Stalkkeri
Monenlaiseen on tullut elämän aikana törmättyä, pariin otteeseen ihan aitoihin stalkkereihinkin joille "ei" tarkoitti "ei" vasta poliisin sanomana. Nyt törmäsin sen verran erikoiseen tapaukseen, että ajattelin kysäistä täältä kokemuksia/ideoita.
Muutettiin pienelle kylälle omakotitaloon joitain vuosia sitten. Eka kesä oli kaikin puolin ihana, vaikkakin tunnelmaa varjosti hieman talon entinen omistaja joka suoritti useasti hitaan ohiajon, tai jopa pysäköi autonsa paikkaan josta pystyi tarkkailemaan pihaa ja taloa. En itse olisi kai kiinnittänyt asiaan mitään huomiota ellei kesätöihin aamuvarhaisella lähtevä ja sieltä iltapäivisin palaava poika olisi siitä maininnut.
Syksyn saapuessa loppui kyttäily ja asia unohtui useammaksi vuodeksi, kunnes nyt hiljattain havahduin siihen että sama auto entisine metkuineen on palannut maisemiin.
Entinen omistaja asuu toisella paikkakunnalla, ja mitä olen naapureita kauttarantain jututtanut, ei hänellä ole tälle kylälle muita siteitä kuin tämä talo, jonka meille aikoinaan suosiolla myi, tyytyväisenä kun oli jo ehtinyt pelkäämään ettei ostajaa löydy.
Unohdanko vai huolestunko? Kontaktia ukko ei ole yrittänyt, ajelee vain hitaasti tuijottaen talon ohi tai istuu parkissa kyttäämässä?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Perun treffit ripulin takia.
-Esko-
No voi kiitos. Tää on aito tilanne, eikä naurata ihan hirveesti kun tuntuu että aina pihalla ollessa katseensa kun nostaa niin näkee sen auton.
Eli onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Voisiko entinen omistaja olla vaan nostalgiatripillä? Näitä kyttäilyjä kun tapahtuu miltei joka päivä vaihteleviin kellonaikoihin.
Voitko kehittää näköesteet, ettei näe pihalle ja talolle? Onko kyseessä yleinen tie missä ajaa ja parkkeeraa?
Ajelee yleisellä tiellä, parkkeeraus on hivenen harmaalla alueella, periaatteessa ei-kenenkään-maalla. Tontti taas on sen verran suuri, että aitaamisen joutuisi maksamaan krugerrandeilla.
Enemmän mua uteloittaa onko muut törmänneet samaan ilmiöön, ja monessako tapauksessa motiivit kyttäilyyn olivat ns. harmittomat.
Vierailija kirjoitti:
Sinulta on jäänyt jotain palauttamatta.
Tarkennatko vähän, kun en ymmärrä mihin viittaat?
Ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa. Se on joulupukin tonttu se stalkkeri. Ootko ollu kiltisti?
Eikös tuo ole maaseudulla aika tavallista ja yleisillä teillä saa ajella?
Sinuna menisin kysymään, onko jotain asiaa. Sano rehellisesti, että tutun näköinen auto ja siksi tunnistit. Joko tyyppi menee vaikeaksi ja lopettaa uteliaisuutensa tai sitten kertoo syyn, jos sellainen on.
Aika huono stalkkeri. Tosin saattaahan se olla vain pintaraapaisu tuollainen näytösluontoinen ohimarssi. Oikein taitava stalkkeri vie vaikka pikkuhousut jalasta yön aikana siis jos käyttäisit
Landella monillakin on tapana ajella ympäriinsä niitä loputtomia hiekkateitä ja vaikka käydä katselemassa huvikseen entistä kotitaloaan tai lapsuuden leikkipaikkoja. Ehkei hän tajua, että häiriinnyt asiasta?
Jos se ikävöi entistä kotiaan.
Minä menisin kysymään mikä kiinnostaa niin kovasti. Perheen ollessa kotona voisin myos kysyä haluaisiko hän käväistä paikkoja katsomassa, jos hän nimittäin vaikuttaisi asialliselta mutta ikävöivältä. Samalla voisi jutella että mikä on. Ei ole oikein hyväksyttävää kytätä toisten elämää.
7 a § (13.12.2013/879)
Vainoaminen
Joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista siten, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, vainoamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
En kai mä voi ainoa olla?