Voiko gynekologille mennä vauvan kanssa?
Pitäisi päästä mahdollismman pian gynekologille. Ongelma on vaan se, että mies tekee sellaista vuoroa, etten saa hänelle vauvaa hoitoon ja olemme muuttaneet sellaiselle paikkakunnalle, missä minulla ei ole tuttavia, enkä saa lasta muuallekaan hoitoon. Voinko ottaa siis vuoden vanhan lapsen gynekologin käynnille mukaan. Hän on rauhallinen ja uskon, että istuisi ihan kiltisti rattaissa sen ajan, kun minua tutkittaisiin. Itse tutkimukseen ei montaa minuuttia ole koskaan mennyt. Miten tähän suhtautuu lääkäri?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 11:29"]
itse ottanut 8v lapsen mukaan gynekologille ihan, sillä olenhan minäkin mukana hänen lääkärissä niin miks ei se voisi olla minun... ja mitäs pahaa siinä on? samaa perhettä me ollaan ja 8v lapsi ollu muutaman kerran mukana eikä ollu moksiskaan, kyseee vaan kovasti tutkimuksestaa
[/quote]
Jotkut asiast ei vaan kuulu lapsille. Esim. gynekologilla käynti. Toivottavasti ei päässyt sentään ihan aitiopaikalle katselemaan kun äiti makaa spekulat emättimessä. :(
8v lapseni tuli siks mukaan kun hän ei haluaa olla kokoajan äitin luona, ymmärrän että ei 8v lapsen kuulu tulla mukaan, mutta minkäs minä voin jos lapseni rupee kiukuttelee ja huutamaan kun ei pääse mukaan. ja ei ollut onneksi aitio paikalla kun pöydällä makasin jalat levällään, teki läksyjä siinä tutkimuksen lomassa. Kotona vaan kauhee kysely, ei muuten moksiskaan
Olen ollut kyllä. Kerran aina rauhallinen vauvani möykkäsi koko ajan. Se oli noloa.
Olen ottanut kolmevuotiaan. Oli rattaissa kiinni ja pääpuolellani.
Mulla oli se 8v lapsi mukana niin gyne tutki vielä lopuksi pyllyn ja teki sen mitään sanomatta, 8v lapseni ihmetteli siinä kohtaa miks äitini ääntelee. Olin ihan nolona sen jälkeen ja yritin keksiä jotain selityksiä
En ottaisi mukaan. En ottaisi sitä riskiä, että sillä tavalla häiritsisin gynekologin työtä. Vaikea keskittyä, jos joku hihkuu tai älähtelee huoneessa.
Kuulostaa sairaalta,vie vasta kun on murrosiässä.
VOI EI miten noloa jos oma lapsi kuulisi äitinsä voihkinnan gyne pöydällä siinä jalat levällään ja sormet pyllyssä, ei ole kiva paikka todellakaan. Olen itse ottanut että ei ketään mukaan gynekologin vastaanotolle, sillä tiedän että voihkimnen jo gnekologille on tarpeeksi noloa...
Porvoossa on ihan normaalia käydä gynellä 8-vuotiaiden kanssa.
Minulla on ollut lapsi mukana. Istui rattaissa. Huone oli pieni, mutta tutkimus nopeasti ohitse.
Siis eikä, miettikää miltä tuo tilanne tuntuisi kun sormet liikkuu pyllyssä, kun keskityt siihen että se on mahdollisimman nopeesti ohi tuo epämielyttävyys ja samalla lapsi siinä vieressä kattoo kiinostuneena. Itse olisin häpeästä punainen sen jälkeen... Se on kyllä nolouden huippu
Soita etukäteen ja kysy, jos joku hoitaja ehtisi vahtia sen aikaa kun oot huoneessa
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 11:46"]
Voit ottaa. Oli mullakin mukana ja isälle jätin hoitoon ulkopuolelle ja terkkari kyseli et olikin hoitaja mukana eikä hän päässyt hoivaamaan pientä :( et voi niitä hoitajia löytyä sieltä lekuristakin. Labrassa piti käyttää kuukauden ikäistä niin oli tätiä huone täynnä lepertelemässä.
[/quote]
Et voi olettaa, että jos saavut vastaanotolle omalle käynnillesi ipanasi kanssa, että on automaattisesti muuta henkilökuntaa vapaana kakaraasi hoitamaan!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 12:11"]
Äiti on lapsensa huoltaja ja sen takia lapsen mukana lääkärin vastaanotolla, mutta vauvaa isommat lapset eivät gynen vastaanotolle kuulu. Kyseenalaista myös muiden lääkärien vastaanotolla. Aika pienikin kuuntelee korvat pystyssä, mitä puhutaan. Asiat ovat outoja ja siksi voivat aiheuttaa pelkoa. Ei pieni lapsi käsitä, miksi vieras setä tai täti kaivelee äidin alapäätä ja työntää sinne tutkimusvälineitä. Moni lapsi näyttää unohtavan asian pian, mutta sinne se jää mielen pohjalle ja voi pulpahtaa jossakin tilanteessa esiin. Eikö olisikin kivä, kun kirkasääninen tenava kuuluttaa kassajonossa, että setä kaiveli äidin pyllyä, kun äiti makasi sängyllä jalat pystyssä!
[/quote]
Ei gynellä pyllyä kaivella! Ei tosiaankaan.
[/quote]
Kyllä muuten joskus tunnustellaan myös peräsuolen kautta! Ja lapsen kokemusmaailmassa gynekäynti voi todellakin olla "pyllyn kaivelua".
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:09"]
Äiti on lapsensa huoltaja ja sen takia lapsen mukana lääkärin vastaanotolla, mutta vauvaa isommat lapset eivät gynen vastaanotolle kuulu. Kyseenalaista myös muiden lääkärien vastaanotolla. Aika pienikin kuuntelee korvat pystyssä, mitä puhutaan. Asiat ovat outoja ja siksi voivat aiheuttaa pelkoa. Ei pieni lapsi käsitä, miksi vieras setä tai täti kaivelee äidin alapäätä ja työntää sinne tutkimusvälineitä. Moni lapsi näyttää unohtavan asian pian, mutta sinne se jää mielen pohjalle ja voi pulpahtaa jossakin tilanteessa esiin. Eikö olisikin kivä, kun kirkasääninen tenava kuuluttaa kassajonossa, että setä kaiveli äidin pyllyä, kun äiti makasi sängyllä jalat pystyssä!
[/quote]
[/quote]
Kyllä muuten joskus tunnustellaan myös peräsuolen kautta! Ja lapsen kokemusmaailmassa gynekäynti voi todellakin olla "pyllyn kaivelua".
[/quote]
Hyvin harvoissa tapauksissa. Itseltä ei ole ikinä kosketeltu peräaukon kautta, vaan aina emättimen kautta. Eka kerta kun olin gynellä, niin olin 12-v tyttö. Minulle tehtiin normaali sisätutkimus kovien kuukautiskipujen takia.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 11:46"]
Voit ottaa. Oli mullakin mukana ja isälle jätin hoitoon ulkopuolelle ja terkkari kyseli et olikin hoitaja mukana eikä hän päässyt hoivaamaan pientä :( et voi niitä hoitajia löytyä sieltä lekuristakin. Labrassa piti käyttää kuukauden ikäistä niin oli tätiä huone täynnä lepertelemässä.
[/quote]
Et voi olettaa, että jos saavut vastaanotolle omalle käynnillesi ipanasi kanssa, että on automaattisesti muuta henkilökuntaa vapaana kakaraasi hoitamaan!
[/quote]
Tuossa neuvossahan juuri sanottiin että kannattaa soittaa etukäteen niin tietävät varautua :D Ei ole mitenkään kummallista että hetken lääkärissä hoitaja tai lähihoitaja hoitaa pientä lasta kun äiti on lääkärissä. Monesti olen nähnyt tämän omia aikoja odottaessa.
Samaa paikkaahan se lääkäri ropeltaa kun mistä se rakkaudenhedelmä on tänne putkahtanut. Ota mukaan vain
Sormet pyllyssä ja lapsi vieressä todella noloa.... mielummin vaikka pimpissä se ois ollu pienempi pahaa. Mutta on sekin noloa ja hämmentävää mutta ei niin paha kun sormet pyllyssä. Pystyn kuvittelemaan nolouden määrän siinä kohtaa, itekki olisin tilanteessa ihan kauhuissani.
Eikait 8v lapsesi päässyt aitio paikalta seuraamaan kun äiti riisui pikkuhousut pois? Kai sentään joku sermi oli?? Sillä se vasta noloa gynen edessä ja varsinkin oman lapsen edessä riisutua.... Itse olisin tuossa vaiheessa halunnut vajota maanalle.
Onhan se tarpeeksi noloa esitellä paikkoja omalle lapselle niin vielä, jos sormet pyllyssä niin varmaan tosi häpeissäsi ollut, mutta kukin tavallaan. Ite en ole koskaan ketään mukaan ottanut vaikka monesti ovat halunneet eri ihmiset tulla mukaan
[/quote]