Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko gynekologille mennä vauvan kanssa?

Vierailija
06.08.2014 |

Pitäisi päästä mahdollismman pian gynekologille. Ongelma on vaan se, että mies tekee sellaista vuoroa, etten saa hänelle vauvaa hoitoon ja olemme muuttaneet sellaiselle paikkakunnalle, missä minulla ei ole tuttavia, enkä saa lasta muuallekaan hoitoon. Voinko ottaa siis vuoden vanhan lapsen gynekologin käynnille mukaan. Hän on rauhallinen ja uskon, että istuisi ihan kiltisti rattaissa sen ajan, kun minua tutkittaisiin. Itse tutkimukseen ei montaa minuuttia ole koskaan mennyt. Miten tähän suhtautuu lääkäri?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko, niin on pakko. Ei lapsen takia voi jättää lääkärillä käymättä.

Vierailija
2/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en noin isoa ottaisi, lapsi ei ymmärrä, mitä tapahtuu ja voi olla peloissaan. Mielestäni lapsen ei tarvitse myöskään katsella äitiä tuossa tilanteessa.

Pikkuvauvan ottaisin, jos ei esim jatkuvalla itkulla häiritsisi tutkimusta ja senhän voisi laittaa niin päin, että katselisi vaunuissa roikkuvia leluja tms.

Jos joku on eri mieltä, niin mielenkiintoista olisi kuulla, kuinka isoja lapsia ette enää gynelle mukaan ottaisi ja miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:46"]Itse en noin isoa ottaisi, lapsi ei ymmärrä, mitä tapahtuu ja voi olla peloissaan. Mielestäni lapsen ei tarvitse myöskään katsella äitiä tuossa tilanteessa.

Pikkuvauvan ottaisin, jos ei esim jatkuvalla itkulla häiritsisi tutkimusta ja senhän voisi laittaa niin päin, että katselisi vaunuissa roikkuvia leluja tms.

Jos joku on eri mieltä, niin mielenkiintoista olisi kuulla, kuinka isoja lapsia ette enää gynelle mukaan ottaisi ja miksi?

[/quote]

Perustarkastus ei ole iso juttu ja vuoden ikäistä voi hyvin hämätä leluilla ja puheella. Läkärikäynti on osa elämää. Optimi tietysi olisi kaveri, joka odottaisi lapsen kanssa ulkopuolella.

Taaperon osalta olisin eniten huolissani siitä, mitä kertoo kassajonossa :). Isompi voisi jo olla vähän nolo tilanteessa, enkä ottaisi mukaan näkemään tutkimusta. Ehkä joku 5-vuotias voisi lueskella paikassa, josta ei näe suoraan pimppaan. Riippuu paljon lapsesta.

Koululaisen jättäisin kotiin tai käytävään odottamaan.

Vierailija
4/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko on niin sitten on. Itse olin yh äitini mukana kaikki lääkärit yms. En muista, että olisin koskaan pelännyt, vaan oikeastaan tykkäsin nähdä kaikkia jänniä laitteita yms.

Nykyään lääkärit eivät ehkä ole niin tottuneet siihen, että lapset kulkevat mukana.Mutta toisaalta taas iskemällä lapselle käännykän/tabletin käteen saa viihtymään aika luotettavasti.

Tärkeää on myös miettiä sellainen ajankohta, ettei päikkärit paina päälle tai nälkä yllätä. Hyvä jos saisi juuri ennen käytyä puistossa purkamassa energiaa, sekin rauhoittaa.

Vierailija
5/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 lisää vielä, että en mä kyllä koskaan äitiä jaksanut siellä lääkärissä katsoa. Kyllä mua kiinnosti ihan kaikki muu uusi ja vieras paljon enemmän. Kotona käytiin saunassa ja välillä vessassakin yhdessä, eikä se lapselle ole outoa.

Vierailija
6/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joutunut kerran käymään gynellä lapsen kanssa. Lapsi oli silloin vähän alle 3v. Tilanne oli kyllä hankala ja asetteli. Lapsen rattaiden kanssa niin, että hän oli verhon toisella puolella, mutta näki mun ylävartalon. Lääkäri toihus sitten siellä verhon takana alapään kanssa. No lapsi tietysti ällistyi sitä, miksi äiti alkaa yhtäkkiä makaamaan, vaikka olin yrittänyt tilannetta hänelle jo etukäteen selittää. Lapsi alkoi venkoilla rattaissa ja vaatia syliin jne.

Lääkäri sai kuitenkin työnsä tehtyä vaikka se aika säätöä olikin, enkä tosiaankaan usko, että lapsi siitä traumaa sai.

Lääkäri totesi heti vastaanoton aluksi, ettei sille mitään voi, että lapsen jouduit mukaan ottamaan. Parempi näin, kuin että olisit jättänyt tulematta. Elämää tämä kuitenkin vaan on ja koitetaan vaan laittaa lapsi niin, ettei näe mitä lääkäri tekee.

Vierailija
7/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun gynekologillani on pikkulapsille varattuna leluja joilla lapset voi leikkiä tutkimuksen ajan. Hän sanoi, että parisen kertaa viikossa lapsi tulee ätinsä mukana käynnille eikä nähnyt sitä mitenkään epäluonnollisella/ongelmallisena. Sanoi, että lapset keskittyy aika hyvin niiden lelujen ropeltamiseen ja tutkimukset saadaan hoidettua näppärästi sinä aikana.

Vierailija
8/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:04"]5 lisää vielä, että en mä kyllä koskaan äitiä jaksanut siellä lääkärissä katsoa. Kyllä mua kiinnosti ihan kaikki muu uusi ja vieras paljon enemmän. Kotona käytiin saunassa ja välillä vessassakin yhdessä, eikä se lapselle ole outoa.

[/quote]

Kyllä mäkin käyn vessassa ja suihkussa lasten kanssa, itse vain miellän sen ihan eri asiaksi.

Meillä on aina neuvolasta sanottu, että esim raskauden aikaiseen neuvolslääkärin tutkimukseen (sisätutkimus) ei saa isompia sisaruksia mukaan ottaa.

Toki pakkotilanne on pakkotilanne. Juttelemalla en itse lasta yrittäisi hämätä, sehän katsoo automaattisesti puhujaan päin. Laittaisin sitten ehkä turvavöillä rattaisiin, lelujen kanssa ja tietyin päin istumaan. Joko niin, että näkisi vain mun kasvot tai sitten ihan toiseen suuntaan.

Vierailija
9/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ottanut 8v lapsen mukaan gynekologille ihan, sillä olenhan minäkin mukana hänen lääkärissä niin miks ei se voisi olla minun... ja mitäs pahaa siinä on? samaa perhettä me ollaan ja 8v lapsi ollu muutaman kerran mukana eikä ollu moksiskaan, kyseee vaan kovasti tutkimuksestaa

Vierailija
10/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikait nyt yksvuotias vielä ymmärrä ja saa mitään traumoja jos joutuu äidin mukaan gynekologille. Suurin juttu voi olla se että vierastaa paikkaa tai lääkäriä.

Vierailija
11/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin 1-vuotiaan papa:n oton ajaksi kun oli lähes pakko. Huone oli pieni, enkä saanut rattaita niin ettei olisi nähnyt mitä tapahtuu. Laiton sitten lapsen suoraan sivulleni, annoin kirjan mutta eihän se kiinnostanut.. Onneksi tuon ikäinen ei muista asioita pitkään. 

Vierailija
12/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko nro 10 otit 8v mukaasi sinne gynekologin vastaanottohuoneeseen?? Hyi yök..toivottavasti et ole tosissasi!!

Vierailija
13/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit mennä vauvan kanssa, ei älyä mitään, laita rattaat jotenkin niin, ettei näe mitään kun sinua tutkitaan, eihän siinä tutkimuksessa mene kuin muutama minuutti yleensä. Voithan soittaa vielä vastaanotolle ja kysyä, onko ok, jos vaikka katsoisivat siellä lastasi sillä aikaa kun olet vastaanotolla?

Vierailija
14/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa. Oli mullakin mukana ja isälle jätin hoitoon ulkopuolelle ja terkkari kyseli et olikin hoitaja mukana eikä hän päässyt hoivaamaan pientä :( et voi niitä hoitajia löytyä sieltä lekuristakin.
Labrassa piti käyttää kuukauden ikäistä niin oli tätiä huone täynnä lepertelemässä.

Vierailija
15/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on lapsensa huoltaja ja sen takia lapsen mukana  lääkärin vastaanotolla, mutta vauvaa isommat lapset eivät gynen vastaanotolle kuulu. Kyseenalaista myös muiden lääkärien vastaanotolla. Aika pienikin kuuntelee korvat pystyssä, mitä puhutaan. Asiat ovat outoja ja siksi voivat aiheuttaa pelkoa. Ei pieni lapsi käsitä, miksi vieras setä tai täti kaivelee äidin alapäätä ja työntää sinne tutkimusvälineitä. Moni lapsi näyttää unohtavan asian pian, mutta sinne se jää mielen pohjalle ja voi pulpahtaa jossakin tilanteessa esiin. Eikö olisikin kivä, kun kirkasääninen tenava kuuluttaa kassajonossa, että setä kaiveli äidin pyllyä, kun äiti makasi sängyllä jalat pystyssä!

Vierailija
16/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan sisälle tutkimushuoneseen, en nähnyt siinä mitään pahaa jos ilkosillaan hypin, kyllähän me yhtäaikaa saunotaakin kotona ei siinä mitään hvettävää ole

Vierailija
17/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sieltä löytyy jotain poikkeavaa tms? Ei mielestäni ole oikein hyvä paikka lapselle. Tietysti pakko on varmaan pakko ja yksivuotias on vielä aika pieni. Mutta yleisesti ottaen hoitajan hankkiminen olisi varmasti parempi vaihtoehto. 

Vierailija
18/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se 8 vuotias voinu odottaa huoneen uulkopuolella

Vierailija
19/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin mennä gynen päivystykseen yllättäen kun ongelmia keskenmenon kanssa enkä saanut lasta hoitoon niin nopealla aikataululla. Rattaisiin laitoin 1v9kk istumaan ja kun oli tutkimustuolissa hoitaja työnsi rattaat minun viereen kasvot minun kasvoihin päin. Laitoin lapselle vielä puhelimesta lastenohjelmia pyörimään ja hyvin sujui. Ei se tutkimus kuitenkaan yleensä kovin kauaa kestä

Vierailija
20/49 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla oli vauva mukana gynellä. Yli-innokkaat hoitajat hoiti. Olivat ihan onnessaan, kun tuli suloinen vauva kylään. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme