Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri loukkaantui kun kysyin rahasta

Vierailija
06.08.2014 |

Työkaveri oli ostanut uuden kalliin näköisen auton. Hienon oloinen auto ja kahvitauolla kysyin paljonko sillä oli hintaa. Ihmettelen kyllä kovasti miten meidän palkoilla voi perheellisellä olla varaa nokn kalliiseen autoon, niin siksi kiinnosti. Työkaveri meni tosi vaivaantu een oloiseksi ja sanoi aika töykeästi ettei halua puhua rahasta. Oli sitten tosi vaikeena loppu tauon ajan.

Mikä tässä on, ettei Suomessa saa hiiskahtaakaan rahasta. Miksi raha on niin hirveän pyhä asia, ettei edes auton osto hintaa voida sanoa? Olisinhan sen helposti voinut löytää vaikka googlella.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:30"]

Eräs tuttavani joka yllättäen sain valtavan perinnön ihan puun takaa (eräs kaukainen sukulainen, yksinäinen, jolla ei ollut omaa perhettä), niin hänelle se uusi "rahakaselämä" on tietenkin ollut positiivista, mutta toistaalta negatiivista, koska vain tosi pieni joukko läheisimpiä (minä mukaan luettuna) tietävät, että hän on saanut ison perinnön. Ystävät, jotka eivät tästä rahasta tiedä, utelevat jatkuvasti miten tuolla lapsiperheellä on rahaa uuteen ökyautoon ja mittaviin remontteihin, sekä täysin uuteen sisustukseen, lomamatkihin. Ystäväni kokee utelut todella kiusallisena, koska on päättänyt, että ei kerro avoimesti tästä jättiperinnöstä. Haluaa salaisuudellaan suojella perhettään

[/quote]

Tollanen varmasti on ärsyttävää, siis itselläkin ottaisi päähän jos ihmiset kokoajan kyselisi, miten teillä on varaa. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, miltä tää kaveri haluaa suojella perhettään? Hyväksikäyttäjiltä? Lainaa pyyteleviltä sukulaisilta? Kateudelta? Siinähän ne jyvät aikanoista erottuu, kun kertoo. Jokatapauksessahan ihmiset kuitenkin puhuvat selän takana, että onkohan toinen voittanut lotossa/ottanut hirveät lainat, kun kokoajan matkoilla/remppaa/osteleen kalliita juttuja. Ei sillä, että sellainen olisi ok, mutta eikö tuollaisessa tilanteessa olisi jo yks ja sama kertoa että saatiin vähän perintöä ja nyt investoidaan ne remppaan jne. Itse nimittäin jo teiniaikoina huomasin, että mitä vähemmän jostain omasta asiasta joka kuitenkin näkyy muille, sitä enemmän muut hoitavat asiasta tiedottamisen (ja ne jutut ei todellakaan perustu toteen, vaan mehukkain  juoru voittaa).

Vierailija
22/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on se syy miksi ei haluta puhua rahasta. Maalla varsinkin, jos joku on ostanut jotain kalliimpaa. Voi sitä paskanpuhumisen ja juoruilun määrää selän takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi rahasta puhuminen on niin epähienoa. Erityisesti huvittaa, kun jotkut kaverit pitää rahasta puhumista moukkamaisena ja silti saattavat kertoa vähän liikaakin jostain peppuseksisessioistaan. Minusta raha-asioista keskustelemisessa ei ole mitään noloa, mutta seksistä en kehtaisi ulkopuolisten kanssa puhua ainakaan yksityiskohtaisesti, korkeintaan jollain yleisellä/filosofisella tasolla.

Vierailija
24/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:30"]

Eräs tuttavani joka yllättäen sain valtavan perinnön ihan puun takaa (eräs kaukainen sukulainen, yksinäinen, jolla ei ollut omaa perhettä), niin hänelle se uusi "rahakaselämä" on tietenkin ollut positiivista, mutta toistaalta negatiivista, koska vain tosi pieni joukko läheisimpiä (minä mukaan luettuna) tietävät, että hän on saanut ison perinnön. Ystävät, jotka eivät tästä rahasta tiedä, utelevat jatkuvasti miten tuolla lapsiperheellä on rahaa uuteen ökyautoon ja mittaviin remontteihin, sekä täysin uuteen sisustukseen, lomamatkihin. Ystäväni kokee utelut todella kiusallisena, koska on päättänyt, että ei kerro avoimesti tästä jättiperinnöstä. Haluaa salaisuudellaan suojella perhettään

[/quote]

Tollanen varmasti on ärsyttävää, siis itselläkin ottaisi päähän jos ihmiset kokoajan kyselisi, miten teillä on varaa. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, miltä tää kaveri haluaa suojella perhettään? Hyväksikäyttäjiltä? Lainaa pyyteleviltä sukulaisilta? Kateudelta? Siinähän ne jyvät aikanoista erottuu, kun kertoo. Jokatapauksessahan ihmiset kuitenkin puhuvat selän takana, että onkohan toinen voittanut lotossa/ottanut hirveät lainat, kun kokoajan matkoilla/remppaa/osteleen kalliita juttuja. Ei sillä, että sellainen olisi ok, mutta eikö tuollaisessa tilanteessa olisi jo yks ja sama kertoa että saatiin vähän perintöä ja nyt investoidaan ne remppaan jne. Itse nimittäin jo teiniaikoina huomasin, että mitä vähemmän jostain omasta asiasta joka kuitenkin näkyy muille, sitä enemmän muut hoitavat asiasta tiedottamisen (ja ne jutut ei todellakaan perustu toteen, vaan mehukkain  juoru voittaa).

[/quote]

Ymmärrän pointtisi, mutta ystäväni ei muutenkaan ole mikään kovin avomielinen tapaus. Joten se omien raha-asioiden levittely olisi todella hänen perusluonteen vastaista. Ihminen on tavallaan itsensä vanki, ja ystäväni vain on hyvin tarkka omista yksityisistä asioistaan, johon kuuluu raha. Ei luota ihmisiin, eikä ihmisten hyväntahtoisuuteen, siksi.

Vierailija
25/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:28"]

Ne ei halua puhua rahasta kenellä sitä ei ole.

[/quote] Painvastoin, mita enemman on, sen vahemman siita puhutaan. Paitsi USAaan kahdeksi vuodeksi tulleet expat-kotirouvat jotka leveilevat kaikilla ihmemaan jokapaivaisilla jutuilla :).

Vierailija
26/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain oma mielipide, mutta ei ole kohteliasta kysyä esim. paljon tienaat, paljon jää käteen, ootko pa, paljonko sai perintöä. Ei ei ja ei. MUTTA mielestäni on ihan ok kysyä paljonko joku maksoi. Eikö kukaan teistä ole kysynyt kaverin paidan hintaa? Jos olette kysyneet mistä osti niin sekin viittaa jos ralph laurenin on että kallis, jotenka töykeää? Ei ole. Saa kysyä paljonko joku asia maksoi.

Vierailija
27/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:18"]

Työkaveri oli ostanut uuden kalliin näköisen auton. Hienon oloinen auto ja kahvitauolla kysyin paljonko sillä oli hintaa. Ihmettelen kyllä kovasti miten meidän palkoilla voi perheellisellä olla varaa nokn kalliiseen autoon, niin siksi kiinnosti. Työkaveri meni tosi vaivaantu een oloiseksi ja sanoi aika töykeästi ettei halua puhua rahasta. Oli sitten tosi vaikeena loppu tauon ajan.

Mikä tässä on, ettei Suomessa saa hiiskahtaakaan rahasta. Miksi raha on niin hirveän pyhä asia, ettei edes auton osto hintaa voida sanoa? Olisinhan sen helposti voinut löytää vaikka googlella.

[/quote]  nykyään ei kai oo enää vekselivetoisia, oisko osamaksu auto. Ei kehtaa sanoa.

Vierailija
28/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään ei kai oo enää vekselivetoisia, oisko osamaksu auto. Ei kehtaa sanoa.

USAssa ainoastaan tyhmat ja ita-Euroopasta tulleet mamut ostaa auton kateisella. En ymmarra miksi se on joku hapea Suomessa.

Vierailija
29/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kellä on rahaa niin ei halua puhua siitä. Auto on voinut olla kallis ja sinä tajuat että teidän palkoilla sitä einosteta eli jeillä on muuta rahaa ja se taas mistä sitä rahaa on tullut niin ei kuulu sinulle.

Vierailija
30/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas hävettää mainita palkkaani etten paljoa sitä sen takia huutele. Tienaan työssäni siis aika vähän. Sillä pärjään joten moni taitaa luulla palkan olevan suurempi. Ostan paljon osamaksulla ja laitan joka kuukausi säästöön. Ehkäpä auton ostajaa myös hävetti että on maksanut menopelistä aivan liikaa ja tietää sen. Mutta joskus vaan on hyvä hankkia jotain parempaa kuin mitä tarvitsee jos vain haluaa.

Vierailija
31/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi kysymään lääketieteen tohtorilta jolla puolisona OTK että milläs rahoilla ostitte purjeveneen. Joltain vähempi tuloiselta voisin kysyä mitä maksoi jne. Eli noilla on maksukykyä ylläolevilla.

Vierailija
32/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi helkkari. Minä kyllä kysyn tahallani paljon jokin maksoi ja olen tyytyväinen jos toinen siitä vaivaantuu. 

Vierailija
33/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain keskivertoa isomman perinnön, ja eniten ärsyttää kun monet luulevat ja kuvittelevat että minulla on nykyään ns. käyttö-/irtorahaa aivan määrättömästi. No, on toki entisen kuukausittaisen lainanlyhennyksen verran, mutta muuten varallisuus on kiinni kiinteistöissä, osakkeissa ja metsässä eikä siten ihan ykskaks irroitettavissa.

Vierailija
34/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en Suomessa tykkää puhua rahasta siksi, että meillä ei ole siitä pulaa vaikka ei rikkaitakaan olla, ja se tarkoittaa kyräilyä ja jopa sitä että minulle ei puhuta enää. Ja seläntakana sitten juorutaan. Se ei ole kivaa, tiedoksi vaan!

Sellaisille puhun, joilla on hyvä asenne elämään: että toiset saa olla varakkaampia ja se on vaan hyvä että ei ole rahahuolia. Ystäväni sanoin : "minusta on vaan hyvä juttu että toiset tienaa enemmän!". Simple as that.

Vierailija
35/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:52"]Saa kysyä paljonko joku asia maksoi.

[/quote]

Itse kysyn mieluiten mistä ostos on hankittu ja selvitän hinnan omatoimisesti jos todella koen samaa ostosta tarvitsevani.

Vierailija
36/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:59"]

Me puhutaan kavereiden kanssa ihan yleisesti siitä pajonko jonkun asunto maksoi tai auto. Tai vaikka se kesämökki. Ihan mielenkiinnosta, että mitä on toteutuneet hinnat minkäkinlaisesta ja millaisella alueella. Samat tietysti löytäisi myös netistä, mutta miksi sitä välttelemään, kun toiset kuitenkin suurinpirtein saavat tongittua asian.

Palkoista puhun osan kanssa ja osan en. Joitain vain kiinnostaa palkat ja sama onko hyvä vai huono niin ei vaikuta suhteisiin. Toiset taas saattavat katkeroitua jos kuulevat huomattavasti omaansa paremmista palkoista ja silloin on parempi olla kertomatta.

[/quote]

Joo, kavereiden kanssa on ehkä hieman eri asia puhua ko. asioista kuin työkaverin kaa....työkaveri on kuitenkin vain työkaveri.

Vierailija
37/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen taloudellinen tilanne on jokaisen henkilökohtainen asia. Mitä mieltä olisit jos vaikka työkaveri tauolla kysyisi sulta että tuliko vaihdettua pikkuhousunsuoja.

Vierailija
38/44 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä te kyselette toisten raha-asioita??

Vierailija
39/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä saa kysyä mutta töräytän kyllä takaisin ettei kuulu sulle!

Vierailija
40/44 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei puhuta rahasta, koska täällä kaikkia nolostuttaa kaikki. Ei saa edes kysyä paljonko tikkari maksoi. Raivostuttavinta Suomessa on sanonta "kel onni on, se onnen kätkeköön". Itse näytän ainakin kaikille, että mulla on onni kuulua niihin ihmisiin joilla on kaikki hyvin.