ripustuksetkaan ei auttanut. Tuo on yksilöllistä. Ihmisen ihokin alkaa roikkumaan ja ryppyyntyy omaa tahtiaan. Joillakin on siloposki 40 vuoteen saakka, sitten yhtäkkiä rusahtaa kasaan ja tulee vaikka mitä poimua. Toiset taas posottaa 90vuotiaaksi lähes rypyttä, kuten toinen mummoni. Et voi tietää sitä 25 vuotiaana. Ei pahemmin auta jos ajattelet: "ei mun tartte ihoa hoitaa, kun ei mulla ole ryppyjä"
Yläpää tosiaan kaipaa treeniä ap:lla jo nyt, alaosaston ongelmat voi tulla vastaan myös myöhemmällä iällä, vaikka ne syyt on sieltä synnytyksien ajalta. Eläkeikäiset naiset joutuvat käymään "jumppakursseilla" virtsankarkailun vuoksi, vaikka heillä ei olisi koskaan ennen elämässään ollut ongelmia, mutta niin ne lihakset vain ikääntyvällä veltostuvat joka kohdassa. Jos pitää lihaksensa kunnossa jo nuorempana, voi säästyä ongelmilta vanhempana.
Nykyisten kolmikymppisten sukupolvi ei todennäköisesti pääse eläkkeelle kuin seitsenkymppisenä. (Onhan nykyäänkin vanhuuseläkeikä 63-68, yläraja ei kaukana 70 vuodesta.) Luulenpa, että apta kiinnostaisi viimeisinä työvuosina olla vielä jokseenkin normaalissa kunnossa, eikä kärsiä laskeumista, jotka voivat aiheuttaa virtsankarkailua, ulostusvaikeuksia (ulostaessa joutuu painamaan emättimen puolelta peräsuolta, jotta saa ulosteen ulos), virtsatieinfektioita, hiertymiä, jatkuvaa inhottavaa tunnetta alapään sisuksien valumisesta ulos ja siten hankaloittaa liikkumista, hiertymiä (kas kun se osa emättimestä voi pullistua emättimestä ulos tai kohdunkaulu tai äärimmillään koko kohtu) jne. Ei huvittaisi kärsiä tuollaisista missään iässä, saati sitten vielä kun pitää käydä samalla töissä.
Ehkä lp-lihaksia on hyvä treenata samaan tapaan kuin muitakin lihaksia. Siis jos sinulla ei nuorena ole koskaan selkä kipeä, mutta teet selkä- ja vatsalihasliikkeitä salilla muuten vain, koska se kuuluu asiaan ja näyttä hyvältä, niin ehkäiset samalla myöhemmän iän tukirangan ongelmia. Olet varmaan nähnyt niitä vanhuksia, jotka kulkeavat ihan kasassa ja kumarassa. Itsekin luulin, ettei minun tarvitse tehdä koskaan mitään alakertalihaksia, mutta nyt on sitten laskeuma 40-vuotiaana. En tosin osaa sanoa, olisiko se tullut muutenkin. Eka lapsi riuhdottiin väkipakolla ulos, mikä vaurioitti paikkoja varmaan ihan hyvin. No, ei ole kuitenkaan pakko treenata. Se on tosiaan vähän tylsää hommaa, kieltämättä.
No tämä on ihan sama juttu kuin se, että tarvitseeko niitä selkä- tai reisilihaksia pitää kunnossa jos ei ole vaivoja? Tottakai kannattaa, vanhuus ei tule yksin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:17"]No kaikkien naisten kannattais niitä harjoittaa. Juuri näin 70v äitini, jolta karkasi pieru ja toinenkin, ja tenat housuissa kulkee myös. On pitänyt lantionpohjalihasjuttuja "seksikuulajuttuina". Ei ne vaivat heti näy ja kiva jos sulla on kudokset palautuvaa tyyppiä. Kaikilla ei ole ja itselläni taitaa olla äitini kohtalo, sillä jo eka synnytys jätti laskeuman, jota ei edes säännöllinen jumppa pelasta.
[/quote]No ei mua 70 vuotiaana enää kiinnostas missä kunnossa alapää on :D
[/quote]
Just just. Tämä olikin joku teinitrolli siis.
[/quote]
Aha, mutta kun nimenomaan nuo vuosikymmenet ovat niitä, joissa treeni vielä vaikuttaa.
Tiedän synnyttämättömän, jolla oli paljon enemmän ongelmia, mm. virtsankarkailua yli 70 vuotiaana kuin 8 lapsen äidillä. Niin, toiset tarvitsevat treeniä enemmän kuin toiset, ja ongelmia voi tulla vaikka ei olisi synnyttänyt.
Miehille suositellaan 300 kegeliä päivässä. Tee sen verran niin olet hyvässä kunnossa.