Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotus: Koululaisten vanhemmille oikeus 12 viikon kesälomaan – rahoitettaisiin kuten työttömyysturva

Vierailija
27.07.2021 |

Mistä noita aivopieruja oikein tursuaa? Lasten hankkiminenhan on vapaaehtoinen päätös. Se ei oikeusvaltiossa saa olla peruste minkäänlaisiin erioikeuksiin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ehdotus-koululaisten-vanhemmille-oik…

Eli lapsettomat pääsisivät mukaan rahoittamaan boomereille ylipitkiä lomia, ilman että itse hyötyisivät mitenkään.
In Finland we have this thing called Reilu Meininki.

Kommentit (418)

Vierailija
361/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä aika turhaa tapella asiasta täällä. Kaikki realistit tietävät, että valtiolla ei todellakaan tule olemaan ihan lähivuosina varaa tukea tällaista ylimääräistä lomailua. Todennäköisempää on että nykyisistäkin eduista joudutaan tinkimään että saadaan velkaantuminen kuriin ja parannettua kestävyysvajetta.

Vierailija
362/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä aika turhaa tapella asiasta täällä. Kaikki realistit tietävät, että valtiolla ei todellakaan tule olemaan ihan lähivuosina varaa tukea tällaista ylimääräistä lomailua. Todennäköisempää on että nykyisistäkin eduista joudutaan tinkimään että saadaan velkaantuminen kuriin ja parannettua kestävyysvajetta.

Ja kaikkihan me tiedämme, että lapsilta sekin viedään. Niin kuin tähänkin asti on aina ensimmäiseksi säästetty lapsista ja nuorista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätön ehdotus.

Ymmärrän toki, että lasten pitkät lomat tuo paljon haasteita moniin perheisiin. Siksi olen sitä mieltä, että ainakin nuorimmilla alakoululaisilla tulisi olla oikeus jonkinlaiseen maksuttomaan päivätoimintaan koulun loma-aikoina, jos heidän vanhempansa ovat töissä.

Vierailija
364/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikkihan me tiedämme, että lapsilta sekin viedään. Niin kuin tähänkin asti on aina ensimmäiseksi säästetty lapsista ja nuorista.

Kyllä, varmasti säästöt kohdistuvat myös heihin. Mielestäni tämä on väärin. Siksi meidän aikuisten kannattaisikin jättää tällaiset palkalliset lisälomahaihattelut, jotka tulee maksamaan yhteiskunnalle maltaita. Mieluummin käytetään se raha esim. lasten harrastustoiminnan ja kesäaktiviteettien järjestämiseen, tulee paljon halvemmaksi koko yhteiskunnalle.

Vierailija
365/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nämä kivoja ajatuksia, että ei tarvitse tehdä töitä ja joku muu maksaa. Kukapa ei niin lomailisi.

Sitten se toinen, vähän karumpi puoli asiasta...Suomi on jo nytkin sosiaalitoimisto, jossa rahoitetaan melkoinen määrä työtätekemättömiä. Joku sen maksaa. Ja se joku on työtätekevät. Jokainen tällainen kiva pikku ajatus tarkoittaa verojen nostoa. Käteen jää palkasta taas vähän vähemmän, polttoaine maksaa taas vähän enemmän ja kiinteistöverolapussa on joka vuosi vähän isompi summa.

Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin tällä nykyisellä lapsellisten sukupolvella on koko ajan jotain vaatimuksia toisten ihmisten suhteen. Isovanhempien pitää hoitaa muksut ja rahoittaa, veronmaksajien pitää olla antamassa koko ajan jotain tukea, ravintoloissa ja muissa julkisissa paikoissa pitäisi elää toisten muksujen ehdoilla jne....nyt pitäisi vielä maksaa vanhempien lomat, ettei muksut traumatisoidu kesälomalla.

Itsekeskeistä ja samalla melko avutonta porukkaa. Ei ihme, ettei porukka meinaa selvitä edes korona-ajasta.

Lapsiperheiden saama apu ja tuki on olematon nykypäivänä. Sen vastapainoksi vanhemmuudelle esitetyt vaatimukset on astronomiset.

Totta. Maksuton neuvola. Käytännössä maksuton päivähoito, kaikilla alle kouluikäisillä lapsilla subjektiivinen oikeus hoitoon. Maksuton koulutus. Lapsilisä kaikille lapsille. Maksuton perheneuvola. Tulosidonnainen kotiapu kunnalta tilanteissa, joissa perhe ei muuten pärjää. Serurakuntien tarjoamia maksuttomia kerhoja ja pyhäkouluja. Maksuttomia harrastuksia. Halpa iltapäiväkerho. Verohelpotus eli kotitalousvähennys lastenhoidosta kotona.

Mitä ihmeen apua ja tukea se perhe vielä tarvitsee? Isälle paineenpoistajan ja äidille kynsihuollon?

Tämä on totta että lapsiperheillä on monia etuja, mutta suurin osa väitteistäsi on kyllä aivan puppua. Me maksoimme parhaimmillaan noin 1000 euroa lapsien päivähoidosta ja iltapäiväkerhoista, lähes maksutonta/halpaa? Ei minusta. Koulutus maksutonta onneksi nykyisin jo peruskoulua pidemmälle. Lapsilisä on aika pieni summa ja kattaa ehkä jotain pientä lasten kustannuksista. Kunnilta ei saa mitään lisäapua jos perheen tilanne ei ole todella huono (sos. toimiston asiakkaat vain käytännössä). Maksuttomia harrastuksia ei kyllä meilläpäin ole, ei kunnalla eikä kirkolla. Ellet satu kuulumaan heikompiosaisiin jotka saavat jonkin tahon kustantamana harrastaa. Verohelpotukset ovat täysin mitättömiä lapsiperheelliselle. Sairaalamaksut ja polimaksut maksamme myös lapsista samallalailla kuin muutkin jotka näitä joutuvat käyttämään. Suurin osa väitteistäsi ei pidä lainkaan paikkaansa perusperheiden kohdalla, jotka huolehtivat itse toimeentulostaan. Meillä lapsiin kyllä uppoaa enemmän rahaa ja resursseja kuin valtiolta saadaan. Meistä pienempipalkkaisen kohdalla pitää todella harkita kannattaako töissä ylipäätään käydä jos maksut ovat tonnin luokkaa lasten hoidosta ja palkkaa jää käteen työmatkakustannusten jälkeen muutama satanen. Me käytetäänkin hoitovapaat tappiin tämän takia eikä tarvitse miettiä kesälomakuvioitakaan onneksi vielä koululaisten osalta.

Mutta itse asiaan eli tuo pidennetty vapaa alakouluikäisten vanhemmille. Mielestäni ei sinänsä huono idea mutta koska jo nyt työpaikoilla työntekijät on ajettu minimiin ja todella tiukille tehokkuusajatellulla niin käytännössä mahdoton toteuttaa. Parempi olisi ehkä tosiaan keskittyä järjestämään kunnallista päivätoimintaan työssäkäyvien lapsille lomien ajaksi. Näitä kesäksi lomautettavia koulunkäyntiavustajia ym. tosiaan monissa kunnissa on. Helpottaisi monien vanhempien töissäkäyntiä huomattavasti. Muutenkin työssäkäyvien vanhempien lapset joutuvat olemaan pitkiä aikoja yksin kun monissa kunnissa iltapäiväkerhoon pääsykin on todella rajattua.

Vierailija
366/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsettomat kehtaa kadehtia tätäkin asiaa, edes ajatusta lisälomailusta pienten koululaisten vanhemmille? Uskomatonta. Jos tämä toteutuisi, niin sopii tehdä itse omia lapsia ja nauttia näistä lisälomista sen 3-4 vuotta, jonka tätä lomaa saisi. Kyse oli pikkukoululaisista.

Ylipäätään yhteiskunnassa on syytä tehdä kaikki mahdollinen tukeakseen työssäkäyvien vanhempien lisääntymistä. Vain sairaassa ja kuolevassa yhteiskunnassa ihmiset kehtaa paheksua lasten ja lapsiperheiden pieniäkin etuuksia. Pidempi kesäloma jokusen vuoden on pieni etu isomassa mittakaavassa.

Ja ei ole omaa lehmää ojassa. Omani ovat 14 ja 17. Olen valmis hyväksymään, että esim. 7-9 -vuotiaiden vanhemmille tarjotaa tuo mahdollisuus lisälomaan. Hyvä, jos saavat tukea hankalassa tilanteessa. Ei meillä muutenkaan lapsia ja vanhemmuutta arvosteta riittävästi.

Jos vaivautuisit hetken miettimään asiaa muidenkin kuin niiden lapsiperheiden kannalta niin ehkä tajuaisit että ei ole kyse kadehtimisesta, vaan siitä että joku aina joutuu kestämään ne seuraukset. Esimerkiksi minun kohdallani meidän kolmen henkilön työtiimissä täytyy lomat sovittaa siten että aina on joku paikalla. Sijaisia ei pystytä pienessä ajassa perehdyttämään. Kahdella muulla on pieniä lapsia. Jos kumpikin on jokaisen lapsen takia sen 3-4 vuotta koko kesän lomalla, se tarkoittaa sitä että minä en saa lomaa kesä- ja elokuun välillä seuraavaan yli kymmeneen vuoteen.

Vierailija
367/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin irtisanoutua ja olla kotona työttömänä kun lapsi saa koulusta kolmen kuukauden loman. Lasta ei todellakaan voi jättää yksin kesäksi kotiin. Kaksi vanhempaa? Aika monessa perheessä on erottu. Meillä äiti hoitaa valtaosan kesästä lapsen, isä pitää ehkä viikon jos ehtii. Koska miehillä on tärkeämpi työ kuin naisilla, tietenkin.

Tällainen järjestely sopii vallan mainiosti minulle, nostelen tukia ja lomailen lapsen kanssa.

Vierailija
368/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön ehdotus.

Ymmärrän toki, että lasten pitkät lomat tuo paljon haasteita moniin perheisiin. Siksi olen sitä mieltä, että ainakin nuorimmilla alakoululaisilla tulisi olla oikeus jonkinlaiseen maksuttomaan päivätoimintaan koulun loma-aikoina, jos heidän vanhempansa ovat töissä.

Millä varoilla tämä maksuton päivätoiminta järjestettäisiin?

Vierailija
369/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin irtisanoutua ja olla kotona työttömänä kun lapsi saa koulusta kolmen kuukauden loman. Lasta ei todellakaan voi jättää yksin kesäksi kotiin. Kaksi vanhempaa? Aika monessa perheessä on erottu. Meillä äiti hoitaa valtaosan kesästä lapsen, isä pitää ehkä viikon jos ehtii. Koska miehillä on tärkeämpi työ kuin naisilla, tietenkin.

Tällainen järjestely sopii vallan mainiosti minulle, nostelen tukia ja lomailen lapsen kanssa.

Kolmen kuukauden kesälomaa ei ole ollut sitten vuoden 1972.

Vierailija
370/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsettomat kehtaa kadehtia tätäkin asiaa, edes ajatusta lisälomailusta pienten koululaisten vanhemmille? Uskomatonta. Jos tämä toteutuisi, niin sopii tehdä itse omia lapsia ja nauttia näistä lisälomista sen 3-4 vuotta, jonka tätä lomaa saisi. Kyse oli pikkukoululaisista.

Ylipäätään yhteiskunnassa on syytä tehdä kaikki mahdollinen tukeakseen työssäkäyvien vanhempien lisääntymistä. Vain sairaassa ja kuolevassa yhteiskunnassa ihmiset kehtaa paheksua lasten ja lapsiperheiden pieniäkin etuuksia. Pidempi kesäloma jokusen vuoden on pieni etu isomassa mittakaavassa.

Ja ei ole omaa lehmää ojassa. Omani ovat 14 ja 17. Olen valmis hyväksymään, että esim. 7-9 -vuotiaiden vanhemmille tarjotaa tuo mahdollisuus lisälomaan. Hyvä, jos saavat tukea hankalassa tilanteessa. Ei meillä muutenkaan lapsia ja vanhemmuutta arvosteta riittävästi.

Jos vaivautuisit hetken miettimään asiaa muidenkin kuin niiden lapsiperheiden kannalta niin ehkä tajuaisit että ei ole kyse kadehtimisesta, vaan siitä että joku aina joutuu kestämään ne seuraukset. Esimerkiksi minun kohdallani meidän kolmen henkilön työtiimissä täytyy lomat sovittaa siten että aina on joku paikalla. Sijaisia ei pystytä pienessä ajassa perehdyttämään. Kahdella muulla on pieniä lapsia. Jos kumpikin on jokaisen lapsen takia sen 3-4 vuotta koko kesän lomalla, se tarkoittaa sitä että minä en saa lomaa kesä- ja elokuun välillä seuraavaan yli kymmeneen vuoteen.

Työpaikka ja ala on täysin omia valintojasi.

Vierailija
371/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol, vihervassareilla aivot pieree siihen tahtiin että maailman nopein rumpalikaan ei pysyisi perässä. Huutista. 

Vierailija
372/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön ehdotus.

Mitäpä olisi, että lapsen vanhemmat välillä kustaintaisi lapsensa menojakin? Jos eivät halua ottaa palkatonta vapaata, voivat palkata sitten vaikka hoitajan.. Kyllähän näitä opiskleijoita on pilvinpimein saatavilla, perhepäivähoitajia jne. Vanhemmat voivat myös miettiä puolipäivätyötä.

Tuntuu olevan varsin outo ajattelu, että halutaan saada kaikki, mutta itse ei jousteta - joku muu saa hoitaa ”minunkin” lapset…

Vierailija
373/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ongelma ole kuin kahtena kesänä ja jos niillä on nyt pieniä lapsia, ne kaksi kesääkin menee sitten päällekkäin, eikä peräkkäin.

Vierailija
374/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön ehdotus.

Mitäpä olisi, että lapsen vanhemmat välillä kustaintaisi lapsensa menojakin? Jos eivät halua ottaa palkatonta vapaata, voivat palkata sitten vaikka hoitajan.. Kyllähän näitä opiskleijoita on pilvinpimein saatavilla, perhepäivähoitajia jne. Vanhemmat voivat myös miettiä puolipäivätyötä.

Tuntuu olevan varsin outo ajattelu, että halutaan saada kaikki, mutta itse ei jousteta - joku muu saa hoitaa ”minunkin” lapset…

Öh, sinähän se olet muille niitä lapsia lykkäämässä hoitoon. Ideassa nimenomaan vanhemmat itse hoitaisi.

Oletkos vähän lukutaidoton ja tyhmä?

Vierailija
375/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, varmasti säästöt kohdistuvat myös heihin. Mielestäni tämä on väärin. Siksi meidän aikuisten kannattaisikin jättää tällaiset palkalliset lisälomahaihattelut, jotka tulee maksamaan yhteiskunnalle maltaita. Mieluummin käytetään se raha esim. lasten harrastustoiminnan ja kesäaktiviteettien järjestämiseen, tulee paljon halvemmaksi koko yhteiskunnalle.

Oletko varma, että sinun ehdotuksesi tulisi halvemmaksi? Tilavuokrat, materiaalit, henkilökunnan palkkamenot, sijaisjärjestelyt, ateria- ja siivouspalvelut, kuljetuspalvelut (koska toki myös syrjäkylillä asuvilla pitää olla mahdollisuus osallistua),...

Vierailija
376/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näistä on ennenkin selvitty. Miksi tämä nyt yhtä äkkiä on niin vaikeaa?

Eka tokaluokkalaiset tarvitsevat sen vahtimisen. Kesäleirejä on alku ja loppukesään. Ja vanhemmat voivat sitten vaikka porrastaa sitä omaa lomaansa - järjestelykysymys.

Isommat koululaiset osaavat olla jo keskenään.

Vierailija
377/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka ja ala on täysin omia valintojasi.

Mutta ei työpaikoilla voi asettaa lomia sen mukaan, onko lapsia perheessä, ihonväri, sukupuoli ja kansalaisuus…

Tiedän työpaikkan, jossa esimies laittoi aina perheelliset aina lomille heidän lomatoiveidensa mukaan. Muut sai sitten ”arpoa” omat lomansa. Kun lapseton kysyi tätä, niin vastaus oli, että perheet menee etisijalle, koska….

Vierailija
378/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän näistä on ennenkin selvitty. Miksi tämä nyt yhtä äkkiä on niin vaikeaa?

Eka tokaluokkalaiset tarvitsevat sen vahtimisen. Kesäleirejä on alku ja loppukesään. Ja vanhemmat voivat sitten vaikka porrastaa sitä omaa lomaansa - järjestelykysymys.

Koska nykyään kaikki on saatava ”nyt ja heti mulle”. Tämä nykyvanhempien osaamattomuus näkyy ihan kaikessa - siinäkin, ettei edes 1-2lk lasten kohdalla osata järjestellä perheen työtä ja lomia kahden kesän aikana!

Vierailija
379/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön ehdotus.

No tässä on ensimmäinen järkevä ehdotus. Voisi se päivätoiminta olla maksullistakin, kuten iltapäiväkerhot. 

Vierailija
380/418 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyään kaikki on saatava ”nyt ja heti mulle”. Tämä nykyvanhempien osaamattomuus näkyy ihan kaikessa - siinäkin, ettei edes 1-2lk lasten kohdalla osata järjestellä perheen työtä ja lomia kahden kesän aikana!

Työelämä on muuttunut.

Ja vanhemmat huomioivat lapsensa paremmin.