Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri loukkaantui kun kysyin rahasta

Vierailija
06.08.2014 |

Työkaveri oli ostanut uuden kalliin näköisen auton. Hienon oloinen auto ja kahvitauolla kysyin paljonko sillä oli hintaa. Ihmettelen kyllä kovasti miten meidän palkoilla voi perheellisellä olla varaa nokn kalliiseen autoon, niin siksi kiinnosti. Työkaveri meni tosi vaivaantu een oloiseksi ja sanoi aika töykeästi ettei halua puhua rahasta. Oli sitten tosi vaikeena loppu tauon ajan.

Mikä tässä on, ettei Suomessa saa hiiskahtaakaan rahasta. Miksi raha on niin hirveän pyhä asia, ettei edes auton osto hintaa voida sanoa? Olisinhan sen helposti voinut löytää vaikka googlella.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kyllä liian tungetteleva, mitä tuo sinulle kuuluu? Saanut perintöä, voittanu lotossa..

Vierailija
2/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan samanlaista se on kaikessa muussakin. En kysynyt mitenkään töykeästi, vaan sanoin että onpa todella hienon näköinen auto, kuinkahan kallis se oli. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaista ruveta heti tenttaamaan hintaa, olisi myös ulkomailla joten turha yrittää vääntää tästä jotain ylevämpää asiaa. Aikuistuisit.

Vierailija
4/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei yleisesti pidetä rahasta keskustelemista kohteliaana tapana. Siksi siihen liittyviä kysymyksiä pidetään tungettelevina ja töykeinä ja huonoa makua osoittavina. Ei ole korrektia kysyä, että 

- sun työ kuulostaa tosi mielenkiintoiselta ja mukavalta - paljon siitä maksetaan palkkaa tai

- teillä on tosi kiva koti,mikä tän arvo on tai

- teidän kesämökkipaikka kuulostaa idylliseltä, minkä hintainen se oli tai

- kurjaa että sun isä kuoli - paljon arvioit saavasi perintöä.

Vierailija
5/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä sitten normaalia? Eikö kukaan muu muka koskaan kysy mitään rahasta? Miksei siitä saa puhua, aihe muiden joukossa? Ap

Vierailija
6/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonoa käytöstä Ap:ltä. Eikä osaa edes hävetä. 

Vierailija
7/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet moukka ap. Ei ihmiseltä kysytä, mitä tämä on mistäkin maksanut. Ei ole mikään suomalainen tapa, olisit ihan yhtä lailla moukka esim. keski-euroopassakin.

Jos kerran auton hinta kiinnostaa niin googleta se.

Vierailija
8/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu ei koskaan kysele toisen raha-asioista, olet ainoa tosi moukka täällä.

Vierailija
9/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:33"]

Onkohan tämä sitten normaalia? Eikö kukaan muu muka koskaan kysy mitään rahasta? Miksei siitä saa puhua, aihe muiden joukossa? Ap

[/quote]

En mä ainakaan kysele ns rahasta mitään, ainakaan kalliimmista asioista kuin tennarit tms. Ei kait kukaan kehtaa kysella kuten ap?

Vierailija
10/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua ihmetyttää, että joku elää leveemmin kuin mihin palkallaan olisi varaa, niin et voi silti olettaa, että se joku alkaisi työpaikalla kahvipöydässä kertomaan, onko hän varakkaasta suvusta vai saanut perintöä vai onnistunut sijoituksillaan vai nainut varakkaan puolison vai voittanut lotossa vai mitä ihmettä. Nämä ovat yksityisasioita. Jos uuden auton hinta kiinnostaa, niin sen voi netistä helposti katsoa.

Se on sitten eri asia, olisiko hyvä ja tarpeellista ,että rahasta puhuttaisiin avoimemmin. En ole varma.

Vierailija
11/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysyitkö miten sillä on varaa ostaa sellainen vai että paljonko se maksoi? Siinä on iso ero!

Vierailija
12/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin rahasta puhuminen on vaivaannuttavaa, itselleni ei, ja sinun tavoin välillä myös unohdan sen. Tuskin se työkaveri nyt jaksaa olla sulle loppuelämää loukkaantunut, joten anna olla ja älä enää puhu hälle raha-asioista :)

Siitä rahasta puhuminen on joillekin kyllä pyhä lehmä, jota itsekin kummastelen ajoittain. Varmaan ihan kotoa opittua, ettei raha-asioista sovi puhua muille jne. Meillä lapsuudenperheen kesken ollaan aina puhuttu avoimesti raha-asioista, ja itse puhun kyllä niin ystävien kuin kavereidenkin kanssa. Siis ihan sellaisia "Onko hyvä palkka?" (kun joku menee uusiin töihin), "Paljon maksoi?" (jos itselläkin kiinnostaa ostaa samanlainen, tai käydä samassa hotellissa jne) on itselle ihan normaalia puheenaihetta, enkä edes välitä jos joku kysyy minun palkkaani. Mutta tietysti, joku voi kokea tuollaisen tökerönä/loukkaavana, ja sillä kannattaakin välttää rahasta puhumista ihmisten kanssa joita ei hyvin tunne.

Vierailija
13/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei halua puhua rahasta kenellä sitä ei ole.

Vierailija
14/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani joka yllättäen sain valtavan perinnön ihan puun takaa (eräs kaukainen sukulainen, yksinäinen, jolla ei ollut omaa perhettä), niin hänelle se uusi "rahakaselämä" on tietenkin ollut positiivista, mutta toistaalta negatiivista, koska vain tosi pieni joukko läheisimpiä (minä mukaan luettuna) tietävät, että hän on saanut ison perinnön. Ystävät, jotka eivät tästä rahasta tiedä, utelevat jatkuvasti miten tuolla lapsiperheellä on rahaa uuteen ökyautoon ja mittaviin remontteihin, sekä täysin uuteen sisustukseen, lomamatkihin. Ystäväni kokee utelut todella kiusallisena, koska on päättänyt, että ei kerro avoimesti tästä jättiperinnöstä. Haluaa salaisuudellaan suojella perhettään

Vierailija
15/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua.

Mä olen myös perheestä jossa udeltiin muiden raha-asiat. Ei tosin ollut muitakaan peruskäytöstapoja. Aikuisena oppinut perustavat. Ei, rahasta ei pihuta kuin todella läheisten kanssa, niiden kanssa joille voi vuodattaa muutkin tuttavien normikeskustelun ulkopuolelle kuuluvat asiat.tosi läheiset qasia erikseen.

Noissa tilanteissa nolaa itsensä nopeasti.

Vierailija
16/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:28"]

[/quote]

Ai mulla on päinvastoin. En halua puhua rahasta ihmisten kanssa joilla tiettävästi (en tosin heiltä kysele) vähemmän rahaa kuin itsellä, hieman vaivaannuttavaa se on juurikin työkavereiden kesken mutta itseäni parempituloisten tai perijien kanssa ei ongelmaa. 

Vierailija
17/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:28"]

[/quote]

Ai mulla on päinvastoin. En halua puhua rahasta ihmisten kanssa joilla tiettävästi (en tosin heiltä kysele) vähemmän rahaa kuin itsellä, hieman vaivaannuttavaa se on juurikin työkavereiden kesken mutta itseäni parempituloisten tai perijien kanssa ei ongelmaa. 

[/quote]

Sama kokemus. (minulla pari rikkaampaa ystävää, itse olen tavis. Nämä vauraat ystänäni eivät halua levitellä raha-asioitaan, peittelevät rikkauttaan köyhempien edessä. Mutta sen olen huomannut, että avoimemmin puhuvat, kun seurassa on muita varakkaita.

Vierailija
18/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me puhutaan kavereiden kanssa ihan yleisesti siitä pajonko jonkun asunto maksoi tai auto. Tai vaikka se kesämökki. Ihan mielenkiinnosta, että mitä on toteutuneet hinnat minkäkinlaisesta ja millaisella alueella. Samat tietysti löytäisi myös netistä, mutta miksi sitä välttelemään, kun toiset kuitenkin suurinpirtein saavat tongittua asian.

Palkoista puhun osan kanssa ja osan en. Joitain vain kiinnostaa palkat ja sama onko hyvä vai huono niin ei vaikuta suhteisiin. Toiset taas saattavat katkeroitua jos kuulevat huomattavasti omaansa paremmista palkoista ja silloin on parempi olla kertomatta.

Vierailija
19/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:33"]

[/quote] Toisten raha-asioista kyseleminen on sivistymatonta, yksityisasia joka ei sinulle mitenkaan kuulu. Nama kyselijat viela tuppaavat ihmettelemaan ja voivottelemaan niinkuin ap:kin "miten teilla on varaa"?

Vierailija
20/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:34"]

Voi apua.

Mä olen myös perheestä jossa udeltiin muiden raha-asiat. Ei tosin ollut muitakaan peruskäytöstapoja. Aikuisena oppinut perustavat. Ei, rahasta ei pihuta kuin todella läheisten kanssa, niiden kanssa joille voi vuodattaa muutkin tuttavien normikeskustelun ulkopuolelle kuuluvat asiat.tosi läheiset qasia erikseen.

Noissa tilanteissa nolaa itsensä nopeasti.

[/quote]

Pitää varmaan sitten alkaa häpeämään? No ei vais. Oletan, että tuo kommentti oli minulle, vaikka et sitä lainannut. Mulla on kyllä hyvät käytöstavat, ja jo lapsesta lähtien olen saanut palautetta kuinka hyväkäytöksinen lapsi, ja myöhemmin aikuisenakin olen mukavasti edennyt urallani jne, mihin on vaikuttaneet myös sosiaaliset taidot.

En menisi sanomaan rahasta puhumattomuuden olevan perus käytöstapoja. Mutta peruskäytöstapoja on mm toiseen huomioonottaminen, ja siihen sisältyy tottakai kuulostelu, että mistä toisen kanssa voi keskustella. Jos toinen on paljon pienituloisempi kuin toinen, niin silloin varakkaamman ei ole soveliasta kysellä paljon jokin maksoi jne, mutta sen sijaan jos molemmilla on suht samanlaiset tulot ja ollaan kavereita, niin sillon on mielestäni ihan ok kysyä esim uuden auton hintaa. Toki jos toinen vaivaantuu, niin silloin tietää mokanneensa ja pitää vaihtaa puheenaihetta ja mainita ohessa tietysti, että on itsekin miettinyt uuden auton hankintaa. Ei kaikki ole niin mustavalkoista.

13